2013-08-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Finns något som heter ignorera och det finns möjlighet till det här på FB. När någon blir provocerad är det en tecken på svaghet och tvivel.

Jovisst, och jag ignorerar dom värsta bråkmakarna. Jag är mest less på skräpet, när man ägnat timmar åt ett inlägg och det spammas med oväsentliga och elaka inlägg, så är det inte konstigt om man blir provocerad, men det har inte med svaghet och tvivel att göra. Det är naturligt att man blir provocerad om det är ett ständigt irriterande surr.
Citera
2013-08-25, 23:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta som sker i debattforum, där ateister/evolutionister förnedrar troende, och inte har bra argument stärker bara min tro. Om ateisterna/evolutionisterna hade haft något att komma med, så hade dom inte behövt ta till härskartekniker för att få ett övertag, utan då skulle argumenten i sig räcka.

Jag har redan påtalat, att denna dikotomi mellan troende och såkallade "evolutionister" överlag är din egen besynnerliga konstruktion, som egentligen är tämligen irrelevant i detta sammanhang.

Din tro blir nämligen inte legitimerat/bekräftat av kryphåls-sökande i vetenskapliga teorier.
Citera
2013-08-25, 23:05
Medlem
Citat:
Den frågan kanske är aktuell när du kan bevisa att din tro är en sanning?

Varför skulle det vara det?

Jag har tidigare berättat om min tro och gett bevis för min tro, varför måste jag bevisa min tro varje gång jag frågar om evolutionisters tro?

Denna diskussion började i och med TS fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Jag får ofta argumentet om ID (intelligent design). Vad är det som säger att liv inte kan utvecklats på 4,6 miljarder år? Det är en ganska lång tid.
4 600 000 000 000 år. Bara tänk på det en sekund. I det berömda Miller-Urey-experimentet fick man vatten, metan, ammoniak, koldioxid och väte att bilda olika kolföreningar. Två procent av kolet hade bildat aminosyror där glycin var den mest vanligt förekommande. Socker, lipider och en del andra byggstenar som nukleinsyror hade också bildats.
Vad är det som säger att processen helt enkelt inte fortsatt?
Citera
2013-08-25, 23:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har tidigare berättat om min tro och gett bevis för min tro, varför måste jag bevisa min tro varje gång jag frågar om evolutionisters tro?

Kanske därför att evolutions-teorin inte är en tro och att du genom detta postulat om den själv provocerar fram en konfrontration.
Citera
2013-08-25, 23:11
Medlem
Citat:
Citat:
Jag har flera gånger frågat 3-4 personer om deras bästa exempel på att en art förvandlas till en annan art, till dags dato har jag inte fått något svar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Häststo som får en Mula, för att ta ett exempel som tom lågstadieelevernarna känner till.

Häst och åsna är samma art enligt Ernst Mayrs definition, du läste inte vad jag skrev:

Citat:
Nu duger det inte med t.ex. olika finkar med olika näbbar, för det är fortfarande en fink som kan få avkomma med en annan fink, och därmed är dom samma art. Och detsamma gäller mellan en varg och en hund, även om varg och hund ser ut och beter sig väldigt olika så är dom samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra enligt Ernst Mayrs definition.
Citera
2013-08-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
När slutar ett fjäll att vara ett fjäll?
När slutar röd att vara röd?

Vad vi väljer att kalla någonting är ointressant i detta fall.

Visst, men hur det ser ut i utvecklingen är intressant.
Citera
2013-08-25, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Ok. Så gud är en övernaturlig, osynlig högre makt?

De tre attributen du tillskriver din gud är ju perfekta om man vill ha honom som svar på det man inte förstår.

Hur kom vi till?
Hur kom universum till?
Hur kom allt till?

Där verkar du utan problem vilja placera in "gud".

Är det inte enklare att ta den andra vägen? Kunskap, visdom, forskning och vetenskap har tagit oss enorma steg framåt bara de senaste 100 åren och vi upptäcker ständigt nya svar på omvärldens mysterium. Bara för att vi ännu inte kommit fram till en hundraprocentig slutsats när det gäller de stora frågorna betyder det väl inte alls att vi måste ersätta kunskapshålet med "gud"? Det gör allting tusen miljarder gånger svårare och det lilla kunskapshålet blev plötsligt enormt. För vad är gud? Vilken gud? Hur kom denne gud till och varför?

Varför måste din gud vara osynlig? Finns det något särskilt skäl till det? Att en gud inte syns, inte hörs och inte på något sätt påvisar en eventuell existens är ju praktiskt när man måste försvara sig mot militanta, aggressiva anti-teister som mig...
Jag förstår att du blir upprörd över att andra är smartare än dig och att du blir frustrerad över att du inte kan förstå vad Gud innebär men det kommer nog att lossna när du blir äldre.
I annat fall brukar det finnas bra jobb för såna som dig på Samhall.
Citera
2013-08-25, 23:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Häst och åsna är samma art enligt Ernst Mayrs definition, du läste inte vad jag skrev:

Så det ÄR frånvaron av en crocoduc som du anser motivera dig till tro i din egen-konstruerade tro-evolutionism dikotomi?
Citera
2013-08-25, 23:24
Medlem
Citat:
Har du en stark tro så strunt i vad andra tycker och tänker om dig/din tro eller? Varför försöka motbevisa dem? Vad ger det dig?

Egentligen är jag inte här för att motbevisa eller övertyga hårdnackade ateister, utan är helst intresserad av att resonera med ödmjuka och öppna människor. Men sådana finns det inte gott om i forum som dessa.

Jag försöker följa bibelns anvisning:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Jag hoppas att jag gör någon nytta här, som en motpol till alla möjliga falska påståenden om bibeln.

Jag är mest intresserad av att prata om bibeln, men naturvetenskapliga frågor är också intressanta. Och det vore mer intressant och lockande om det hade funnits trevliga, insatta människor här som kunde förklara saker och ting. Men det är nog att hoppas på för mycket?
Citera
2013-08-25, 23:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Egentligen är jag inte här för att motbevisa eller övertyga hårdnackade ateister, utan är helst intresserad av att resonera med ödmjuka och öppna människor. Men sådana finns det inte gott om i forum som dessa.

Citat:
Jag försöker följa bibelns anvisning:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er."(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Du vill alltså missionera utan att få kritik eller mothugg. Det blir svårt på Fb.

Citat:
Jag hoppas att jag gör någon nytta här, som en motpol till alla möjliga falska påståenden om bibeln.

Jag tar gärna en specifik debatt om detta med dig på tråden: "Är bibeln sann?"

Citat:
Jag är mest intresserad av att prata om bibeln, men naturvetenskapliga frågor är också intressanta. Och det vore mer intressant och lockande om det hade funnits trevliga, insatta människor här som kunde förklara saker och ting. Men det är nog att hoppas på för mycket?

Vad är dina kriterier för "insatta människor"? Ja-sägare?
Citera
2013-08-26, 00:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Varför skulle det vara det?

Denna diskussion började i och med TS fråga:
För att evolutionsteorin är vetenskap, ingen tro.
Citera
2013-08-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
För att evolutionsteorin är vetenskap, ingen tro.

Tron på makroevolutionen är en tro eftersom det inte finns bevis för den. Evolutionister tror på makroevolutionen, i dagligt tal evolutionsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in