2013-08-27, 14:16
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Vill man verkligen lämna sina skor till ett ställe som också gör nycklar?

De är väldigt kompetenta och vana vid kvalitetsskor, trots att de inte ligger i samma liga som toppskiktet i Stockholm. De saluför t.ex både C&J & Loake.. och på gamla Södermalm måste man förstås vara händig i både det ena och det andra vad gäller handarbete!
Citera
2013-08-27, 21:57
Medlem
bleus avatar
Kanske en dum fråga men kör på, är det möjligt att lägga på en gummisula/slitsula på ett par skor som man nött lädersulan till max (dvs det går hål på dem och korkfyllningen riskerar att lämna) eller måsta man då sula om med läder för att sedan lägga på gummisula?
Citera
2013-08-27, 22:15
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Kanske en dum fråga men kör på, är det möjligt att lägga på en gummisula/slitsula på ett par skor som man nött lädersulan till max (dvs det går hål på dem och korkfyllningen riskerar att lämna) eller måsta man då sula om med läder för att sedan lägga på gummisula?

Är det hål ska man inte lägga på slitsula. Måste finnas lite mtrl att fästa slitsulan på och originalsulan måste slipas ner för att det ska bli en jämn och ren yta att limma på.
Citera
2013-08-27, 23:11
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Är det hål ska man inte lägga på slitsula. Måste finnas lite mtrl att fästa slitsulan på och originalsulan måste slipas ner för att det ska bli en jämn och ren yta att limma på.

Nja, skulle säga att mycket hänger på hur mycket man bryr sig om skorna. Är det några billigare skor som är rätt slitna, och man mest vill ha kvar de som slitskor, kan det vara ett alternativ att lägga på gummislitsula direkt även om det är hål. Så länge det inte trängt in mycket fukt för att man använt de mycket med hål i, så korken är rutten. För är inte hålet alltför stort kan skomakaren i många fall iaf bara slipa väldigt tunt och fästa sulan runt hålet, det är tillräckligt med fästyta för att det ska fungera.
Citera
2013-08-27, 23:44
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Om du hittar någon skomakare i Sverige som sular om randsydda skor för de priserna, tipsa gärna i tråden. Ärligt talat, gör verkligen det.

Som jag skrev så har (hade) jag ingen koll på prisläget i Sverige. Får väl vänta på att jag har en resväska full med skor som behöver sulas om för att sedan flyga till London över en helg. På tal om snålhet..
Citera
2013-08-28, 11:19
Medlem
Pörrs avatar
Kamrater,

hur ser era skor ut till vardags egentligen? Har efter att ha sett både hoodogs och Alister brilliera med putsteknik fått halvt dåligt samvete eftersom mina egna pjuck inte alls har den glansen som dessa har. Dock har jag insett att jag numera inte kommer att kunna ta mig den tiden att sitta ner i ett par timmar för att få fram spegelglans, vilken dessutom kommer att falna relativt snart efter att jag har tagit på dem.

Så numera väljer jag att köra en snabbputsning, vilken går ut på - under förutsättning att de inte är oerhört nerskitade givetvis - på med ett lager kräm (vanligtvis MdO) och sedan går jag på med en syntetisk putsduk (MdO den med dessutom) och får upp en enligt mig helt ok glans med tanke på tiden som läggs ner.

http://oi39.tinypic.com/2v2jvbp.jpg

Efteråt och efter att ha haft dem ett par dagar ser det ut så här.

Visst, jag inser ju också att jag borde sätta mig och långsamt under längre tid arbeta in krämen för att få den där spegelglansen men det känns tyvärr inte värt det med tanke på den tid det tar. Istället fuskar jag med en simpel syntetlapp.

