Citat:
Man måste älska Sverige och hur seg och låst byråkratin är.
Den 12:e augusti kunde jag ansöka om studiemedel. Några dagar senare fick jag beslut. Den 21:a augusti kunde jag registrera mig på kursen, nu idag den 26:e kunde jag lämna studieförsäkran. Sen betalas pengarna ut ("preliminärt") den 2:a September....Ett par dagar efter att alla räkningar ska vara betalda.
Nog för att jag förstår att de inte betalar ut pengar förrän kursen börjar (2:a sept), men så löjligt stelbent, alla måste ju betala hyra och räkningar i slutet på månaden, och har kanske inte 4-6000kr på fickan
Det står som bekant preliminärt, kan det betyda att man får det tidigare?
Den 12:e augusti kunde jag ansöka om studiemedel. Några dagar senare fick jag beslut. Den 21:a augusti kunde jag registrera mig på kursen, nu idag den 26:e kunde jag lämna studieförsäkran. Sen betalas pengarna ut ("preliminärt") den 2:a September....Ett par dagar efter att alla räkningar ska vara betalda.
Nog för att jag förstår att de inte betalar ut pengar förrän kursen börjar (2:a sept), men så löjligt stelbent, alla måste ju betala hyra och räkningar i slutet på månaden, och har kanske inte 4-6000kr på fickan
Det står som bekant preliminärt, kan det betyda att man får det tidigare?
Tror du att det är lättare i andra länder? Sverige är snarare väldigt enkelt. I USA sitter folk fortfarande och deklarerar för hand, många rätt vanliga familjer anlitar ju ekonomer & jurister för att vara säkra på att skatterna kommer in korrekt. I Sverige kan de flesta vanliga familjerna deklarera över telefon! I Japan sker mycket av kommunikationen inom och till myndigheter med fax, även sådant som man kan mejla skickas med fax. När faxade du något i Sverige senast?
Sverige har lagar som säger att besked från myndigheter måste vara enkla att läsa, det ska alltid anges hur man överklagar, m.m. Alla större myndigheter har informatörer som jobbar stenhårt för att förenkla information.
Du kan sitta hemma och ansöka om utbildning - en webbsida för alla högre studier i Sverige! Tror du att det finns i USA? Du kan ansöka om studiemedel via datorn, CSN är kopplat direkt till högskolorna och får in både kurser och resultat automatiskt.
Det är inte CSNs fel att du inte har en buffert kunna betala räkningar innan terminen har börjat. Du ansvarar själv för din ekonomi.
På Sverige kan du inom loppet av 15 minuter göra din deklaration, ansöka om kurser på 3 olika större lärosäten och ansöka om studiemedel. Visa mig tre andra länder där det går!