2013-08-26, 20:52
Medlem
Det är många som har jobbat hårt för att uppnå detta. Vi ska tacka våra vänner zigenarna och de irländska tattarna som grundligt förändrat gatubilden på senare år och gjort livet mer spännande långt ut i landsbygdens mest avlägsna avkrokar.

Vi ska tacka Magdalena Andersson mfl som fixat ett av de mest dårhusmässiga mediajippona på väldigt länge.

Vi ska tacka hela den svenska journalistkåren som i en aldrig sinande ström levererat lättspräckta tidningsankor och andra dumheter om den fantastiska invandringen.

Vi ska tacka invandrarna för att de givit oss en dödskjutning i veckan i gangsteruppgörelser med nästan dagliga skottlossningar på våra gator. Särskilt tackar vi för dagliga anlagda bränder i byggnader och bilar och en sällan skådad epidemi av överfallsvåldtäkter. Och för att de ser till att kriminalvården blivit en expanderande framtidsbransch.

Vi ska tacka alla statens tjänare på myndigheter och i rättsväsende för rättsliga åtgärder mot negerbollar, kinapuffar och 16-åringar som skämtat om att slå somalier i nyllet med en spade.

Särskild tacksamhet ska vi rikta mot alla våra vänner inom allahiansen som hunsat med och förnedrat arbetslösa och sjuka, skänkt bort vår gemensamt betalda egendom, förstört vårt försvar, runkat ned skola, industri och infrastruktur och tvingat flera generationer svensk medelklass att skuldsätta sig för livet genom att ge bort deras bostäder till asylfuskande utlänningar.

Och vi skall absolut inte glömma vår käre landsfaderlige statsminister med sitt stolta människoätande blåmannaursprung på den kringresande cirkusen. Som står upp och säger offentligt att det enda som är riktigt inhemskt är barbariet och talar om pensionering vid 75 års ålder som vore det en storartad välfärdsreform.

Med sådana storartade medarbetare kan det bara gå bra.

Ett stort och djupt känt tack!
Senast redigerad av Starke Adolf 2013-08-26 kl. 21:02.
2013-08-26, 20:55
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Tokigt roligt från Sifo.

Sifo:
Datum_____SD%_Mätperiod
2013-08-25 9,9 12-22 aug
2013-06-16 7,6 3-13 jun

Enligt den här undersökningen kunde SD bara öka 2,0 procentenheter fram till valet.
Däremot kunde SD minska hela 4,4 procentenheter.

Svd Sifo 2010-09-18:
"Sverigedemokraterna hamnar, med sina 3,8 procent, utanför riksdagen."
För samtliga partier utom KD är dessutom chansen större att vinna röster från SD än risken att förlora röster till dem. Undrar hur man kom fram till det?
2013-08-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ett val i sänder. Om samarbetet tar slut 2018 finns alltid stora möjligheter för S och M att kraftigt distansera sig från varandra och hänvisa till att det var en nödlösning.

SD:s stora svaghet är att de själva är en nödlösning som endast existerar för att sjuklövern är helt oresonliga i invandringsfrågan. Det har tagit dem 20 år att nå över 10%. Det tog Folkpartiet tio veckor att gå från 4% till 13,3% genom att föreslå språktester. Så lätt är det för ett "legitimt" parti som går åt mer invandringskritiskt håll. Om M eller S föreslog åtgärder i SD-riktning skulle SD tappa hälften av sina väljare på en kvart. Det mesta av SD-lojaliteten sitter i sjuklöverns envisa motstånd.

Jag är fullt medveten om hur långsökt allt detta låter vid både första, andra och tredje anblicken. Men det finns ingen annan utväg på sikt än att gå i mer restriktiv riktning, och det enda sättet att kunna gå i mer restriktiv riktning utan att samarbeta med SD är att vingklippa MP, V, KD, C och FP för minst en mandatperiod. Det är dessa småpartiers fel att M och S blöder till SD.

Betänk även att MSM anser att det är ett allt överskuggande mål att stoppa SD till varje pris, även till priset av att M+S bildar en ohelig allians.

Inget parti kommer att ta väljare från SD genom en restriktivare invandringspolitik. Man kommer däremot sluta förlora väljare, eventuellt.

Ingenstans i Europa har ett invandringskritiskt parti kollapsat av att etablerade partier anammat deras retorik. Däremot har de stabiliserats på den nivå de var när andra legitimerade deras idéer.

Om SD håller linjen och typ inte tar upp i partiprogrammet att det inte finns några etniska svenskar, så är dessa 10-15% redan i banken. De är kärnväljare. SD kommer att vara ett parti kring 20% innan det ens blir aktuellt att tillväxten avtar genom att M eller S lägger om politik.

