2013-08-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Sthlm är en av de billigaste huvudstäderna i europa att köpa bostad. I förhållandet till löner är det nog billigast i världen...Arbetande medelklasspar köper lätt en tvåa eller trea i sthlm innerstad.
http://www.globalpropertyguide.com/Europe/square-meter-prices

Dina inlägg blir tokigare och tokigare... Stockholm är inte billigaste huvudstaden i världen, inte ens billigast i Europa. Inte ens billigast i Norden. Bara Oslo är dyrare.

Eller kan du visa att snittlönerna i t ex Wien, Luxemburg, Köpenhamn ligger så pass långt under snittlönerna i Stockholm att det faktiskt är billigare i förhållande till löner?
2013-08-28, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
tack för ett bra och välskrivet inlägg, hur mycket tror du BR-priserna i Sthlm går upp kommande 12 månaderna??

Svårt att säga. Hushållen är rätt bra på att slå mynt av sina stora tillgångar så flödet av kapital in i fastighetsmarknaden lär vara fortsatt stark. Vill inte riktigt uttala mig ännu då jag gärna väntar och ser om riksbanken tar åt sig av KIs kritik att riksbanken överskattar inflationen och håller räntan alldeles för låg. Det finns mer att hämta på fastighetsmarknaden och det handlar om att banker och finansinstitut ska få fler verktyg och medel att öka kreditexpansionen. Riksbankens direktion behöver mer tryck från remissinstanser för så här återhållsamma kan de inte fortsätta att vara med räntorna.
2013-08-28, 11:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det mesta. Förutom Riksbankens prognos att räntan kommer höjas om ett år... Vi får se vad de säger nästa vecka.

Inte ens riksbanken vet hur det kommer att gå med räntorna. De är spelare som alla andra och följer bara marknaden. Bankerna verkar inte tro på några extrema räntor iaf, om man får tro räntorna på de långa bundna lånen. Historiskt har det visat sig att varit omöjligt för en privatperson att slå banken i räntebedömningar och därför lönar det sig att ligga rörligt som de flesta gör. Med andra ord finns det inget som tyder på några extrema rörelser på räntemarknaden.

Sedan måste man komma ihåg vad räntehöjningar betyder. Det är ett tecken på att ekonomin går bättre och behöver kylas av. Vad händer med priser när ekonomin går bättre? När räntorna steg senast på 2000-talet ökade priserna på bostäder samtidigt trots räntehöjningarna.
2013-08-28, 11:40
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om man bortser från ekonomiska analyser och finansiella ekvationer, och i stället resonerar med en aning bondförnuft, hur ser det ut då?
  • Sverige är det enda land i världen där det inte finns någon bostadsbubbla med risk att brista, trots att vi har 120 år i genomsnittlig amorteringstid?
  • Nederländerna, som liknar Sverige i mångt och mycket, var för ett par år sedan världens rikaste och mest välmående land. Nu är man på väg att få samma finansiella status som Grekland på grund av bolånetorskarna. Detta kan dock aldrig drabba Sverige eftersom vi är... öh... Sverige?

Tacksam för svar.

De är sa djupt indoktrinerade att alla absurditeter har blivit normaliserade. Snackade med en tysk häromdagen som klagade pa de höga bostadspriserna (ca 2500€/m²). Han trodde mig inte ens när jag berättade om priserna i Stockholm, amorteringsfria lan i Sverige och banken som hyresvärd.
2013-08-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
De är sa djupt indoktrinerade att alla absurditeter har blivit normaliserade. Snackade med en tysk häromdagen som klagade pa de höga bostadspriserna (ca 2500€/m²). Han trodde mig inte ens när jag berättade om priserna i Stockholm, amorteringsfria lan i Sverige och banken som hyresvärd.
http://www.spiegel.de/international/europe/economic-crisis-hits-the-netherlands-a-891919.html

