2013-08-25, 15:47
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har redan skrivit om varför jag tror, men jag undanhöll att det hjälper mig att hålla mig ifrån drogerna, slagsmålen och dom betydligt grövre brotten. Men jag kan ju lika väl erkänna att så är det.

Upplever du det så, så är det ju bara bra.
Bättre att vara religiös än ett rövhål om du frågar mig.
Citera
2013-08-25, 15:47
Bannlyst
jag bara gör. men en del saker som påverkat mig som tex när farmor var död i 1 minut när hon var ung så kom hon till ett ställe som var extremt verkligt, alltså inte alls som en dröm utan riktigt verkligt, det var fint där och en gammal man kom fram till henne och sa att hon ska vända tillbaka vägen hon kom från för att hennes tid inte har kommit än, sen vakna hon. och hon var ingen som ljög eller nåt.
Citera
2013-08-25, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Du hade automatiskt gjort de aktiviteterna om du inte varit teist?
Jag gjorde dom förr, ja.
Citera
2013-08-25, 15:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har redan skrivit om varför jag tror, men jag undanhöll att det hjälper mig att hålla mig ifrån drogerna, slagsmålen och dom betydligt grövre brotten. Men jag kan ju lika väl erkänna att så är det.

På en annan tråd har jag .... som alternativ till att religion påstås vara endast snuttefiltism .... hävdat att det finns kreativa motiver också.

Detta är emå ett sånt kreativt motiv.

(Och det är iövrigt berömvärd, att du så att säga "came out of the closet").

Citera
2013-08-25, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatOne91
jag bara gör. men en del saker som påverkat mig som tex när farmor var död i 1 minut när hon var ung så kom hon till ett ställe som var extremt verkligt, alltså inte alls som en dröm utan riktigt verkligt, det var fint där och en gammal man kom fram till henne och sa att hon ska vända tillbaka vägen hon kom från för att hennes tid inte har kommit än, sen vakna hon. och hon var ingen som ljög eller nåt.

Det är möjligt genom såkallad "guided imagery" att uppnå helt samma sortens upplevelser.
Citera
2013-08-25, 16:13
Medlem
Citat:
Jag gjorde dom förr, ja.

Om du blir ateist nu då, gör du sånt direkt igen då?
Citera
2013-08-25, 17:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Samma spärrar som finns när det gäller att en art inte kan få avkomma med en annan art.

Hur skulle du förklara dessa spärrar? Du vet ju att en människa inte kan få avkomma med en schimpans, varför finns denna spärr, och när sker denna spärr enligt evolutionister?

Jag vet inte om det är möjligt att få schimpanshybrider med människor. Mänsklig experimentering är inte så vanligt av någon anledning.
Däremot finns det många spännande sällsynta hybrider som prärievarg och varg, som är ganska långväga kusiner. Zebror och hästar/åsnor. Jaguar/lejon, tiger/lejon. Mer avlägset än så och det fungerar inte på grund av att genetiken är för olik, men den är i de här fallen ändå lik nog eftersom arterna har gemensamma släktingar långt nog bak i tiden.

Varför föredrar du att använda ordet evolutionister? Är det för att på något vis jämställa kreationister med seriösare åsikter? I det här fallet hade du lika gärna kunnat använda ordet biologer, men då hade du kanske känt dig alldeles för utklassad.

Varför svarar du inte på mina andra frågor som Norrbottens påpekade?
Citera
2013-08-25, 18:14
Medlem
Mindtumblrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Okej, så tänker inte jag mig en Gud, det räcker för mig om den upplevs som övernaturlig, att den är en högre makt, och osynlig för oss.

Jag tycker inte att en gud behöver vara allsmäktig, evig, allgod, ha skapat oss, eller vara vår härskare.

Ok. Så gud är en övernaturlig, osynlig högre makt?

De tre attributen du tillskriver din gud är ju perfekta om man vill ha honom som svar på det man inte förstår.

Hur kom vi till?
Hur kom universum till?
Hur kom allt till?

Där verkar du utan problem vilja placera in "gud".

Är det inte enklare att ta den andra vägen? Kunskap, visdom, forskning och vetenskap har tagit oss enorma steg framåt bara de senaste 100 åren och vi upptäcker ständigt nya svar på omvärldens mysterium. Bara för att vi ännu inte kommit fram till en hundraprocentig slutsats när det gäller de stora frågorna betyder det väl inte alls att vi måste ersätta kunskapshålet med "gud"? Det gör allting tusen miljarder gånger svårare och det lilla kunskapshålet blev plötsligt enormt. För vad är gud? Vilken gud? Hur kom denne gud till och varför?

Varför måste din gud vara osynlig? Finns det något särskilt skäl till det? Att en gud inte syns, inte hörs och inte på något sätt påvisar en eventuell existens är ju praktiskt när man måste försvara sig mot militanta, aggressiva anti-teister som mig...
Citera
2013-08-25, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Om du blir ateist nu då, gör du sånt direkt igen då?
Antagligen
Citera
2013-08-25, 18:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Varför måste din gud vara osynlig? Finns det något särskilt skäl till det? Att en gud inte syns, inte hörs och inte på något sätt påvisar en eventuell existens är ju praktiskt när man måste försvara sig mot militanta, aggressiva anti-teister som mig...

Det finns en del möjliga svar:

Han kan ha Aspergers syndrom, lida av agorafobi, inte vara allsmäktig nog till att materialisera sig, ha kommunikations-problemer, skämmas över misslyckandet i sitt skapelses-experiment ...

.... eller, mycket populärt blant apologeter ....

vara "outgrundlig".
Citera
2013-08-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Förövrigt är gud jättesur på dig nu efter att ha kallat mig för både fjant och clown.

Tycker du det är rättvist att du kan kalla mig för fjant, men jag får inte kalla dig för fjant?
Citera
2013-08-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag vet inte om det är möjligt att få schimpanshybrider med människor. Mänsklig experimentering är inte så vanligt av någon anledning.
Däremot finns det många spännande sällsynta hybrider som prärievarg och varg, som är ganska långväga kusiner. Zebror och hästar/åsnor. Jaguar/lejon, tiger/lejon. Mer avlägset än så och det fungerar inte på grund av att genetiken är för olik, men den är i de här fallen ändå lik nog eftersom arterna har gemensamma släktingar långt nog bak i tiden.

Du svarade inte på mina frågor:

Hur skulle du förklara dessa spärrar? Du vet ju att en människa inte kan få avkomma med en schimpans, varför finns denna spärr, och när sker denna spärr enligt evolutionister?

Citat:
Varför föredrar du att använda ordet evolutionister? Är det för att på något vis jämställa kreationister med seriösare åsikter? I det här fallet hade du lika gärna kunnat använda ordet biologer, men då hade du kanske känt dig alldeles för utklassad.

Jag kan knappast tro att Norbottens och du är biologer, men jag kanske har fel?

Citat:
Varför svarar du inte på mina andra frågor som Norrbottens påpekade?

Det fanns väl inget att svara på, du får väl fråga igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in