2013-08-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad du skulle behöva förklara är vad det är som förhindrar mikroevolution, som jag förmodar du erkänner finns, från att bli makro. Vad för spärrar finns det som förhindrar små förändringar över lång tid att bli stora förändringar?

Samma spärrar som finns när det gäller att en art inte kan få avkomma med en annan art.

Hur skulle du förklara dessa spärrar? Du vet ju att en människa inte kan få avkomma med en schimpans, varför finns denna spärr, och när sker denna spärr enligt evolutionister?
Citera
2013-08-25, 11:29
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Samma spärrar som finns när det gäller att en art inte kan få avkomma med en annan art.

Hur skulle du förklara dessa spärrar? Du vet ju att en människa inte kan få avkomma med en schimpans, varför finns denna spärr, och när sker denna spärr enligt evolutionister?

Det är inga exakta spärrar vi talar om.

Tigrar och Lejon kan som sagt få avkommor, men det är mycket sällsynt att avkomman är något annat än steril.

Ju längre ifrån 2 djur är från varandra genetiskt, ju svårare är det för dem att få friska och fungerande barn. En människa och schimpans kanske kan bli gravida, det vet vi inte.
Det finns knappast någon idag som vill/får göra en sådan hybrid. Men med nog många försök så tror jag faktiskt att man skulle kunna få igång en graviditet. Men det är vad jag tror, baserat endast på vår lika genetik.
Om fostret kommer att överleva graviditeten är dock långsökt. Och än mer långsökt är att det skulle födas friskt.

---

Du svarar förövrigt inte på frågan.

Hur fungerar 'din' sk. spärr?
Du bara upprepar att det finns en spärr. Är det en magisk spärr?
Citera
2013-08-25, 11:52
Medlem
Mindtumblrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Hur skulle du definiera en gud?
Det vore ju bra om vi pratar om samma sak.

Det är jag som är ateisten av oss två. Är det inte bättre du definierar din version av gud eftersom varje troende har sin egen lilla personliga variant av förvirring.

Genomgående tillskrivs en gud ofta följande egenskaper och attribut.

Allsmäktig
Övernaturlig
Högre makt
Evig
Allgod
Skapare
Vår herre
Osynlig
Existerar inte i vår fysiska värld och kan inte förstås med våra små hjärnor

Oavsett definition påstår jag att en gud är sprungen ur mänskliga hjärnor. Framkrystad för att i en oupplyst tidsålder tillfredsställa vårt sökande efter svar, vårt behov av trygghet och tröst. En snuttefilt i vad som egentligen är en hård värld som INTE är skapad för oss. Vi är en liten obetydlig kolbaserad livsform som genom evolutionens mekanismer råkat utvecklas till vad vi är idag under de senaste 0.01% av tiden universum existerat.

No gods required.
Citera
2013-08-25, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det är inga exakta spärrar vi talar om.

Ok nu håller du inte på med personangrepp, utan argumenterar för sakfrågan, så jag kan svara.

Jo det är exakta barriärer vi talar om, tigrar och lejon är ett exempel på det. Det är så långt den arten kan reproducera sig.

Citat:
Tigrar och Lejon kan som sagt få avkommor, men det är mycket sällsynt att avkomman är något annat än steril.

Det är ett bra bevis på att det finns begränsningar på hur långt en art kan förändra sig.

Citat:
Ju längre ifrån 2 djur är från varandra genetiskt, ju svårare är det för dem att få friska och fungerande barn.

Det finns alltså en gräns, en barriär, spärrar på olika arter.

Citat:
En människa och schimpans kanske kan bli gravida, det vet vi inte.

Det tror jag knappast, människa och schimpans är två olika arter, och därmed kan dom inte få avkomma.

Citat:
Det finns knappast någon idag som vill/får göra en sådan hybrid. Men med nog många försök så tror jag faktiskt att man skulle kunna få igång en graviditet. Men det är vad jag tror, baserat endast på vår lika genetik.

Ja du tror en massa.

Citat:
Om fostret kommer att överleva graviditeten är dock långsökt. Och än mer långsökt är att det skulle födas friskt.

Det finns inte ens en möjlighet att det blir ett foster , du drömmer.
Citat:
---

Du svarar förövrigt inte på frågan.

Hur fungerar 'din' sk. spärr?
Du bara upprepar att det finns en spärr. Är det en magisk spärr?

Jo jag har svarat på frågan, samma spärr som finns mellan olika arter som gör att dom inte kan få avkomma med varandra, samma spärr hindrar en art att utvecklas till en annan. Det handlar om genetik och förmodligen om epigenetik.
Citera
2013-08-25, 12:30
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ok nu håller du inte på med personangrepp, utan argumenterar för sakfrågan, så jag kan svara.

Är du säker?!
Du kan inte hitta ett personangrepp här någonstans?
Märkligt... Du har nog inte känt efter ordentligt... Fjant.

Citat:
Jo det är exakta barriärer vi talar om, tigrar och lejon är ett exempel på det. Det är så långt den arten kan reproducera sig.

Nej, det är det inte.

Citat:
Ja du tror en massa.

Japp! Och till skillnad från dig så har jag inga problem att erkänna det.

Citat:

Det vet du ingenting om.

-----------

Sedan skrev Sepiritz detta.

"Vad du har är fossiler och lämningar av olika arter som stegvis genom jordlager efter jordlager förändras på mycket små sätt, men samtidigt är mycket lika arterna som är näraliggande.

Alternativet till evolution är att det genom tiderna funnits arter som plötsligt försvunnit och ersatts av en annan art som är nästan likadan. Varje tidsera har det alltså uppstått och försvunnit arter som varit nästan identiska med tidigare levande arter, men det är då inte den tidigare arten som förändrats enligt dig."

