Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-15, 16:37
  #6001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Det var ett tapp men det var precis efter valet 2010. När köttgrytan har delat ut sina slevar med mat så är det många som hade förväntat sig uppdrag, när dessa inte kom så går man ur. Liknande tapp kan man se i andra partier. Fast inte nu längre för nu är det väl bara SD och MP som får fler medlemmar. När SD börjar närma sig 12-13000 medlemmar går man om fler partier i antal medlemmar.

Medlemsantalet steg tvärtom kraftigt efter valet.
tom ca mitten av 2011.


status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18...%20Medlem.html
2011 (31 oktober) 5128
2011 (31 mars) 6265
2011 (2 februari) >6000
2011 (1 januari) 5846
2010 (19 augusti) >4800

Bara ett fåtal går med i SD för att få uppdrag.

Se mitt inlägg
https://www.flashback.org/p45248738#p45248738
och här:
status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18...%20Medlem.html
__________________
Senast redigerad av amalrik 2013-09-15 kl. 16:51.
2013-09-15, 16:59
  #6002
Medlem
Teleskoptampong2s avatar
Har någon sett någon som helst opinionsundersökning om hur det kommer gå i Kyrkovalet? Nu får vi i och för sig resultatet ikväll, men det är anmärkningsvärt att ingen verkar ha brytt sig om att undersöka ens på ett ungefär hur det kommer gå.

Jag undrar även om någon sett skymten av några undersökningar om hur svensken kommer rösta i EU-valet, som kommer härnäst (maj nästa år).
2013-09-15, 17:01
  #6003
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Har någon sett någon som helst opinionsundersökning om hur det kommer gå i Kyrkovalet? Nu får vi i och för sig resultatet ikväll, men det är anmärkningsvärt att ingen verkar ha brytt sig om att undersöka ens på ett ungefär hur det kommer gå.

Jag undrar även om någon sett skymten av några undersökningar om hur svensken kommer rösta i EU-valet, som kommer härnäst (maj nästa år).

Nej sådana gör givetvis inte. För PK-människorna är det ju bara ett val För eller Emot SD.
2013-09-15, 17:06
  #6004
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Medlemsantalet steg tvärtom kraftigt efter valet.
tom ca mitten av 2011.


status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18...%20Medlem.html
2011 (31 oktober) 5128
2011 (31 mars) 6265
2011 (2 februari) >6000
2011 (1 januari) 5846
2010 (19 augusti) >4800

Bara ett fåtal går med i SD för att få uppdrag.

Se mitt inlägg
https://www.flashback.org/p45248738#p45248738
och här:
status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18...%20Medlem.html

Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det funkar. Men är det inte så att man blir av med sitt medlemskap efter ett år ifall man inte förnyar det rent aktivt?

Det behöver inte innebära (ifall det blir någon kraftig minskning vid ett viss tillfället) att många går ur SD aktivt, eller byter parti eller åsikt. De har helt enkelt bara inte förnyat sitt medlemskap för att de är lata eller vill spara till en hamburgertallrik.

För att rättvist jämföra medlemsantal i SD så får man titta på från en viss tidpunkt ett år och sedan samma tidpunkt ett annat år. Dessutom kan perioden precis innan ett val vara något missvisande då jag antar att fler tenderar att gå med i SD.
2013-09-15, 17:08
  #6005
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Skulle Lena Ek få igenom sin rovdjurspropp kan man nog räkna med att en hel del som lutat åt SD i protest går tillbaka till C. Dessutom kan det nog ge MP lite nya röster också.
Rovdjurspolitiken är mycket viktig för ganska många.
Absolut!
Det kommer därför att bli intressant att se hur partierna kommer att ställa sig till den här frågan.
Eftersom det är en propp kommer givetvis alla riksdagmän som företräder M, Fp, C och Kd att rösta ja.
Förmodligen kommer Mp att rösta nej.

Men hur kommer S, V och Sd att rösta?
(Formellt blir det säkert nej, eftersom de säkert kommer att formulera egna allternativa förslag, men jag avser vad de i realiteten kommer att rösta på.)

Centern har kiddnappats av tokliberala kufar som prioriterar månggifte/harem och avskaffad arvsrätt framför landsbyggden, detta har medfört att de nu håller på att slängas ut ur Riksdagen eftersom det inte finns underlag för ett riksdagsparti vars väljare enbart består av tokliberala kufar, sedan landsbyggdsväljarna söker sig till andra partier, i varje fall då det gäller Riksdagen.
2013-09-15, 17:12
  #6006
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det funkar. Men är det inte så att man blir av med sitt medlemskap efter ett år ifall man inte förnyar det rent aktivt?

Det behöver inte innebära (ifall det blir någon kraftig minskning vid ett viss tillfället) att många går ur SD aktivt, eller byter parti eller åsikt. De har helt enkelt bara inte förnyat sitt medlemskap för att de är lata eller vill spara till en hamburgertallrik.

