Citat:
Ursprungligen postat av
Djavulstroll
Okej, så tänker inte jag mig en Gud, det räcker för mig om den upplevs som övernaturlig, att den är en högre makt, och osynlig för oss.
Jag tycker inte att en gud behöver vara allsmäktig, evig, allgod, ha skapat oss, eller vara vår härskare.
Ok. Så gud är en övernaturlig, osynlig högre makt?
De tre attributen du tillskriver din gud är ju perfekta om man vill ha honom som svar på det man inte förstår.
Hur kom vi till?
Hur kom universum till?
Hur kom allt till?
Där verkar du utan problem vilja placera in "gud".
Är det inte enklare att ta den andra vägen? Kunskap, visdom, forskning och vetenskap har tagit oss enorma steg framåt bara de senaste 100 åren och vi upptäcker ständigt nya svar på omvärldens mysterium. Bara för att vi ännu inte kommit fram till en hundraprocentig slutsats när det gäller de stora frågorna betyder det väl inte alls att vi måste ersätta kunskapshålet med "gud"? Det gör allting tusen miljarder gånger svårare och det lilla kunskapshålet blev plötsligt enormt. För vad är gud? Vilken gud? Hur kom denne gud till och varför?
Varför måste din gud vara osynlig? Finns det något särskilt skäl till det? Att en gud inte syns, inte hörs och inte på något sätt påvisar en eventuell existens är ju praktiskt när man måste försvara sig mot militanta, aggressiva anti-teister som mig...