2012-08-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
De 15 HP du tänker på gäller inte i ditt fall. De poängen kommer från att csn kräver att man tar 75% av sina poäng man fått medel för innan csn kan bevilja mer. Om du sökt för 2 terminer så har du för 60 HP, och 25% av det (poängen du kan misslyckas med) är 15 HP.

Är det inom dina 40 första veckor med studiemedel på högskolan så är det 62.5% som du måste klara.

du har bara tagit 50% av det du fått medel för. Du behöver ta fler poäng.

Okej. Då kommer nästa fråga, hur löser man bäst en sådan situation?
2012-08-06, 10:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krukvaext
Okej. Då kommer nästa fråga, hur löser man bäst en sådan situation?
Pluggar och tar fler poäng. Ingen annan lösning. Kanske avslutar den andra kursen?
2012-08-06, 10:19
Medlem
Citat:
Pluggar och tar fler poäng. Ingen annan lösning. Kanske avslutar den andra kursen?

Nevermind, har snackat med CSN och deras version lät inte riktigt likadan som din.
2012-08-06, 12:58
Medlem
En kort fraga om utbetalningsdatum:

Pa CSNs hemsida sager de att man kan fa sina pengar hogst tre veckor innan terminstart. Maste man personligen fraga for att fa det, eller satts de automatiskt in tre veckor innan terminstart om man inte sager nagonting, de har fatt alla papper och accepterat ansokan INNAN tre veckor fore terminstart?

Tack!
2012-08-06, 13:12
Medlem
DpnTonberrys avatar
Citat:
Det spelar stor roll. Du kommer inte få beviljat mer studiemedel nu, du har klarat för få poäng under din förra period (sombara består av 8hp sommarkurser). Det är inget heller du kan överklaga, för det är inget du kan säga som förändrar situationen. Du måste klara av fler poäng innan du blir beviljad mer studiemedel. Antingen klarar du dina sommarkurser eller så väntar du tills du tagit poäng under höstterminen.
Okej, men om jag kollar på denna länken: http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/2.1109/1.1376

så står det att de bara testar om man har läst 40veckors heltid?

Är lite förvirrad angående ditt svar och vad som står där.
2012-08-06, 13:31
Medlem
Har blivit antagen till en 30hp 100% takt kurs och en 15hp 50% takts kurs till i höst.
Hade tänkt försöka mig på båda eftersom jag inte jobbar.

Kan det bli problem med csn om jag bestämmer mig för att hoppa av 15hp kursen?
Vet att man måste klara ett visst antal poäng per termin, men det borde väll vara okej så länge jag klarar 30hp kursen?

EDIT:
Kortfattat
: Kommer läsa 45hp(150%) den kommande terminen. Får jag fortfarande csn om jag missar 15 poäng?
Senast redigerad av tempusername 2012-08-06 kl. 13:38.
2012-08-06, 13:50
Moderator
zanteras avatar
Har en fråga!
Ska ansöka till Komvux och kommer börja läsa i September. (detta är då en period som börjar lite senare, mindre urval på kurserna t.ex.)
Jag vill få bidrag för heltid, och undrar helt enkelt hur mycket jag behöver läsa. Jag såg något om 20 poäng per vecka, skulle jag kunna läsa 3 kurser x100 poäng (vilket gör att jag måste plugga i 15 veckor för att ha 20 poäng per vecka) och få bidrag för heltid, eller finns något som säger att man måste läsa minst 400 poäng eller så? Min tanke är att kanske kunna läsa dessa 3 kurserna från September till December, och att sedan söka nytt för i Januari, då utbudet kommer vara bättre.
2012-08-06, 14:51
Medlem
Zlaneks avatar
Det har säkert uppkommit ett flertal gånger i tråden. Men eftersom jag sitter på mobilen skyller jag på att jag är för lat för att söka;

Får jag söka tekniskt basår på KTH om jag redan gått natur på gymnasiet med allt godkänd?
2012-08-06, 15:01
Medlem
krillebois avatar
Hej!

