Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Citat:
Dessutom är Bibeln ”inspirerad av Gud”. (2 Timoteus 3:16) Vad innebär det? Bibeln själv svarar: ”Människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande.” (2 Petrus 1:21) Man kan illustrera det så här: En affärsman kanske låter en sekreterare skriva ett brev. Brevet innehåller affärsmannens tankar och instruktioner. Därför är det i själva verket hans brev, inte sekreterarens. På liknande sätt innehåller Bibeln Guds budskap, inte ett budskap från de människor som skrev den. Hela Bibeln är alltså ”Guds ord”.
Innebär detta att du anser bibeln vara utan fel?
Nej, det kan finnas fel eftersom det är en "sekreterare" som har skrivit det, inte affärsmannen själv. Det Gud själv skrev på lertavlorna var utan fel, men bibeln är inte skriven på det sättet. Det är människor som har blivit inspirerade av Gud till att skriva bibeln.
Att det är på det här sättet kan man lätt förstå när man tittar på dom olika översättningarna, det finns skillnader, men det påverkar ändå inte möjligheten att förstå Guds budskap, oavsett vilken av översättningarna som man använder.
Citat:
Bibeln skrevs under en period på 1 600 år. Skribenterna hade olika bakgrund. Några var jordbrukare, fiskare och herdar. Andra var profeter, domare och kungar. Lukas, som skrev ett av evangelierna, var läkare. Men trots att skribenterna levde vid olika tider och hade så olika bakgrund är Bibeln samstämmig från början till slut.*
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Inga motsägelser enligt dig, korrekt?
Det kan finnas frågetecken och saker som är svåra att förstå, som till en början kan uppfattas som motsägelser, dessa saker hänger sig ateister och andra ofta upp på, och förvränger bibelns budskap:
"
Där (i Paulus skrifter) finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)
Citat:
Bibeln är vetenskapligt korrekt. Den innehåller till och med upplysningar som var långt före sin tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Håller du med om detta?
Ja.
Citat:
Bibeln är också historiskt korrekt och tillförlitlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Håller du med om detta?
Ja, om du kollar länkarna Del 1 till Del 7 så får du bevis på bibelns historiska korrekthet.
Citat:
Bibeln innehåller en mängd profetior, och många av dem har redan uppfyllts. Här är ett exempel: Genom profeten Jesaja, som levde på 700-talet f.v.t., förutsade Jehova att staden Babylon skulle ödeläggas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Har du något exempel på en profetia du anser vara sann?
T.ex. Jesu profetia om att Jerusalem skulle jämnas med marken:
"
Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. Ty jag säger er: ni ser mig inte mera förrän den dag då ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.”
När Jesus lämnade templet och var på väg därifrån kom hans lärjungar fram till honom och pekade på tempelbyggnaderna. Då sade han till dem: ”Se på allt detta – sannerligen, här kommer inte att lämnas sten på sten, allt skall brytas ner.”"(Matteus 23:37-39 24:1-2 Bibel2000)
Detta skedde år 70 e.Kr. alltså 40 år efter att Jesus uttalade profetian.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Alldeles för mycket att läsa. Om du har något vettigt du vill ta upp härifrån så får du själv nämna det.
Hur kommer det sig att ateister alltid vill att man ska läsa spaltmeter av deras teorier, och ger länkar för att läsa, och inte själva läser länkar för att förstå bibeln?
Ateister brukar säga att man inte kan förstå om man inte får en helhetsbild, jag säger detsamma om bibeln. Det går inte att ta en detalj och sönderanalysera det, och sedan basera sin dom mot en teori på den enda detaljen.
Men jag får se längre fram om jag tar upp något.