Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Jag läser med stor förtjusning dina ofta klockrena och välskrivna analyser. Men just här tror jag att du har fel. Om det blir en panik-allians mellan S+M kommer många väljare på båda sidor och lacka ur, för " - det spelar ju för fan ingen roll vad man väljer!" - så det kommer kortsiktigt att säkra makten i precis en och endast en mandatperiod. Sen kommer många många fler att rösta på SD.
Så med S+M snarare ökas tillväxten på SD till 2018, och då har man att hantera ett SD på säg 30% istf. ett på 15% om dom blir tillmötesgågna av säg S under mandatperioden 2014.
Då skulle S visa ansvarsfullhet i migrationspolitiken - och det om något tror jag skulle bromsa SDs tillväxt och dom skulle stå och stampa vid 15%-17% 2018, istället för ett 30%-scenario efter S+M svek 2018.
Jag tror du gör fel analys här. Eller kanske är politiker så kortsiktiga så dom föredrar kaoz 2018 genom att fördröja det oundvikliga 4 år till, men jag tror inte att varken Löfvén eller Reinfeldt är några dumhuvuden. Och "rasistdebatten" som kommer att drabba den som först vågar göra det ansvarsfulla och öppna dörren till SD kommer att vara så lam så att den är lätthanterligare än svekdebatten vid ett eventuellt S+M samarbete.
Din analys utgår från att politikerna vill det de säger att de vill.
Politikerna SÄGER att de vill skapa en mångkultur, bekämpa rasimen och hålla SD borta.
Om detta vore vad de verkligen brydde sig om, då vore det logiskt att följa ditt förslag. Dvs minska invandringen, och våga samtala med SD. Överlag hade möjligheten att göra Sverige mångkulturellt varit mycket större ifall invandringen var mindre, mer förenad med krav, brottslingar utvisades, svenskfientlighet bestraffades. Det hade fått invandringen att uppfattas som rättvisare. Den hade heller inte fört med sig så mycket skit att folk sparkade bakut. Det hade också gjort SD överflödiga.
Så varför gör inte politiker så, ifall de nu vill få genom en mångkultur?
Svaret är att de skiter i mångkultur lika mycket som de skiter i värlfärd. De skiter i SD och rasism lika mycket som de skiter i gruppvåldtäktet och svenskfientlighet.
De bryr sig om SIG SJÄLVA, och hur de själva FRAMSTÅR i media.
Därför låter de gärna SD få 30 procent 2018, och mångkulturprojektet brakar samman. Huvudsaken är att DE SJÄLVA just nu får poäng i media, gör karriär på fejkad godhet.