2013-08-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Man måste älska Sverige och hur seg och låst byråkratin är.

Den 12:e augusti kunde jag ansöka om studiemedel. Några dagar senare fick jag beslut. Den 21:a augusti kunde jag registrera mig på kursen, nu idag den 26:e kunde jag lämna studieförsäkran. Sen betalas pengarna ut ("preliminärt") den 2:a September....Ett par dagar efter att alla räkningar ska vara betalda.

Nog för att jag förstår att de inte betalar ut pengar förrän kursen börjar (2:a sept), men så löjligt stelbent, alla måste ju betala hyra och räkningar i slutet på månaden, och har kanske inte 4-6000kr på fickan

Det står som bekant preliminärt, kan det betyda att man får det tidigare?

Tror du att det är lättare i andra länder? Sverige är snarare väldigt enkelt. I USA sitter folk fortfarande och deklarerar för hand, många rätt vanliga familjer anlitar ju ekonomer & jurister för att vara säkra på att skatterna kommer in korrekt. I Sverige kan de flesta vanliga familjerna deklarera över telefon! I Japan sker mycket av kommunikationen inom och till myndigheter med fax, även sådant som man kan mejla skickas med fax. När faxade du något i Sverige senast?

Sverige har lagar som säger att besked från myndigheter måste vara enkla att läsa, det ska alltid anges hur man överklagar, m.m. Alla större myndigheter har informatörer som jobbar stenhårt för att förenkla information.

Du kan sitta hemma och ansöka om utbildning - en webbsida för alla högre studier i Sverige! Tror du att det finns i USA? Du kan ansöka om studiemedel via datorn, CSN är kopplat direkt till högskolorna och får in både kurser och resultat automatiskt.

Det är inte CSNs fel att du inte har en buffert kunna betala räkningar innan terminen har börjat. Du ansvarar själv för din ekonomi.

På Sverige kan du inom loppet av 15 minuter göra din deklaration, ansöka om kurser på 3 olika större lärosäten och ansöka om studiemedel. Visa mig tre andra länder där det går!
2013-08-26, 13:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Jag är kund hos er. Men det jag fortfarande inte fattar är varför skulle jag vilja betala 5,5 kr för att köpa in mig aktien om jag har gjort en avkastning på låt säga 100 % i mina teckningsoptioner? Låt säga att jag köpte teckningsoptioner för 1kr st, idag kostar toptionerna ca 2 kr, alltså har jag gjort en 100 % avkastning och kan gott nöja mig där och sälja toptionerna, så varför ska jag nyttja dessa för att köpa rabatterade aktieandelar?

/Trög
Ja givetvis kan du nöja dig där om du vill eller så kan du se det som en chans att faktiskt köpa in aktierna billigare om du tror på bolaget långsiktigt.

Citat:
En till fråga på samma ämne:

Om jag då har låt säga 1 000 teckningsoptioner och vid sista datumet blir erbjuden att "köpa in" mig för 5,5 kr som jag förstått? och jag bara har låt säga 2 000 kr i kapital för att köpa in mig, vad händer då med övriga teckningsoptioner som jag inte har råd att nyttja för att köpa in mig med?
Du kan i det fallet sälja teckningsoptionerna som du inte har råd att nyttja (de handlas fram till den 28 oktober).

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Ja givetvis kan du nöja dig där om du vill eller så kan du se det som en chans att faktiskt köpa in aktierna billigare om du tror på bolaget långsiktigt.

Du kan i det fallet sälja teckningsoptionerna som du inte har råd att nyttja (de handlas fram till den 28 oktober).

/Daniel, Avanza Bank

Och så en sista fråga, vilken egentligen är självklar, men visst går kursen på teckningsoption efter hur aktien rör sig?
2013-08-26, 13:31
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Och så en sista fråga, vilken egentligen är självklar, men visst går kursen på teckningsoption efter hur aktien rör sig?
Aktiekursen på underliggande är en viktig parameter i prissättningen av en teckningsoption. Tidsvärde och volatilitet är två andra viktiga parametrar. Ju längre tid det är kvar till slutdagen och ju mer volatil underliggande aktie är desto högre blir värdet på teckningsoptionen.

