2013-08-28, 12:28
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Psykiskt lidande påverkar dock inte förmågan att se samband mellan handling och konsekvens.
Självklart beter man sig irrationellt till och från när man inte mår bra men för någon sm berny, som har hela sitt psykiska lidande dokumenterat i såväl bild som skrift så borde det vara tämligen lätt att faktiskt ransaka sig själv och undvika de största fallgroparna.
Om detta hade varit intressant dvs.

Och SJÄLVKLART ska man inte håna någon för deras sorg, SJÄLVKLART är sorg individuell och SJÄLVKLART kan man inte sätta en tidsgräns på ångestpeoblematik men det är inte heller det som diskuteras.
Det som i första hand avhandlas är björnys totala brist på självinsikt, totala brist på eget ansvar och en frustration över all hjälp som ges och sedan kastas bort vind för våg bara för att "det är jobbigt nu...". Det är som att just hon, med sitt glittrande blod och unika depression ska undkomma allt vad eget ansvar heter bara för att hon har valt att stå upp i offentligheten för det psykiska lidandet. Det du bevittnar på flashback är myntets andra sida, det jag beskrev förut. Alla fd fans som nu växt om berny bara för att komma till insikten att varje steg på vägen är som en livstid av lidande men att belöningen är större. Att reducerad ångest inte kommer gratis och absolut inte går att blogga bort med Lana del Rey quotes.
Alla vi som, stundtals, tycker det är så jävla orättvist att berny inte behöver "kämpa". Jag säger inte att hon aldrig har kämpat då hon tagit sig ur såväl tungt missbruk som hemlöshet, men när vardagen tränger på ger hon upp. Det finns alltid vin, kola eller andra förströelser att falla till föga för och hade vi vanliga fallit till föga på samma sätt hade vi blivit utkickade från vården lika fort som du kan säga "flaska".

Har man valt att stå upp i all den här offentligheten och strö superlativ över misären så får man nog räkna med en och annan som ser skiten för vad den faktiakt är, skit. Hon har fortfarande horder av fans som finns där för henne men hon har också oss, vi som skriver här, vi som tycker att krav borde ställas på denna kvinna som både en och fem gånger förklarat vad bra hon är på att dupera psykvården, som inte orkar resa sig ur sängen för annat än limousinglamour och festivalfylla och gång på gång på gång vägrar att se till sin egen del i det hela.
Sen har det mesta som sagt faktiskt varit just konstruktivt, dock inte söndersockrat ala berny vilket kanske är lite ovanligt om man inte läser annat än b's instagram eller blogg. Men som kardinalvokal redan påpekat, du är nog ny i tråden och jag råder dig att läsa den lite nogrannare innan du avfärdar oss som "hata berny klubben".

Det kommer aldrig ha med Björny att göra så länge det finns "r", babydollfamiljef som sviker eller tillfälliga flickvänner med ep-anfall. Tyvärr kommer det nog alltid finnas en extern anledning till B's ångest och det kan också vara därför de är så svårt för henne att komma ur det, då det är en ständig krishantering istället för en långsiktig behandling.

Det här är det bästa som skrivits i den här tråden, ever. Så jag citerar alltihop.

Och angående det första stycket: Berny borde kanske på allvar anlita en matematiker som kan omvandla all dokumentation till olika grafer och sannolika utfall av olika val/alternativ? Hon kan ju uppenbarligen inte tolka den i nuvarande form, utan begår samma misstag om och om igen. Typ "mhmm, du vill se vad som händer ifall du adderar en ny partner tidigt i den här ekvationen? Ja, då sjunker måluppfyllnaden tyvärr ytterligare 70% baserat på en stor mängd tidigare försök..."
Senast redigerad av sinfon 2013-08-28 kl. 12:31. Anledning: Stavfel
Citera
2013-08-28, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunkkidcatholic
Alltså fyfan vad bra skrivet. EXAKT så är det. Tror att många av oss som följer Bernys liv och leverne också har kämpat med psykiska besvär och därmed känner igen oss i henne - jag själv följer henne med fascination just för att det hade kunnat gå likadant för mig. Det gjorde det lyckligtvis inte, för att jag gav mig själv en rejäl spark i röven. Jag önskar verkligen Berny ett stabilt liv och mående, men så som hon beter sig (fortfarande) vid sin ålder lär chansen vara låg. Tycker det märks extremt tydligt på hennes skrivande att hon inte har alla koppar i skåpet just nu, nerknarkad antar jag.

