2013-08-27, 13:14
Medlem
Sd och S är enligt sentios senaste mindre än 1% från alternativet S+Sd eller med god marginal till M+Fp+C+Kd+Sd. Kombinationen S+Sd+Vp verkar också passera gränsen med god marginal liksom M+S.

Kombinationen M+Fp+C+Kd+Mp faller med en signifikant marginal, dvs. 3%.

Fast det krävs nog att fler opinionsinstitut bekräftar bilden innan den tas på fullt allvar som ett potentiellt valresultat efter nästa val, dvs. får någon reell betydelse för framtida maktplanering.
2013-08-27, 13:17
Medlem
SD på väg mot rekordsnitt?

Status.st följer SD i alla opinionsundersökningar sedan många år.
Just ligger SD på 11,4% i medel för augusti när Ipsos, Novus och Demoskop fattas.
Om Ipsos, Novus och Demoskop ger samma som månaden före bli det 10,5%.
Rekordet är från feb 2013 med 10,6%.
2013-08-27, 13:18
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ibland undrar man om inte M+S är en hemlig plan. Jag kan tänka mig att S och M har längtat länge efter den dag då de slipper köpslå med sina idiotiska anhang av trotsiga småpartier. Med tanke på hur slug Reinfeldt är, har jag svårt att köpa hans löjligt klumpiga och produktiva sätt att hantera SD. Han gör ju ständigt så att de växer. Att han inte skulle vara högst medveten om det känns ganska osannolikt. Att det skulle vara i affekt för att han är 1/20-afrikan är för långsökt.

Även jag tror att du är något på spåren här. I och för sig tror jag inte Reinfeldt et al är så förslagna att detta varit en medveten strategi men när nu situationen är som den är så kan man lika gärna utnyttja den.

För man ska ju komma ihåg att migrationspolitik och SDs tillväxt inte är allt här i världen. Det finns en hel uppsjö frågor och områden där S och M skulle ha betydligt lättare att komma överens med varandra än med miffona i småpartierna.

Anta att man med hänvisning till SD och den parlamentariska situationen säger sig nödgade att sätta sig i samma båt såsom man gjorde under bankkrisen på nittiotalet. I en sådan situation skulle man naturligtvis kunna ta udden av de värsta galenskaperna inom migrationspolitiken (men knappast nog för att helt stoppa SDs tillväxt). Men utöver detta skulle man utan fem andra miffopartier i rummet kunna göra upp om en hel räcke impopulära surdegar inom svensk poltik.

- Energipolitik/kärnkraft,
- Infrastruktursatsningar,
- Hyressättning,
- Pensionsreformer,
- Skatt på pensioner,
- Fastighetsbeskattning.
Osv.

Här skulle ju S och M enkelt kunna "göra upp" om ett monsterpaket där de byter impopulära men rationella reformer med varandra så att man sedan kan skylla på motståndaren inför den egna väljarbasen. Sedan kan man i gott och väl ett årtionde framöver hänvisa till Överenskommelsen i förhandlingar med miffopartierna. Man låser upp väsentliga delar av den svenska poltiken för ett decennium.

Detta skulle för övrigt sannolikt vara en alldeles utmärkt sak för nationen även om förändringarna inom migrationspolitiken säkert skulle vara oacceptabelt små.
2013-08-27, 13:31
Medlem
karnstans avatar
Men alltså. En ohelig allians mellan S och M vore ju förödande för dem. Med näbbar och klor försöker de övertyga en allt mer skeptisk folkmassa om att det faktiskt finns skillnader mellan dem (i själva verket är det naturligtvis bara kosmetiska skillnader). Om de skulle samarbeta skulle de befästa SD:s ställning som enda oppositionsparti och gräva sin egen grav. Även om de är maktkåta har jag svårt att se att de inte skulle uppfatta det här själva. Eller överskattar jag deras känsla för strategi?
2013-08-27, 13:37
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Men alltså. En ohelig allians mellan S och M vore ju förödande för dem. Med näbbar och klor försöker de övertyga en allt mer skeptisk folkmassa om att det faktiskt finns skillnader mellan dem (i själva verket är det naturligtvis bara kosmetiska skillnader). Om de skulle samarbeta skulle de befästa SD:s ställning som enda oppositionsparti och gräva sin egen grav. Även om de är maktkåta har jag svårt att se att de inte skulle uppfatta det här själva. Eller överskattar jag deras känsla för strategi?

