2013-08-26, 12:32
Medlem
rayraviolis avatar
Tråden är ofantlig och svår att överblicka. För min egen del skulle jag vilja reda ut några saker som jag inte får grepp om. På några punkter finns det nog uppgifter från polis och media, annars får vi förlita oss på lösare uppgifter.

* Vad säger den misstänkte om hans och brottsoffrets rörelser och aktiviteter? Om jag förstår rätt säger han att han hämtade VB vid hennes hem omkring kl 16 och att hon lämnade hans lägenhet omkring kl 21 för att ta sig hem på egen hand. Jag vill minnas att det finns vittnesuppgifter om att KJ, VB eller båda tillsammans setts omkring lägenheten under denna tid, men som jag förstår är uppgifterna oklara. När menar den misstänkte att de kom till lägenheten? Säger informationen från mobilmasterna att de inte kan ha befunnit sig i lägenheten hela tiden, eller är det fullt möjligt?

* Är det bekräftat att VB blev upphämtad i hemmet? I så fall är det väl rimligt att det var av KJ och ingen annan. Om det var nån annan skulle den personen rimligtvis trätt fram (eller vara inblandad). VB uppger att hon ska motionera och därefter studera hos en kompis. Finns det några uppgifter om huruvuda de faktiskt var ute och motionerade? Har antar jag att mobilmasterna har en del att säga.

* En annan tanke: KJ ska ha tränat airsoft tidigare under dagen. Är det inte lite märkligt att han skulle ut och motionera efter detta? Vad vet vi över huvud taget om träningen inför airsoft-spelet, var det nåt organiserat som inkluderade andra spelare, eller var det nåt han gjorde på egen hand? Om vi utgår från det sistnämnda kan ju "motionen" VB skulle göra varit med när KJ tränade. Och var tränade han? Var det i området som är utmärkt som "spelområde" på kartan (http://goo.gl/maps/Easu2)? Och: Är det här ett område som täcks av de aktuella mobilmasterna? Om inte kan ju träningen har ägt rum på annan plats, kanske vid något forten omkring fyndplatsen.

En annan tanke: Om mordet ägde rum vid spelområdet finns det ju faktiskt ett tänkbart motiv till att stycka kroppen. Platsen skulle ju fyllas av airsoftspelare inom kort och det fanns en naturlig koppling mellan den misstänkte och platsen. Att den sen hamnade vid ödehuset framstår å andra sidan som mycket märkligt.

* Jag har svårt att få grepp om relationen mellan VB och KJ. Att de haft ett förhållande är känt, men efter det, umgicks de ofta?

* När träder KJ fram och berättar om eftermiddagen och kvällen? Var det på eget initiativ?

* Uppgifter om raderade sms har meddelats sent i utredningen. Jag har inte sett nån uppgift om vems telefon det handlar om. Vad kan man dra för slutsatser? KJ:s telefon borde väl vara grundligt undersökt på ett tidigt stadium? Ex-pojkvännen, varför skulle han radera vissa sms och meddela polisen om andra? Vilka tänkbara telefoner återstår?

* När blev polisen intresserad av den misstänkte? Det finns uppgifter om att polisen spanade på honom, men vet vi nåt konkret (eller nåt alls) om under vilken tid och i vilken omfattning?

* Missing People gjorde fynden i ödehuset. Detta var en bit från platserna där de ordinarie söken gjordes, vilken ger utrymme för tolkningen att nån tipsat om platsen. Vet vi varför de var vid ödehuset och om det var en större grupp eller några enstaka personer som agerade på eget bevåg? Det är en viktig uppgift tycker jag, för många märkligheter kring hur kvarlevorna lämnats blir mer begripliga om gärningsmannen faktiskt ville att de skulle hittas.

* Hur var det i naturen i Boden vid tidpunkten för mordet? Jag antar att det var fruset i marken fortfarande, men i övrigt? Full fart i älven? Sjöar och mindre vattendrag? Vattenfyllda värn har diskuterats i tråden. Var de frusna vid tidpunkten?

* Jag är inte bekant med Boden. Hur rimligt är det att en person som KJ kan komma undan med en falsk berättelse om att han var i lägenheten när han i själva verket rörde sig på andra platser i och omkring samhället? Jag menar att det borde finnas vittnen som kan bekräfta att de sett han eller hans bil på en viss plats en viss tidpunkt. Detta kan förstås också vara till hans fördel, dvs. att han kan få sin version bekräftad. På mindre orter hälsar man på varandra, vinkar när man kör bil, känner igen andras fordon m.m. I större samhällen går bilar och personer obemärkt förbi. Hur är det i Boden i det här avseendet?
Citera
2013-08-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant, man kan ju undra hur mycket han fick betalt för att råka hitta påsen?