Jag känner också igen mig i det där, inte så att det kunde gått likadant för mig men jag hade människor i min omgivning som nu är hemlösa, knarkar och missköter sina djur. Och det är verkligen så, man MÅSTE ge sig själv en ordentlig jävla spark i röven.

Citat:
Att sitta skitig och med verktyg nästan synliga och nodda efter dagens brott och äckliga bravader under kall vinter utan ett tak över huvudet att kalla vårt och flickor kommer fram nervösa och säger att jag är stark och att dom ser upp till det vrak som var jag. Jag hade för fan kunnat råna dom om jag inte skämdes så mycket.

Jag vet inte om det var Sinfon eller Kardnialvokal som nämnde det där med människor som fortfarande kommenterar att B är så stark (men just ni brukar skriva bra, konkreta och ej sockrade inlägg så det var nog någon av er). Men just det gör mig så jävla förbannad för hur många människor sitter inte där och försvarar Berny till varje pris och skriver att hon är så stark. Berny är inte stark, hon har så många gånger i sitt liv visat att hon är svag. Hon har valt flykten varenda gång i sitt liv hittills och det är inte vad en stark människa gör, en stark människa tar ansvar för sina misstag och kämpar varje sekund för att inte fly, för att göra rätt och det gör inte B. Ingen kan skriva det bättre än hon själv och jag hoppas verkligen hennes fans som följer hennes blogg FATTAR hur jävla allvarligt det är. Jag hoppas varje fan läser de där meningarna och FÖRSTÅR att det inte är en stark människa de beundrar, det är en sjuk, svag människa som fått så många chanser men som gång på gång har bränt alla broar.

Och Pajnispung. Läs de där meningarna och ta de till dig. Inse vilken typ av människa du anser vi "sparkar på". Det är stor skillnad på psykiskt lidande och psykisk sjukdom absolut, men det är just det. De flesta som följer Berny gör det för att de själva lider av någon form av psykisk sjukdom och kan inte du förstå hur provocerande det är för människor som själva kämpar varje jävla dag att se hur Berny kastar bort chans efter chans när de själva inte ens kan få en läkare att ringa tillbaka? I dagens psykiatri måste man kämpa hårt som fan för att få någon som helst hjälp och helst ska man skära upp hela handlederna för att någon ens ska ta en på allvar. Att själv kämpa som fan för att få hjälp och sen se hur många chanser B har fått och så många hon har kastat bort, kan inte du förstå varför folk har en hård ton? För som någon skrev, jag hade gärna självt svalt ner benso med ett glas vin för att få en bra dag men jag gör det inte för att jag har ansvar, bla en hund som behöver regelbundna promenader och en matte som är närvarande. Hur mycket ångest man än bär på så väger det så mycket tyngre att vara närvarande. (är det inte just det Berny snackar om i sin dokumentär btw?) Att vara närvarande i smärtan, i ljuset och att i varje sekund vara närvarande?
Om Berny hade tagit sina egna råd hade hennes liv sett betydligt annorlunda ut. MEN, jag svävar iväg här (jag tycker väldigt mycket) Har du träffat en hemlös narkoman, har du någonsin umgåtts med någon på nära håll? Om inte, blir det svårt att ta det till sig men om du - eller någon annan - har gjort det så fattar ni hur allvarlig den här meningen faktiskt är, det är så en narkomans hjärna funkar "Jag hade för fan kunnat råna dom om jag inte skämdes så mycket."