Om M eller S inte ändrar kurs kommer SD att äta upp dem.
2013-08-26, 21:01
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag läser med stor förtjusning dina ofta klockrena och välskrivna analyser. Men just här tror jag att du har fel. Om det blir en panik-allians mellan S+M kommer många väljare på båda sidor och lacka ur, för " - det spelar ju för fan ingen roll vad man väljer!" - så det kommer kortsiktigt att säkra makten i precis en och endast en mandatperiod. Sen kommer många många fler att rösta på SD.

Så med S+M snarare ökas tillväxten på SD till 2018, och då har man att hantera ett SD på säg 30% istf. ett på 15% om dom blir tillmötesgågna av säg S under mandatperioden 2014.

Då skulle S visa ansvarsfullhet i migrationspolitiken - och det om något tror jag skulle bromsa SDs tillväxt och dom skulle stå och stampa vid 15%-17% 2018, istället för ett 30%-scenario efter S+M svek 2018.

Jag tror du gör fel analys här. Eller kanske är politiker så kortsiktiga så dom föredrar kaoz 2018 genom att fördröja det oundvikliga 4 år till, men jag tror inte att varken Löfvén eller Reinfeldt är några dumhuvuden. Och "rasistdebatten" som kommer att drabba den som först vågar göra det ansvarsfulla och öppna dörren till SD kommer att vara så lam så att den är lätthanterligare än svekdebatten vid ett eventuellt S+M samarbete.

Din analys utgår från att politikerna vill det de säger att de vill.

Politikerna SÄGER att de vill skapa en mångkultur, bekämpa rasimen och hålla SD borta.

Om detta vore vad de verkligen brydde sig om, då vore det logiskt att följa ditt förslag. Dvs minska invandringen, och våga samtala med SD. Överlag hade möjligheten att göra Sverige mångkulturellt varit mycket större ifall invandringen var mindre, mer förenad med krav, brottslingar utvisades, svenskfientlighet bestraffades. Det hade fått invandringen att uppfattas som rättvisare. Den hade heller inte fört med sig så mycket skit att folk sparkade bakut. Det hade också gjort SD överflödiga.

Så varför gör inte politiker så, ifall de nu vill få genom en mångkultur?

Svaret är att de skiter i mångkultur lika mycket som de skiter i värlfärd. De skiter i SD och rasism lika mycket som de skiter i gruppvåldtäktet och svenskfientlighet.

De bryr sig om SIG SJÄLVA, och hur de själva FRAMSTÅR i media.

Därför låter de gärna SD få 30 procent 2018, och mångkulturprojektet brakar samman. Huvudsaken är att DE SJÄLVA just nu får poäng i media, gör karriär på fejkad godhet.
2013-08-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tycker inte att du kan jämföra 2002 med 2013. Invandringskritiker av idag är mycket mer skeptiska till det politiska och mediala etablissemanget än vad de var för 11 år sedan. Utöver detta så finns det idag en alternativ media som kan syna eventuella bluffar från sjuklövern.

Jag har även lagt märke till en annan sak. För 10 år sedan fanns det här på Flashback en förnekelse av vad Westerberg och andra dårar inom borgerligheten hade ställt till med i början av 1990-talet. Jag tänker inte nämna någon enskild vid namn, men ett antal av de som idag är tongivande SD-anhängare på Flashback röstade vid den tiden på M eller FP.

Jag tycker mig inte några som helst tendenser till att exempelvis fyktingamnestin från 2005 håller på att falla i glömska på samma sätt som upprivandet av luciabeslutet.
Tja, det kan knappast vara jag eftersom jag alltid vidhållit att Westerberg är boven nummer ett. Däremot är jag skeptisk till att dra resten av borgerligheten med i fallet. På den tiden var både M och C återhållsamma i frågan. Westerberg drev igenom sin grej genom ett ultimatum, han vägrade bilda regering om han inte fick genomföra den generösa flyktingpolitik han gick till val på. Man kan diskutera huruvida Bildt då borde ha låtit Ingvar Carlsson bli statsminister istället, men han tänkte nog att upphävandet av Luciabeslutet var en smäll som skulle bli hanterbar. Luciabeslutet var en panikåtgärd för att stoppa en tillfällig ström av bulgarienturkar 1989. I övrigt var det stiltje, inga massutvandringar från Afrika och Mellanöstern var aktuella på den tiden. Att kriget i Jugoslavien skulle braka loss kort efteråt och ge oss den största strömmen asylsökande någonsin fanns nog inte på horisonten.
2013-08-26, 21:02
Medlem
Tokigt roligt från SVT och Novus.