EDIT;Benen i huset, sägs att polisen hade tips om platsen men inte prioriterade detta.

Om man vill så kan man få de här två omständigheterna att passa in i planteradbevisningspåret.

Somliga förklarar benen i huset med att meningen var att VB skulle hittas, stämmer bra med ovanstående. Varför bemöda sig med hela kroppen, räckte med benen för att VB skulle hittas. Är detta den detalj som GM gjorde fel?

Ang den gula påsen med kallingar i tillhörde en kvinna.
För det fanns även oanvända bindor vid ett uppbyggt värn?
Vet inte vad det heter på militärspråk.

Man måste komma ihåg att det är
många som vistas vid Ödehuset bla. spelar man
lajv där då och då.
Citera
2013-08-26, 13:20
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kanske för att KJ ville vara den som "hjälpte MPS att hitta" benen/göra första fyndet. KJ hade ju varit med på de flesta söken + informella sök. Uppdraget som commander skulle slutföras. Glory skulle uppnås.

Hade han placerat kroppen eller benen för synligt ex på en väg så skulle vem som helst kunnat hitta dem.

Ja så kan det kanske vara. Är det inte ett märkligt sammanträffande att KJ nekades till att vara med i Hemvärnet, och Hemvärnet har nu fått spendera åtskilliga timmar med att leta kroppsdelar som möjligtvis han spritt ut?
Citera
2013-08-26, 15:17
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Jag tror att det är två mördare.
Var och en av dem har gett VB varsit dödande knivhugg.
Därför att ingen av dem ska kunna skvallra på den andre.
Ingen annan vettig människa skulle hjälpa till att dölja mord
eller var medhjälpare till styckning, inte ens familjemedlemmar.

Mig veterligt har ingen kommenterat detta inlägg - som jag precis fann - från bolinda. Intressant teori, onekligen.

Edit: bolindas inlägg publicerades 18 juli.
Citera
2013-08-26, 15:23
Medlem
Popcorn76s avatar
Angående hurvida KJ var under bevakning redan tidigt hittade jag nedan på nyhetsdatabasen. Jag har läst det någon annanstans med, men kommer inte ihåg var. Jag tycker detta är intressant för då kan man misstänka att polisen vet om det var KJ som placerade benen i ödehuset eller ej. De verkar ju ha kommit dit någon gång efter 13/5 då en myndighetsperson var där och inte upptäckte något. Hade polisen sett det hade de med största sannolikhet "hittat" benen och inte MP. Det måste ju betyda att antingen har de under just denna tidpunkt inte span på honom, eller var det någon annan som lade dit benen. De måste väl haft ganska intensiv span på honom efter 13/5? Det var ju endast en dryg vecka innan de grep honom. Kan han ha pipit iväg och gjort denna transport under den tiden utan att de märkt det? Låter inte troligt, men visst.. Och visst kan denne myndighetsperson missat benen, men det känns inte troligt heller eftersom de låg så synligt som de gjorde. Allt ovan är ju så klart baserat på att denne myndighetsperson verkligen existerar.

Han har inte betett sig som gärningsmän brukar göra
Expressen Inrikes 26. Maj 2013 05:40
Boden. Polisen har spanat på den misstänkte 22-åringen sedan Vatchareeya Bangsuan försvann. Vid flera tillfällen har man dokumenterat varje steg han tagit. - Det är naturligtvis viktigt att de kan binda honom till ett brott. Det räcker inte bara att man hittar hennes DNA i hans lägenhet, säger polisprofessorn Leif GW Persson.
- See more at: http://www.nyhetsdatabasen.se/senaste-nytt-om/vatchareeya+bangsuan.htm#sthash.gzpYRP3c.dpuf
Citera
2013-08-26, 15:26
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Mig veterligt har ingen kommenterat detta inlägg - som jag precis fann - från bolinda. Intressant teori, onekligen.

Edit: bolindas inlägg publicerades 18 juli.

Absolut. Jag är också övertygad att den/de som styckade henne också har dödad henne. Som sagt är det nog ingen som ställer upp och "bara styckar".
Citera
2013-08-26, 17:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ang den gula påsen med kallingar i tillhörde en kvinna.
För det fanns även oanvända bindor vid ett uppbyggt värn?
Vet inte vad det heter på militärspråk.

