Citat:
Ursprungligen postat av
Ullervad
Han slapp skadeståndet helt?
Nog fick han skadestånd alltid men han var ju knappast utfattig när han åkte fast, och gemensamma tillgångar i familjen antar jag är sålda typ bil, hus, stuga och annat de kan ha haft. Eller om frun nu har varit honom trogen under åren så kan hon mycket väl ha bundit kapitalet i hennes och andras privata tillgångar för att undvika att de används som betalning för hans brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ullervad
Du tror inte de är bra o kunna språket om man flyttar till ett nytt land?
Det är absolut en bra idé, däremot inte ett krav. I Hagamannen situation så tror jag att han kan ha överseende med att känna sig lite vilsen i början. Alla som flyttar till Sverige kan ju för fan inte svenska från dag 1? Vidare så är vårt närområde (exkluderat finska) språkligt väldigt nära oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ullervad
Då du jobbar på golvet så begriper jag mycket väl att du skulle kunna få han som arbetskamrat i sopbilen men där jag jobbar görs noga koller på vilka som anställs. Han skulle alltså inte kunna få jobb på min arbetsplats.
Skärp dig. Vill du framstå som vuxen kan du börja med att bete dig som en vuxen. Det här är inte en kukmätartävling på krogen mellan dig och mig, det här är en öppen, seriös, vuxen diskussion om hur en man eventuellt kommer leva sitt liv efter att han kommer ut från en lång fängelsevistelse som har gjort honom rikskänd både till namn och ansikte.
Jag tycker att jag har gett några rimliga förslag på hur det kommer se ut, jag saknar ännu något från dig. Jag fattar inte ens varför du försöker börja med några slags insinuationer och påhopp emot mig som person. Vad jag gör, har gjort eller kommer göra är fullständigt irrelevant för hela den här diskussionen och ämnet ifråga.
Vill du berätta generellt vilken yrkeskategori du rör dig inom där du är övertygad om att arbetsplatsen har fri tillgång till andra nationers rättssystem och arkiv?
Vi har haft incidenter med dömda pedofiler som har fått anställning på dagis och skola. Menar du på allvar att en mindre arbetsgivare någonstans i Europa eller t.om. Nordamerika t.ex. bilmekanikerfirma (som mig veterligen var hagamannens yrke) skulle ha bättre kontrollsystem än kommunal skolverksamhet? En liten firma med 5-20 anställda? Menar du att Motorcentralen som jag tror hans tidigare arbetsgivare hette, tror du att de också har fri insyn i hela europas rättssystem, domar och tidigare fängelsekunder?
Hur tror du att Hagamannen kommer leva sitt liv efter han kommer ut? Han har minst ~30-40år kvar i god hälsa. Hur skulle du göra i hans situation?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ullervad
Det är nog ditt önsketänkande. Du tror att han ska kunna leva som vanligt. Jojo.
Nu fattade jag att du trollade därför tänker jag inte bemöta dig.
Det lukat en blandning av vitlök och parfym om dig. Ignore.
Igen, vad är det frågan om? Varför riktar du in dig på mig som person? Att diskutera det här ämnet betyder väl förihelvete inte att jag stöder en serievåldtäktsman? Hur fan får du till den snurren på mina inlägg?
Jag är övertygad om att Hagamannen
KAN leva som vanligt förutsatt att han tar till vissa åtgärder t.ex. ändrar kroppsform, hårstil, glasögon/linser - eller helt enkelt lämnar Sverige och börjar ett nytt liv som helt anonym. Namnbyte är givetvis något som måste göras också.
Tillägg: Att Hagamannen kommer att släppas ut ur fängelset är ett faktum. Det kommer att hända, oavsett vad du, jag eller någon annan tycker om det. Det är en individ som kommer att inom kort kliva ut ur fängelset som en fri man, lika fri som du och jag. Han kommer att ställas inför en hel del val och problem när det sker t.ex. att försöka ordna upp sin framtid som trots allt kommer att vara ganska lång förutsatt att han inte dör tidigt av någon anledning.
Det är handen som är given honom som individ, och oss som samhälle. Det är fullständigt jävla skitsamma vad man tycker om det egentligen vid det här laget, det är ett faktum. Vi måste väl kunna diskutera hur hans framtida eventuella liv kommer att se ut utan att bli anklagad för något slags apologet-serievåldtäktsmansstöd?