Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Ibland undrar man om inte M+S är en hemlig plan. Jag kan tänka mig att S och M har längtat länge efter den dag då de slipper köpslå med sina idiotiska anhang av trotsiga småpartier. Med tanke på hur slug Reinfeldt är, har jag svårt att köpa hans löjligt klumpiga och produktiva sätt att hantera SD. Han gör ju ständigt så att de växer. Att han inte skulle vara högst medveten om det känns ganska osannolikt. Att det skulle vara i affekt för att han är 1/20-afrikan är för långsökt.
Även jag tror att du är något på spåren här. I och för sig tror jag inte Reinfeldt et al är så förslagna att detta varit en medveten strategi men när nu situationen är som den är så kan man lika gärna utnyttja den.
För man ska ju komma ihåg att migrationspolitik och SDs tillväxt inte är allt här i världen. Det finns en hel uppsjö frågor och områden där S och M skulle ha betydligt lättare att komma överens med varandra än med miffona i småpartierna.
Anta att man med hänvisning till SD och den parlamentariska situationen säger sig nödgade att sätta sig i samma båt såsom man gjorde under bankkrisen på nittiotalet. I en sådan situation skulle man naturligtvis kunna ta udden av de värsta galenskaperna inom migrationspolitiken (men knappast nog för att helt stoppa SDs tillväxt). Men utöver detta skulle man utan fem andra miffopartier i rummet kunna göra upp om en hel räcke impopulära surdegar inom svensk poltik.
- Energipolitik/kärnkraft,
- Infrastruktursatsningar,
- Hyressättning,
- Pensionsreformer,
- Skatt på pensioner,
- Fastighetsbeskattning.
Osv.
Här skulle ju S och M enkelt kunna "göra upp" om ett monsterpaket där de byter impopulära men rationella reformer med varandra så att man sedan kan skylla på motståndaren inför den egna väljarbasen. Sedan kan man i gott och väl ett årtionde framöver hänvisa till Överenskommelsen i förhandlingar med miffopartierna. Man låser upp väsentliga delar av den svenska poltiken för ett decennium.
Detta skulle för övrigt sannolikt vara en alldeles utmärkt sak för nationen även om förändringarna inom migrationspolitiken säkert skulle vara oacceptabelt små.