2013-05-28, 19:46
Medlem
Vad händer om jag skulle överföra 50tkr till mitt ISK hos avanza, inte använder pengarna på två dagar sedan överför tillbaks samma summa till mitt lönekonto?

Dras det skatt/ avgifter på pengarna?
2013-05-28, 20:06
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_dx
Vad händer om jag skulle överföra 50tkr till mitt ISK hos avanza, inte använder pengarna på två dagar sedan överför tillbaks samma summa till mitt lönekonto?

Dras det skatt/ avgifter på pengarna?
Du får skatta på insättningen i ISK, lär handla om runt 250 spänn i ditt fall
2013-05-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Du får skatta på insättningen i ISK, lär handla om runt 250 spänn i ditt fall
Finns det en genväg för att slippa skatten?
Överföra till aktierkontot sedan om jag skulle behöva köpa nåt så kan jag överföra från aktiekontot till ISK? Annars så överför jag tillbaks från aktiekontot till mitt lönekonto.

Hur långt tid tar överföring från aktiekontot till ISK?
2013-05-28, 22:48
Medlem
Citat:
Överföra till aktierkontot sedan om jag skulle behöva köpa nåt så kan jag överföra från aktiekontot till ISK? Annars så överför jag tillbaks från aktiekontot till mitt lönekonto.

Ingen som kan besvara den frågan? Vill gärna överföra lite pengar asap.
2013-05-28, 22:53
Medlem
Phillemans avatar
Citat:

Alla insättningar i en ISK och KF ska beskattas. Du kan givetvis öppna något annat konto hos samma bank, ett sparkonto eller vanlig depå och låta pengarna ligga där. Överföringar mellan samma bank går på sekunden, alla dagar.

Så ja, du kan föra över pengarna till din aktiedepå/sparkonto hos samma bank du har en ISK hos (gissar att du har Avanza eller Nordnet?) och flytta in pengar i ISK om du vill handla och tillbaka om du vill spendera, depå/sparkonto till ISK går som sagt direkt!
2013-05-28, 23:19
Medlem
Mario Pancieras avatar
Säg att man som tjugonågontingåring studerar på gymnasienivå (folkhögskola/komvux) i tre år, för att sedan gå över till universitetsstudier. Är det då möjligt att ta omkring 180 000 kr i lån under denna tid, för att sedan få hälften av detta avskrivet? Om man bor hemma under tiden, och klarar av att leva på bidragsdelen, då är det ju lättförtjänta 90 000 kr som blir över när kvarvarande femtio procent av lånet är återbetalat.

Vad är nackdelarna med att göra så här? Om det finns några, det vill säga.
2013-05-28, 23:21
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Varför skjuter CSN på utbetalningsdagen hela tiden? Jag skulle ha fått den 27:e och skjuter en dag framåt hela tiden. Nu får jag den 30:e. Jag kan inte vänta sådär länge. Vad kan man göra?

Ring till dem är nog lättast, även om de inte alltid är så hjälpsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av ArzeniX
Hej,

Jag har en fråga som jag försökt få svar på genom att läsa på csn-hemsidan, men inget där verkar finnas i klartext.

Jag hade tänkt läsa en sommarkurs 7,5HP på 50%. Min inkomst till idag har ungefär varit ~105000K.
Kommer dom bevilja mig studielån när jag jobbat såpass mycket eller är det kört?

Ligger inte gränsen för att få studielån runt 80-100k? För i så fall blir det nog svårt att få lån.
2013-05-29, 02:33
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vad menar du med väljer själv? Fördelen är väl att det sker.
Välja själv = jag väljer vart jag lägger de 15K varje månad vs att månadsspara i ett par fonder. Eller har jag missat något?
2013-05-29, 05:50
Medlem
annanmedlems avatar
master dx:

Det finns ingen genväg men självfallet slipper du betala insättningsschablonskatt för ISK om du aldrig sätter in pengarna i ISK.. Är det Avanza går det ju att öppna ett sparkonto exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Välja själv = jag väljer vart jag lägger de 15K varje månad vs att månadsspara i ett par fonder. Eller har jag missat något?
Kunde ju vara vad han skall flytta över, när, osv med.

Vet inte om tanken var att flytta över pengar och timea köpen möjligen heller.

Personligen undrar jag ju hur det är att köpa just på dagen då man förväntas köpa men utöver det känns det ju som att det nog är svårt att timea och att man lika gärna kan hålla sig till planen / den fördelning man bestämmer sig för från början.
2013-05-29, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Och om man inte har poäng då?

Det spelar ingen roll om du studerar utan studiemedel. Vad de går på då är vilka inkomster du kommer ha under året. Har du låga inkomster kan du ansöka om nedsättning av beloppet som ska betalas till 5% av din inkomst. Har du inga inkomster så blir det ju 0 kr. Visar det sig dock vid en kontroll nästa år att du har haft större inkomst än du har uppgivit får du betala resten i efterhand, plus en tilläggsavgift på 6%.
2013-05-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Varför skjuter CSN på utbetalningsdagen hela tiden? Jag skulle ha fått den 27:e och skjuter en dag framåt hela tiden. Nu får jag den 30:e. Jag kan inte vänta sådär länge. Vad kan man göra?

De saknar förmodligen någon kompletterande info från dig. Har du fått något mail till Mina Sidor?

Citat:
Ursprungligen postat av ArzeniX
studiemedel i sommar?

Det står supertydligt på csn.se vilket fribeloppet är per termin. Om du menar att du hittills I ÅR har tjänat 105 t så får du inget studiemedel i sommar, nej. Även junilönen räknas in.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp
Senast redigerad av Akademian 2013-05-29 kl. 08:57.
2013-05-29, 12:22
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
De saknar förmodligen någon kompletterande info från dig. Har du fått något mail till Mina Sidor?

Det står supertydligt på csn.se vilket fribeloppet är per termin. Om du menar att du hittills I ÅR har tjänat 105 t så får du inget studiemedel i sommar, nej. Även junilönen räknas in.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Gäller det där i mitt fall? Har ej börjat mina studier, utan börjar plugga på Chalmers i höst. Innan jag börjat kommer jag ha tjänat en bit över 120 tuss, men när jag börjar kommer jag ju inte ha någon inkomst alls. Kanske är en dum fråga, men funkar det "som vanligt" i mitt fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in