2013-08-25, 17:59
Avslutad
Haha, CSN... Vad är det för skämtare som arbetar där egentligen? Registrerade (inte) en ansökan om studiemedel från sommaren till vintern. Väntade sådär 3-4 veckor innan jag kom på att jag varken får beslut eller någon information om studiemedlet. (dom är ju riktigt sega på sommaren, viss förståelse).

Då visar det sig att deras skit-sida inte registrerat min blankett jag fyllt i! Nämen, härligt, då betyder det att jag kommer förlora pengar!

Fyller i allt igen efter att pratat på telefon med dem och hållit i ilskan med en knuten näve i fickan så som en riktig flashbackare så vill säga, tar det som det kommer.

Vad nu? Efter behövt vänta 2 veckor efter att ha fyllt i det, då ska jag lämna studieförsäkran! Absolut..

Men...

Nu har de fått för sig att jag studerar DELTID då det KLART OCH TYDLIGT står att jag studerar HELTID. Jag gick t.o.m in på min ansökan och bekräftade detta (Dokumenterat allting!). Nämen vad bra. Fick begäran igår (lördag), och idag söndag har dem ingen telefontid där. Så måste vänta tills imorgon, ringa till dem, SÄKERT VÄNTA i vadå... ytterligare en vecka för att de ska åtgärda DERAS fel IGEN, för att sen få min minimala summa pengar. Det bästa är att nästa bok kommer gå på 1400kr. Ungefär så mycket som jag förlorar pga denna jävla kassa verksamhet.

Som sagt kan de inte ge ut pengar för mer än 4 veckor bak i tiden..

Men! Går det att överklaga det på något sätt när felet är på DERAS ände eller kommer de bara säga att det är mitt ansvar att sitta i telefon-kö minst 2 timmar om dagen för att se till att DERAS skit ska fungera? Någon med erfarenhet?

Tack för mitt, tackar för ditt!
2013-08-25, 19:00
Medlem
Ska påbörja tredje året nu. Har inte 90 hp än vilket är vad som krävs, men det kommer jag få i slutet av oktober. Om jag ansöker om studiemedel f.r.o.m vecka 34 NU IDAG, kommer jag få avslag nu, men får jag då allt i oktober när jag ansöker då igen? (dvs för hela aug, sep, okt?) det fick jag sist när jag fick pengar i september, då fick jag även för den förlorade tiden i aug.
2013-08-25, 19:43
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedsky92
Ska påbörja tredje året nu. Har inte 90 hp än vilket är vad som krävs, men det kommer jag få i slutet av oktober. Om jag ansöker om studiemedel f.r.o.m vecka 34 NU IDAG, kommer jag få avslag nu, men får jag då allt i oktober när jag ansöker då igen? (dvs för hela aug, sep, okt?) det fick jag sist när jag fick pengar i september, då fick jag även för den förlorade tiden i aug.

Du ska inte ha 90 HP, du ska ha 75% av föregående period.
2013-08-25, 20:20
Medlem
MrAdlers avatar
Hej! Det är så att jag har sökt studiemedel för en termin i taget, dvs. för HT12 och VT13 var för sig. Klarade alla poäng HT12 (30hp) men bara 6hp VT13 samt att jag läst en sommarkurs á la 5hp nu på sommaren som jag klarat (Sökte inget studiebidrag under sommaren).

Det står att de vanligtvis kollar studieresultatet för de veckor man senast fick beslut om studiemedel och därav skulle jag inte klara det. Men sen kollar jag på http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten/undantag-1.2582 där står det att de kan göra undantag när man senast sökte studiemedel för bara en termin genom att kolla på tidigare terminer (i mitt fall Ht12).

Kommer de göra samma sak för mig som i exemplet? Någon som varit i en liknande situation eller någon annan som kan svara hur det är?

Edit: Ska tilläggas att jag ska göra en omtenta snart, och om jag klarar den ska det inte vara några problem, men vill vet vad som händer med CSN ifall jag kuggar.
Senast redigerad av MrAdler 2013-08-25 kl. 20:32.
2013-08-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Du ska inte ha 90 HP, du ska ha 75% av föregående period.

