2013-08-26, 21:46
Bannlyst
Det vi ser är en sen Husby-effekt, utan tvivel.
2013-08-26, 21:57
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Det vi ser är en sen Husby-effekt, utan tvivel.

En kortfattad analys. Men icke desto mindre helt riktig. Jag känner flera tröga typer vars bägare rann över under de besinningslösa neger/arab-upploppen. Högst sannolikt att två-tre personer av hundra ansåg att galenskaperna i Stockholms förorter var en väckarklocka och bytte till SD.
2013-08-26, 21:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det ska ju ses mot bakgrund av att...

1) FP:s språktestförslag var färskt i minne, Leijonborg var fortfarande partiledare vid valet 2006. FP uppfattades vid den tiden som att de hade hårdnat och lämnat Westerbergsnällismen.

2) M var ännu etablerade som förhållandevis återhållsamma. De var enda partiet som röstade nej till amnestin 2005, och Billström höll samma friska tonläge på den tiden som han gjorde i våras apropå volymer.

3) C hade inte kommit ut som galna "fri invandring"-liberaler.

4) MP hade enormt inflytande på invandringspolitiken via utpressning mot Persson och att byta till alliansregering föreföll då som det enda sättet att neutralisera dessa dårar.

Sen började allting sakta falla sönder... de behöll portarna på vid gavel för irakier, det lovande förslaget om försörjningskrav smulades sönder av FP och KD, språktester och burkaförbud föll i glömska.

Jag hade dock väldigt små förhoppningar och var mer inne på att väljarna behöver få springa in i ytterligare en vägg innan SD kunde växa över 4%-spärren. På den tiden hette det att alla SD-väljare var f.d. sossar. Det krävdes att man fick demonstrerat att även alliansen var hopplösa fall, och så blev det sannerligen. Sedan dess har M fått släppa flest väljare till SD. Fast de som tagit hårdaste smällen är de små allianspartierna, det är väl nån slags funnel-effekt. Småpartiernas väljare går till M, M tappar i andra änden och SD inkasserar.
Jag tycker ändå att det inte var speciellt svårt att förutse dagens situation år 2005. Jag minns tydligt hur både Maud Olofsson och Lars Leijonborg markerade mot en restriktiv invandringspolitik innan alliansen vann valet 2006 - bland annat så rev Lars Leijonborg sönder Dansk Folkepartis flygblad i TV.

Hur som helst så ser jag inga tendenser till att något av sjuklöverns partier skulle ha något som liknar det förtroende (eller kanske förhoppningar) som fanns för alliansen år 2006. Jag är helt säker på att eventuella språktestkrav skulle synas omgående och att vi därför inte kommer att få se några sådana.

Resten av din analys håller jag med om. Vägen från sjuklövern till invandrinskritik går ungefär så här: MP/FP/C/KD/C->S/M->SD->SvP. En intressant sak är att det inte sker några invandringskritiska rörelser att tala om åt det andra hållet. När ögonbindeln väl är avsliten på en person så är den det. Det vi såg 2006 var att FP tillfälligt placerade sig i mitten av denna kedja, inget annat.
2013-08-26, 21:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ibland undrar man om inte M+S är en hemlig plan. Jag kan tänka mig att S och M har längtat länge efter den dag då de slipper köpslå med sina idiotiska anhang av trotsiga småpartier. Med tanke på hur slug Reinfeldt är, har jag svårt att köpa hans löjligt klumpiga och produktiva sätt att hantera SD. Han gör ju ständigt så att de växer. Att han inte skulle vara högst medveten om det känns ganska osannolikt. Att det skulle vara i affekt för att han är 1/20-afrikan är för långsökt.

Ju större SD blir, desto lättare blir det att sälja in en M+S-koalition som en panikåtgärd. "Vi blev tvungna att agera ansvarsfullt i rådande läge". S+M kan tillsammans genomföra reformer inom migration och integration som är tillräckligt kraftfulla för att ta udden av SD (OBS - jag sa inte kraftfulla, jag sa tillräckligt kraftfulla för att ta udden av SD och bromsa deras tillväxt). Men det är bara möjligt om de lyckas kringgå extremisterna i MP, V, FP, C och KD.

Visst, det är ett högriskprojekt, alliansen spricker hårt och svekdebatten kommer att nå episka proportioner. Men det säkrar makten. MP+V+C+KD+FP skulle ju aldrig i livet samarbeta med SD (eller varandra - V+KD går bort i varje läge). Om M+S-koalitionen får ta så mycket stryk att de blir i minoritet 2018 är det bara att börja locka över ett småparti i taget. Hej FP, vill ni ha en liten bit makt och regera tillsammans med oss eller vill ni ha maktlöshet och parlamentariskt kaos?

Tror inte att de skulle vara så korkade. Effekten av en sån koalition skulle bli förödande för det politiska klimatet i Sverige. Båda partierna skulle ta så mycket stryk att de skulle hamna i minoritet redan i nästa val, samtidigt som både V och SD skulle öka dramatiskt. Vill man göra SD till ett maktparti så är det en lysande idé, men inte annars.

