2013-08-28, 21:01
Medlem
Holisistics avatar
Otroligt att så många gläds av att en skola stängs och att eleverna, varav 97% uppger att de känner sig trygga, skickas iväg till ovissa förhållanden. Verkligen alla som faktiskt går där blir extremt upprörda och försvarar skolan in i det sista. Medan de som aldrig satt sin fot där hejar på och tycker beslutet är förträffligt.

Är människor avundsjuka eller vad är det frågan om? Varför kan inte de få ha sitt?

Jag finner ingen annan förklaring såvida inte flashback nyligen börjat köpa aftonhorans löpsedlar som en källa till objektiv information. Jag har sett sexuella övergrepp nämnas ett otal gånger i tråden och folk pratar som att det är väl underbyggt att sådant faktiskt förekommer och tillåts fortgå av skolan.

Har folk helt missat att historien om sexuella övergrepp bygger på anonyma uppgifter om en två år gammal händelse som inte kom till skolans vetskap förrän efter polisanmälan upprättats.

Helt jävla otroligt.

Citat:
Saken försvåras av att de påstådda övergreppen ska ha skett för två år sedan, att uppgiftslämnarna är okända och att namn på eventuella förövare och offer saknas.

http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/lundsberg-kan-komma-att-polisanmala-misstankta-sexbrott-sjalv_7600992.svd
Citat:
– Men med handen på Bibeln kan jag säga till dig att jag inte har hört talas om de allvarliga sexuella övergrepp som framkommit i anonyma telefonsamtal till Skolinspektionen 2011. Vi har inte fått kännedom om detta. Jag undrar varför Skolinspektionen inte har informerat oss om detta och varför de inte själva har gjort en polisanmälan? säger Staffan Hörnberg.

Vad sägs som att jag gör ett anonymt samtal till skolinspektionen och säger att rektorn på KTH tvingat mig till analsex, ska vi stänga ner de också i så fall?
Citera
2013-08-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yakupov
Klart han inte tycker det är bra. Det gör inte någon på skolan, frågan är som sagt varför dom ska bestraffa 200personer pga att några inte kan bete sig.

Vänstermedia är det som förstört det här. Dom sitter och hetsrunkar till att Lundsberg läggs ned just nu.

Anledningen är ju att problemet har funnits där i urminnes tider men skolledningen har inte kommit tillrätta med det. Så detta blev droppen som fick bägaren att rinna över det har inget med vänstermedia att göra utan en skolledning som inte har insett allvaret i ett problem som finns där. Detta är inte första gången skolledningen stänger en skola tex gjorde man det med en skola i kortedala 2011 för liknande problem. Fast då var inte folket och ropade att det var vänstermedias fel. Nej skolan stängdes för att skolledningen inte har klarat att ta hand om problemen som finns, nu inser de allvaret och kommer ta tag i det likt tex chalmers gjorde i slutet av 90 talet.
Citera
2013-08-28, 21:03
Medlem
Eleverna, liksom deras föräldrar, borde ju vara medvetna redan på förhand att den här typen av "pojkstreck" regelbundet sker på Lundsberg då det varit så i alla tider. Om man inte är beredd att "ta det" så förstår jag inte varför en elev ens skulle börja där från första början, eller varför en förälder skulle skicka sitt barn dit.

Nu säger jag absolut inte att den här typen av våld och kränkningar rättfärdigas av det, men folk har uppenbarligen gjort ett val där man - liksom skolans styrelse vad det verkar - tillåter att sådant sker. Relegera de som döms, låt alla som vill byta skola göra det, men att inte låta de som faktiskt gillar skolan gå kvar är ju ett märkligt val enligt mig. Att hitta nya skolor (och i vissa fall boenden) för dessa 200 elever blir ju ett jätteprojekt som säkert är jobbigt för många.

Medias bevakning av händelsen är ju sedan ett ämne för sig. Om det hade varit vilken annan skola som helst som lagts ner till elevernas sorg, skulle vinkeln varit hur synd de var om dem snarare än vilken "skitskola" det hade varit. Men eftersom det rör sig om "överklassens" barn så är det inte synd om dem - istället är det rätt åt dessa privilegierade as.
Citera
2013-08-28, 21:04
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Eleverna, liksom deras föräldrar, borde ju vara medvetna redan på förhand att den här typen av "pojkstreck" regelbundet sker på Lundsberg då det varit så i alla tider. Om man inte är beredd att "ta det" så förstår jag inte varför en elev ens skulle börja där från första början, eller varför en förälder skulle skicka sitt barn dit.

Nu säger jag absolut inte att den här typen av våld och kränkningar rättfärdigas av det, men folk har uppenbarligen gjort ett val där man - liksom skolans styrelse vad det verkar - tillåter att sådant sker. Relegera de som döms, låt alla som vill byta skola göra det, men att inte låta de som faktiskt gillar skolan gå kvar är ju ett märkligt val enligt mig. Att hitta nya skolor (och i vissa fall boenden) för dessa 200 elever blir ju ett jätteprojekt som säkert är jobbigt för många.

