Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Om en elektron är en punkt, alltså oändligt liten, borde inte den elektromagnetiska kraften runt den ha oändlig energi, och elektronen skulle därför ha oändlig massa?
Det där var ett problem för kvantfältteorin, men idag anses det vara löst. Lösningen kallas renormalisering, och från början såg många det som någon trick-artad process där oändligheterna sopas under mattan, så att säga. Men sen kom Kenneth Wilson och förklarade logiken bakom renormalisering, och hur man systematiskt kan kontrollera oändligheterna som dyker upp när man naivt beräknar saker. Om man vill kan man se behovet av renormalisering som ett bevis på att de teorier vi har inte är slutgiltiga, utan bara approximationer, vilket ju alla fysiker är fullt medvetna om. Du kan ju läsa på om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Renormalization , men något säger mig att det är aningen för tekniskt för dig.
Citat:
Enligt vad jag har läst i mytologier så är religioner/mytologier baserade på en gammal vetenskap, så de som kom på idéerna ursprungligen kom fram till dom via vetenskapliga metoder. Religioner gör också påståenden (eller förutsägelser) som vi kan bekräfta eller motbevisa nån gång.
Ja, religioner gör påståenden, och de flesta har vi idag motbevisat, så därför borde vi inte tro på religionerna. Jag kan säkert hitta på hundra exempel på saker olika religioner felaktigt påstår.
Citat:
Om religioner är sanna, och om man vill veta sanningen, så borde man tro på dom. Jag tycker åtminstone att många saker som sägs i religioner känns vettiga och har en del belägg, och även uppfinningar har gjorts som bekräftar 'magi' och andra mytologiernas påståenden. Mytologi och vetenskap har separerats, men enligt mytologier kommer de förenas igen, så som det var för tusentals år sedan.
Jag tror inte på saker som helt saknar bevis, eftersom jag inte är en idiot. Ingen religion kan lägga fram äkta bevis för att den är sann (vad jag vet), eller ens övertygande argument varför den skulle vara rimlig. Sen kan så klart religionerna påstå hyfsat vettiga saker, det finns visdom i många religiösa texter, men det betyder ju ingenting för om religionens påståenden om Gud/gudar, mirakel etc. är sanna. Det finns nog en del visdom i Sagan om Ringen-trilogin, men det betyder inte att vi bör tro att hobbits är riktiga.