2013-08-27, 09:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar är det tråden handlar om.
Troll som likt Krillolero löper amok med sina fantasier långt utanför ämnet bör inte besvaras.
Trollen bör raderas innan diskussionen förstörs.

Kommer SD öka elller minska är frågan?

Det kommer att gå upp och ner men med en underliggande tendens till ökning. Utan att bli vetenskaplig så skulle jag vilja säga att SD har flyt nu. Och det handlar inte om någon "Westerbergeffekt" utan om att SD sakta fyller ut det utrymme partiet rättmätigen ska ha.

Var åttonde person man möter på gatan idag avser att rösta på SD. Är personerna från södra Sverige eller är arbetsklädda så är de ännu fler.

Jag skulle tro att den egentliga potentialen för det socialkonservativa och nationalistiska SD är 20%, d v s var femte person.
Senast redigerad av Eerieye 2013-08-27 kl. 09:54.
2013-08-27, 09:56
Medlem
Sverige idag påminner om Sovjets misär under 80-talet som Amalrik förutspådde.
Den offentliga propagandan fungerar inte när verkligheten tränger på.
Systemet kan inte leverera vad det utlovar och det förlorar tilltro.
Dissidenternas bild av verkligheten tas gradvis över av allt fler.
När tillräckligt många är dissidenter faller det härskande partiet (partierna) ihop.
Det hände i Sovjet där det allsmäktiga kommunistpartiet föll ihop.
Det vi nu börjar skönja är början på sönderfallet av Quislingpartiernas dominans.
2013-08-27, 09:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik

Kommer SD öka elller minska är frågan?

Allt nu tyder på att de ökar. Möjligen får vi se ett antal dippar innan valet. Men ja, 15 procent verkar mycket troligt.

Det intressanta just nu tycker jag är S som inte ökar. Löfvén pratar och pratar, men han når inte fram. Superscenariot är om SD får 15 procent och Alliansen vinner valet. Då jäklar blir det ett chicken race i media.

Med en extremt trött och ointresserad regering kommer man att börja göra tabbar. Såväl Alliansen som de rödgröna känns bara 2000-tal. Inget av blocken är regeringsdugliga längre. Anammar man massinvandring trots de extrema problem det medföljer så präglar det självfallet hur man för politik inom andra områden.
2013-08-27, 10:20
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Du menar helt perversa svenskfientliga idéer som att ge alla illegala gratis vård, tandvård och mediciner. Skattesubventionerad lön för invandrare, lägre skatt för invandrare än svenskar, mer pengar till skolor med invandrarelever, invandrarlån med valfri återbetalning. Ja, det är verkligen tur att vi har SD som gör att sjuklövern inte vågar sig på att lägga fram och genomföra sådana förslag. Varit en hel del prat om amnesti för flyktingar från vänstereliten med, skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer ett sådant innan 2018, MP och V lär nog ha det som ett krav. Eller hade det varit ännu värre utan SD? Kanske, vem vet, tycker dock att det ser ganska så sjukt ut redan nu, ser inte hur ett SD på 15% 2014 skulle ändra på det här.

Jag håller med om att det du säger. Men kom ihåg att dagens situation på inget sätt är accepterad åt vänster. Jag prenumererar på både Proletären och Internationalen via min sambo och dom har inga snälla ord över för dagens generösa situation. Krav på omedelbar amnesti, avskaffande av gränser, Robin Hood skatter mm. står som spön i backen tillsammans med ändlösa klagomål på dagens barbariskt inhumana invandringspolitik. Om Sd hade blivit försenat med några år och vi istället haft ett Mp med 22 % så undrar jag på allvar hur det skulle se ut idag. Kom ihåg att det bara var några år sedan rikspolitiker spydde ut sitt hat mot svenskar i media. Idag finns det i alla fall ett tecken på en mer sansad hållning och om tio år till har Sverige antagligen ett helt annat system.
2013-08-27, 10:34
Medlem
SD på 15 % är så klart goda nyheter eftersom de står för den enda oppositionen i riksdagen. Faktum är att sossarna idag har 30 % och noll inflytande i regeringen så om SD får 30 % 2014 betyder inte det att de kommer få mer att säga till om än idag, faktiskt.

Rent politiskt måste människor i 7-klövern bytas ut för att något positivt ska kunna ske i Sverige, det eller att SD får 40-50 %.

Det som oroar mig är att om SD nu har ca 1 000 000 väljare och de mycket väl kan få både 1,5 och 2 miljoner väljare 2014 utan att deras röst blir hörd. Jag tror att många som röstar på SD gör det grund av att man ser stora orättvisor och otrygghet. SDs väljare överlag tror jag är mer pålästa och mer engagerade än motsvarande väljare i 7-klövern.

Det enorma sveket och den orättvisa människor känner av att ha jobbat ett helt liv, blivit lovad trygghet och välfärd och sedan ser välfärden skänkas bort till lyckosökare, bedragare, parasiter, våldsverkare, våldtäktsmän, mördare samtidigt som ens egen frihet begränsas eller ännu värre man utsätts för våldsbrott. Det oroar mig för det är inget annat än recept på inbördeskrig.