Tack, men då saknar jag 2,3 hp..men vad händer då om jag söker för studiemedel nu för v. 34 och framåt, kommer jag då få alla dessa pengar när jag klarar omtenta i oktober och fått dessa 2,3 hp eller är jag körd för all framtid inom csn?
2013-08-25, 20:41
Medlem
Vilka är för- och nackdelarna att handla i aktie eller TO i samma bolag?

Den TO jag kikar på är ju värderad mycket mindre och verkar ha betydligt bättre utveckling än aktien, ändå gäller både aktin och TOn detsamma företag.
2013-08-25, 20:54
Medlem
Jag har funderat att börja handla lite smått med aktier mest för skojs skull. Och jag sitter just nu och läser Swedbanks nybörjarguide för aktiehandel, och nu till min fråga.

De de rekommenderar att man "läser på" innan man ger sig ut i handeln och jag undrar då vad det är man ska läsa på? Är det om företagen man tänkte köpa aktier hos man ska läsa på om eller att man ska kunna hur marknaden fungerar osv?

Jag skulle också uppskatta om någon skulle kunna länka till lite bra läsning innan man börjar handla.
Tack!
2013-08-25, 21:08
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedsky92
Tack, men då saknar jag 2,3 hp..men vad händer då om jag söker för studiemedel nu för v. 34 och framåt, kommer jag då få alla dessa pengar när jag klarar omtenta i oktober och fått dessa 2,3 hp eller är jag körd för all framtid inom csn?

http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/studieresultaten-racker-inte/lasa-in-poang-1.2584
2013-08-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Använd avanza mini eller en likvärdig tjänst! Då dina köp inte är så stora så blir det lätt hänt att courtaget äter upp vinsten.

Har funderat på det. hur fungerar det att föra över dom aktier och fonder jag har idag på avanza bas?
DÅ jag har en del röda siffror just nu känns det surt att behöva sälja.
2013-08-25, 21:53
Medlem
Niders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejude
Jag har funderat att börja handla lite smått med aktier mest för skojs skull. Och jag sitter just nu och läser Swedbanks nybörjarguide för aktiehandel, och nu till min fråga.

De de rekommenderar att man "läser på" innan man ger sig ut i handeln och jag undrar då vad det är man ska läsa på? Är det om företagen man tänkte köpa aktier hos man ska läsa på om eller att man ska kunna hur marknaden fungerar osv?

Jag skulle också uppskatta om någon skulle kunna länka till lite bra läsning innan man börjar handla.
Tack!

Många av dem som börjar med aktiehandel gör det av en helt fel anledning, nämligen att det ska göra det "stora klippet" eller att det verkar häftigt. Tyvärr kan jag informera att den stora dagen kommer aldrig att inträffa i början.

Några få punkter som du bör ha bagaget,
- En aktie saknar känslor.
- Tro inte att det är du som vet bäst.
- Vårda ditt kapital, chansa inte.

Denna länk är väldig en bra grund med mycket nyttig information,
http://www.finansportalen.se/utbildningaktier.htm
2013-08-26, 00:24
Medlem
Masterkrabbans avatar
Man måste älska Sverige och hur seg och låst byråkratin är.

Den 12:e augusti kunde jag ansöka om studiemedel. Några dagar senare fick jag beslut. Den 21:a augusti kunde jag registrera mig på kursen, nu idag den 26:e kunde jag lämna studieförsäkran. Sen betalas pengarna ut ("preliminärt") den 2:a September....Ett par dagar efter att alla räkningar ska vara betalda.

Nog för att jag förstår att de inte betalar ut pengar förrän kursen börjar (2:a sept), men så löjligt stelbent, alla måste ju betala hyra och räkningar i slutet på månaden, och har kanske inte 4-6000kr på fickan

Det står som bekant preliminärt, kan det betyda att man får det tidigare?
2013-08-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Man måste älska Sverige och hur seg och låst byråkratin är.

Nog för att jag förstår att de inte betalar ut pengar förrän kursen börjar (2:a sept), men så löjligt stelbent, alla måste ju betala hyra och räkningar i slutet på månaden, och har kanske inte 4-6000kr på fickan

Men får du ingen lön från ev. sommarjobb el. likn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in