Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Mina skor ser självfallet
alltid ut på det sättet! Så aningen sämre människa är du nog allt. Men det uppvägs kanske lite av de avancerade böcker du uppenbarligen läser och som du råkade (?) få med på bilden.
Skämt åsido. När man väl har jobbat upp en ordentlig grundputs (det som tar tid), tycker jag faktiskt att det är förvånande lätt att hålla den vid liv. De skor som jag valt att lägga en "spit shine" på på tån, kan jag tex få tillbaka minst lika god puts på med högst ett par lager polish. Porerna i lädret är ju redan bra mättade från grundputsen, och därför krävs det bara lite "påfyllning" för att lädret ska bli så där härligt spegelblankt igen. Jag skulle tippa på att en sådan uppfräschning (ett lager kräm eller polish + ca två lager polish på tån eller motsvarande) tar ca 10 minuter för min del på en välgrundad. Det krävs så klart att man har bra koll på putstekniken för att få ett så snabbt resultat, men det är jag övertygad om att du har.
Så. Mitt tips är alltså fäöjande. Lägg en kväll eller två på att lyssna på lite härlig soul (Aretha Franklin har funkat bra här senaste gångerna) och jobba upp en bra grundputs. För att lyxa till det lite mer kan du ju köpa en god whisky på Systemet - det både förhöjer stämningen och får tiden att passera lite snabbare!
Edit: på tal om putsade skor väntar jag fortfarande på dina utlovade kommentarer till min DMS-bonanza.
Böckerna ligger faktiskt där på riktigt, men anledningen att jag slängde upp fötterna är att ljuset blev bättre där än där det inte låg några böcker alls.
Problemet med ditt tips är - förutom det motbjudande i att lyssna på soul - att tiden för närvarande inte finns att lägga på en eller ett par timmars skoputs bara så där. Det handlar säkert om prioriteringar men jag tänker mig att teckenväxlingen för marginalnyttan för min del går vid ca en halvtimme numera.
Så över till dina skor. Förutom det som påpekats tidigare med hur vackra de är, välputsade och välbyggda tycker jag de jämförande bilderna var väldigt instruktiva i och med att man så lätt ser de rätt stora skillnader som man kanske inte annars hade lagt märke till. De betydligt tätare tåsömmarna på EG jfrt med JL till exempel är inget jag hade reflekterat speciellt över om det inte var för att jag såg dem intill varandra.
Har svårt att säga vilken som är snyggast av dem i och med att de är så olika. Det som drar ner betyget lite på EG:n är den rätt stora vinkel som är mellan spännenas riktning till skillnad från JL där de nästan är parallella. Vilken föredrar du förresten? I övrigt är ju alla sömmar och andra detaljer föredömligt utförda.
Vad är det förresten för färg på spännena på EG:sen? Jag har ju svårt att se färger som bekant och dessa ser väldigt svårbedömda ut.