2013-07-02, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
.

Jag tror ärligt talat inte han kommer ha några större problem i livet. Han var väl så vitt jag minns en mekaniker eller någon slags bil-hantverkare, dvs en yrkeskunskap som inte på något sätt är låst till något företag eller land. Ett mindre utseendebyte (hårstil, kroppsform, ansiktshår, glasögon/linser) och egenföretagande i mellanstor svensk stad skulle förmodligen leda till att han kan leva ut sina dagar i lugn och ro.

Nja, de har jag svårt att tro. Att han skulle leva mysigt resten av sitt liv på en strand i ett avseläget land på någon beach på ålderns höst har jag svårt o tro.
Men o andra sidan kan ju varken du eller ja veta detta så de återstår ju o se.
Citera
2013-07-02, 18:32
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullervad
Nja, de har jag svårt att tro. Att han skulle leva mysigt resten av sitt liv på en strand i ett avseläget land på någon beach på ålderns höst har jag svårt o tro.
Men o andra sidan kan ju varken du eller ja veta detta så de återstår ju o se.

Det sa jag väl ändå inte? Om jag får gissa så skulle jag säga att han kommer ut ur fängelset, har kanske ordnat en liten hyresrätt någonstans där han sitter några månader och funderar över sin situation och sedan lär han flytta till något närliggande land och fortsätta arbeta som mekaniker eller vad han nu var.

Jag antar att han och hans fru sålde huset de hade så han lär ha tillräckligt med pengar för att kunna ta några månader att fundera hur han ska göra.

Säg att han flyttar till Tyskland, ja då kan han starta en bilmekaniker-firma eller söka anställning hos någon redan existerande. Han behöver väl inte säga ett ord till någon om vad han har varit med om tidigare och inte fan kommer någon börja gräva i det heller. Ett namnbyte så är han i princip anonym.

Eller menar du att du har stenkoll på våra närliggande länders värsta brottslingar? Skulle du veta om du arbetade med en norsk våldtäktsman? Skulle du veta om snubben som lagar din bil på en mack ute på tyska landsbygden är dömd för mord?

Folk vet ingenting och ännu mindre än de faktiskt tror. Han kommer att kunna leva precis som vanligt, i synnerhet utanför Sverigeq
Citera
2013-07-02, 18:33
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xipsor
Tvivlar starkt på att Sveriges värsta våldtäktsman är vit.

Oddsen är ju dock att en svensk är värst eftersom vi är lite fler än så länge

Men smygaren (som är neger?) dömdes för fler grova våldtäkter än hagamannen. Han var även dömd i Norge sen tidigare för en våldtäkt så man kan ju undra varför han fick vara i Sverige öht.
Senast redigerad av weltall 2013-07-02 kl. 18:34. Anledning: fel
Citera
2013-07-02, 20:28
Medlem
Hegamons avatar
Namnbyte är att vänta och hemlig adress. En sådan person är väldigt svår att spåra och få tag i. Han kommer rådges att förändra sitt utseende. Jag tror att om han följer dessa råden inte kommer ha några problem framöver.
Citera
2013-07-03, 05:54
Bannlyst
Citat:
Jag antar att han och hans fru sålde huset de hade så han lär ha tillräckligt med pengar för att kunna ta några månader att fundera hur han ska göra.

Han slapp skadeståndet helt?

Citat:
Säg att han flyttar till Tyskland, ja då kan han starta en bilmekaniker-firma eller söka anställning hos någon redan existerande. Han behöver väl inte säga ett ord till någon om vad han har varit med om tidigare och inte fan kommer någon börja gräva i det heller. Ett namnbyte så är han i princip anonym.

Du tror inte de är bra o kunna språket om man flyttar till ett nytt land?

Citat:
Eller menar du att du har stenkoll på våra närliggande länders värsta brottslingar? Skulle du veta om du arbetade med en norsk våldtäktsman? Skulle du veta om snubben som lagar din bil på en mack ute på tyska landsbygden är dömd för mord?

