2013-08-28, 21:15
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Kamratuppfostran är det inget fel på i sig, dvs att äldre tar ansvar för yngre. Att mer erfarna tar ansvar för de nytillkomna.

Det är återkommande på fler skolor, inte heller återkommande problem är unikt för Lundsberg.

Just nu är de tystade av polisen som håller på med sin förundersökning. Men att en skola inte gör offentliga uttalanden om alla incidienter som sker på en skola, inte heller detta är unikt för Lundsberg, och framförallt inte ett argument för att stänga skolan, då får du stänga massor av skolor.

Eftersom jag själv gick på ett av de andra två internaten och har umgåtts med elever från Lundsberg under utbytesaktiviteter så har jag en bra bild över hur det fungerar där, och kunde jmföra det med hur det fungerade i min internatskola. Jag skulle hellre välja den jag gick i, framför Lundsberg. Men, däremot, jag kan också jämföra med två kommunala skolor som jag gick i innan det, och där ar det betydligt värre. Det var grövre våld (misshandel, våldtäktsförsök, våldtäkt) och oftast var det systematiska trackasserier, så det finns skolor i betydligt större behov av nedstängning än Lundsberg.

Men, som sagt, det våldet får inte lika stor uppmärksamhet i pressen.

Nu får ju dock en våldtäkt på en skola en rätt bra uppmärksamhet vart den än sker.

Nu gjorde ju rektorn ett uttalande där han ansåg det vara ett olyckligt pojkstreck. Det visar på en rejäl dos idioti och ett väldigt märkligt sätt att se på saker.

At komunala skolor har sina problem förnekar jag inte heller, men att en skola där barn bor och lever hela sina dygn blir innebörden lite annorlunda. Där måste det fungera då alla normala fallnät som finns hos de flesta (familj och dylikt) inte finns närvarande, utan din familj är dom i skolan. Och OM något då händer, vem fan skvallrar på sin familj? Det är här problemet ligger.

Kramratuppfostran fungerar med en stor jävla övervakning av en vuxen. Det är inga vuxna människor som går där, det är fjunisar som precis fått hår på kuken. Det är inte människor som kan ta ansvar för ännu yngre människor, det borde du själv inse. Och det är på grund av detta som sånt här händer. Ungdomar har ansvar för ungdomar.
Citera
2013-08-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Sitter här och ler

Helt jävla rätt ! Någon jävla översittarskola med förmåner som leder till bättre jobb osv utan att behöva bevisa sin intellektuella förmåga eller kämpar glöd bör fan inte få hållas öppet.

Håller helt med dig, denna skola borde ha stängts för längesedan, vi behöver inga ''status''-skolor i sverige, där namnet på skolan ger mer än betygen från skolan......

Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Jag själv, såsom mina syskon, gick på en liknande skola utan att nämna namn, jag hatade varje sekund av det. Folk som går på dessa skolor kommer dit med insikten att de redan är bättre än andra, jag bytte andra året och helt plötsligt blev det andra puckar. Jag har sedan kämpat för att vara där jag är idag och det är jag sjukt nöjd med.

Vidare så rör det sig om en jävla gymnasieskola, vem fan bryr sig om den! Gymnasiet och grundskolan liksom, vad är de för jävla trams? Hade varit värre om exempelvis Lunds universitet eller Chalmers hade fått stänga, det är skolor där utbildningen leder till bättre jobb! Går man på Lundsberg och tänker sig bli VD på något större företag efter avklarad gymnasieutbildning är man fan pantad och bör således få kämpa sig upp i någon förortsskola, där man lär sig hantera människor från alla klasser.

Håller helt med dig i detta också.

Förövrigt var det ju Lundsbergs rektorn som beskrev en våldtäkt som ett ''olyckligt pojkstreck'', säger ju ganska mycket om attityden som går i rakt nedstigande led från rektorn....
Senast redigerad av DuArKeff 2013-08-28 kl. 21:18.
Citera
2013-08-28, 21:16
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nån annan än jag som får associationer till film-serien "Omen".
Inte jag. Däremot ligger ju filmen "Ondskan" nära till hands att associera med. Några strykjärn använde dom inte i den filmen dock, utan det är nog nya grepp som uppkommit för att uppfostra dom som inte vill foga sig.
Citera
2013-08-28, 21:17
Medlem
Svithjods avatar
Givetvis är det ett politiskt beslut, det normala vore att sparka ut de elever som missköter sig.
Citera
2013-08-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Om man har en skolledning som inte lyckas skydda barnen från misshandel ska man inte då ingripa?

