2013-08-26, 00:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Man måste älska Sverige och hur seg och låst byråkratin är.

Den 12:e augusti kunde jag ansöka om studiemedel. Några dagar senare fick jag beslut. Den 21:a augusti kunde jag registrera mig på kursen, nu idag den 26:e kunde jag lämna studieförsäkran. Sen betalas pengarna ut ("preliminärt") den 2:a September....Ett par dagar efter att alla räkningar ska vara betalda.

Nog för att jag förstår att de inte betalar ut pengar förrän kursen börjar (2:a sept), men så löjligt stelbent, alla måste ju betala hyra och räkningar i slutet på månaden, och har kanske inte 4-6000kr på fickan

Det står som bekant preliminärt, kan det betyda att man får det tidigare?
Vi kan lämna studieförsäkran fr o m den 26 augusti, d.v.s. idag samt registrera oss för höstterminens kurs från den 26 augusti till 2 september. Detta innebär således att våra registreringar inte kommer att föras in i UPPDOK förrän den 2 september, det är först när registreringarna har förts in i UPPDOK som CSN tar del av dessa. Således kan vi inte få studiemedel förrän CSN har fått tillgång till registreringarna och samkört dessa med studieförsäkringarna.

Systemet vid ditt lärosäte torde vara likadant. Bara för att du kan registrera dig den 21 augusti innebär det inte att CSN får informationen idag. Du borde ha sparat pengar från extrajobb under året samt från sommarjobbet du hade.

Kontakta annars dina fordringsägare och be om anstånd, det kan fungera.
2013-08-26, 00:41
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolsey
Men får du ingen lön från ev. sommarjobb el. likn?

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vi kan lämna studieförsäkran fr o m den 26 augusti, d.v.s. idag samt registrera oss för höstterminens kurs från den 26 augusti till 2 september. Detta innebär således att våra registreringar inte kommer att föras in i UPPDOK förrän den 2 september, det är först när registreringarna har förts in i UPPDOK som CSN tar del av dessa. Således kan vi inte få studiemedel förrän CSN har fått tillgång till registreringarna och samkört dessa med studieförsäkringarna.

Systemet vid ditt lärosäte torde vara likadant. Bara för att du kan registrera dig den 21 augusti innebär det inte att CSN får informationen idag. Du borde ha sparat pengar från extrajobb under året samt från sommarjobbet du hade.

Kontakta annars dina fordringsägare och be om anstånd, det kan fungera.

Jag klarar mig - alla gör inte det dock.

Tycker personligen att de borde kunna samköras så det är färdigt och utbetalt till den sista Augusti för de som gör webregistrering direkt.
2013-08-26, 00:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Någon som har bra förslag på tradingaktier? Kommer inte köpa och sälja varje dag utan någon gång i veckan.

Mitt krav är stabil aktie som vanligtvis har små regelbundna rörelser plus och minus under ett par dagar. Det ska även vara hög handelsvolym i aktien så att den snabbt och lätt kan köpas/ säljas.

Ericson var väl en sådan aktie åtminstone förr? Volvo sägs ska vara en bra tradingaktie.

Tack för svar.
2013-08-26, 06:35
Medlem
Det är första gången jag registrerar mig på en högskole/universitetskurs via webben, hur gör jag med studieförsäkran (innan har det sköts automatiskt av skolan när det varit registrering på plats)?
2013-08-26, 07:29
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oberstein
Det är första gången jag registrerar mig på en högskole/universitetskurs via webben, hur gör jag med studieförsäkran (innan har det sköts automatiskt av skolan när det varit registrering på plats)?

Borde väl bara vara att logga in på csn.se och göra det där? Glöm inte att se till att du blir registrerad på kursen på högskolan också.
2013-08-26, 09:38
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Vilka är för- och nackdelarna att handla i aktie eller TO i samma bolag?

Den TO jag kikar på är ju värderad mycket mindre och verkar ha betydligt bättre utveckling än aktien, ändå gäller både aktin och TOn detsamma företag.
Hej!

TO står för teckningsoption och är ett helt annat typ av värdepapper än en aktie. Teckningsoptionen ger dig rätt att fram till eller vid (beror på villkoren) ett specifikt tillfälle teckna nya aktier till ett förutbestämt pris. Är priset på aktien under detta förutbestämda pris vid teckningsoptionens slutdag så förfaller teckningsoptionerna värdelösa.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-26, 10:35
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Har funderat på det. hur fungerar det att föra över dom aktier och fonder jag har idag på avanza bas?
DÅ jag har en del röda siffror just nu känns det surt att behöva sälja.
Du kan väl visserligen bara ha kvar dem på båda kontona (bara köpa i avanza mini och skita i bas.) Skicka ett meddelande till dem om du vill flytta aktier annars.
2013-08-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

TO står för teckningsoption och är ett helt annat typ av värdepapper än en aktie. Teckningsoptionen ger dig rätt att fram till eller vid (beror på villkoren) ett specifikt tillfälle teckna nya aktier till ett förutbestämt pris. Är priset på aktien under detta förutbestämda pris vid teckningsoptionens slutdag så förfaller teckningsoptionerna värdelösa.

