2013-08-26, 09:47
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheephunter
Du uppfattade mig som uppjagad? Är det jag som ska lugna ner mig, eller är det de som inte ska vara fulla innan lunch? Det är självfallet min medborgerliga plikt att ifrågasätta sådant patraskbeteende, det är ju jag, med en del andra skattebetalare, som finansierar deras maratonlånga fyllesessioner. Skrev ju till och med att det är trevliga, de enda människorna som jag hittills har pratat så mycket att jag fått ett namn på är alkisar. Har träffat en Kjell, som är fantastiskt trevlig. Avböjde vänligt hans förfrågan om att få avnjuta en Smålands Extra stark, eller vad Smålands elefantöl nu kallas, på balkongen i hans etta.

Jag vill tillägga att jag trivs väldigt bra här ändå. Lägenheten är förhållandevis fin, och jag har fått den genom kontakter, så kunde inte direkt välja och vraka. Bra mycket bättre och finare här en min hemstadshåla.

Men varför finns det så många här? Är det varslade varvsarbetare och sjöman, eller vad har hänt med dem? Känns helt ärligt som att ingen över 40 är nykter, och jag vägrar att tro att alla har hamnat här av en slump.
Majorna var Göteborgs värsta slum för i tiden. Antagligen så är det en del som varit trogna sin stadsdel. Jag finansierar också deras alkoholism, du eller jag har fortfarande inte rätt att kräva saker och ting av dem. Det finns genetiska grunder för deras beteende, det är alltså inte individuella beslut som lät till alkoholism.

Alkisar är bland dem snällaste, som du själv säger. Fick en hundring när jag var 9 år för att köpa nyårssmällare, av en alkis och då var jag fattig. Dem är vänligt sinnade stackare.
Citera
2013-08-26, 10:01
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheephunter
Du uppfattade mig som uppjagad? Är det jag som ska lugna ner mig, eller är det de som inte ska vara fulla innan lunch? Det är självfallet min medborgerliga plikt att ifrågasätta sådant patraskbeteende, det är ju jag, med en del andra skattebetalare, som finansierar deras maratonlånga fyllesessioner. Skrev ju till och med att det är trevliga, de enda människorna som jag hittills har pratat så mycket att jag fått ett namn på är alkisar. Har träffat en Kjell, som är fantastiskt trevlig. Avböjde vänligt hans förfrågan om att få avnjuta en Smålands Extra stark, eller vad Smålands elefantöl nu kallas, på balkongen i hans etta.

Jag vill tillägga att jag trivs väldigt bra här ändå. Lägenheten är förhållandevis fin, och jag har fått den genom kontakter, så kunde inte direkt välja och vraka. Bra mycket bättre och finare här en min hemstadshåla.

Men varför finns det så många här? Är det varslade varvsarbetare och sjöman, eller vad har hänt med dem? Känns helt ärligt som att ingen över 40 är nykter, och jag vägrar att tro att alla har hamnat här av en slump.
Nej det är ingen slump,soc och frivården har ff en en massa lägenheter att tillgå i Majorna
Citera
2013-08-26, 10:11
Medlem
Sheephunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Majorna var Göteborgs värsta slum för i tiden. Antagligen så är det en del som varit trogna sin stadsdel. Jag finansierar också deras alkoholism, du eller jag har fortfarande inte rätt att kräva saker och ting av dem. Det finns genetiska grunder för deras beteende, det är alltså inte individuella beslut som lät till alkoholism.

Alkisar är bland dem snällaste, som du själv säger. Fick en hundring när jag var 9 år för att köpa nyårssmällare, av en alkis och då var jag fattig. Dem är vänligt sinnade stackare.
Jag kräver absolut ingenting, alkoholism är hemskt men vad som är gener och vad som är svaga sinnen kan vi diskutera i annan forumdel. Dock ifrågasätter jag att alla tycks ha samlats på samma kvadratkilometer. Jag tror också att det i några av fallen finns genetiska grunder för deras alkoholism, men om vi skulle slå ut procentsatsen av alkisar i Majorna över hela landet så skulle vi inte ha ett fungerande samhälle, även om vi bara tog den åldersgrupp det gäller (40+).

Min teori är att det är människor som har jobbat inom varvs- och sjöfartsindustrin som har blivit varslade och sen dess i bästa fall haft något ströjobb, innan de förtidspensionerat sig. Bor i de billiga hyresrätterna i Majorna där allt de behöver finns; billiga krogar, systembolag och likasinnade. Om man ska lita på andra i tråden så finns det ju en röd och passande "krama alla"-mentalitet inom området också, så de trivs säkert jättebra här. Har någon några andra idéer? Uppfattar detta som väldigt mystiskt.
Citera
2013-08-26, 10:20
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Majorna må vara aningen överhypat men faktum kvarstår att det är Göteborgs mest eftersökta stadsdel baserat på boplats statistik (Tror det var Kungsladugård som ingår i Majorna-Linné)

Billigt, centralt, Slottsskogen, vatten, landshövdingehus, caféer, restauranger.