Annars så tycker även jag att det är lite intressant att Löfven passar på frågan om han kan tänka sig att göra sig beroende av SD. Jag tror helt klart att det ligger närmare till hands att S inleder diskussioner med SD efter valet än att Alliansen gör det. Reinfeldt har ju minst sagt målat in sig i ett hörn.
2013-08-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Min poäng var att många av de som är tongivande SD-anhängare på Flashback idag hade någon slags förtroende för alliansen år 2005. Det fanns i deras värld någon slags alternativ till galenskaperna som MP genomdrev när Göran Persson var statsminister.

Jag upplever det som att Sverige idag är mycket mer polariserat mellan sverigevänner och kulturmarxister än vad det var då. Förtroendet för sjuklövern, media och resten av det etablerade samhället är mycket lägre idag än vad det var då.

Jag har faktsikt mycket svårt att se att något av sjuklöverns partier skulle kunna lansera ett FP-förslag idag och komma undan med det. Det finns en helt annan medvetenhet om att sjuklövern tillsammans har ansvaret för dagens situation. Bara det faktum att ordet sjuklövern används frekvent säger en hel del.

Du har helt och hållet rätt. Jag och många fler tillhör dem som hade förtroende för alliansen då. Det går med nästan hundra procents säkerhet inte att lura en enda av oss idag med förslag om språktest eller liknande. Den tiden är förbi.
2013-08-26, 22:08
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ibland undrar man om inte M+S är en hemlig plan. Jag kan tänka mig att S och M har längtat länge efter den dag då de slipper köpslå med sina idiotiska anhang av trotsiga småpartier.

Ingen orimlig teori. Jag språkade för ett tag sen med Thomas Gür, krönikör i svenskan, en vettig karl.
Han gjorde en liknande analys.
2013-08-26, 22:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vill bara påminna om att frågeställningarna ang invandring och flyktingar fanns på 70-talet också, även om många kan ha svårt att förstå det.

Också då närde folk ett missnöje med att det kom in folk till Sverige som göddes av socialbidrag. Och det florerade historier om invandrarfamiljer som fick en högre materiell standard från socialen än vad en arbetarfamilj klarade trots att de jobbade.
Vad som är sant eller skrönor om socialen på den tiden skall jag låta vara osagt.

Men när man grunnar över politikers agerande så kan man ju se om den beskrivningsmodell man jobbat fram stämmer också vid andra tidpunkter. Den bör det göra för att vara trovärdig.
Och hur ska det påverka dagens opinion menar du? De flesta minns knappt 70-talet längre, om de över huvud taget var med. Så det spelar ingen roll om det var lika illa eller bra då, beroende på var man står i frågan.

En annan skillnad är att idag så kan folk, tack var internet, bilda sig en egen uppfattning och ge uttryck för sin åsikt på ett helt annat sätt än vad som var möjligt på 70, 80 även en stor del av 90-talet.

SD hade förmodligen inte kommit in i Riksdagen utan internet och inte legat på 10 % av väljaropinionen i dag heller.
Senast redigerad av Karman 2013-08-26 kl. 22:13.
2013-08-26, 22:10
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag tycker att det är konstigt att diskutera om Sd kommer att få en effekt i framtiden. En av dom viktigaste sakerna med att stödet för Sd ökar som det gör är att galenskapen inte stiger ännu mer i graderna nu!
Vilka frikostiga reformer skulle vara under görningen just nu om Sd inte hade funnits? Bara fantasin sätter gränser.
2013-08-26, 22:10
Medlem
Zirens avatar
Intressant. 5 % ytterligare och det kanske finns en chans att något händer 2014.

S 30% + V 6% + MP8% = 44%

M 23% + Kd 4% + C 4% + FP 4% = 35%

SD 20,1%

Övriga 0,9%

Om man får drömma.

Btw. Intressant diskussion senaste inläggen. Jag visste knappt att SD fanns förrän några veckor innan förra valet. Jag röstade M och såg sedan hur vänsterledaren vägrade dela samma sminkrum som JÅ. Det var någonting inom mig som sa nej. Det är något skumt här. Såhär fungerar det inte i en demokrati. Spiken i kistan var alla snyft artiklar som AB, Expressen med mera sprutade ut månaderna efter.
2013-08-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Tokigt roligt från SVT och Novus.

Tänk om Jimmie tal åtminston hade varit lika bra och engagerat som Lööf,
då hade väl SD legat på över 20% idag?

Fint mediaklimat vi har i Sverige. Absurda dumheter som dessa måste belysas!
2013-08-26, 22:14
Medlem
Arthass avatar
http://privat.bahnhof.se/wb492673/21%20Main%20frame%20Facebook_ja_tack.html

Appropå Sociala Medier och SD. Fortfarande ingen nytt tidningsprojekt (eller var det tv? Har glömt eftersom inget händer), "hyfsat" uppdaterad hemsida-... men 6 timmar efter SD all time high i opinionen, fortfarande inget från den officiella Facebooksidan. Små saker räknas och de som har hand om detta gör ett för slappt jobb. Varför denna tystnad helt i onödan?

PS. Jag jobbar över 40 timmar i veckan och skulle hinna med få ut dessa nyheter inom 1 timme 7 dagar i veckan.
Senast redigerad av Arthas 2013-08-26 kl. 22:18.
2013-08-26, 22:16
Medlem
trickydicks avatar
14,6% all time high och inte ett ord i övrig press, bad jag sett. Tänk bara om det varit MP som fått rekordsiffror. Då hade MSM haft krigrubriker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in