Man måste komma ihåg att det är
många som vistas vid Ödehuset bla. spelar man
lajv där då och då.

Hur vet du att den gula påsen tillhörde en kvinna? Vad jag förstått så sa polisen på plats att den innehöll kalsonger och just därför kanske inte var så intressanta för polisen då det var en kvinna som eftersöktes.

Spontant tyckte jag just då att det var ett korkat resonemang då det kunde vara GM:s kalsonger i påsen.

Vad jag känner till har det inte offentliggjorts vad påsen egentligen innehöll och dess relevans för förundersökningen?

Ponera att KJ faktiskt gav VB en påse att bära hem sina böcker i, och att NN efter att ha dödat VB hör av sig till KJ och berättar vad han gjort, jag tror att det är en han, och KJ förstår att påsen kan kopplas till honom. Kanske hjälpte KJ NN att ta hand om kroppen?

Den person som pm:ade mig om att KJ drucket en öl och inte kunde köra VB hem påstod sig vara granne med MB och kände även till att alla i det huset hade tagit bort VB som vän på Facebook, så något borde ha hänt i den familjen. Den personen har antingen pratat med KJ efter mordnatten eller under mordnatten. Det intressanta är att NN känner till både KJ och familjen B*** och dessutom fick reda på den lilla detaljen angående öldrickandet.

Hur som helst kan jag inte släppa den här personen som är en koppling mellan KJ och B***´s. Kan det vara någon som är inblandad på något vis? Tänker som så, att NN hade ett intresse i att förklara för oss i tråden att KJ druckit öl och att VB just därför bestämde sig för att gå hem istället för att KJ skjutsade henne med bil. NN har på det här viset backat upp KJ historia om att VB gick hem. Intressant att NN gjorde så innan KJ ens var på tapeten som misstänkt. Varför berättade NN det här?
Citera
2013-08-26, 18:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
https://www.flashback.org/sp43538624

KJ ska tydligen ha alibi för den kvällen, då han direkt efter det gick till sin brorsa (min kompis) och hans kompis för att spela tv-spel.

Var KJ bror hemma hos en kompis, var det ditt KJ gick? Jag tycker att det finns utrymme för den tolkningen av det här. Att KJ bror inte nödvändigtvis var hemma hos sig själv.
Citera
2013-08-26, 18:20
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du att den gula påsen tillhörde en kvinna? Vad jag förstått så sa polisen på plats att den innehöll kalsonger och just därför kanske inte var så intressanta för polisen då det var en kvinna som eftersöktes.

Spontant tyckte jag just då att det var ett korkat resonemang då det kunde vara GM:s kalsonger i påsen.

Vad jag känner till har det inte offentliggjorts vad påsen egentligen innehöll och dess relevans för förundersökningen?

Ponera att KJ faktiskt gav VB en påse att bära hem sina böcker i, och att NN efter att ha dödat VB hör av sig till KJ och berättar vad han gjort, jag tror att det är en han, och KJ förstår att påsen kan kopplas till honom. Kanske hjälpte KJ NN att ta hand om kroppen?

Den person som pm:ade mig om att KJ drucket en öl och inte kunde köra VB hem påstod sig vara granne med MB och kände även till att alla i det huset hade tagit bort VB som vän på Facebook, så något borde ha hänt i den familjen. Den personen har antingen pratat med KJ efter mordnatten eller under mordnatten. Det intressanta är att NN känner till både KJ och familjen B*** och dessutom fick reda på den lilla detaljen angående öldrickandet.

Hur som helst kan jag inte släppa den här personen som är en koppling mellan KJ och B***´s. Kan det vara någon som är inblandad på något vis? Tänker som så, att NN hade ett intresse i att förklara för oss i tråden att KJ druckit öl och att VB just därför bestämde sig för att gå hem istället för att KJ skjutsade henne med bil. NN har på det här viset backat upp KJ historia om att VB gick hem. Intressant att NN gjorde så innan KJ ens var på tapeten som misstänkt. Varför berättade NN det här?