Citat:
Veckans alla betyg. Almedalen 7 juli 2013.

I år kunde SVT Nyheter presentera betyg på alla partiledarnas tal.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/hogst-betyg-for-lofven

En panel på 200 personer på plats i Almedalen har fått frågan av opinionsinstutet Novus:
Vilket helhetsbetyg mellan 1 och 5 skulle du ge?

1. Fredrik Reinfeldt (M): 3,6
1. Stefan Löfven (S): 3,6
3. Gustav Fridolin (MP): 3,3
4. Göran Hägglund (KD): 3,1
5. Jan Björklund (FP): 2,8
6. Jonas Sjöstedt (V): 2,7
7. Annie Lööf (C): 2,6
8. Jimmie Åkesson (SD): 1,5

Panelen är (var) rekryterad bland personer med erfarenhet att bedöma politikers tal
och är sammansatt på ett sätt som inte ger någon politisk snedfördelning.

Tänk om Jimmie tal åtminston hade varit lika bra och engagerat som Lööf,
då hade väl SD legat på över 20% idag?
2013-08-26, 21:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ett val i sänder.

SD:s stora svaghet är att de själva är en nödlösning som endast existerar för att sjuklövern är helt oresonliga i invandringsfrågan. Det har tagit dem 20 år att nå över 10%. Det tog Folkpartiet tio veckor att gå från 4% till 13,3% genom att föreslå språktester.

Jag förstår att SD lider av att själva vara en "nödllösning"; och FP körde sina språktester och gick upp som fan, det blev inget med dom sen. Sen körde dom språktester igen, och igen. Nu är det ingen som tror på dom. Vidare så gäller det även M; jag kommer ihåg typ tidigt i våras när du hävdade att "den här gången är Billström på allvar" ... när han körde lite invandringskritik. Vad hände med den hos M?

Du har helt rätt i att det är mycket lättare för ett etablerat "legitimt" parti att flytta sig i invandringskritisk riktning, än att etablera ett nytt trovärdigt alternativ. Men som jag ser det så har 7 klöverns "först språktest, sen fri invandring"-vändningar eroderat de "legitima" partiernas trovärdighet i frågan till den grad jag faktiskt tror att SD uppfattas som trovärdigare i just migrationspolitiska frågor.

En panik-allians skulle erodera förtroendet ytterligare hos redan hårt eroderade partier.

Jag tror du har rätt i delanalysen att det enda sättet är att skära bort småpartierna. Det kan man göra på tre sätt, S+M, S+SD, M+SD. Vad MSM tycker bryr sig ingen längre om, och skulle dom övervintrade kommunisterna-gone-MP i media se sitt favorit-MP tappa inflytande skulle dom skriva spaltmil om hur jävla hemskt läget är. Och ingen skulle bry sig nämnvärt. Tidningen skulle åka oläst i pappersinsamlingen och vetskapen att ens barn har det bra och inte rånas i skolan är mer värd.
2013-08-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Inget parti kommer att ta väljare från SD genom en restriktivare invandringspolitik. Man kommer däremot sluta förlora väljare, eventuellt.

Ingenstans i Europa har ett invandringskritiskt parti kollapsat av att etablerade partier anammat deras retorik. Däremot har de stabiliserats på den nivå de var när andra legitimerade deras idéer.
Ingenstans i Europa har parlamentet bestått av sju extremistiska asylkramarpartier och ett invandringskritiskt parti, vilket komplicerar jämförelsen. Om ett invandringskritiskt parti har växt fram i en miljö där kontrasterna inte är lika knivskarpa så beror det på att de har kunnat stå på egna ben. Deras väljare röstar inte på dem i brist på annat, utan som ett alternativ bland andra.

