Citat:
Kamratuppfostran är det inget fel på i sig, dvs att äldre tar ansvar för yngre. Att mer erfarna tar ansvar för de nytillkomna.
Det är återkommande på fler skolor, inte heller återkommande problem är unikt för Lundsberg.
Just nu är de tystade av polisen som håller på med sin förundersökning. Men att en skola inte gör offentliga uttalanden om alla incidienter som sker på en skola, inte heller detta är unikt för Lundsberg, och framförallt inte ett argument för att stänga skolan, då får du stänga massor av skolor.
Eftersom jag själv gick på ett av de andra två internaten och har umgåtts med elever från Lundsberg under utbytesaktiviteter så har jag en bra bild över hur det fungerar där, och kunde jmföra det med hur det fungerade i min internatskola. Jag skulle hellre välja den jag gick i, framför Lundsberg. Men, däremot, jag kan också jämföra med två kommunala skolor som jag gick i innan det, och där ar det betydligt värre. Det var grövre våld (misshandel, våldtäktsförsök, våldtäkt) och oftast var det systematiska trackasserier, så det finns skolor i betydligt större behov av nedstängning än Lundsberg.
Men, som sagt, det våldet får inte lika stor uppmärksamhet i pressen.
Det är återkommande på fler skolor, inte heller återkommande problem är unikt för Lundsberg.
Just nu är de tystade av polisen som håller på med sin förundersökning. Men att en skola inte gör offentliga uttalanden om alla incidienter som sker på en skola, inte heller detta är unikt för Lundsberg, och framförallt inte ett argument för att stänga skolan, då får du stänga massor av skolor.
Eftersom jag själv gick på ett av de andra två internaten och har umgåtts med elever från Lundsberg under utbytesaktiviteter så har jag en bra bild över hur det fungerar där, och kunde jmföra det med hur det fungerade i min internatskola. Jag skulle hellre välja den jag gick i, framför Lundsberg. Men, däremot, jag kan också jämföra med två kommunala skolor som jag gick i innan det, och där ar det betydligt värre. Det var grövre våld (misshandel, våldtäktsförsök, våldtäkt) och oftast var det systematiska trackasserier, så det finns skolor i betydligt större behov av nedstängning än Lundsberg.
Men, som sagt, det våldet får inte lika stor uppmärksamhet i pressen.
Nu får ju dock en våldtäkt på en skola en rätt bra uppmärksamhet vart den än sker.
Nu gjorde ju rektorn ett uttalande där han ansåg det vara ett olyckligt pojkstreck. Det visar på en rejäl dos idioti och ett väldigt märkligt sätt att se på saker.
At komunala skolor har sina problem förnekar jag inte heller, men att en skola där barn bor och lever hela sina dygn blir innebörden lite annorlunda. Där måste det fungera då alla normala fallnät som finns hos de flesta (familj och dylikt) inte finns närvarande, utan din familj är dom i skolan. Och OM något då händer, vem fan skvallrar på sin familj? Det är här problemet ligger.
Kramratuppfostran fungerar med en stor jävla övervakning av en vuxen. Det är inga vuxna människor som går där, det är fjunisar som precis fått hår på kuken. Det är inte människor som kan ta ansvar för ännu yngre människor, det borde du själv inse. Och det är på grund av detta som sånt här händer. Ungdomar har ansvar för ungdomar.