Till att börja med tror jag du har fel i hur förödande det skulle vara. Som fd M-väljare kan jag lova dig att jag många gånger har tänkt att jag hellre skulle sett ett samarbete med S än med de sk borgerliga småpartierna. Jag vet att jag inte är ensam.

Vidare så behöver ett sådant samarbete inte pågå hela valperioden. Man kan klara av detta på ett halvår. Därefter kan de se till att Reinfeldt får ett schysst jobb i Bryssel/Washington/NY/Geneve och Löfvén samt den nye M-ledaren kan spendera tre och ett halvt år med att distansera sig från varandra sakpolitiskt. Det räcker gott och väl för att folk ska glömma.

Dessutom kommer de ha hundraprocentig hjälp av media i att trumma upp den parlamentariska krisstämning som gör denna manöver "nödvändig". Mp till trots så ser media hellre att man förvägrar SD någon form av inflytande hellre än att Mp får regera. Efter mediastormen så kommer alla utom de mest inbitna "förstå" hur nödvändig manövern var.
Senast redigerad av MenOfLowMoralFibre 2013-08-27 kl. 13:40.
2013-08-27, 13:45
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratur
En annan fråga till er andra som är riktigt insatta i läget.
Vad tror ni om det kommande kyrkovalet?
Har det någon relevans för riksdagsvalet genom den ökade publiciteten en eventuell kraftig SD-framgång skulle få?
Samtidigt undrar man ju hur SD kommer hitta tillräckligt med folk för att fylla dessa platser när dessa givetvis har lägre prioritet än riksdagen, kommunerna etc.

SD kommer att gå kraftigt framåt i samtliga val p.ga. Svenska folkets uppvaknande.Problemet för SD är att "hitta/mobilisera" representanter för partiet,men det kommer nog att lösa sig allt-efter-som.SD 2014!
2013-08-27, 13:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Men alltså. En ohelig allians mellan S och M vore ju förödande för dem.

Jag tror också att det är uteslutet med någon sorts bibehållen trovärdighet. Mig veterligen har en samlingsregering med S+M (eller dåtidens motsvarigheter iallafall) bara hänt under andra världskriget.

Att 2014 hävda att "det behövdes en nödlösning" för att hindra ett demokratiskt invalt parti att få inflytande signalerar att dom anser att en rimlig migrationspolitik som står i nivå med andra med Sverige jämförbara länder kräver åtgärder som tidigare bara vidtagits för att styra landet i krigstid. Verkar det rimligt och trovärdigt?

Att sen 2018 hävda att "nu är vi olika igen" och värsta politiska fiender igen. Jag menar, hallå?

Om M+S går tillsammans i en ohelig allians lyckas dom med två saker, dom fördröjer det oundvikliga i en mandatperiod till, och dom kommer att marginalisera båda sina partier så till den milda grad att varken M eller S kommer att vara regeringsdugliga efteråt.

Noll trovärdighet kvar, det kommer vara resultatet.
2013-08-27, 13:59
Medlem
joxarns avatar
Citat:

Absolut sann analys!!
2013-08-27, 14:59
Medlem
Att såväl (m) som (s) sålt sig framgår väl allt tydligare. Det blir intressant att se om SD, den dag de fpr verkligt inflytande i rikspolitiken (en tidsfråga), kommer att ägna det gemensamma större omsorg är de etablerade partierna. Tillåt mig tvivla.
2013-08-27, 15:38
Medlem
Nuförtiden så kan ingen undgå massinvandringen konsekvenser. Överallt är det somalier, araber, zigenare, tiggare, brottslighet och upplopp, gratis vård till illegala invandrare, 30-åriga ensamkommande "barn" med mera med mera med mera med mera med mera. Folk börjar tröttna på denna soppa och den kommer bara att bli värre. Varje dag tar någon klivet över till Sverigedemokraterna och när de väl gjort det är det väldigt svårt att få dom att gå tillbaka till förrädarna, så de kan på sikt inte annat än att växa.