För att rättvist jämföra medlemsantal i SD så får man titta på från en viss tidpunkt ett år och sedan samma tidpunkt ett annat år. Dessutom kan perioden precis innan ett val vara något missvisande då jag antar att fler tenderar att gå med i SD.

Förnyar man inte innan mars (eller är det april?) månads utgång så är man inte längre medlem.
2013-09-15, 17:16
  #6007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskoptampong2
Har någon sett någon som helst opinionsundersökning om hur det kommer gå i Kyrkovalet? Nu får vi i och för sig resultatet ikväll, men det är anmärkningsvärt att ingen verkar ha brytt sig om att undersöka ens på ett ungefär hur det kommer gå.

Jag undrar även om någon sett skymten av några undersökningar om hur svensken kommer rösta i EU-valet, som kommer härnäst (maj nästa år).

Sifo presenterade en opinionsundersökning om EU-valet i juli i Almedalen.
http://www.dagensopinion.se/tns-sifo...vinna-eu-valet

Moderaterna det största partiet med 28 procent, en ökning med drygt 9 procentenheter.
Socialdemokraterna ökar 1,6 procentenheter till 26 procent av rösterna. Även Miljöpartiet och Sverigedemokraterna rycker fram till 15 resp 7. V fick 7.

SD 7% (obs sifo underskattar alltid SD)

fp, c och kd fick bara 4% och åker i så fall ut.

Sverige har Sverige 20 ledamöter.
Det innebär i praktiken en småpartispärr på ca 5%.
__________________
Senast redigerad av amalrik 2013-09-15 kl. 17:31.
2013-09-15, 17:41
  #6008
Medlem
Zirens avatar
Tror ni vi får svar ikväll hur det gick för SD i kyrkovalet? =)
2013-09-15, 17:49
  #6009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det funkar. Men är det inte så att man blir av med sitt medlemskap efter ett år ifall man inte förnyar det rent aktivt?

Det behöver inte innebära (ifall det blir någon kraftig minskning vid ett viss tillfället) att många går ur SD aktivt, eller byter parti eller åsikt. De har helt enkelt bara inte förnyat sitt medlemskap för att de är lata eller vill spara till en hamburgertallrik.

För att rättvist jämföra medlemsantal i SD så får man titta på från en viss tidpunkt ett år och sedan samma tidpunkt ett annat år. Dessutom kan perioden precis innan ett val vara något missvisande då jag antar att fler tenderar att gå med i SD.

Tydlig nedgång i SD-medlemmar finns bara en enda gång sedan 2004.
Extern orsak stämmer bäst som förklaring. Kollektiv lathet/snålhet under en enda period?

http://privat.bahnhof.se/wb492673/18...%20Medlem.html

2012 (31 oktober) 6280
2012 (30 september) 5735
2012 (31 augusti) 5573
2012 (mars) 5769
2012 (1 januari) 5343
2011 (31 oktober) 5128
2011 (31 mars) 6265
2011 (2 februari) >6000
2013-09-15, 17:54
  #6010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Tror ni vi får svar ikväll hur det gick för SD i kyrkovalet? =)

"Under valnatten kommer de preliminära resultaten i kyrkovalet att presenteras."
här:
http://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Val...Kyrkomote.aspx

PDF

Citat:
Kyrkovalet: Preliminärt valresultat söndag kväll
Nu på söndag är det kyrkoval. Valresultatet redovisas under kvällen på webben www.svenskakyrkan.se/kyrkoval. Vallokalerna stänger klockan 20.00.
Under valkvällen räknas de inkomna rösterna i vallokalerna. Därefter rapporterar valnämnderna in dessa preliminära valresultat och man kan följa resultaten på webben. Tre val hålls. De gäller pastoratets kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet. När rösterna räknas börjar man med kyrkomötet, fortsätter med stiftsfullmäktige och avslutar med kyrkofullmäktige.
__________________
Senast redigerad av amalrik 2013-09-15 kl. 18:01.
2013-09-15, 17:56
  #6011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Förnyar man inte innan mars (eller är det april?) månads utgång så är man inte längre medlem.

Tror också det är så att SD stryker de medlemmar som inte betalat årsavgiften på direkten. Därför är det alltid några hundra som försvinner varje år och det var det som expressen gjorde stor rubrik av för ett par år sedan.
Till skillnad från andra partier. En av mina bekanta gick med i centern på en festival för några år sedan. Han har aldrig betalat nån medlemsavgift trots räkningar men han får fortfarande utskick om möten och andra jippon i brevlådan.
2013-09-15, 18:18
  #6012
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Tror ni vi får svar ikväll hur det gick för SD i kyrkovalet? =)
Ja, och det kommer att vara en viktig indikator på Sd:s stöd i opinionen. Resultatet kommer att sätta spelplanen fram till EU-valet 2014.
Kykovalet pågår fram till kl. 20.00, så den som inte har gjort det än har fortfarande chansen att låta sin röst bli hörd.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback