2013-08-27, 12:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Är verkligen Rolf Hansson billigare än Olles? Jag har visserligen inte reparerat saker där, men jag tycker tillbehör och liknande alltid är dyrare hos Rolf Hansson.

Inte alls, vad gäller reparationer skulle jag säga att Olles är både bättre och billigare än Rolf. Anledningen att Rolf gjorde detta var att jag just då inte var i Lund speciellt mycket.
Citera
2013-08-27, 12:08
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Mitt fel, det var en halvsulning när jag kollade efter. Men en halvsulning, ny klack och tåjärn för 1100 är inte fy skam.

Det låter betydligt rimligare. Vad jag fick för mina 1 300 är som sagt oklart, men jag minns i alla fall att det var två par sko, så det bör ju ha rört sig om i vart fall en halvsulning.
Citera
2013-08-27, 12:09
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Är verkligen Rolf Hansson billigare än Olles? Jag har visserligen inte reparerat saker där, men jag tycker tillbehör och liknande alltid är dyrare hos Rolf Hansson.
Dessutom hävdar skomakarna i Lund, enträget, att han är en amatör av rang. Dock vet jag inte med hur mycket salt ett sådant påstående skall tas eftersom det tenderar att bli så i hantverkskretsar med litet antal aktörer. Jag läste tillexempel någonstans att ägaren till Cleverly påstod att allt som G&Gs bespoke-division tillverkat är rent skräp. Det tror jag inte någon här kan hålla med om.
Citera
2013-08-27, 12:16
Medlem
doughies avatar
Citat:
Dessutom hävdar skomakarna i Lund, enträget, att han är en amatör av rang. Dock vet jag inte med hur mycket salt ett sådant påstående skall tas eftersom det tenderar att bli så i hantverkskretsar med litet antal aktörer. Jag läste tillexempel någonstans att ägaren till Cleverly påstod att allt som G&Gs bespoke-division tillverkat är rent skräp. Det tror jag inte någon här kan hålla med om.

Jo, faktiskt. Jag är väldigt missnöjda med mina par G&G bespoke.

Citera
2013-08-27, 12:25
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Dessa rykten har även jag hört. Det ska dock sägas att Rolf (eller främst hans söner) är väldigt trevliga och lätta att ha att göra med, även om Bengt-Olle slår dem på fingrarna även där.

Däremot kan jag hålla med om att det är typiskt hantverkarpladder att totalsåga den andres insatser alternativt idiotförklara honom, något som vi jurister ju aldrig ägnar oss åt.
Citera
2013-08-27, 12:30
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Dessa rykten har även jag hört. Det ska dock sägas att Rolf (eller främst hans söner) är väldigt trevliga och lätta att ha att göra med, även om Bengt-Olle slår dem på fingrarna även där.

Däremot kan jag hålla med om att det är typiskt hantverkarpladder att totalsåga den andres insatser alternativt idiotförklara honom, något som vi jurister ju aldrig ägnar oss åt.
I min (blivande) bransch är det mycket lättare att avgöra. Det handlar bara om vem som tjänar mest pengar. Borde inte denna måttstock även gå att tillämpa på juridik eller är det för mycket hantverk för att det ska fungera tillfredsställande?

Flest bespoke skor när han dör vinner.
Citera
2013-08-27, 12:30
Medlem
AlisterGs avatar
Runt 1000 kronor har jag upplevt är standard för en halvsulning och klackning hos de flesta vettiga skomakarna, och då får man också JR-sula i många fall. Det är ju också en sådan som är det man kommer att lägga de flesta pengarna på, en helsulning gör man rätt sällan, om man har ett väldigt fint par som gått länge och där rand mm är slut, eller om man som i Pörrs fall vill byta ut en gummisula mot läder eller tvärtom. Helsulning brukar gå på cirka 500 kronor till, behöver rand bytas en del till (alla skomakare i Sverige syr randsömmen för hand, då det mig veterligen inte finns någon som har en fungerande Goodyear-maskin i verkstaden). Är man petig och går till en duktig skomakare som också gör ritsnedläggning får man ofta räkna med några hundra till för det ingreppet.
Citera
2013-08-27, 12:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
I min (blivande) bransch är det mycket lättare att avgöra. Det handlar bara om vem som tjänar mest pengar. Borde inte denna måttstock även gå att tillämpa på juridik eller är det för mycket hantverk för att det ska fungera tillfredsställande?

Flest bespoke skor när han dör vinner.

Vem som tjänar mest pengar är ett trubbigt sätt att mäta vem som levererar bäst saker. Så gäller i vart fall inom juridiken och även inom den högkvalitativa skobranschen. Ingenjörsskrået däremot påminner tydligen mer om Ecco och Lloyd om jag ska förstå ditt inlägg rätt och jag kan ju inte vara ensam om att se viss symbolik i detta.
Citera
2013-08-27, 12:50
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vem som tjänar mest pengar är ett trubbigt sätt att mäta vem som levererar bäst saker. Så gäller i vart fall inom juridiken och även inom den högkvalitativa skobranschen. Ingenjörsskrået däremot påminner tydligen mer om Ecco och Lloyd om jag ska förstå ditt inlägg rätt och jag kan ju inte vara ensam om att se viss symbolik i detta.
Lite OT så vi får väl avsluta här, men jag skulle vilja påstå att det är skillnad på ingenjörer och ingenjörer. St Crispin's tillverkar också RTW-skor och jag är rätt säker på att de levererar bättre produkter än Ecco. Jag tycker om att se på mig själv som St Crispin's.
Citera
2013-08-27, 13:25
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Lite OT så vi får väl avsluta här, men jag skulle vilja påstå att det är skillnad på ingenjörer och ingenjörer. St Crispin's tillverkar också RTW-skor och jag är rätt säker på att de levererar bättre produkter än Ecco. Jag tycker om att se på mig själv som St Crispin's.

Visst är det så. Det jag ville visa var mer att det är rätt missvisande att likställa kvalitativa produkter med lönsamhet. Nu tror jag ju iofs. inte att ditt inlägg skulle tolkas bokstavligt, men jag antar att exempelvis Nilson group tjänar rätt bra med pengar på att kränga ut skitskor till intet ont anande pappskallar samtidigt som BengtOlles marginaler torde vara mindre.
Citera
2013-08-27, 14:13
Medlem
HimmelsBlaus avatar
På Södermalms Skomakeri & Nyckelservice tog de niohundra pistoler för en helsulning, eller minns jag rätt nu? För de hade även ett billigare alternativ för typ sjuhundra men jag vet inte om det var för halvsulning eller om det var det att jag valde en dyrare och mer slitstark sula...
Citera
2013-08-27, 14:14
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
På Södermalms Skomakeri & Nyckelservice tog de niohundra pistoler för en helsulning, eller minns jag rätt nu? För de hade även ett billigare alternativ för typ sjuhundra men jag vet inte om det var för halvsulning eller om det var det att jag valde en dyrare och mer slitstark sula...
Vill man verkligen lämna sina skor till ett ställe som också gör nycklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in