Hur förklarar du detta faktum?
Citera
2013-08-25, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Det är jag som är ateisten av oss två. Är det inte bättre du definierar din version av gud eftersom varje troende har sin egen lilla personliga variant av förvirring.

Genomgående tillskrivs en gud ofta följande egenskaper och attribut.

Allsmäktig
Övernaturlig
Högre makt
Evig
Allgod
Skapare
Vår herre
Osynlig
Existerar inte i vår fysiska värld och kan inte förstås med våra små hjärnor

Oavsett definition påstår jag att en gud är sprungen ur mänskliga hjärnor. Framkrystad för att i en oupplyst tidsålder tillfredsställa vårt sökande efter svar, vårt behov av trygghet och tröst. En snuttefilt i vad som egentligen är en hård värld som INTE är skapad för oss. Vi är en liten obetydlig kolbaserad livsform som genom evolutionens mekanismer råkat utvecklas till vad vi är idag under de senaste 0.01% av tiden universum existerat.

No gods required.
Okej, så tänker inte jag mig en Gud, det räcker för mig om den upplevs som övernaturlig, att den är en högre makt, och osynlig för oss.

Jag tycker inte att en gud behöver vara allsmäktig, evig, allgod, ha skapat oss, eller vara vår härskare.
Citera
2013-08-25, 13:50
Medlem
Citat:
Är du säker?!
Du kan inte hitta ett personangrepp här någonstans?
Märkligt... Du har nog inte känt efter ordentligt... Fjant.

"Fjant" är ett personangrepp din clown.

Citat:
Nej, det är det inte.

Jo det är det din fjant.

Citat:

Din inbilska fjant, självklart har du problem att erkänna att du har en evolutionistisk tro.

Jag har inget problem att erkänna att jag har en tro/övertygelse enligt hebréerna 11.
Citat:
Citat:

Citat:
Det vet du ingenting om.

Det vet du inget om heller din fjant!!!

Citat:
Sedan skrev Sepiritz detta.

Ja kryp du till dina överstepräster.

Citat:
"Vad du har är fossiler och lämningar av olika arter som stegvis genom jordlager efter jordlager förändras på mycket små sätt, men samtidigt är mycket lika arterna som är näraliggande.

Alternativet till evolution är att det genom tiderna funnits arter som plötsligt försvunnit och ersatts av en annan art som är nästan likadan. Varje tidsera har det alltså uppstått och försvunnit arter som varit nästan identiska med tidigare levande arter, men det är då inte den tidigare arten som förändrats enligt dig."

Jag svarar Sepiritz när han svarar mig. Du är bara en ynkrygg som inte kan svara för dig själv utan dina överstepräster.
Citera
2013-08-25, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Norrbottens om ... vad jag förmodar är .... ett gap i evolutions-teorins resonemang:

Citat:

Till vilket ttsp svarar:

Citat:
Jag har inget problem att erkänna att jag har en tro/övertygelse enligt hebréerna 11.

Falsk analogi ttsp, falsk analogi.
Senast redigerad av Bogomil 2013-08-25 kl. 13:58.
Citera
2013-08-25, 15:07
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
"Fjant" är ett personangrepp din clown.

Meh... 50/50

Citat:
Jo det är det din fjant.

Hej!

Citat:
Det vet du inget om heller din fjant!!!

Det var ju det jag sa. Jag sa ju uttryckligen att det var något jag trodde.
DU kom med ett definitivt nej.

Citat:
Ja kryp du till dina överstepräster.

Först och främst så joggade jag. Sedan vet jag inte varför du kallar Sepiritz för en överstepräst?
Jag tyckte det var en bra fråga. Du också tydligen, eftersom du duckade den och sprang vidare.

Citat:
Jag svarar Sepiritz när han svarar mig. Du är bara en ynkrygg som inte kan svara för dig själv utan dina överstepräster.

Jag har väl svarat på allt du brukar skriva?!
Iaf sådant som du förväntar dig svar på... Eller?
Vem av oss är det som brukar "dra sig undan" när det inte passar? Veeeeeeem kan deeeet vara?

Förövrigt är gud jättesur på dig nu efter att ha kallat mig för både fjant och clown.
Citera
2013-08-25, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
En summering av trådens nuvarande läga:

ttsp är ..... vad jag kan se .... för tillfället trådens mest aktiva teist, som på frågan "varför tror du" (som ju kan ha många svar) i sitt svar har vald att fokusera på sökande efter kunskaps-gap i evolutions-teorin.

Vilket för mig är en intressant observation, för jag skulle annars ha gissat på, att en religions-motivation skulle ha ett eget aktivt, konstruktivt eller kreativt underlag som t.ex. "Jag gillar demiurgens maktfixering", "Erotikens gudinna har så tjusiga prästinnor" eller ett rationellt bevis som magkänslan i pastafarianismen.

Men icke .... ttsp tror med sitt tyngdpunkt i att evolutions-teorin inte är en 'absolut' teori, men endast är den standard-vetenskapliga teorin som byggar på sannolikhet.

Nån .... kanske ttsp själv .... som har kommentarer till detta?
Citera
2013-08-25, 15:44
Bannlyst
Jag har redan skrivit om varför jag tror, men jag undanhöll att det hjälper mig att hålla mig ifrån drogerna, slagsmålen och dom betydligt grövre brotten. Men jag kan ju lika väl erkänna att så är det.
Citera
2013-08-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har redan skrivit om varför jag tror, men jag undanhöll att det hjälper mig att hålla mig ifrån drogerna, slagsmålen och dom betydligt grövre brotten. Men jag kan ju lika väl erkänna att så är det.

Du hade automatiskt gjort de aktiviteterna om du inte varit teist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in