Då du jobbar på golvet så begriper jag mycket väl att du skulle kunna få han som arbetskamrat i sopbilen men där jag jobbar görs noga koller på vilka som anställs. Han skulle alltså inte kunna få jobb på min arbetsplats.

Citat:
Folk vet ingenting och ännu mindre än de faktiskt tror. Han kommer att kunna leva precis som vanligt, i synnerhet utanför Sverigeq

Det är nog ditt önsketänkande. Du tror att han ska kunna leva som vanligt. Jojo.
Nu fattade jag att du trollade därför tänker jag inte bemöta dig.
Det lukat en blandning av vitlök och parfym om dig. Ignore.
Citera
2013-07-03, 09:52
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Han slapp skadeståndet helt?

Nog fick han skadestånd alltid men han var ju knappast utfattig när han åkte fast, och gemensamma tillgångar i familjen antar jag är sålda typ bil, hus, stuga och annat de kan ha haft. Eller om frun nu har varit honom trogen under åren så kan hon mycket väl ha bundit kapitalet i hennes och andras privata tillgångar för att undvika att de används som betalning för hans brott.

Citat:
Du tror inte de är bra o kunna språket om man flyttar till ett nytt land?

Det är absolut en bra idé, däremot inte ett krav. I Hagamannen situation så tror jag att han kan ha överseende med att känna sig lite vilsen i början. Alla som flyttar till Sverige kan ju för fan inte svenska från dag 1? Vidare så är vårt närområde (exkluderat finska) språkligt väldigt nära oss.

Citat:
Då du jobbar på golvet så begriper jag mycket väl att du skulle kunna få han som arbetskamrat i sopbilen men där jag jobbar görs noga koller på vilka som anställs. Han skulle alltså inte kunna få jobb på min arbetsplats.

Skärp dig. Vill du framstå som vuxen kan du börja med att bete dig som en vuxen. Det här är inte en kukmätartävling på krogen mellan dig och mig, det här är en öppen, seriös, vuxen diskussion om hur en man eventuellt kommer leva sitt liv efter att han kommer ut från en lång fängelsevistelse som har gjort honom rikskänd både till namn och ansikte.

Jag tycker att jag har gett några rimliga förslag på hur det kommer se ut, jag saknar ännu något från dig. Jag fattar inte ens varför du försöker börja med några slags insinuationer och påhopp emot mig som person. Vad jag gör, har gjort eller kommer göra är fullständigt irrelevant för hela den här diskussionen och ämnet ifråga.

Vill du berätta generellt vilken yrkeskategori du rör dig inom där du är övertygad om att arbetsplatsen har fri tillgång till andra nationers rättssystem och arkiv?

Vi har haft incidenter med dömda pedofiler som har fått anställning på dagis och skola. Menar du på allvar att en mindre arbetsgivare någonstans i Europa eller t.om. Nordamerika t.ex. bilmekanikerfirma (som mig veterligen var hagamannens yrke) skulle ha bättre kontrollsystem än kommunal skolverksamhet? En liten firma med 5-20 anställda? Menar du att Motorcentralen som jag tror hans tidigare arbetsgivare hette, tror du att de också har fri insyn i hela europas rättssystem, domar och tidigare fängelsekunder?

Hur tror du att Hagamannen kommer leva sitt liv efter han kommer ut? Han har minst ~30-40år kvar i god hälsa. Hur skulle du göra i hans situation?

Citat:
Det är nog ditt önsketänkande. Du tror att han ska kunna leva som vanligt. Jojo.
Nu fattade jag att du trollade därför tänker jag inte bemöta dig.
Det lukat en blandning av vitlök och parfym om dig. Ignore.

Igen, vad är det frågan om? Varför riktar du in dig på mig som person? Att diskutera det här ämnet betyder väl förihelvete inte att jag stöder en serievåldtäktsman? Hur fan får du till den snurren på mina inlägg?

Jag är övertygad om att Hagamannen KAN leva som vanligt förutsatt att han tar till vissa åtgärder t.ex. ändrar kroppsform, hårstil, glasögon/linser - eller helt enkelt lämnar Sverige och börjar ett nytt liv som helt anonym. Namnbyte är givetvis något som måste göras också.

