[quote=massepojken|44963722]För att vi ska kunna gå vidare i våra spekulationer och få klarhet i alla oklarheter så måste vi få kontakt med någon från utredningen.
Mitt förslag är att vi mailar Benniett Henricsson och berättar om det intresse som fallet rönt här i tråden.
Benniet Henricsson gick i pension 2011, så där är nog ingen idé att försöka få svar, om ni inte har hans privata mailadress.
För att vi ska kunna gå vidare i våra spekulationer och få klarhet i alla oklarheter så måste vi få kontakt med någon från utredningen.
Mitt förslag är att vi mailar Benniett Henricsson och berättar om det intresse som fallet rönt här i tråden.
Vidare spaltar vi upp kanske 10st frågor som vi ber han svara skriftligt på.
Frågorna och svaren publiceras här i tråden.
Om någon håller med så får vi försöka konkretisera våra funderingar och försöka komma fram till..
Vad är viktigast att få svar på?
Givetvis kommer han inte kunna ge oss fintekniska detaljer från utredningen så detta får vi tänka på när frågorna ställs.
Förslag på frågor?
Viktigt här är att vi ligger på. Svarar inte Benniett så tar vi någon annan från utredningen. Vi ger oss inte tills vi får svar.
Vem vill ta på sig denna mailuppgift och dess uppföljning?
Två frågor jag vill ställa utredningen:
First Hotell ligger 100 meter från Barnhemsgatans slut (mot Drottninggatan). Har polisen checkat vilka hotellgäster som bodde där veckan före mordet och morddagen?
Boende på Barhemsgatan 8 D har fönster med mycket god uppsikt över parken där gm stått och väntat på M (enligt ett vittne). Är samtliga bostadsgäster i det huset hörda?
En annan kul ide skulle ju kunna vara att göra en egen rekonstruktion av händelseförloppet.
Vi pratar riktiga människor, inget animerat.
En alternativ version där Anna Lena anfalls först och vid ett eventuellt motiv var hon måltavlan.
Minst 3 personer behövs för detta.
Föeslår även att man filmar GMs flykt exakt den tid då det hände. Detta för att få en uppfattning om hur mkt folk det är i rörelse.
Även alternativa flyktvägar filmas samt närområdet kring ICA
Detta spelas in och publiceras i tråden.
Eftersom ingen annan verkar bry sig om detta dubbelmord så får vi göra vad vi kan för att väcka nytt intresse.
Någon som har andra bra ideer?
Ett vittne är inget vittne.
Som du säger, det här ”säregna” ska man nog ta med en nypa salt som ett vittne säger.
Jag vill fråga om vilken forskning dom har gjort på Butterfly-kniven:
1. Kina-tillverkad eller inte?
2. Tillverkningsålder på ett ungefär?
3. Hur pass slipad/vass den är?
4. Fråga om bättre bilder på ”stainless steel” stämpeln.
...och händelseförloppet:
1. Om dom är 100% säkra på vem som blev attackerad först, A-L eller Mohammed?
2. Varför dom är 100% säkra?
Ytterligare frågor:
1. Var låg A-L's paraply och väska med böcker på BP?
Jag är med på att göra en rekonstruktion.
Jag har själv haft planer på att åka ner och reka BP och närområdet, när vet jag inte, men det bästa vore att åka ner vid samma tidpunkt som när det hände för att få rätt väder och ljusförhållande.
Är vi 4 stycken som strålar samman på BP skulle vi kunna göra en rekonstruktion med olika scenarier, lite tidtagningar, m..m. och varför inte åka till Linköpingspolisen på samma gång och prata med dom irl.
Vi har ju lite tid på oss (1½ månad) att förbereda oss på.
edit: angående rekonstruktionen vore det intressant om någon som överhuvudtaget inte varit i området tidigare testar hur svårt det är hitta mellan olika platser. T ex att hitta från Malmslättsvägen till US. Även ha någon som provar hur svårt det är att från Åsgatan ta sig söderut och sedan in i trädgårdsföreningen för att sedan hitta till Ica på Djursgårdsgatan, då med inställningen att man flyr från en brottsplats och därför vill smälta in och undvika så många som möjligt.
Senast redigerad av LeonVance 2013-08-27 kl. 16:36.
Det är därför en "supergrupp" fyller sin funktion. Lite operativt arbete är mysigt och detta bådar gott för framtiden.