Se Berny för vad hon faktiskt är (det här låter ju töntigt, det är lite det här hon själv skrev), hon är inte stark, hon är en föredetta hemlös narkoman som i de flesta fall endast har sig själv att klandra för att det har gått som det har gjort. Hon kommer behöva kämpa som fan för att leva med dom minnen hon har och det är för mig ofattbart hur hon ens orkar öppna ögonen på morgonen med de minnen som finns lagrade i den hjärnan men hon är inte "duktig" för att hon inte flyr och hon är inte stark för att hon "bara tar två glas vin", hon är som vilken annan psykisk sjuk narkoman som helst - och sen behandlingshemmet har vi bara sett steg bakåt, inte framåt och det är inte styrka. Det finns inte en gräns för psykisk sjukdom men det finns en gräns för hur mycket en människa kan komma undan med.
Citera
2013-08-28, 13:17
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Skillnad på psykiskt lidande (det har vi alla varit med om) och psykisk sjukdom. Är man liksom sjuk i hjärnan beter man sig inte som andra. Det borde framgå av namnet och om man läst lite om psykiska sjukdomar.

Däremot håller jag med er om att hon borde sluta knarka men schizofreni innefattar ofta ett beroende och då är de väldigt svårt att ta sig ur på egen hand.

Har läst hela tråden och troligen följt B längre än dig själv. Vänligen avfärda inte folk som kommer in och kritiserar ert agerande som "nya" eller som Kardnial: "Dum i huvudet" lr vad det var.. Berny ska tåla all kritik i världen på ett mycket otrevligt sätt men så fort någon kritiserar er, hugger ni direkt. Det är lustigt hur ni kan leverera men inte ta emot. Dags att växa upp och mogna kanske?

Jag ska göra ett sista försök att förklara pedagogiskt för dig så att du förstår.

Ja, ofta gör man vad du kallar "konstiga saker" när man är psykiskt sjuk, det är sant. Men Bernys sjukdom är främst affektiv och inte förståndshandikappad där hon saknar förmåga att skilja på rätt - fel samt handling - konsekvens. Hon är alltså fullständigt medveten om vad hon gör. Hennes sjukdom har fått henne att göra vad du kallar "konstiga saker", det är också sant. Ett exempel är att hon skurit sig och överdoserat olika narkotikaklassade mediciner. Det är ett beteende som är relaterat till hennes sjukdom.
När en person däremot stjäler, utnyttjar, ljuger, manipulerar, kräver resurser utan motprestation osv, och gör detta repetitivt år ut och år in, då kan man inte skylla det på ett smärre psykiskt funktionshinder utan då är det ett karaktärsdrag i ens personlighet. Om en sedan kritiserar detta karaktärsdrag så kan man inte bara rycka på axlarna och säga "hon är psykiskt sjuk, sparka inte på någon som ligger ner", för det har ingenting att göra med sjukdomen.

Förstår du nu skillnaden?
Citera
2013-08-28, 13:23
Medlem
Sammanfattningsvis: det finns rötägg i alla delar av samhället, precis som det finns uppriktiga och samvetsgranna människor i alla delar av samhället, även bland psykiskt sjuka. Psykiskt sjuka är inte en homogen grupp.
Senast redigerad av hanochintejag 2013-08-28 kl. 13:28.
Citera
2013-08-28, 13:48
Avslutad
Berny är övertygad om att vägen hon tar är den svåra, den hårda, den där hon lider mest, den värdig en "överlevare". Tänk om hon kunde inse att det är precis det motsatta. Att möta allt, att säga stopp, det är vad som verkligen är den svåra vägen.

Ja, det låter megapretto, jag vet.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-28 kl. 14:34.
Citera
2013-08-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Jag har svårt att se någon vuxen människa ta en tillrättavisning från någon som inte ens klarar av att skriva ut ordet "eller".
Förstår du?
Det var ett lågt argument. Lr?