Tillägg: Att Hagamannen kommer att släppas ut ur fängelset är ett faktum. Det kommer att hända, oavsett vad du, jag eller någon annan tycker om det. Det är en individ som kommer att inom kort kliva ut ur fängelset som en fri man, lika fri som du och jag. Han kommer att ställas inför en hel del val och problem när det sker t.ex. att försöka ordna upp sin framtid som trots allt kommer att vara ganska lång förutsatt att han inte dör tidigt av någon anledning.

Det är handen som är given honom som individ, och oss som samhälle. Det är fullständigt jävla skitsamma vad man tycker om det egentligen vid det här laget, det är ett faktum. Vi måste väl kunna diskutera hur hans framtida eventuella liv kommer att se ut utan att bli anklagad för något slags apologet-serievåldtäktsmansstöd?
Senast redigerad av Diseased 2013-07-03 kl. 10:04.
Citera
2013-07-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zweii
Sverige är fan ett riktigt läskigt land.

I USA så kan man få dödsstraff för riktigt brutala våldtäkter medan här i Sverige så blir man utsläppt efter ett par år LOL!!!
Nej, inga amerikanska stater avrättar våldtäktsmän nuförtiden. Domstol kom fram till att det var okonstitutionellt eller så.
Senast redigerad av FNFAL 2013-07-03 kl. 11:38.
Citera
2013-07-26, 00:16
Medlem
"I samma stad bor fullt med negrer som våldtar, rånar och misshandlar nästan varje vecka, men eftersom de inte är vita så blåser inte media upp det och folk blir inte rädda......"

Kanske inte helt sant eller?

Verkligheten kanske mörkas av div."neger älskare" men hur mycket man vill så borde inte det umeå jag känner ha problem med ett femtiotal anmälda våldtäkter och rån per år som är 100% invandrar relaterade.
Känns hårt att lägga allt dårskap på "negrer".
Min känsla är att vi har mer än nog med svenska(läs vita) puckon.
Samma med misshandel, jag tror/hoppas att "svenskar/vita" är skyldiga till rätt mkt.

Säkert var pressen skyldig till en stor del av den osäkerhet vi kännde i umeå under den tiden men det gör inte handlingarna mindre råa.

Hagamannen var aldrig gift under den tiden han var fri och såvitt jag vet så är inte den dåvarande sambon tillsammans med honom nu.

Jag är rätt säker på var han planera att bo när han kommer ut, i samma hus som han "sålde" till sin far runt den tid ynkryggen erkännde några av sina brott.
Tråkigt att han fick sälja bort sina tillgångar innan han var dömd till skadestånd...

Ni som kan söka på sånt,hur mycket är han skyldig kfm idag?
Citera
2013-07-26, 14:32
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är en både intressant och svår fråga; hur ska vi förhålla oss till frisläppta brottslingar? Sådana som har begått vidriga brott?

Visst är det lätt att slänga ur sig fraser i stil med "han borde sitta i isoleringscell livet ut, på vatten och bröd", men om vi tänker realistiskt så bör nog de flesta släppas ut efter ett antal år. Någon gång bör man ju anses ha sonat sitt brott.

När det då gäller brottslingar som har begått våldsbrott mot okänd person så är det klart att det uppstår en oro. Det är ju inga önskegrannar precis.
Men någonstans måste de ju bo. Någon måste bli granne med dem.

Finns det några bra svar på sådana här frågor? Finns det någonting samlat någonstans om hur det har gått för våra frisläppta våldsbrottslingar? Hur upplever deras nuvarande grannar att det fungerar?

När det gäller återfallsförbrytare av den här sorten så finns det bara två straff jag kan acceptera, antingen döden eller inlåst på livstid utan permission.

För antingen skyddar vi brottslingen eller brottsoffren där räknar jag givetvis med de framtida brottsoffren, en återfallsförbrytare av denna typ slutar inte bara med sina vansinnesdåd efter att ha suttit i finkan några år.

