2013-08-28, 18:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Snittpriserna på 1or och 2or i det området är, efter augustirallyt, uppe på hela 46.050:-/m2. Utgångspriser existerar inte längre, det är acceptpriser i Sthlm, dock har dessa nästan blivit "nya utgångspriser" eftersom marknaden är så skållhet att nästan allt budas upp 15% över acceptpriserna.

Alla vet att marknaden är "skållhet" just nu. Det är inget tecken på att marknaden inte är uppblåst just nu.
2013-08-28, 18:54
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Alla vet att marknaden är "skållhet" just nu. Det är inget tecken på att marknaden inte är uppblåst just nu.

Det är inte heller ett bevis för bubbla.
2013-08-28, 18:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
BR i Sthlm har gått upp 18% sedan 2007, ungefär 3% per år, är det verkligen en prisökning som man bör gapa bubbla etc om dagarna i ända?? Försök istället seriöst förutse när, varför och på vilken nivå denna uppblåsta "bubbla" kommer att spricka eller pysa ut? För har man rätt där kan man tjäna grova pengar med rätt positionering.

alla vet att marknaden är skållhet just nu... ingen jättebedrift direkt att veta det va???..... däremot de som visste det för ett år sedan, att marknaden skulle vara skållhet 2013, det är skickliga analytiker.
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-28 kl. 19:28.
2013-08-28, 19:43
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
BR i Sthlm har gått upp 18% sedan 2007, ungefär 3% per år, är det verkligen en prisökning som man bör gapa bubbla etc om dagarna i ända?? Försök istället seriöst förutse när, varför och på vilken nivå denna uppblåsta "bubbla" kommer att spricka eller pysa ut? För har man rätt där kan man tjäna grova pengar med rätt positionering.

alla vet att marknaden är skållhet just nu... ingen jättebedrift direkt att veta det va???..... däremot de som visste det för ett år sedan, att marknaden skulle vara skållhet 2013, det är skickliga analytiker.

Ingen som med säkerhet kan pricka in när bubblan spricker, inte ens en raketforskare som du. Däremot kan man med något sånär säkerhet säga att när något är ohållbart, t ex banklån man inte behöver betala tillbaka på, så är det just ohållbart, dvs förr eller senare så rasar det.

Och jag skulle inte satsa på att försöka pricka in någon topp vartefter bubblan kommer att spricka. "The market can stay irrational longer than you can stay solvent".
2013-08-28, 20:03
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Ingen som med säkerhet kan pricka in när bubblan spricker, inte ens en raketforskare som du. Däremot kan man med något sånär säkerhet säga att när något är ohållbart, t ex banklån man inte behöver betala tillbaka på, så är det just ohållbart, dvs förr eller senare så rasar det.

Och jag skulle inte satsa på att försöka pricka in någon topp vartefter bubblan kommer att spricka. "The market can stay irrational longer than you can stay solvent".
vad anser du är ohållbart med amorteringsfria lån? skulle alltså dessa "ohållbara" lån leda till att det förr eller senare rasar? det var en riktigt djup proffsanalys det.
2013-08-28, 20:34
Medlem
Vad finns det egentligen för sätt att tjäna pengar på en prisnedgång? Det är lite svårt att blanka en lägenhet...
2013-08-28, 20:38
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Vad finns det egentligen för sätt att tjäna pengar på en prisnedgång? Det är lite svårt att blanka en lägenhet...
Blanka JM, över 50% av deras intäkter kommer från nybyggda bostadsrätter, skulle bostadspriserna rasa 20% som en del foliehattar tror, då går JM-aktien ner över 50%.
2013-08-28, 21:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är inte heller ett bevis för bubbla.

Vem sa det?
2013-08-28, 22:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Vet inte vad du vill ha sagt?

Min poäng är att bara prisutvecklingen inte säger någonting om hurvida det är en bubbla eller inte.
2013-08-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Jag kan inget om ekonomi och är inte särskilt insatt i detta ämne men är det inte helt orimligt att det ska ta flera arbetsliv att betala en lägenhet? Om jag är vanlig knegare och vill bo i centrala Stockholm då får jag och mitt barn, barnbarn och barnbarnsbarn amortera hela livet för att betala hela summan.

Om man för en stund glömmer allt annat. Är inte detta ett bevis på att lägenheterna är värderade långt över sitt egentliga värde? Jag antar det har blivit så p.g.a. att de har varit en så bra investering under så lång tid. Det är ett sjukt system när "alla" ska tjäna grova pengar på andras boende.

Nej, det är ett bevis på att efterfrågan är högre än tillgången.
2013-08-28, 22:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
http://www.spiegel.de/international/europe/economic-crisis-hits-the-netherlands-a-891919.html

Fast det kommer såklart aldrig kunna ske i Sverige. Du såg ju tgv3000s inlägg, han förutstpår snittpriser på 200 000 per kvadrat inom kort och menar att Stockholm är världens billigaste huvudstad att köpa boende i...

jag tror vi redan är där ärligt talat. Jag kommer ihåg för några år sedan då första lägenheten såldes över 100 000/ m^2. Det var en 15 kvadratare i gamla stan. Jag kan ge mig tusan på att den skulle gå för det dubbla idag.
2013-08-28, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag tror vi redan är där ärligt talat. Jag kommer ihåg för några år sedan då första lägenheten såldes över 100 000/ m^2. Det var en 15 kvadratare i gamla stan. Jag kan ge mig tusan på att den skulle gå för det dubbla idag.

Fast det är ju inte ett snittpris, utan något exceptionellt. Snittpriserna även i Gamla Stan är förmodligen inte ens över 70-75K/m2.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in