2013-08-26, 19:23
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Nu är du inte riktigt med va? stadsmänniskor?? tar typ 15 min att komma in till stan....tar 4 min från hjalmar.
Fast Majorna är ju mer innerstad än förort, och sen kan man ju definera "stan".
Järntorget ligger 2 minuter från Majorna...
Citera
2013-08-26, 20:08
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Fast Majorna är ju mer innerstad än förort, och sen kan man ju definera "stan".
Järntorget ligger 2 minuter från Majorna...
Ja det är sant,dom har ju tom dragit om stadskartan så områdena bakom östra trätorget o där räknas inte längre som centrala Gbg,medans eriksberg...kvilletorget numera gör det.
Citera
2013-08-26, 21:38
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ja det är sant,dom har ju tom dragit om stadskartan så områdena bakom östra trätorget o där räknas inte längre som centrala Gbg,medans eriksberg...kvilletorget numera gör det.
Kville känns ganska stadsaktigt men aldrig Eriksberg, dött område med otroligt ful bebyggelse.
Citera
2013-08-26, 22:00
Medlem
Mellanbarnets avatar
Citat:
Nu är du inte riktigt med va? stadsmänniskor?? tar typ 15 min att komma in till stan....tar 4 min från hjalmar.

Precis, nedboy kan ju hålla sig i sin vackra "stadskärna" om han så önskar
Att kalla Majorna för City är gravt efterblivet. Samt att Soc har otroligt många så kallade "insprängda" lägh i Majorna med folk som har svåra missbruk av div slag.
Citera
2013-08-26, 22:17
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanbarnet
Att kalla Majorna för City är gravt efterblivet. Samt att Soc har otroligt många så kallade "insprängda" lägh i Majorna med folk som har svåra missbruk av div slag.
Aldrig hört någon säga att Majorna är city, city är väl Nordstan/Brunnsparken men där har man inte mycket vettigt att göra.
Man är gravt efterbliven om man inte anser Linné vara innerstad dock, 2 minuter spårvagn från Stigbergstorget. Och Majorna kommer alltid att vara mer stan ön Hisingen hur mycket ni Eriksbergsrunkare än tjatar.
Citera
2013-08-26, 22:30
Medlem
nedboys avatar
Citat:

Ja herregud! Fyra minuter för dessa hisingsmänniskor att ta sig in till stan (kan inte vara längre än Nordstan det). Med smutsiga kläder och förvirrad blick sätter de sig längs väggarna i köpcentret och hänger.

Det känns alltid som att det är lite mörkare när man är på Hisingen. Man tror alltid att klockan är mer än vad den är. Vad beror det på?

Citat:

Det är väl ingen som har kallat Majorna för City? Majorna ligger väl mer kant i kant med centrum? Inte som Hisingen som har ett stort hav (Göta Kanal) mellan sig och centrum. Snart rivs bron och det är nog inte säkert att det kommer bygga någon ny. Då blir Hisingen inte mycket mer än en för-ö till Hönö... typ.
Citera
2013-08-26, 22:37
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ja det är lite konstigt tycker jag,hur man än vänder och vrider på det så är Majorna jävligt fint med alla sina gamla hus o innergårdar mm....trots att det ligger avsides.

Men jag har aldrig förstått varför det är en sån mängd soc lägenheter där,har ju alltid varit det. Kompisen bor i en jättefin lägenhet där,men grannlägenheten är en "frigångslägenhet" som soc har för fångar som precis släppts ut.
Citera
2013-09-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Stör man sig verkligen så mycket på alkisarna i Majorna? Personligen tycker jag att det hör lite till och de är ju bara goa och sköter sitt. De är ju inte som pissalkisarna på Hjalmar Brantingsplatsen direkt som jag upplever som de allra värsta och mest obehagliga alkisarna i Göteborg.

Bor själv i ett hyfsat ok område men med jävligt mycket alkisar men de gör mig bara glad för de verkar (de flesta) så jävla lyckliga och nöjda med livet och sprider bara glädje ändå.

Garanterat ingen skillnad.
Det enda som skiljer dom två är Göta älv.
Odören och ovettet är detsamma.
Citera
2013-09-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Precis, håller man sig undan Majornas Krog, Hemmaplan, Evergreen och Västerhus så ser man inte så mycket av det.

Red Lion finns om man vill komma undan böset, även Plankan är helt OK de gånger jag varit där i alla fall.

På västerhus var det illa förr.
Nu tycks det dock ha ändrats en del,och numer är det fler av dessa som tagit sin tillflykt till Evergreens.
Dock har man numer fått konkurrens av västerhus granne. Hammock.
Och fler sliriga dasskvinnor i medelålder tycks numer besitta uteserveringarna.

Spermahinkarna tycks ha lämnat tv soffan.
Citera
2013-09-01, 22:47
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Ekonomhistorikern Jan Jörnmark (han med fotoböcker om nedlagda industrier och döende städer) har skrivit om Majornas inkomstutveckling.

I nästan alla Göteborgs centrala stadsdelar har inkomsterna stigit rejält jämfört med förorterna dom senaste 15-20 åren. Utom i Majorna, här har inkomsterna snarast stagnerat och sjunkit lite. Majorna börjar likna förorter som Kortedala eller Tynnered i fråga om invånarnas inkomster.

Till stor del beror det på den uteblivna "bostadsrättiseringen" som andra områden som Linné, Masthugget, Guldheden och liknande centrumnära områden genomgått på 1990- och 2000-talet.
I Majorna dominerar fortfarande allmännyttan (Poseidon, Bostadsbolaget och Familjebostäder) som ägare av lägenheterna. Det är avsaknad av en inkomststark medelklass. Det finns många akademiker i Majorna men dom tjänar inte så bra.
Citera
2013-11-04, 13:16
Medlem
Zicks avatar
Är uppvuxen i Majorna, det har alltid varit mycket missbruk här. Till skillnad från förorten finns inte riktigt det utanförskapet men det är fortfarande inget gulligt idealområde som så många verkar tro. Det är även därför som det inte blir någon förändring, många gillar området det är lite oförstört. Men det är också det som gör de sociala besvären mer svåråtkomliga och folket som faktiskt känner misär hjälplösa. Det gör ont i mig när vänners barndom vart helt förstörda utav alkoholism/drogmissbruk i familjen tex, men då är det inte samma sak tydligen för "dom bor i fina hus".
Citera
2013-12-19, 15:30
Medlem
Jag är så jäkla less på er nyinflyttade bönder från någon liten håla som du beskrev din hemort som.
Det är ofta jag är i Majorna då jag har vänner som bor där, jag har även spenderat mycket av min barndom i denna stadsdel. Det enda man ser nuförtiden är massor av hipsters...vart har gamla Majorna tagit vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in