Är du mer intresserad av optionsvärdering så kan du läsa mer om "Black-Scholes"-modellen.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-26, 13:40
Medlem
Citat:
Aktiekursen på underliggande är en viktig parameter i prissättningen av en teckningsoption. Tidsvärde och volatilitet är två andra viktiga parametrar. Ju längre tid det är kvar till slutdagen och ju mer volatil underliggande aktie är desto högre blir värdet på teckningsoptionen.

Är du mer intresserad av optionsvärdering så kan du läsa mer om "Black-Scholes"-modellen.

/Daniel, Avanza Bank

En sak förstår jag fortfarande inte, oavsett om man vill tjäna pengar på kort sikt eller tror på bolaget på lång sikt, så verkar det ju betydligt mer lönsammare att köpa teckningsoption?
2013-08-26, 13:46
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
En sak förstår jag fortfarande inte, oavsett om man vill tjäna pengar på kort sikt eller tror på bolaget på lång sikt, så verkar det ju betydligt mer lönsammare att köpa teckningsoption?
Det är en inbyggd hävstång i teckningsoptionen eftersom du är garanterad att få köpa aktien för 5,50 kr. Detta innebär även en betydligt högre risk än att köpa aktien direkt eftersom att teckningsoptionerna blir värdelösa om aktien sjunker under 5,50 kr. Går det åt rätt håll så är det alltså mer lönsamt men då har du även tagit en större risk med ditt kapital.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-26, 13:53
Medlem
Citat:
Det är en inbyggd hävstång i teckningsoptionen eftersom du är garanterad att få köpa aktien för 5,50 kr. Detta innebär även en betydligt högre risk än att köpa aktien direkt eftersom att teckningsoptionerna blir värdelösa om aktien sjunker under 5,50 kr. Går det åt rätt håll så är det alltså mer lönsamt men då har du även tagit en större risk med ditt kapital.

/Daniel, Avanza Bank

Låter märkligt att ge ett sånt erbjudande om man inte på förhand vet att det ska gå åt pipan!
2013-08-26, 13:57
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Låter märkligt att ge ett sånt erbjudande om man inte på förhand vet att det ska gå åt pipan!
Det är inte så märkligt. Många företag använder teckningsoptioner som ett extra incitament till att delta i nyemissioner, dessutom får de in kapital när folk utnyttjar sina teckningsoptioner. Aktiekapitalet späds dock ut och tidigare aktieägare äger då en mindre del av företaget än innan om de väljer att inte delta i nyemissionen.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-26, 15:24
Medlem
Dest88s avatar
Finns det någon "deadline" för att ansökan om studiemedel för hösten? Som jag förstått det så är det så att man kan ansöka när som helst men de skickar bidrag/lån för max en månad tillbaka?
2013-08-26, 15:54
Medlem
Vad händer om någon av misstag missar kommat på säg en kurs som är värd 1,15 kr och istället råkar lägga in en säljorder på 115 kr varav en köpare gör samma misstag och råkar således köpa aktier till ett rejält överpris?
2013-08-26, 15:56
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooler85
Vad händer om någon av misstag missar kommat på säg en kurs som är värd 1,15 kr och istället råkar lägga in en säljorder på 115 kr varav en köpare gör samma misstag och råkar således köpa aktier till ett rejält överpris?
Hej!

Det finns ett filter som hindrar folk att lägga dessa typer av avvikande order men om vi skulle låtsas att det gick att lägga så skulle köparen förmodligen stöta på en massa säljare i orderdjupet innan han skulle möta säljaren på 115 kr. Man får nämligen alltid bästa pris som ligger i marknaden, oavsett hur högt pris man sätter på sin köporder.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-26, 16:06
Medlem
1979s avatar
Citat:
Hej!

Det finns ett filter som hindrar folk att lägga dessa typer av avvikande order men om vi skulle låtsas att det gick att lägga så skulle köparen förmodligen stöta på en massa säljare i orderdjupet innan han skulle möta säljaren på 115 kr. Man får nämligen alltid bästa pris som ligger i marknaden, oavsett hur högt pris man sätter på sin köporder.

/Daniel, Avanza Bank

Detta filter, ni, sitter och godtyckligt bedömer om en order får förmedlas till marknaden. Tänk om marknaden fick vara fri, så hemskt hade det vart! Tack, Avanza Bank Holding, för att ni finns där och tillrättavisar den lilla människan!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in