Ja det är konstigt. Vi fick ju också "veta" att KJ var en kufisk person, vägrats vara med i Hemvärnet, gula påsen, och att det var hos honom VB var, innan vi hörde det media.
Citera
2013-08-26, 18:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Angående hurvida KJ var under bevakning redan tidigt hittade jag nedan på nyhetsdatabasen. Jag har läst det någon annanstans med, men kommer inte ihåg var. Jag tycker detta är intressant för då kan man misstänka att polisen vet om det var KJ som placerade benen i ödehuset eller ej. De verkar ju ha kommit dit någon gång efter 13/5 då en myndighetsperson var där och inte upptäckte något. Hade polisen sett det hade de med största sannolikhet "hittat" benen och inte MP. Det måste ju betyda att antingen har de under just denna tidpunkt inte span på honom, eller var det någon annan som lade dit benen. De måste väl haft ganska intensiv span på honom efter 13/5? Det var ju endast en dryg vecka innan de grep honom. Kan han ha pipit iväg och gjort denna transport under den tiden utan att de märkt det? Låter inte troligt, men visst.. Och visst kan denne myndighetsperson missat benen, men det känns inte troligt heller eftersom de låg så synligt som de gjorde. Allt ovan är ju så klart baserat på att denne myndighetsperson verkligen existerar.

Han har inte betett sig som gärningsmän brukar göra
Expressen Inrikes 26. Maj 2013 05:40
Boden. Polisen har spanat på den misstänkte 22-åringen sedan Vatchareeya Bangsuan försvann. Vid flera tillfällen har man dokumenterat varje steg han tagit. - Det är naturligtvis viktigt att de kan binda honom till ett brott. Det räcker inte bara att man hittar hennes DNA i hans lägenhet, säger polisprofessorn Leif GW Persson.
- See more at: http://www.nyhetsdatabasen.se/senaste-nytt-om/vatchareeya+bangsuan.htm#sthash.gzpYRP3c.dpuf

Kan det vara så att polisen tipsade Missing People om området kring ödehuset? Jag vet inte hur det går till när polisen gör såna här spaningar, men jag gissar att de inte hänger hack i häl på KJ eftersom det är kontraproduktivt om föremålet för spaning känner sig förföljd. I så fall hade polisen inga exakta platsangivelser men visste att han kört längs vissa vägar, befunnit sig inom vissa områden m.m. och kunde ge Missing People vissa angivelser om intressanta platser. Kanske hade det lönat sig att ta honom i ett tidigare stadium, men det kunde också ha inneburit att han inte lett polisen till rätt plats (om det nu var så det gick till).
Citera
2013-08-26, 19:04
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kan det vara så att polisen tipsade Missing People om området kring ödehuset? Jag vet inte hur det går till när polisen gör såna här spaningar, men jag gissar att de inte hänger hack i häl på KJ eftersom det är kontraproduktivt om föremålet för spaning känner sig förföljd. I så fall hade polisen inga exakta platsangivelser men visste att han kört längs vissa vägar, befunnit sig inom vissa områden m.m. och kunde ge Missing People vissa angivelser om intressanta platser. Kanske hade det lönat sig att ta honom i ett tidigare stadium, men det kunde också ha inneburit att han inte lett polisen till rätt plats (om det nu var så det gick till).

Eftersom MP har plattat till polisen flera gånger senaste åren med att hitta personer där de gått bet tror jag inte att polisen skulle ge detta cred gratis till MP. De hade nog åkt själva. Jag vet att de samarbetar, men polisen har ju fått en del kritik just för att MP lyckats med sådant de inte har. Polisen hade ju dirigerat sina mannar till en annan ände av Boden. Men det är bara vad jag tror.

EDIT: Polisen kan ju såklart fått en drös med tips som de inte hann gå igenom själva och då tipsade de MP. Men var misstanken baserat på span hade de nog åkt själva tror jag.
Senast redigerad av Popcorn76 2013-08-26 kl. 19:14.
Citera
2013-08-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

Det är nog sannolikt att de fick av polisen tänkta platser att söka igenom.
De var vid Åberget den em/kvällen (5-6 pers.) och tre bilar enligt källa.
Åkte därifrån till mjösjöberget för att reka enligt kontakt damen på MPS i intervju, stannade på nerväg vid ödehuset och kikade in.. resten vet vi..

Tanken som man inte riktigt kan frigöra sig från är om någon visste om vad som skett med VB den kvällen/natten utan för den skull vara direkt inblandad fysiskt.
Kan svaret finnas i sms trafik eller i "gamla" datorn om okänd person/personer som kan ha fingrarna i syltburken. Att mtGM är inblandad är utom tvivel men jag och många här i tråden har lite svårt att få ihop att han skall genomfört allt detta helt ensam, tycker diagnosen talar emot detta för det kräver hyfsat god organisation i hela genomförandet.

Blir jäkligt intressant att se gärningsbeskrivningen när FUP'en kommer, där lär ju finnas betydligt mer material som vi inte känner till idag, sms trafik, pejling, ej idag offentliga tekniska spår mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in