Han är sjuk i huvudet och har en sjukdom som det inte finns någon bot på, det är ju samma sak med pedofiler och seriemördare, de slutar när de dör. Det finns ingen annan väg att gå, det må låta barbariskt men jag tycker att det är mer barbariskt att leka med andra människors liv och chansa på att GM ifråga, vem det än är förmodligen blivit frisk?

Man måste skydda de oskyldiga i första hand allt annat är ociviliserat.

En undran ang hagamannens flytt, han ska alltså till Skogome nu och först där kommer han få vård efter 7 år i fängelse? Det är intrycket jag får av artikeln.
Citera
2013-08-27, 00:38
Medlem
RevolverRoffes avatar
Ullervad är totalt efterbliven. Den analys Diseased gör är fullständigt korrekt.

Och man måste kunna argumentera realistiskt om Hagamannens förutsättningar i frihet utan att bli utmålas som en våldtäktsmanskramare. För egen del anser jag att han skulle haft livstid, jag inser däremot att just Hagamannens förutsättningar att gömma sig i framtiden är mycket goda. Han har ett alldagligt utseende, han kan ett yrke som är gångbart över hela världen. Språket är en liten sak, som mekaniker behöver man inte vara duktig på språk och språk lär sig de flesta människor snabbt på en acceptabel nivå.
Citera
2013-08-27, 09:48
Medlem
rochsteins avatar
Snubben är psykopat impulsiv och 1,40 lång. Han kommer våldta igen. Snubben är 1,40 han lär ju känna ett jävla hat mot allt och alla med den nitlotten till genetik.

Jag fattar inte hur man kan släppa ut psykopater dom har ju ingen empati skuld mm. Kanske om han tvångsmedicineras med diverse starka antipsykotiska så han inte blir impulsiv o sexlusten försvinner.
Citera
2013-08-27, 09:56
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är en både intressant och svår fråga; hur ska vi förhålla oss till frisläppta brottslingar? Sådana som har begått vidriga brott?

Visst är det lätt att slänga ur sig fraser i stil med "han borde sitta i isoleringscell livet ut, på vatten och bröd", men om vi tänker realistiskt så bör nog de flesta släppas ut efter ett antal år. Någon gång bör man ju anses ha sonat sitt brott.

När det då gäller brottslingar som har begått våldsbrott mot okänd person så är det klart att det uppstår en oro. Det är ju inga önskegrannar precis.
Men någonstans måste de ju bo. Någon måste bli granne med dem.

Finns det några bra svar på sådana här frågor? Finns det någonting samlat någonstans om hur det har gått för våra frisläppta våldsbrottslingar? Hur upplever deras nuvarande grannar att det fungerar?

Tyvärr lever vi i mördar- och våldtäktsälskarnas förlovade land och så länge ingen ändring av tingens ordning sker så får vi finna oss i att svin som Hagamannen och fänrik Flink med flera snart är fria män. Det vi kan göra är att motverka deras återanpassning i samhället. Ge dem inga jobb, inga hyreskontrakt (vilken hyresvärd med respekt för sina hyresgäster utsätter dem för risken och obehaget att bo intill dessa människor), inled inga vänskaps- eller (än värre) kärleksrelationer med dem, vägra att prata med dem, frys ut dem i alla tänkbara sammanhang, lämna idrotts- och andra föreningar om de dyker upp där, gynna inte företag som anställer dem, ordna protestlistor i grannskapet om de försöker bosätta sig där, se till att de inte blir inbjudna till fester och sociala aktiviteter i bostads- eller hyresrättsföreningen, gör allt som lagen tillåter för att reducera deras livskvalitet och sänka deras livsmod. På så sätt kan man göra deras tillvaro psykologiskt väldigt tung och dyster. Det är trots allt inga skattfifflare eller "engångssmockor" vi talar om här utan folk som har visat sig fullkomliga likgiltiga inför humanismens och medmänsklighetens grundprincip - allas rätt till liv. I juridisk mening kommer det förstås en dag då deras straff är avtjänat men därav följer inte att samhället och hederliga människor har en skyldighet att ta emot dem med öppna armar och välkomna dem i samhällsgemenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in