Fast det kommer såklart aldrig kunna ske i Sverige. Du såg ju tgv3000s inlägg, han förutstpår snittpriser på 200 000 per kvadrat inom kort och menar att Stockholm är världens billigaste huvudstad att köpa boende i...
2013-08-28, 12:51
Medlem
Niders avatar
En 2 rum på 55 kvm i Johanneshov, utgångspris just under 2,3 milj kronor, barren ser ut att vara topprenoverad, jag har full förståelse för att det är svårt för er att lista ut ett slutpris, men vad kan dom landa på i Johanneshov/Enskede området.
2013-08-28, 13:24
Medlem
Godahopps avatar
Skuldberget ökar, räntorna och priserna går upp

Citat:
Tillväxttakten för hushållens lån ökade

I juli hade hushållens lån från monetära finansinstitut (MFI) en årlig tillväxttakt på 4,8 procent. Det innebär att tillväxttakten ökade jämfört med juni då tillväxttakten var 4,7 procent. I juli 2012 var tillväxttakten 4,5 procent. Begreppet MFI innefattar exempelvis banker och bostadsinstitut.

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____361335.aspx
2013-08-28, 13:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
En 2 rum på 55 kvm i Johanneshov, utgångspris just under 2,3 milj kronor, barren ser ut att vara topprenoverad, jag har full förståelse för att det är svårt för er att lista ut ett slutpris, men vad kan dom landa på i Johanneshov/Enskede området.

Kolla slutpris.se

Priset beror till stor del på avgiftsnivån och skicket. Såldes en nyligen för 2 415 000 såg jag i ungefär samma storlek med ganska hög avgift dessutom (3000 + )
2013-08-28, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
...Sedan måste man komma ihåg vad räntehöjningar betyder. Det är ett tecken på att ekonomin går bättre och behöver kylas av. Vad händer med priser när ekonomin går bättre? När räntorna steg senast på 2000-talet ökade priserna på bostäder samtidigt trots räntehöjningarna...

Varför "måste vi komma ihåg det"? Räntan på lån torde mer naturligt öka om osäkerheterna växer.

Har du 10,000 kr som det är rätt viktigt att du fortfarande har om 6 månader från och med nu och det nu dyker upp en till synes tvivelaktig snubbe som vill låna pengarna av dig, så gör du en kreditbedömning av snubben som torde innehålla en höjd ränta istället för en sänkt. Vi utgår från att du brukar låna ut pengar till kreti och pleti, några till synes pålitliga, andra till synes opålitliga. I det här fallet är snubbens säkerhet en sportbil där han brukar låta nyckeln sitta kvar i låset.
2013-08-28, 15:46
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Varför "måste vi komma ihåg det"? Räntan på lån torde mer naturligt öka om osäkerheterna växer.

Har du 10,000 kr som det är rätt viktigt att du fortfarande har om 6 månader från och med nu och det nu dyker upp en till synes tvivelaktig snubbe som vill låna pengarna av dig, så gör du en kreditbedömning av snubben som torde innehålla en höjd ränta istället för en sänkt. Vi utgår från att du brukar låna ut pengar till kreti och pleti, några till synes pålitliga, andra till synes opålitliga. I det här fallet är snubbens säkerhet en sportbil där han brukar låta nyckeln sitta kvar i låset.
men sicket jävla dravel du skriver, lyssna på Kurt-Sune så lär du dej nåt, han har helt rätt och vet vad hN snackar om, till skillnad från dej. Inte en chans att det blir några kraftiga ränteuppgångar kommande 1-2 åren, och att försöka analysera längre bort än två år är bara dumdristigt, enklare o blir mer rätt att singla slant.
2013-08-28, 15:52
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Snittpriserna på 1or och 2or i det området är, efter augustirallyt, uppe på hela 46.050:-/m2. Utgångspriser existerar inte längre, det är acceptpriser i Sthlm, dock har dessa nästan blivit "nya utgångspriser" eftersom marknaden är så skållhet att nästan allt budas upp 15% över acceptpriserna.
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-28 kl. 15:57.
2013-08-28, 15:54
Medlem
Jag väntar med spänning på inlägget där tgv3000 bevisar för oss korkade tvivlare att Stockholm är Europas billigaste huvudstad att köpa boende i, och till och med billigast i världen om man ser till löner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in