Nej, men skämt åsido så när hon fick sin första egna lägenhet, en nybyggd superfräsch etta, låg hon och skakade av ångest under täcket. Så beter man sig inte om man inte mår kasst, utan då gläds man av sitt nya hem och börjar inreda. Berny klistrade upp ögon som skulle vaka över henne. 'Nough said. Ni vill inte se att hon är dålig. Ni gillar ju att klanka ner. Förstår inte vad ni får ut av det?

Kardnial; Ska ta upp detta med min psykologilärare och se vad han säger. Intressant argument och det menar jag verkligen.
Senast redigerad av Pajnispung 2013-08-28 kl. 21:25.
Citera
2013-08-28, 21:43
Medlem
Citat:
DNej, men skämt åsido så när hon fick sin första egna lägenhet, en nybyggd superfräsch etta, låg hon och skakade av ångest under täcket. Så beter man sig inte om man inte mår kasst, utan då gläds man av sitt nya hem och börjar inreda. Berny klistrade upp ögon som skulle vaka över henne. 'Nough said. Ni vill inte se att hon är dålig. Ni gillar ju att klanka ner. Förstår inte vad ni får ut av det?

Fast du är ju rätt blåst om du inte tror att människor förändras. Berny idag är inte Berny för 8-9 år sedan.
Citera
2013-08-28, 22:40
Medlem
Littlepaw13s avatar
Citat:
Det var ett lågt argument. Lr?

Nej, men skämt åsido så när hon fick sin första egna lägenhet, en nybyggd superfräsch etta, låg hon och skakade av ångest under täcket. Så beter man sig inte om man inte mår kasst, utan då gläds man av sitt nya hem och börjar inreda. Berny klistrade upp ögon som skulle vaka över henne. 'Nough said. Ni vill inte se att hon är dålig. Ni gillar ju att klanka ner. Förstår inte vad ni får ut av det?

Kardnial; Ska ta upp detta med min psykologilärare och se vad han säger. Intressant argument och det menar jag verkligen.

Du menar som hon gjorde med senaste lägenheten? Enligt den logiken mår hon ju bra och torde således snart ge sig ut i arbetslivet med allt vad det innebär.

Och då borde hon ju också förstå att om man dricker, inte äter/sover och vadar fram genom livet som en pillertrillande zombie så kommer man heller aldrig att få må bra. Hon är inte efterbliven som du vill få det till, hon är psykiskt sjuk vilket INTE, även om det kan verka så, påverkar förståelse för rätt och fel även om man agerar som om konsekvens vore ett främmande begrepp. Men där är också skillnaden, en efterbliven/förståndshandikappad person vet faktiskt inte att det gör ont om man slår någon, Berny vet PRECIS hur ont det gör men matar slag tills hon får tillbaka för att sedan gömma sig bakom att det faktiskt var tufft när hon var ung.

Misären och ångesten är hennes accessoarer och hon bär dom så det är fritt för alla att se.
Citera
2013-08-28, 23:36
Medlem
Little Paw: Jag fattar. Du menar att hon åker freeride på sin psykiska sjukdom och därför slipper ta ansvar. Folk mognar i olika takt. Så ock Berny.

Whatifgodseesyou: Men då erkänner du åtminstone att hon HAR mått dåligt. Ett litet steg på vägen.

Jomika: Jag har både sett och känt flera hemlösa narkomaner och är väl insatt i hur psykiatrin fungerar, inget sådant ter sig nytt för mig.

Därermot håller jag med dig i att hon flyr och borde lägga drogerna på hyllan men det ni inte verkar förstå är att schizofreni innebär en hög benägenhet för beroende. Det är svårt att bryta och har tagit många liv. Men visst borde hon bli drogfri! Absolut.

Sen till Kardnialvokal; Jag tycker du har en mycket nedlåtande attityd till de som inte håller med dig. Försök att inte bli så arg utan istället acceptera att folk tycker olika och att inte alla kan hålla med dig annars får du problem om du går så genom livet. Det kommer bli jobbigt för dig. Bara ett tips från en som sett det förr.