Jag skulle bli förvånad om SD fick under 15 %. Vad det nu ska tjäna till, allt är för sent sen länge. Men att få se alla batixhäxors och invandringsvurmande media och södermalm typers reaktion på valnatten kommer att bli underbart. Vad ungefär tror ni Reinfeldt kommer att säga? Jag tror han kommer stå där, något tårögd, och tala om något i stil med att Sverige nu är på väg in i en mörk epok eller något i den stilen.
Senast redigerad av xeqtr 2013-08-27 kl. 15:42.
2013-08-27, 15:39
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Till att börja med tror jag du har fel i hur förödande det skulle vara. Som fd M-väljare kan jag lova dig att jag många gånger har tänkt att jag hellre skulle sett ett samarbete med S än med de sk borgerliga småpartierna. Jag vet att jag inte är ensam.

Vidare så behöver ett sådant samarbete inte pågå hela valperioden. Man kan klara av detta på ett halvår. Därefter kan de se till att Reinfeldt får ett schysst jobb i Bryssel/Washington/NY/Geneve och Löfvén samt den nye M-ledaren kan spendera tre och ett halvt år med att distansera sig från varandra sakpolitiskt. Det räcker gott och väl för att folk ska glömma.

Dessutom kommer de ha hundraprocentig hjälp av media i att trumma upp den parlamentariska krisstämning som gör denna manöver "nödvändig". Mp till trots så ser media hellre att man förvägrar SD någon form av inflytande hellre än att Mp får regera. Efter mediastormen så kommer alla utom de mest inbitna "förstå" hur nödvändig manövern var.

Jag är också f.d. borgare och jag hyser en rejäl avsky för flera av småpartierna (främst KD men de andra ligger inte långt efter). Men poängen här är ju att även om de bildar regering tillsammans och sedan gör sig av med Fredrik så blir de sittande i båten. Om två partier som tillsammans ska regera landet klarar av detta, ja då är de rent sakpolitiskt för nära varandra för att det ska vara intressant att fundera på vilka skillnader som finns emellan dem. De skulle få extremt svårt att övertyga någon om att de är varandras motpoler i det efterföljande valet och SD skulle vara den enda oppositionen.

Och skulle de inte klara av att regera tillsammans har de i syfte att hindra ett mindre parti från att få makt effektivt satt den svenska demokratin ur spel och gett landet en svag regering som inte kommer att kunna uträtta någonting. Meta-mobbing på svenska folkets och landets bekostnad. Det skulle krävas en mediastorm av ofantliga proportioner för att sälja in det hos svenska folket, och jag tror ärligt talat inte att massmedia sitter på den makten längre. Ungefär var sjunde svensk röstar på SD. Man kan inte pissa så många människor i ansiktet utan att förlora själv.

Med det sagt har jag inget emot ett S-M-samarbete. Jag vill att de ska förlora så mycket makt som möjligt, så att polletten trillar ner någon gång. Politiker ska verka för landets bästa, inte på grundval av märkliga egenintressen.
Senast redigerad av karnstan 2013-08-27 kl. 15:42.
2013-08-27, 15:41
Medlem
murder_us avatar
En intressant sak att titta på kan vara det Norska valet som går av stapeln om ett par veckor.
Sentios senaste mätning kontra framtida valresultat kan visa hur pass skickliga de är. Ipsos finns också i Norge men gör inga valbarometrar vad jag vet.

Det förekommer en hel del svaj bland de norska instituten. NRK rapporterade om ett FrP på 20% medan i dagbladet och vg ligger de runt 14%

pollofpolls.no har en massa som kan bidra till vetenskapen om opinionsundersökningar.
Senast redigerad av murder_u 2013-08-27 kl. 15:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in