Medias bevakning av händelsen är ju sedan ett ämne för sig. Om det hade varit vilken annan skola som helst som lagts ner till elevernas sorg, skulle vinkeln varit hur synd de var om dem snarare än vilken "skitskola" det hade varit. Men eftersom det rör sig om "överklassens" barn så är det inte synd om dem - istället är det rätt åt dessa privilegierade as.

Tycker du att vi ska ha institutioner, tex skolor, där misshandel är tillåtet?
Citera
2013-08-28, 21:05
Medlem
Nån annan än jag som får associationer till film-serien "Omen".
Citera
2013-08-28, 21:05
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

Tycker man att det är rätt åt eleverna som de facto är oskyldiga så är man ju rätt löjligt. Avundsjuka är även det förbannat löjligt.

Därmed sagt så anser jag att på grund av det som har hänt, så kan inte skolan hålla öppen med det nuvarade styret. Rektorn verkar ju vara en klass för sig i att nedvärdera allt som hänst. ALLA hans uttalanden går ut på att förminska alla händelser. En sån person kan man inte ha som ansvarig för skolan om man på allvar vill komma tillrätta med problemen som uppenbarligen finns där
Citera
2013-08-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Tycker du att vi ska ha institutioner, tex skolor, där misshandel är tillåtet?

Nej. Men jag tycker det här är fel sätt att lösa problemet på där många oskyldiga personer blir lidande.
Citera
2013-08-28, 21:08
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Men sluta nu.

Att det är en anda som genomsyrar Lundsberg, med kamratuppfostran och "rätta in sig i ledet" går ju för fan inte att neka till.
Kamratuppfostran är det inget fel på i sig, dvs att äldre tar ansvar för yngre. Att mer erfarna tar ansvar för de nytillkomna.

Citat:
På komunala skolor händer sjuka saker även där, absolut. Men det verkar som att standard på Lundsberg är att förminska alla händelser, kalla det för pojkstreck, och fortsätta som vanligt. Det är ju som bekant inte första gången Lundsberg dyker upp med pennalism och bestraffningar i bagaget.
Det är återkommande på fler skolor, inte heller återkommande problem är unikt för Lundsberg.

Citat:
Du har en rektor som i ett första uttalande kallar det för ett pojkstreck. Du har helt nyss en skrivelse från eleverna på skolan där det ENDA som tas upp är andan om familjen hej och hå. Inte ett ord yttras även där om vad som faktiskt har skett, dvs 2 personer bränns med ett strykjärn. Inget ställningstagande eller något.
Just nu är de tystade av polisen som håller på med sin förundersökning. Men att en skola inte gör offentliga uttalanden om alla incidienter som sker på en skola, inte heller detta är unikt för Lundsberg, och framförallt inte ett argument för att stänga skolan, då får du stänga massor av skolor.

Citat:
Tycker du personligen att det låter som en skola som tar sitt uppdrag på allvar och motverkar det som skolstyrelsen har ålagt dom att göra?
Eftersom jag själv gick på ett av de andra två internaten och har umgåtts med elever från Lundsberg under utbytesaktiviteter så har jag en bra bild över hur det fungerar där, och kunde jmföra det med hur det fungerade i min internatskola. Jag skulle hellre välja den jag gick i, framför Lundsberg. Men, däremot, jag kan också jämföra med två kommunala skolor som jag gick i innan det, och där ar det betydligt värre. Det var grövre våld (misshandel, våldtäktsförsök, våldtäkt) och oftast var det systematiska trackasserier, så det finns skolor i betydligt större behov av nedstängning än Lundsberg.

Men, som sagt, det våldet får inte lika stor uppmärksamhet i pressen.
Citera
2013-08-28, 21:10
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Nej. Men jag tycker det här är fel sätt att lösa problemet på där många oskyldiga personer blir lidande.

Om man har en skolledning som inte lyckas skydda barnen från misshandel ska man inte då ingripa?
Citera
2013-08-28, 21:10
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

Det kanske personerna som tyckte att det var en bra ide att bränna några med strykjärn skulle tänkt på?

Enligt rektorn så har dom vart otroligt tydliga med vad som accepteras och inte, så jag förutsätter att även dessa elever visste om det. Och ändå valde att skita i det och sätta hela sin "familjs" rykte på spel är ju jävligt korkat för att säga det minsta
Citera
2013-08-28, 21:12
Medlem
Citat:

Naturligtvis är det tråkigt att så många oskyldiga drabbas likt så många oskyldiga drabbades när Fredens skola tvingades stängas av skolinspektionen 2011, men problemet är ju att skolledningen inte har klarat av att lösa ett problem som fanns, för ett problem fanns där helt klart. Jag är rätt säker på att lundsberg kommer att öppna i höst igen. Och förhoppningsvis kan detta få skolan att lämna 1900 talet värderingar och komma in i 2000 talets samhälle istället.
Citera
2013-08-28, 21:14
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Om man har en skolledning som inte lyckas skydda barnen från misshandel ska man inte då ingripa?
Det intressanta här är ju att det bara är Lundsberg som åker dit, man skiter i andra skolor vars elever är utsatta systematiskt. Om man stänger Lundsberg på de kriterier man har gjort så har man en hel drös till med skolor att stänga för att skydda de utsatta där också. Gör man inte det så är konsekvensen att man vänder dem ryggen till, eftersom de är i samma behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in