2013-08-27, 21:41
Medlem
doughies avatar
Detta har ändå lite med juristprogrammet att göra och jag hoppas att det ej är OT. Hur stor är chansen tror ni att hitta sommarjobb på advokatbyrå redan efter termin två? Har en del kontakter på advokatbyråer bland familj och vänner redan.

Självklart förstår jag att det är kontorssysslor och väldigt enkla juridiska uppgifter som utförs när man är så pass ny inom området.
Citera
2013-08-27, 21:50
Medlem
babankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Detta har ändå lite med juristprogrammet att göra och jag hoppas att det ej är OT. Hur stor är chansen tror ni att hitta sommarjobb på advokatbyrå redan efter termin två? Har en del kontakter på advokatbyråer bland familj och vänner redan.

Självklart förstår jag att det är kontorssysslor och väldigt enkla juridiska uppgifter som utförs när man är så pass ny inom området.

Har du bra kontakter, lite arbetslivserfarenhet och höga betyg(i de få kurserna du har läst, men ändå) är det ingen omöjlighet.
Senast redigerad av babanker 2013-08-27 kl. 21:57.
Citera
2013-08-27, 23:05
Medlem
Citat:

Jag skulle nog säga att det är ganska svårt, eftersom det sällan finns några uttalade "sommarjobb" utöver sommarnotarietjänsterna, för vilka det krävs att du läst åtminstone T5 för.

Men, visst kan det behövas extraarbetande personal för att täcka upp för eventuella receptionister och sekreterare, men många advokatbyråer har en studentpool för detta (som även arbetar extra under terminerna). Det skadar dock inte att du hör dig för hos de byråer du har kontakter.

Lycka till!
Citera
2013-08-28, 15:44
Bannlyst
G5: Tove Lindgren och Victoria Skoglund
G6; Eva Johnsson
G8: Ulrika Borg och Carl-Fredrik Hedenström
G9; Mikaela Bielke
G10; Johannes Wickom och Jonny Flodin

Vem är att föredra? Tänkte plocka Maria Lamm men hade problem med fastreg i början och platserna fylldes direkt.

EDIT: Kanske hoppas att någon avregistrerar sig ifrån hennes grupp.

Gäller givetvis SU.
Senast redigerad av DamnatioMemoriae 2013-08-28 kl. 15:52.
Citera
2013-08-28, 16:11
Medlem
Citat:

Jag har själv sett att det förekommer att vissa får "sommarjobb" redan efter 2-3 terminer. I de få fall jag själv bevittnat har det dock uteslutande rört sig om folk med kontakter på något sätt, så i ditt fall är det nog inte omöjligt. Det rör sig då oftast om notarietjänster med en aning enklare uppgifter som fokus eller under ett begränsat antal veckor. I vissa fall kan nog de tjänsterna vara ungefär lika avancerade till arbetsuppgifterna som för en "vanlig" notarie, beror väldigt mycket på vad det är för byrå, vilka sorters arbetsuppgifter de vågar dela ut, möjlighet till handledning etc.

Citat:
Ursprungligen postat av DamnatioMemoriae
G6; Eva Johnsson
G9; Mikaela Bielke

Vem är att föredra?

Nu har jag inte haft ens hälften av de lärarna, men Jonny Flodin är i alla fall vettig och seriös.
Citera
2013-08-29, 14:43
Medlem
fraKturs avatar
Hej.

Säsong två, episod två av Jurdikpodden är nu ute - och avsnittet handlar just om tiden på juridikprogrammet.

Tänkte att några kunde ha nytta av den

https://soundcloud.com/m-rten-schultz/s02e02-nu-b-rjar-mitt-liv-som

(Flashback nämns - tror det t.o.m. är denna tråd de refererar till.)
Citera
2013-08-29, 15:02
Medlem
Sobofieds avatar
Ja, jag tänkte i diskussionen om lärarna påpeka det högst relevanta faktum att Tove Lindgren ser rätt bra ut, men jag vet att hon läser tråden och ville inte att hon skulle då hybris. Där fick hon.
Citera
2013-08-29, 15:12
Medlem
Citat:
G6; Eva Johnsson
G9; Mikaela Bielke

Vem är att föredra? Tänkte plocka Maria Lamm men hade problem med fastreg i början och platserna fylldes direkt.

Gäller givetvis SU.
Kan precis som föregående talare rekommendera Jonny Flodin.
Absolut den som haft bäst seminarier under min tid på SU.
Citera
2013-08-29, 15:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Hej.

Säsong två, episod två av Jurdikpodden är nu ute - och avsnittet handlar just om tiden på juridikprogrammet.

Tänkte att några kunde ha nytta av den

https://soundcloud.com/m-rten-schultz/s02e02-nu-b-rjar-mitt-liv-som

(Flashback nämns - tror det t.o.m. är denna tråd de refererar till.)
Jo jag hörde det när jag lyssnade på det tidigare idag, roligt!

FB omnämns vid:

2.50 min
13.15 min
22.22 min

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ja, jag tänkte i diskussionen om lärarna påpeka det högst relevanta faktum att Tove Lindgren ser rätt bra ut, men jag vet att hon läser tråden och ville inte att hon skulle då hybris. Där fick hon.
Din perversa jävel.

Skall dock erkännas att jag själv tänkte droppa detta. Det är ju högst relevant vid val av seminariegrupper.
Citera
2013-08-29, 16:03
Medlem
Citat:
G6; Eva Johnsson
G9; Mikaela Bielke

Gäller givetvis SU.

Flodin is your man. Vem Wickom är vet jag dock inte. Annars Tove Lindgren, hon är snäll.
Citera
2013-08-29, 16:10
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Skall dock erkännas att jag själv tänkte droppa detta. Det är ju högst relevant vid val av seminariegrupper.
Jaha! Det var därför du prompt skulle in i Madeleine Leijonhufvuds seminariegrupp.
Citera
2013-08-29, 16:20
Medlem
eXtremos avatar
Såg precis att omtentan för T6:orna kommit upp på Studentportalen. T6 vid UU verkar vara en svår termin om man vill få goda betyg. 78 % med U på en omtenta är ganska mycket. Någon här som skrev omtentan och kan vittna om det var särskilt svår?

Ordinarie tentamen
AB = 30 poäng -, 18.6%
Ba = 24 - 29 poäng, 45.2%
B = 15 - 23 poäng, 20.4%
U = 0 - 14 poäng, 15.8%

Omtentamen
AB = 30 poäng -, 2.1%
Ba = 24 - 29 poäng, 6.4%
B = 15 - 23 poäng, 12.8%
U = 0 - 14 poäng, 78.7%

48 st. totalt som skrev denna omtenta.

Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jaha! Det var därför du prompt skulle in i Madeleine Leijonhufvuds seminariegrupp.:D
Tänder rejält på GILFs. ;)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in