Jag har en konkret uppgift för gruppen. Det ska finnas en tråd här på Flashback som handlar om knivar, förmodligen mer bestämt om just balisonger/butterflyknivar. I denna tråd ska diskussionen ha gått in på hur dåliga balisonger är när det kommer till att användas mot andra människor. I denna diskussion kommer det då in en person och skriver att dessa knivar inte alls är dåliga eftersom denne person själv knivat ihjäl en person (eller flera) med just en sådan kniv.
Jag har själv försökt hitta denna tråd igen, men gått bet. Min beskrivning av tråden är som sagt hur jag kommer ihåg den och behöver inte stämma exakt med ordval etc.
Det vore väldigt intressant att hitta denna tråd igen... av uppenbara skäl.
GM ska ha haft Mörka chinos eller piratbyxor säger dom på efterlystklippet . Vad innebär piratbyxor, jag googlade och det verkar vara typ arbetsbyxor? Varför hade GM arbetsbyxor på sig, påväg till jobbet, typ snickare eller liknande? Kniven kan han ha haft tidigare skräpandes i sin verktygslåda. Det blir enkelt för GM att dölja skärsåren om han jobbar utomhus med kanske handskar på sig.
GM känns lite friluftslivsaktig/ arbetar utomhus , vad tror ni?
GM ska ha haft Mörka chinos eller piratbyxor säger dom på efterlystklippet . Vad innebär piratbyxor, jag googlade och det verkar vara typ arbetsbyxor? Varför hade GM arbetsbyxor på sig, påväg till jobbet, typ snickare eller liknande? Kniven kan han ha haft tidigare skräpandes i sin verktygslåda. Det blir enkelt för GM att dölja skärsåren om han jobbar utomhus med kanske handskar på sig.
Verkar som att det finns massor med motstridiga uppgifter ang hur GM var klädd. Har läst att han var klädd i träningskläder osv.
Är det ingen här som kan sammanställa alla vittnesmål så att vi inte blandar ihop det? Verkar ju som att polisen inte vet det själv.
Piratbyxor var ett mellanting mellan långa byxor och kortbyxor, skulle tro de slutar halvvägs nere på låret eller lite längre ned.
Ang tidigare uppgifter om att GM kan ha blivit utsläng från en fest, att någon ska ha suttit vid en park nära anslutning till mordplatsen och att en busschaufför ska ha plockat upp en blodig man:
Min teori ang mördaren:
Han är student eller några år yngre, studerar antingen på Linköpings Universitet eller går på en gymnasieskola där. Eller - han är på besök och kan komma från någon av kranskommunerna ist så som Norrköping, Mjölby, Motala, Trosa etc.
Så i åldern mellan 16-25
Natten innan mordet:
GM är på studenfest. Ni som pluggar på universitet vet att det finns olika sektioner som anordnar fester för studenter veckovis. GM kommer i kontakt med droger - eller har erfarenhet av droger på fester. Enligt vittnesuppgifter ska en ung man ha blivit utslängd från en fest då han varit märkbart påverkat av något. Enl uppgifter av Rophypnol (som är GHB väl?). GM blir arg och vandrar påverkat ut på gatan nattetid. Ska vara mycket upprörd.
Några timmar går och GM går in en psykos till följd av drogerna han tagit. Han kanske är oerfaren eller har ett svagt psyke som leder till det. GM ser Mohammed och flippar ut totalt och börjar hugga honom. Anna Lena är sen till jobbet och skyndar sig ut när hon plötsligt bevittnar vad som sker. Hon försöker antagligen säga åt GM som sedan vänder blickarna åt henne och börjar hugga. När GM är klar promenerar han snabbt från mordplatsen - för att verka oskyldig och för att hålla låg profil. Om han hade sprungit så hade kanske folk tagit större notis - så kanske GM resonerar.
GM går och sätter sig ner på en parkbänk nära mordplatsen. Han förstår vad han har gjort och det är nu han kommer till insikt. Han bryter ner(?) och ser väldigt ledsen ut. Enl vittnesuppgifter sitter en ung man och ser "förstörd" ut.
GM går sedan i en cirkel precis som GW Persson har förklarat i Efterlyst och Veckans brott. Han dumpar mössan vid ICA och kliver sedan på bussen på en busshållsplats inte långt ifrån. GM har blodiga händer vilket föraren märker. Enligt vittnesuppgifter ska en busschaufför ha sett en ung man med blodiga händer gå på bussen den aktuella morddagen.
Vad som händer sen är oklart. Enligt Leif GW ska GM ha åkt hem.
Vad tror ni om denna teori? Det verkar ju ändå inte så otroligt, även om det jag skriver kan ha hänt i olika ordning eller följts av andra händelser.