Vad händer om SD har 1-2 miljoner väljare som får försämrad välfärd, mer otrygghet och inget att säga till om? Vad händer istället om SD får något att säga till om. Det finns många, både invandrare men även vänster-höger-globalister i Sverige, som vill/kan ta till "utomparlamentariska metoder" om SD får något som helst inflytande i svensk politik.

Samhället polariseras och jag kan inte se hur det ska kunna utmynna i någon fredlig, icke-våldsam lösning. Min uppfattning är att invandringen är 2014 års valfråga och då står 7-klövern på ena sidan och SD (+andra?) på den andra. SD kan spränga alla gränser 2014.

Vi, och alla andra som tror på frihet lika djupt som vi gör, skulle hellre dö stående än leva krypande. Franklin D. Roosevelt (1882-1945)
2013-08-27, 10:43
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Om du ignorerar det du kallar "psykobabbel" så blir SD ett totalt obegripligt fenomen.

SD är inget "fenomen". SD är en fullständigt naturlig produkt av årtionden med extremistisk invandringspolitik.

Att fylla på med två miljoner invandrare på 30 år ger per automatik ett parti som SD, speciellt när invandringen inte kan bevisas vara lönsom.
2013-08-27, 10:55
Moderator
Siegfrids avatar
Håll fokus i tråde, allmän invandringsdebatt eller lösa lamentationer om Sveriges förfall hör inte hit.
Inlägg raderade.
/Mod.
2013-08-27, 11:48
Medlem
Någon som har en aning om ungefär när vi kan förvänta oss övriga opinionsundersökningar denna månad?
Inte många dagar kvar av månaden nu, och man ser spänt fram emot de övriga med tanke på den positiva trenden för SD just nu.
2013-08-27, 11:50
Medlem
En annan fråga till er andra som är riktigt insatta i läget.
Vad tror ni om det kommande kyrkovalet?
Har det någon relevans för riksdagsvalet genom den ökade publiciteten en eventuell kraftig SD-framgång skulle få?
Samtidigt undrar man ju hur SD kommer hitta tillräckligt med folk för att fylla dessa platser när dessa givetvis har lägre prioritet än riksdagen, kommunerna etc.
2013-08-27, 11:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Intressant hur media stampar otåligt när Löfven vägrar ge besked om SD.

Media kan inte hjälpa Reinfeldt. Hur mycket han än fjäskar. Hur många utspel han än gör för att få deras stöd. Reinfeldt börjar inse att han slickade fel stövlar. Och det enda han kan göra nu är att fortsätta slicka dem ännu mer.

Precis såhär är det. Löfvén svarar inte på medias frågor om "tydlighet" mot SD, för han behöver inte.

Jag hade med några bekanta en diskussion häromdagen som gjorde att jag för första gången på ett tag kände mig gammal. Jag vet att "alternativa medier" typ Fria Tider och så har en stor genomslagskraft, och jag läser mer FB, och FT än DN och SvD själv. Vad som stod klart bortom allt rimligt tvivel efter diskussionen är att dagens tonåringar (förstagångsväljare nu 2014) konsumerar ännu mindre traditionell media än mig.

Det är bara alternativ media och bloggar som gäller för de yngre. Dom väljer tillochmed bort tablå-tv, ingen jävel tittar ens på tv längre. Djungeltrumman och saker som sprids via bloggar mm. är där ungdomar får sin information.

Traditionell media når inte dessa grupper - jag trodde inte det var så utbrett. Men jag vet nu att fler och fler precis aldrig ser tv-nyheter eller läser en traditionell tidning.

Jag skulle vilja sticka ut huvudet och hävda att Flashback, Fria Tider och några till är mer tongivande i opinionsbildningen än traditionell media idag för ungdomar. Och då räknar jag även in tablå-tv i "traditionell media".

Så snart om inte alls många år kommer 68-vänsterns flaggskepp SVT vara helt oviktigt som opinionsbildare för kommande generationer. Prästen predikar vidare, men kyrkan är tom.

Ingen jävel bryr sig, och Reinfeldt satsade på fel häst. För hästen han satsade på springer ensam på sin travbana utan publik. Publiken har dragit vidare.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-08-27 kl. 12:06.
2013-08-27, 11:59
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Vem är det som beställer Sentios mätningar? De publiceras ju inte i MSM. Är det SD själva som är beställaren?
2013-08-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Vem är det som beställer Sentios mätningar? De publiceras ju inte i MSM. Är det SD själva som är beställaren?

Sentio är antagligen själva beställare som marknadsföring av sina egna lukrativa tjänster.
En enkel undersökning av väljarsympatier utan följfrågor till
ca 1000 i en existerande webbpanel kostar inte många tusen.
Senast redigerad av amalrik 2013-08-27 kl. 12:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in