2012-01-24, 00:26
Medlem
ibmachines avatar
Kan även rekommendera ljudboksvarianterna på hans böcker.
De finns i mycket vällästa utgåvor.
Har läst/lyssnat på allt Cormac McCarthy harskrivit, i mitt tycke är han bland
de allra bästa.
Värt att notera kan möjligen vara att
The Road och No Country... skiljer sig rätt rejält mot de
andra böckerna. Tycker jag.

Måste tipsa om en bok jag just avslutat, kopplingen till Cormac
får vara att den innehåller en fin kärlekshistoria involverande ett
flicklik :
Twilight av William Gay southern gothic at its finest
Citera
2012-01-28, 12:19
Medlem
HeyBombays avatar
The Crossing håller jag som det bästa jag läst av honom. Det grymma är inte lika uppenbart som i exempelvis The Road, men just det gör så att den drabbar mig så mycket starkare. Känslan av hopplöshet, förlorad ungdom och sorg växer verkligen för varje sida, samtidigt som den bitvis är svidande vacker. Skildringen av pojkarnas mod och oskuldsfullhet, och den subtila kärlekshistorien mellan Boyd och den mexikanska flickan blir så mycket starkare i kontrast till den hårda och känslokalla världen omkring. När så det oundvikliga blir uppenbart, och karaktärerna blir allt hårdare och mer desillusionerade, känns berättelsen än skoningslösare än The Roads postapokalyps. Just för att sammanhanget är mer gripbart och realistiskt.
Citera
2012-04-13, 13:01
Medlem
Vad kan McCarthy's största influenser ha varit? Är han mycket inspirerad av någon annan författare? Har händelser runt i kring honom inspirerat honom till hans skrivande?
Citera
2012-04-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggman
Vad kan McCarthy's största influenser ha varit? Är han mycket inspirerad av någon annan författare? Har händelser runt i kring honom inspirerat honom till hans skrivande?
om the road har han ju sagt att det kom innifrån, han blev far sent i livet och stod med sin son och tittade på en skogsbrand

Jag får lite transcendentalism känsla i hans prosa så whitman er al är nog inspirations källor
Citera
2013-08-03, 14:18
Medlem
robomans avatar
Men hörni, hur ska jag kunna tycka att Blodets meridian är fantastisk? Alla karaktärer är fullständigt ointressanta och därtill är "storyn" inte det minsta tilltalande. Jag har läst ca 100 sidor hittills, men jag vet inte om jag kommer ta mig igenom den här tråkiga historien ens. Övertyga mig! Vägen tyckte jag var riktigt bra, den här... not so much (hittills).
Citera
2013-08-03, 15:14
Medlem
Gregor.Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Men hörni, hur ska jag kunna tycka att Blodets meridian är fantastisk? Alla karaktärer är fullständigt ointressanta och därtill är "storyn" inte det minsta tilltalande. Jag har läst ca 100 sidor hittills, men jag vet inte om jag kommer ta mig igenom den här tråkiga historien ens. Övertyga mig! Vägen tyckte jag var riktigt bra, den här... not so much (hittills).

Jag kan inte övertyga dig, utan bara hålla med. Släng boken och läs något annat. Visst prosan är bra, men det finns inte en enda karaktär att bry sig om. Handlingen är bara platt. Så mycket död att det inte funkar att använda det dramaturgiskt, eftersom det blir normaltillstånd.
Citera
2013-08-03, 21:03
Medlem
ibmachines avatar
Kan det vara pga språket? Har aldrig provat en översatt version, och det jag uppskattat mest i alla hans böcker är språket. Pröva en på engelska. Finns på din lokala torrentsida.
Eller så har ni sämre smak än vi andra !
Citera
2013-08-28, 16:42
Medlem
Cincinnatis avatar
Jag måste fråga här: Jag kan väl inte vara den enda som sitter med en engelska-ordbok i högsta hugg när jag läser McCarthy? Det är nästan som att lära sig engelska på nytt när man läser honom i och med det ofta gammeldags språket. Ofta hjälper inte ens den ordbok jag har (Macmillian) då vissa ord helt enkelt inte finns med och de som finns med är beskrivna som 'old-fashioned' eller liknande. Förvisso förstår jag ofta vad som beskrivs genom sammanhanget och omgivande ord även om det finns ord jag inte stött på förut men det gnager mig för mycket att låta bli att kolla upp de ord jag inte förstår.
Citera
2013-08-28, 16:58
Medlem
jimmyfingerss avatar
Kan inte minnas att språket var svårt, snarare tvärtom. Dock har jag bara läst tre fyra böcker av honom än så länge. Kan du ge exempel på oförståeliga ord?
Citera
2013-09-02, 23:22
Medlem
EmileZolas avatar
De senaste böckerna jag läste ut var Moby-Dick och Nässlorna Blomma, så prosan i Blood Meridian borde kännas som en barnlek nu när jag sätter igång.
Citera
2013-09-05, 17:07
Medlem
[quote=roboman|44601433]Men hörni, hur ska jag kunna tycka att Blodets meridian är fantastisk? Alla karaktärer är fullständigt ointressanta och därtill är "storyn" inte det minsta tilltalande./QUOTE]

Tycker inte att boken är fantastisk, men ganska bra. Lite av saken är att karaktärerna byggs upp med antydningar, saker händer runt omkring. Är lätt att missa nyanser pga av den grafiska handlingen.

Men boken växer.
Citera
2013-09-18, 13:33
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Kan inte minnas att språket var svårt, snarare tvärtom. Dock har jag bara läst tre fyra böcker av honom än så länge. Kan du ge exempel på oförståeliga ord?

Ett exempel:
Citat:
The infant's ossature, the thin and brindled bones along whose sulcate facets clove old shreds of flesh and cerements of tattered swaddle.

Sen beskriver han ju gärna växter och fåglar vid deras engelska namn vilka är något kluriga att känna till.

Vad jag menar är att han inte använder ett sådant vokabulär som man vant sig vid från den engelska man alltsomoftast kommunicerar i moderna sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in