Är jag en dålig människa?
Citera
2013-08-28, 11:38
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kamrater,

hur ser era skor ut till vardags egentligen? Har efter att ha sett både hoodogs och Alister brilliera med putsteknik fått halvt dåligt samvete eftersom mina egna pjuck inte alls har den glansen som dessa har. Dock har jag insett att jag numera inte kommer att kunna ta mig den tiden att sitta ner i ett par timmar för att få fram spegelglans, vilken dessutom kommer att falna relativt snart efter att jag har tagit på dem.

Så numera väljer jag att köra en snabbputsning, vilken går ut på - under förutsättning att de inte är oerhört nerskitade givetvis - på med ett lager kräm (vanligtvis MdO) och sedan går jag på med en syntetisk putsduk (MdO den med dessutom) och får upp en enligt mig helt ok glans med tanke på tiden som läggs ner.

Visst, jag inser ju också att jag borde sätta mig och långsamt under längre tid arbeta in krämen för att få den där spegelglansen men det känns tyvärr inte värt det med tanke på den tid det tar. Istället fuskar jag med en simpel syntetlapp.

Mina skor ser självfallet alltid ut på det sättet! Så aningen sämre människa är du nog allt. Men det uppvägs kanske lite av de avancerade böcker du uppenbarligen läser och som du råkade (?) få med på bilden.

Skämt åsido. När man väl har jobbat upp en ordentlig grundputs (det som tar tid), tycker jag faktiskt att det är förvånande lätt att hålla den vid liv. De skor som jag valt att lägga en "spit shine" på på tån, kan jag tex få tillbaka minst lika god puts på med högst ett par lager polish. Porerna i lädret är ju redan bra mättade från grundputsen, och därför krävs det bara lite "påfyllning" för att lädret ska bli så där härligt spegelblankt igen. Jag skulle tippa på att en sådan uppfräschning (ett lager kräm eller polish + ca två lager polish på tån eller motsvarande) tar ca 10 minuter för min del på en välgrundad. Det krävs så klart att man har bra koll på putstekniken för att få ett så snabbt resultat, men det är jag övertygad om att du har.

Så. Mitt tips är alltså fäöjande. Lägg en kväll eller två på att lyssna på lite härlig soul (Aretha Franklin har funkat bra här senaste gångerna) och jobba upp en bra grundputs. För att lyxa till det lite mer kan du ju köpa en god whisky på Systemet - det både förhöjer stämningen och får tiden att passera lite snabbare!

Edit: på tal om putsade skor väntar jag fortfarande på dina utlovade kommentarer till min DMS-bonanza.
Senast redigerad av hoodog 2013-08-28 kl. 11:46.
Citera
2013-08-28, 14:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Mina skor ser självfallet alltid ut på det sättet! Så aningen sämre människa är du nog allt. Men det uppvägs kanske lite av de avancerade böcker du uppenbarligen läser och som du råkade (?) få med på bilden.

Skämt åsido. När man väl har jobbat upp en ordentlig grundputs (det som tar tid), tycker jag faktiskt att det är förvånande lätt att hålla den vid liv. De skor som jag valt att lägga en "spit shine" på på tån, kan jag tex få tillbaka minst lika god puts på med högst ett par lager polish. Porerna i lädret är ju redan bra mättade från grundputsen, och därför krävs det bara lite "påfyllning" för att lädret ska bli så där härligt spegelblankt igen. Jag skulle tippa på att en sådan uppfräschning (ett lager kräm eller polish + ca två lager polish på tån eller motsvarande) tar ca 10 minuter för min del på en välgrundad. Det krävs så klart att man har bra koll på putstekniken för att få ett så snabbt resultat, men det är jag övertygad om att du har.

Så. Mitt tips är alltså fäöjande. Lägg en kväll eller två på att lyssna på lite härlig soul (Aretha Franklin har funkat bra här senaste gångerna) och jobba upp en bra grundputs. För att lyxa till det lite mer kan du ju köpa en god whisky på Systemet - det både förhöjer stämningen och får tiden att passera lite snabbare!

Edit: på tal om putsade skor väntar jag fortfarande på dina utlovade kommentarer till min DMS-bonanza.