/Daniel, Avanza Bank

Ok! Så det är alltså ett sätt att i förhand "reservera" x st andelar i den "riktiga" aktien för en förutbestämd summa som man betalar när? Vad händer om man inte har kapital att köpa för det förutbestämda priset när datumet gått ut och man har TO? Det är väl helt OK att även bara handla med TO? Exempelvis Cortus Energy TO 3 har gått upp 56 % idag och det vore således en hyfsad affär att sälja de TO med den avkastningen?
2013-08-26, 11:48
Medlem
För ta Cortus igen som exempel, som man alltså ska få köpa för ca 5 kr vid slutdatumet för varje TO man har, antar jag? Låt säga att TO har stigit 100 % och aktien kanske bara 20 %, alltså 6 kr, varför skulle man då vilja köpa motsvarande andelar för 5 kr st som endast gjort 20 % avkastning medans TO gjort 100 %?

Fattar ingenting.
2013-08-26, 12:02
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ok! Så det är alltså ett sätt att i förhand "reservera" x st andelar i den "riktiga" aktien för en förutbestämd summa som man betalar när? Vad händer om man inte har kapital att köpa för det förutbestämda priset när datumet gått ut och man har TO? Det är väl helt OK att även bara handla med TO? Exempelvis Cortus Energy TO 3 har gått upp 56 % idag och det vore således en hyfsad affär att sälja de TO med den avkastningen?
Ja så kan man se det. Just när det gäller Cortus Energy så har man enligt prospektet rätt att utnyttja teckningsoptionerna för att köpa aktier till 5,50 kr/st mellan den 15 och 31 oktober i år. Du betalar i samband med utnyttjandet, är teckningsoptionerna "in-the-money" så kommer ett erbjudande om att utnyttja teckningsoptionerna att dyka upp på vår hemsida. Är du kund hos någon annan så är det bäst att du hör efter hur de hanterar administrationen kring teckningsoptioner som är "in-the-money". Givetvis är det helt ok att endast handla med TO, men det är förenat med en helt annan risk än att handla med aktien.

Citat:
För ta Cortus igen som exempel, som man alltså ska få köpa för ca 5 kr vid slutdatumet för varje TO man har, antar jag? Låt säga att TO har stigit 100 % och aktien kanske bara 20 %, alltså 6 kr, varför skulle man då vilja köpa motsvarande andelar för 5 kr st som endast gjort 20 % avkastning medans TO gjort 100 %?

Fattar ingenting.
5,50 kr/st kan man köpa aktier för med hjälp av teckningsoptionerna. Så länge aktien håller sig över detta är det givetvis bra för de som redan äger teckningsoptionerna. Väljer du nu mellan att köpa aktien och teckningsoptionerna så behöver du tänka att du betalar 2,08 kr (i skrivande stund) för teckningsoptionerna vilket gör att de säljs för motsvarande 7,58 kr (2,08+5,50 kr) vilket alltså är en liten rabatt mot aktien som just nu säljs för 7,75 kr - vilket är helt motiverat eftersom att det finns en risk att aktien sjunker under 5,50 kr fram till teckningsperioden vilket då skulle göra teckningsoptionerna värdelösa medan aktieägarna fortfarande har kvar sitt aktiekapital.

/Daniel, Avanza Bank
2013-08-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Ja så kan man se det. Just när det gäller Cortus Energy så har man enligt prospektet rätt att utnyttja teckningsoptionerna för att köpa aktier till 5,50 kr/st mellan den 15 och 31 oktober i år. Du betalar i samband med utnyttjandet, är teckningsoptionerna "in-the-money" så kommer ett erbjudande om att utnyttja teckningsoptionerna att dyka upp på vår hemsida. Är du kund hos någon annan så är det bäst att du hör efter hur de hanterar administrationen kring teckningsoptioner som är "in-the-money". Givetvis är det helt ok att endast handla med TO, men det är förenat med en helt annan risk än att handla med aktien.

5,50 kr/st kan man köpa aktier för med hjälp av teckningsoptionerna. Så länge aktien håller sig över detta är det givetvis bra för de som redan äger teckningsoptionerna. Väljer du nu mellan att köpa aktien och teckningsoptionerna så behöver du tänka att du betalar 2,08 kr (i skrivande stund) för teckningsoptionerna vilket gör att de säljs för motsvarande 7,58 kr (2,08+5,50 kr) vilket alltså är en liten rabatt mot aktien som just nu säljs för 7,75 kr - vilket är helt motiverat eftersom att det finns en risk att aktien sjunker under 5,50 kr fram till teckningsperioden vilket då skulle göra teckningsoptionerna värdelösa medan aktieägarna fortfarande har kvar sitt aktiekapital.

/Daniel, Avanza Bank

Jag är kund hos er. Men det jag fortfarande inte fattar är varför skulle jag vilja betala 5,5 kr för att köpa in mig aktien om jag har gjort en avkastning på låt säga 100 % i mina teckningsoptioner? Låt säga att jag köpte teckningsoptioner för 1kr st, idag kostar toptionerna ca 2 kr, alltså har jag gjort en 100 % avkastning och kan gott nöja mig där och sälja toptionerna, så varför ska jag nyttja dessa för att köpa rabatterade aktieandelar?

/Trög
2013-08-26, 12:48
Medlem
En till fråga på samma ämne:

Om jag då har låt säga 1 000 teckningsoptioner och vid sista datumet blir erbjuden att "köpa in" mig för 5,5 kr som jag förstått? och jag bara har låt säga 2 000 kr i kapital för att köpa in mig, vad händer då med övriga teckningsoptioner som jag inte har råd att nyttja för att köpa in mig med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in