Nu har jag sagt mitt och kan omöjligt förtydliga det mer.
Citera
2013-08-28, 23:48
Medlem
Littlepaw13s avatar
Citat:
Little Paw: Jag fattar. Du menar att hon åker freeride på sin psykiska sjukdom och därför slipper ta ansvar. Folk mognar i olika takt. Så ock Berny.

Whatifgodseesyou: Men då erkänner du åtminstone att hon HAR mått dåligt. Ett litet steg på vägen.

Jomika: Jag har både sett och känt flera hemlösa narkomaner och är väl insatt i hur psykiatrin fungerar, inget sådant ter sig nytt för mig.

Därermot håller jag med dig i att hon flyr och borde lägga drogerna på hyllan men det ni inte verkar förstå är att schizofreni innebär en hög benägenhet för beroende. Det är svårt att bryta och har tagit många liv. Men visst borde hon bli drogfri! Absolut.

Sen till Kardnialvokal; Jag tycker du har en mycket nedlåtande attityd till de som inte håller med dig. Försök att inte bli så arg utan istället acceptera att folk tycker olika och att inte alla kan hålla med dig annars får du problem om du går så genom livet. Det kommer bli jobbigt för dig. Bara ett tips från en som sett det förr.

Nu har jag sagt mitt och kan omöjligt förtydliga det mer.

Om du nu följt bjärny så länge och är såväl insatt som du påstår borde du väl veta att hennes schizofreni är till, vad var det nu, 90%(?) borta enligt berny själv så inte ens den kan du komma släpande med.
Citera
2013-08-29, 00:19
Medlem
Citat:

När har jag inte gjort det? Visst att hon har mått dåligt, men INTE på det sätt hon framställer det nu. Och inte i den mån hon framställde det då.

Dessutom, jag känner narkomaner och jag känner folk inom psykiatrin. samma sak gäller för alla - eget ansvar. Eget ansvar för hur man bemöter andra, hur man hanterar sig själv, hur man styr sin utveckling osv. Ditt sätt att resonera tar ifrån henne det egna ansvaret och därmed hindrar du, indirekt och i längden, henne från att mogna, vakna upp, inse och från att välja en konstruktiv väg i livet. Det liv hon lever nu är varken ansvarstagande eller konstruktivt och det ÄR hon medveten om. Det är det som är skillnaden mot en psykiskt sjuk (som du menar psykisk sjuk) och Berny. Berny vet vad som är bra för henne, hon bara skiter i att göra det.
Citera
2013-08-29, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
När har jag inte gjort det? Visst att hon har mått dåligt, men INTE på det sätt hon framställer det nu. Och inte i den mån hon framställde det då.

Dessutom, jag känner narkomaner och jag känner folk inom psykiatrin. samma sak gäller för alla - eget ansvar. Eget ansvar för hur man bemöter andra, hur man hanterar sig själv, hur man styr sin utveckling osv. Ditt sätt att resonera tar ifrån henne det egna ansvaret och därmed hindrar du, indirekt och i längden, henne från att mogna, vakna upp, inse och från att välja en konstruktiv väg i livet. Det liv hon lever nu är varken ansvarstagande eller konstruktivt och det ÄR hon medveten om. Det är det som är skillnaden mot en psykiskt sjuk (som du menar psykisk sjuk) och Berny. Berny vet vad som är bra för henne, hon bara skiter i att göra det.

Precis. Att göra henne praktiskt taget utvecklingsstörd gör bara att hon fortsätter med sitt skitliv, och detta om något hindrar hennes utveckling. Och attityden och arrogansen som hon visar upp är häpnadsväckande, men det har hon på ett sätt "fått" av de som aldrig ifrågasätter henne. Men att ens BEHÖVA ha en diskussion om varje individs egna ansvar, det är det mest häpnadsväckande av allt. Rättspsykiatrisk vård borde ju då tas ur bruk om alla tänkte så. Det är direkt farligt att ta ifrån en vuxen, tänkande individ sitt personliga ansvar.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-29 kl. 01:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in