Citat:
Majorna var Göteborgs värsta slum för i tiden. Antagligen så är det en del som varit trogna sin stadsdel. Jag finansierar också deras alkoholism, du eller jag har fortfarande inte rätt att kräva saker och ting av dem. Det finns genetiska grunder för deras beteende, det är alltså inte individuella beslut som lät till alkoholism. Du uppfattade mig som uppjagad? Är det jag som ska lugna ner mig, eller är det de som inte ska vara fulla innan lunch? Det är självfallet min medborgerliga plikt att ifrågasätta sådant patraskbeteende, det är ju jag, med en del andra skattebetalare, som finansierar deras maratonlånga fyllesessioner. Skrev ju till och med att det är trevliga, de enda människorna som jag hittills har pratat så mycket att jag fått ett namn på är alkisar. Har träffat en Kjell, som är fantastiskt trevlig. Avböjde vänligt hans förfrågan om att få avnjuta en Smålands Extra stark, eller vad Smålands elefantöl nu kallas, på balkongen i hans etta.
Jag vill tillägga att jag trivs väldigt bra här ändå. Lägenheten är förhållandevis fin, och jag har fått den genom kontakter, så kunde inte direkt välja och vraka. Bra mycket bättre och finare här en min hemstadshåla.
Men varför finns det så många här? Är det varslade varvsarbetare och sjöman, eller vad har hänt med dem? Känns helt ärligt som att ingen över 40 är nykter, och jag vägrar att tro att alla har hamnat här av en slump.
Jag vill tillägga att jag trivs väldigt bra här ändå. Lägenheten är förhållandevis fin, och jag har fått den genom kontakter, så kunde inte direkt välja och vraka. Bra mycket bättre och finare här en min hemstadshåla.
Men varför finns det så många här? Är det varslade varvsarbetare och sjöman, eller vad har hänt med dem? Känns helt ärligt som att ingen över 40 är nykter, och jag vägrar att tro att alla har hamnat här av en slump.
Alkisar är bland dem snällaste, som du själv säger. Fick en hundring när jag var 9 år för att köpa nyårssmällare, av en alkis och då var jag fattig. Dem är vänligt sinnade stackare.
Ett ställe med klass, världsklass.