2014-10-16, 00:32
Medlem
jousif650s avatar
Jag sökte till bastermin Uppsala universitet. Jag undrar får man palts garanti om man klara alla kurser under basterminen?
2014-10-16, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kisfmg
Funderar på att börja på bastermin på kth nu till våren och sen söka in till industriell ekonomi. Det krävdes tydligen 115 poäng förra året. Jag undrar hur svårt det är att få det? Det krävs ett C i snitt och jag har ingen aning hur svårt det är att få det betyget. Fick MVG i matte a-e på gymnasiet och typ VG i fyisk AB. Tack på förhand.
Får se om du kommer in först, många skolor har tröttnat på att deras basårsplatser fylls upp av naturstudenter som redan läst ämnena och försöker hitta en genväg in på I (allt som oftast). Luleå hade ju till exempel gjort en egen antagningsgrupp för dessa och det var i stort sett omöjligt att komma in.
2014-10-16, 10:50
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Efter att ha läst den här tråden tänkte jag direkt på masspsykologin på börsen. Är det någon som har några bra boktips om det?
Manias, Panics, and Crashes: A History of Financial Crises är bra.
2014-10-16, 11:47
Medlem
Vad är det för skillnad på GER30 och DAX index?

Dom verkar skilja lite på https://www.tradingview.com/e/#. DAX är bara end of day, daily. GER30 är live.
2014-10-16, 14:55
Medlem
TreDs avatar
Om man söker till 3 kurser, varav en är på 50% och två på 25% studietakt, och dessa går över hela terminen, räknas det som heltidsstudier då?
2014-10-16, 15:05
Medlem
Har sålt ett par aktier som jag ärvt från way back.

Jag har även en lista för när aktierna blev inköpta.

Exempelvis ser det us såhär:
INVESTOR
I5 Aktier 2000-01-1
5 Aktier 2004-12-2

För att få ut anskaffningsvärdet ska jag då ta reda på vad aktien stängde för respektive datum och sedan dela enligt formen.

((15*värdet 2000) + (5 * värdet 2004))/antal aktier totalt

Tänker jag rätt? vet någon än bra sida för att få fram dagspriset för svenska aktier?
2014-10-16, 15:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreD
Om man söker till 3 kurser, varav en är på 50% och två på 25% studietakt, och dessa går över hela terminen, räknas det som heltidsstudier då?
Så du i varje stund läser 50 % + 25%+25%? Då är svaret att du läser 100%, och kan få studiemedel för det.
2014-10-16, 19:28
Medlem
Vad menar de med 'Grupp/Group' som ska fyllas i intygsbeställning på komvux?
2014-10-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Har sålt ett par aktier som jag ärvt från way back.

Jag har även en lista för när aktierna blev inköpta.

Exempelvis ser det us såhär:
INVESTOR
I5 Aktier 2000-01-1
5 Aktier 2004-12-2

För att få ut anskaffningsvärdet ska jag då ta reda på vad aktien stängde för respektive datum och sedan dela enligt formen.

((15*värdet 2000) + (5 * värdet 2004))/antal aktier totalt

Tänker jag rätt? vet någon än bra sida för att få fram dagspriset för svenska aktier?

Tyvärr kan du inte ta vad aktien stängde på den aktuella dagen eftersom den du ärvde aktierna av kanske köpte dem på morgonen eller mitt på dagen till en helt annan kurs. Kolla med banken om inte de kan se anskaffningsvärdena i sina datorer! Annars får du använda schablonmetoden, alltså att de köptes för 20% av värdet som du sålde dem för.
2014-10-17, 05:51
Medlem
Hej! Jag är ny inom allt det här med aktier och det kliar i fingrarna på mig!

Har för nuvarande bara 5000-10000 att lägga ut på detta och undrar en sak som nästan alla gör. Vilka aktier ska jag köpa?

Har kollat runt en del på avanza och lite sådant och hittat följande:

Telia Sonera.
Karolinska Development B.
Bilia A.
Electra Gruppen.
HiQ International.
Pa Resources.
Africa Oil.
Josab International.
Shamaran Petroleum.

Vad tror ni om någon utav dessa?

SNM, PAR och AOI tänker jag på eftersom att de har gått såpass mycket ner så att det inte kan gå sämre. Har för mig att jag läste att båda har oljereserver m.m.

Bilia A. Pga. den nya xc90n.

Kom annars med förslag !

Tack på förhand!
//Edwin.
2014-10-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edwin.
Hej! Jag är ny inom allt det här med aktier och det kliar i fingrarna på mig!

SNM, PAR och AOI tänker jag på eftersom att de har gått såpass mycket ner så att det inte kan gå sämre. Har för mig att jag läste att båda har oljereserver m.m.

Ska du handla med aktier behöver du göra djupare analyser än så. Även om en aktie gått ned 99,9 procent så kan den gå ned 100 procent om du köper den. Jag skulle satsat på en indexfond istället om jag var du, och sedan köpa enskilda aktier när du satt dig in mer.
2014-10-17, 11:25
Medlem
wastedandlazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Tyvärr kan du inte ta vad aktien stängde på den aktuella dagen eftersom den du ärvde aktierna av kanske köpte dem på morgonen eller mitt på dagen till en helt annan kurs. Kolla med banken om inte de kan se anskaffningsvärdena i sina datorer! Annars får du använda schablonmetoden, alltså att de köptes för 20% av värdet som du sålde dem för.

Eller lägsta kurs den dagen?=högst vinst=högst skatt=skatteverket->

Vad är det för papper du har egentligen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in