Självklart ska det ingripas, men låt det i så fall bli på skolledningens bekostnad snarare än elevernas. Jag säger inte att jag har lösningen på det här problemet - men det måste finnas ett alternativ med färre förlorare.
Citera
2013-08-28, 21:18
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Inte jag. Däremot ligger ju filmen "Ondskan" nära till hands att associera med. Några strykjärn använde dom inte i den filmen dock, utan det är nog nya grepp som uppkommit för att uppfostra dom som inte vill foga sig.
Ondskan är ett pekoral av Janne Ljugo!
Citera
2013-08-28, 21:18
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
Vet inte om jag tror att det var så mycket politik bakom stänging, men någon fd elev kanske var förbannad fortfarande efter fått ett eller annat strykjärn i huvudet...?

Å andra sidan så har väl en hel del ifrån "eliten" gått där, borde väl ha någon som kan komma till räddning?

Ganska så förvånad att skolan inte hade bättre koll på elverna.

Ska nog läsa Ondskan igen, var ett tag sen.
Senast redigerad av Skogaholmslimpan 2013-08-28 kl. 21:20.
Citera
2013-08-28, 21:19
Medlem
Basfrostens avatar
Som tidigare elev på SSHL tycker jag det är sorgligt att skolan stängs. Man kan verkligen känna med lundsbergarna. En sak är dock en smula lustig: Varför åtgärdar inte staten problemen i Husby än ett mindre brännskadefall? Lite får man allt tåla.
Citera
2013-08-28, 21:20
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Det intressanta här är ju att det bara är Lundsberg som åker dit, man skiter i andra skolor vars elever är utsatta systematiskt. Om man stänger Lundsberg på de kriterier man har gjort så har man en hel drös till med skolor att stänga för att skydda de utsatta där också. Gör man inte det så är konsekvensen att man vänder dem ryggen till, eftersom de är i samma behov.
Kan du komma mer information om vilka skolor som har haft liknande upprepade problem och inte gjort något för att åtgärda problemen? En hel drös har du att välja på så kom igen om nämn några..
Citera
2013-08-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogaholmslimpan
Ganska så förvånad att skolan inte hade bättre koll på elverna.

Grejen är ju den, att dom HAR bra koll på eleverna, fundera över det och fundera sen på varför skolan bör stängas.....
Citera
2013-08-28, 21:22
Medlem
Stiftpennas avatar
Enkel analys:

1) Skolan fungerade på samma sätt som under en elitistisk uppfostransanstalt på 1800-talet.

2) Anledningen till att den fått vara kvar är att många styrande i Sverige idag har kopplingar till den och delvis även stöttar den med pengar. Så argumenten om att många politiska läger velat ha ned den köper jag inte mer än att det har blivit så pass uppmärksammat nu att det finns ett definitivt populistiskt intresse i att stänga den och att det är i det närmaste borgerligt självmord i att inte göra det.

3) Med samma tankebanor hoppas jag även fler skolar tas under uppsyn. Kan tänka mig en drös i Malmö. Dräggen styr även där. Skillnaden är att där borde lärarna ha MER att säga till om. Fast läraryrket är ju en debatt i sig, det skall gudarna veta. Fyfan vad det yrket fått förfalla. Så fruktansvärt sorgligt. Ok, offtopic. Fast ändå, you get my point.
Citera
2013-08-28, 21:25
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Skolan kommer vara öppen inom en vecka, detta beslut att stänga tas mest för att lugna massorna.
Moderaternas politik borde väl vara bekant vid det här laget och snart är det glömt emedan nya ekonomiska påhittade hot tornar upp sig och tvingar folket att rösta höger för att behålla Facebookandan i vardagen.

Lundsberg borde vara utan statsbidrag i framtiden och även återbetalningsskyldiga för alla år som dom missbrukat fortroendet som friskola.
Undrar vad som hänt om andra friskolor agerat som Lundsberg?

[quote=Grotius|44987796]Beslutet togs väl för att skolan inte lyckats ändra fel som påtalats i flera år? [/QUOTE

Hur många skolor har fått agera likt Lundsberg utan åtgärd och vad tror du politikernas beslut grundat sig på om inte pressen upplyst massorna?

Sverige har blivit en kapitalistisk bakgård där regeringen kan mobilisera och kuva massorna för att själva få en ros i kravatten under sin korta levnad, det är synd och skam att vi svenskar blivit så hjärntvättade att sensmoralen rimmar med pressens löpsedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in