Gillar man stendöda områden så finns det gott om sådana också, exempelvis på Hisingen.
Citera
2013-08-26, 10:30
Medlem
Bruce_Lees avatar
Stör man sig verkligen så mycket på alkisarna i Majorna? Personligen tycker jag att det hör lite till och de är ju bara goa och sköter sitt. De är ju inte som pissalkisarna på Hjalmar Brantingsplatsen direkt som jag upplever som de allra värsta och mest obehagliga alkisarna i Göteborg.

Bor själv i ett hyfsat ok område men med jävligt mycket alkisar men de gör mig bara glad för de verkar (de flesta) så jävla lyckliga och nöjda med livet och sprider bara glädje ändå.
Citera
2013-08-26, 10:34
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Stör man sig verkligen så mycket på alkisarna i Majorna? Personligen tycker jag att det hör lite till och de är ju bara goa och sköter sitt. De är ju inte som pissalkisarna på Hjalmar Brantingsplatsen direkt som jag upplever som de allra värsta och mest obehagliga alkisarna i Göteborg.

Bor själv i ett hyfsat ok område men med jävligt mycket alkisar men de gör mig bara glad för de verkar (de flesta) så jävla lyckliga och nöjda med livet och sprider bara glädje ändå.
Precis, håller man sig undan Majornas Krog, Hemmaplan, Evergreen och Västerhus så ser man inte så mycket av det.

Red Lion finns om man vill komma undan böset, även Plankan är helt OK de gånger jag varit där i alla fall.
Citera
2013-08-26, 10:37
Medlem
Sheephunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee

Nä, jag stör mig inte på dem alls. De är verkligen jättetrevliga många gånger! Blev som sagt erbjuden en kall på Kjells balkong i förra veckan. Det är deras livsöde som får mig att fundera bara.
Citera
2013-08-26, 10:41
Medlem
Sheephunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Precis, håller man sig undan Majornas Krog, Hemmaplan, Evergreen och Västerhus så ser man inte så mycket av det.

Red Lion finns om man vill komma undan böset, även Plankan är helt OK de gånger jag varit där i alla fall.
Red Lion är alltså bra? Det ligger ju bara ett stenkast från Silverkällan och Majornas Krog som det bara skriker alkishak om. Får testas helt enkelt. Tapasbaran längre ner på gatan från Red Lion, är den något att hurra över? Kan tänka mig att det är lite för dyrt för alkisarna att dricka där, om det nu är en "riktig" tapasbar och inte bara en ursäkt för ett utskänkningstillstånd med ett hippt spanskt namn.
Citera
2013-08-26, 15:46
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Hahaha...du är kvar i slutet på åttiotalet va? Det är lääängesen Hisingen var Big no. Majorna har alltid varit det dock bland oss infödda...lite pundarfolk?? Det är har alltid varit mer pundarfolk och vänsterkräk där än nån annanstans i stan.

Nja. Jag skulle vilja säga att Hisingen är mer "Big No!" nu än i slutet av åttiotalet. Även då var det såklart fel. Det har alltid varit fel och kommer alltid att vara det. Spelar ingen roll hur mycket de bygger och försöker. Hisingen = WT

Visst i majorna så bor det endel som pundar och lite öldrickarfolk. Men känslan är fortfarande alltid att människorna är stadsmänniskor. Det känner man inte på Hisingen. Inte ens Eriksberg lyckas med det.

EDIT:
...och det är värre nu än vad det var i slutet av 80-talet. Trenden ser tyvärr också ut att förvärras dag för dag. De kan lika gärna döpa om Hisingen till Skjutbanan med en gång.
Citera
2013-08-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle

Då vill jag rekommendera Silverkällan Ett ställe med klass, världsklass.
Citera
2013-08-26, 18:30
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Nja. Jag skulle vilja säga att Hisingen är mer "Big No!" nu än i slutet av åttiotalet. Även då var det såklart fel. Det har alltid varit fel och kommer alltid att vara det. Spelar ingen roll hur mycket de bygger och försöker. Hisingen = WT

Visst i majorna så bor det endel som pundar och lite öldrickarfolk. Men känslan är fortfarande alltid att människorna är stadsmänniskor. Det känner man inte på Hisingen. Inte ens Eriksberg lyckas med det.

EDIT:
...och det är värre nu än vad det var i slutet av 80-talet. Trenden ser tyvärr också ut att förvärras dag för dag. De kan lika gärna döpa om Hisingen till Skjutbanan med en gång.

Eriksberg benäms Skottland Yard (yard tidigare varvsområde)
Citera
2013-08-26, 18:48
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

EDIT:
Nu är du inte riktigt med va? stadsmänniskor?? tar typ 15 min att komma in till stan....tar 4 min från hjalmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in