Jag är sugen på att studera ett "internationellt basår" på ett engelskt universitet.'
På hemsidan får jag reda på att kostnaden för ett helt år inklusive boende, studieavgifter och leverne landar kring 200000 kr + per år. Då är min fråga: överlever man på ett studielån från CSN? Rent spontant låter detta som ganska mycket pengar per år?
Min tjej är ganska taggad på att följa med och ska förmodligen studera på distans/jobba. Är det något jag/vi kan glömma eller ser ett års avgifter ut så i England? Notera även att vi kan tänka oss att bo utanför London eller i de "mindre attraktiva" delarna.

Tacksam för råd!
2012-08-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
Hej!

Jag är sugen på att studera ett "internationellt basår" på ett engelskt universitet.'
På hemsidan får jag reda på att kostnaden för ett helt år inklusive boende, studieavgifter och leverne landar kring 200000 kr + per år. Då är min fråga: överlever man på ett studielån från CSN? Rent spontant låter detta som ganska mycket pengar per år?
Min tjej är ganska taggad på att följa med och ska förmodligen studera på distans/jobba. Är det något jag/vi kan glömma eller ser ett års avgifter ut så i England? Notera även att vi kan tänka oss att bo utanför London eller i de "mindre attraktiva" delarna.

Tacksam för råd!

Vilket universitet? I London? Det finns bade bra jobbmojligheter dar och tillika CSN fungerar bra. Vad menar de med 200,000 kr per ar? Hur mycket ar skolavgifter av dessa pengar? For maxbelopp i UK tror jag du far nagonstans kring 100,000-110,000 kr for 39 veckor, vilket gor att du klarar dig med boende och leverne, speciellt om du delar med din flickvan. Ett mundant jobb, typ 7-8 pund per timme summerar upp till typ 13,000 pund per ar - kombinerat med din inkomst borde det vara OK, om man antar att denna 200,000 kr summa ar estimerad.
2012-08-06, 15:30
Medlem
Olgerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Det har säkert uppkommit ett flertal gånger i tråden. Men eftersom jag sitter på mobilen skyller jag på att jag är för lat för att söka;

Får jag söka tekniskt basår på KTH om jag redan gått natur på gymnasiet med allt godkänd?

Ja, det får du. Dock så kommer du att komma i urvalsgruppen BII istället för BI, som kan vara enklare att komma in på ibland.
2012-08-06, 15:32
Medlem
Tjena!

Har fått endel pengar efter en allvarlig olycka som nu ska placeras.
De mesta är placerat redan på ett ISK innehållande diverse hyffsat stabila placeringar.
Bytte bank för att den första "rådgivaren" va alldeles för säljkåt.

Resterande som är kvar 1 mill är de tänkt att en bekant(som jag hoppas tjäna deg åt mig å inte banken) som jobbar på en oberoende bank ska placera.
De kan ta in alla olika produkter inte bara sina egna såsom rbs, garantum osv..

Nu till min fråga, kan avgiften man betalar för en kapitlförsäkring vara värt de?
Vissa produkter går inte att få in i en ISK.
Allt kommer ligga i strukturerade produkter löptid 5 år.

Tanken är att
30% ska ligga på i en strukturerad produkt med minst 3%/år (då borde denna placering betala depåavgiften?)
30% ska ligga i en produkt som styrs av STIBOR med hävstång
30% ska ligga i en annan produkt med chans till högre avkastning
10% fond för att betala avgifter o skatt.

Enligt honom så är de inte många som klagar på avgiften vilket borde betyda att de har gett bra avkastning eller så fattar de inte hur mkt 0,95% (depåavgiften) äter upp.

Va säger ni om denna produkt till de sista 30%en? http://www.struktureradeprodukter.com/produkter/autocall-bric-1255-plus-minus-express/1656

Gissar på att alla kommer tycka att de är idiotiskt att dega men vill gärna höra om nån har egna erfarenheter av KFar...
Vad kommer avgiften bli på 5 år, 0,95% av värdet 1 mill ? Jag får de till 50k, beror väl såklart på om vinsten betalas ut under årens gång men tror allt kommer på slutdagen.

EDIT: Jag vill inte hålla på med nåt aktivt utan de ska bara ligga nånstans utan att jag behöver titta till de.

Tack på förhand!
P
Senast redigerad av no7egs 2012-08-06 kl. 16:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in