Böckerna ligger faktiskt där på riktigt, men anledningen att jag slängde upp fötterna är att ljuset blev bättre där än där det inte låg några böcker alls.

Problemet med ditt tips är - förutom det motbjudande i att lyssna på soul - att tiden för närvarande inte finns att lägga på en eller ett par timmars skoputs bara så där. Det handlar säkert om prioriteringar men jag tänker mig att teckenväxlingen för marginalnyttan för min del går vid ca en halvtimme numera.

Så över till dina skor. Förutom det som påpekats tidigare med hur vackra de är, välputsade och välbyggda tycker jag de jämförande bilderna var väldigt instruktiva i och med att man så lätt ser de rätt stora skillnader som man kanske inte annars hade lagt märke till. De betydligt tätare tåsömmarna på EG jfrt med JL till exempel är inget jag hade reflekterat speciellt över om det inte var för att jag såg dem intill varandra.

Har svårt att säga vilken som är snyggast av dem i och med att de är så olika. Det som drar ner betyget lite på EG:n är den rätt stora vinkel som är mellan spännenas riktning till skillnad från JL där de nästan är parallella. Vilken föredrar du förresten? I övrigt är ju alla sömmar och andra detaljer föredömligt utförda.

Vad är det förresten för färg på spännena på EG:sen? Jag har ju svårt att se färger som bekant och dessa ser väldigt svårbedömda ut.
Citera
2013-08-28, 20:21
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Nja, skulle säga att mycket hänger på hur mycket man bryr sig om skorna. Är det några billigare skor som är rätt slitna, och man mest vill ha kvar de som slitskor, kan det vara ett alternativ att lägga på gummislitsula direkt även om det är hål. Så länge det inte trängt in mycket fukt för att man använt de mycket med hål i, så korken är rutten. För är inte hålet alltför stort kan skomakaren i många fall iaf bara slipa väldigt tunt och fästa sulan runt hålet, det är tillräckligt med fästyta för att det ska fungera.

Tackar för detta, nu har mina relativt nya skor (de äldsta är två år) lång tid kvar på lädersulan men kan vara bra att veta!
Citera
2013-08-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kamrater,

Bra initiativ! Som någon skrev i bildtråden är vi dåliga med att posta bilder här jämfört med Styleforum (inte minst bidrar jag själv som lurker till den dåliga utvecklingen).

Jag inleder med en bild från tidig sommar där mina nyinköpta loafers luftas på kontoret för första gången, http://i40.tinypic.com/2ymw2fk.jpg.

Gällande puts så borde du, om du tycker om skinande skor, som hoodog skrev lägga ned tiden på en grundputs. Eftersom det efter ett antal putsningar inte tar särskilt lång tid att arbeta upp en spegel. Vad är det för skor du har förresten? Stiliga!
Citera
2013-08-28, 21:37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Tackar för detta, nu har mina relativt nya skor (de äldsta är två år) lång tid kvar på lädersulan men kan vara bra att veta!

Man ska ha i åtanke att desto tidigare man lägger på sparsulan desto bättre och snyggare jobb kan skomakaren göra.

Att vänta tills det går hål i sulan är som att vänta tills man har hål i tänderna innan man går till tandläkaren. Man gör sig själv en otjänst med att vänta så länge. Kläm på sulan, om den känns mjuk och svampig är det dags att ta sig en sväng förbi skomakaren.
Citera
2013-08-28, 21:41
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Man ska ha i åtanke att desto tidigare man lägger på sparsulan desto bättre och snyggare jobb kan skomakaren göra.

Att vänta tills det går hål i sulan är som att vänta tills man har hål i tänderna innan man går till tandläkaren. Man gör sig själv en otjänst med att vänta så länge. Kläm på sulan, om den känns mjuk och svampig är det dags att ta sig en sväng förbi skomakaren.

Förstår vad du menar, men än så länge är det lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in