I Sverige är det parlamentariska motståndet mot restriktiv invandringspolitik en massiv betongvägg. Det går därför inte att avgöra huruvida SD har en stam med egen bärkraft eller bara är en klätterväxt på betongväggen. Det märker man först när man river väggen.
2013-08-26, 21:14
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Tja, det kan knappast vara jag eftersom jag alltid vidhållit att Westerberg är boven nummer ett. Däremot är jag skeptisk till att dra resten av borgerligheten med i fallet. På den tiden var både M och C återhållsamma i frågan. Westerberg drev igenom sin grej genom ett ultimatum, han vägrade bilda regering om han inte fick genomföra den generösa flyktingpolitik han gick till val på. Man kan diskutera huruvida Bildt då borde ha låtit Ingvar Carlsson bli statsminister istället, men han tänkte nog att upphävandet av Luciabeslutet var en smäll som skulle bli hanterbar. Luciabeslutet var en panikåtgärd för att stoppa en tillfällig ström av bulgarienturkar 1989. I övrigt var det stiltje, inga massutvandringar från Afrika och Mellanöstern var aktuella på den tiden. Att kriget i Jugoslavien skulle braka loss kort efteråt och ge oss den största strömmen asylsökande någonsin fanns nog inte på horisonten.
Min poäng var att många av de som är tongivande SD-anhängare på Flashback idag hade någon slags förtroende för alliansen år 2005. Det fanns i deras värld någon slags alternativ till galenskaperna som MP genomdrev när Göran Persson var statsminister.

Jag upplever det som att Sverige idag är mycket mer polariserat mellan sverigevänner och kulturmarxister än vad det var då. Förtroendet för sjuklövern, media och resten av det etablerade samhället är mycket lägre idag än vad det var då.

Jag har faktsikt mycket svårt att se att något av sjuklöverns partier skulle kunna lansera ett FP-förslag idag och komma undan med det. Det finns en helt annan medvetenhet om att sjuklövern tillsammans har ansvaret för dagens situation. Bara det faktum att ordet sjuklövern används frekvent säger en hel del.
2013-08-26, 21:24
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullmaskin
Ett gammalt ordspråk säger att vägen till stockholmarens riksdagsröst går genom priset på dennes villa. Om det sprids en oro bland bolånetorskarna att hem för ensamkommande flyktingbarn kan dyka upp lite varstans och sänka priset kommer det gå fort för SD Stockholm.

Detta ska spridas ut för att öka opinionen ytterligare. Det har redan börjat att man trycker in dessa hem för ensamkommande män i områden med minskat värde på bostaden och sexualbrottstatistik som ökar med 1000% som resultat.

Sprid detta, nu kommer dessa "kulturhus" ploppa upp över alla svenska villaförorter, det har redan börjat! Rösta rätt innan det är försent!
2013-08-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Din analys utgår från att politikerna vill det de säger att de vill.
...
Vill bara påminna om att frågeställningarna ang invandring och flyktingar fanns på 70-talet också, även om många kan ha svårt att förstå det.

Också då närde folk ett missnöje med att det kom in folk till Sverige som göddes av socialbidrag. Och det florerade historier om invandrarfamiljer som fick en högre materiell standard från socialen än vad en arbetarfamilj klarade trots att de jobbade.
Vad som är sant eller skrönor om socialen på den tiden skall jag låta vara osagt.

Men när man grunnar över politikers agerande så kan man ju se om den beskrivningsmodell man jobbat fram stämmer också vid andra tidpunkter. Den bör det göra för att vara trovärdig.
2013-08-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Min poäng var att många av de som är tongivande SD-anhängare på Flashback idag hade någon slags förtroende för alliansen år 2005. Det fanns i deras värld någon slags alternativ till galenskaperna som MP genomdrev när Göran Persson var statsminister.
Det ska ju ses mot bakgrund av att...

1) FP:s språktestförslag var färskt i minne, Leijonborg var fortfarande partiledare vid valet 2006. FP uppfattades vid den tiden som att de hade hårdnat och lämnat Westerbergsnällismen.

2) M var ännu etablerade som förhållandevis återhållsamma. De var enda partiet som röstade nej till amnestin 2005, och Billström höll samma friska tonläge på den tiden som han gjorde i våras apropå volymer.

3) C hade inte kommit ut som galna "fri invandring"-liberaler.

4) MP hade enormt inflytande på invandringspolitiken via utpressning mot Persson och att byta till alliansregering föreföll då som det enda sättet att neutralisera dessa dårar.

Sen började allting sakta falla sönder... de behöll portarna på vid gavel för irakier, det lovande förslaget om försörjningskrav smulades sönder av FP och KD, språktester och burkaförbud föll i glömska.

Jag hade dock väldigt små förhoppningar och var mer inne på att väljarna behöver få springa in i ytterligare en vägg innan SD kunde växa över 4%-spärren. På den tiden hette det att alla SD-väljare var f.d. sossar. Det krävdes att man fick demonstrerat att även alliansen var hopplösa fall, och så blev det sannerligen. Sedan dess har M fått släppa flest väljare till SD. Fast de som tagit hårdaste smällen är de små allianspartierna, det är väl nån slags funnel-effekt. Småpartiernas väljare går till M, M tappar i andra änden och SD inkasserar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in