2013-08-24, 19:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Det kan bero på att jag inte fått ett tydligt svar.

Det är ju möjligt, att jag är en dålig pedagog, som av någon anledning endast ger mening till ateister (av olika slag). För dessa verkar överlag att förstå mig.
Citera
2013-08-24, 19:19
Medlem
sanning05s avatar
Det som gör att man inte tror på Gud är bla. att vi inte kan se Gud med våra egna ögon. Vi kan inte höra Gud, vi kan inte prata med Gud och få ett svar likt en individ pratar med en annan individ.

Allt detta sker inte, därför finns inte Gud.

Om man håller sig i denna nivå så kan jag redan nu säga att Guds existens aldrig kommer att bevisas.

Om vi däremot försöker förstå varför människan tror och alltid trott på övernaturliga fenomen, varför Gud/gudar accepteras av människan och vilka (filosofiska) premisser människan utgått ifrån för att acceptera Guds existens, då tror jag att förståelse om Gud uppstår.
Citera
2013-08-24, 19:20
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ju möjligt, att jag är en dålig pedagog, som av någon anledning endast ger mening till ateister (av olika slag). För dessa verkar överlag att förstå mig.

Hej!

Inte alls, jag tycker att du är kunnig och en duktig pedagog. Jag försöker förstå ditt budskap så gott jag kan.

Ha en fortsatt bra dag,
Citera
2013-08-24, 19:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det som gör att man inte tror på Gud är bla. att vi inte kan se Gud med våra egna ögon. Vi kan inte höra Gud, vi kan inte prata med Gud och få ett svar likt en individ pratar med en annan individ.

För mycket 'starka' ateister med ett underlag i positivistisk materialism.

Citat:
Om man håller sig i denna nivå så kan jag redan nu säga att Guds existens aldrig kommer att bevisas.

Alternativa världbilden är ju inte uteslutade i andra formar av ateismen än den mycket starka, eller från världsbilden med ett underlag i t.ex. filosofisk relativism. Men det är essentiellt teistens uppgift att skapa och validera såna alternativ.

Citat:
Om vi däremot försöker förstå varför människan tror och alltid trott på övernaturliga fenomen, varför Gud/gudar accepteras av människan och vilka (filosofiska) premisser människan utgått ifrån för att acceptera Guds existens, då tror jag att förståelse om Gud uppstår.

Överlag finns det säkert redan en "förståelse" för religion som en privatsak med sitt tyngdpunkt i subjektivitet.
Citera
2013-08-24, 19:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vad är alternativet då? Om gud inte visar sig, sin närvaro, sina krafter, sina änglar eller någonting alls som skulle indikera att han finns, ens på ett övernaturligt plan.. Vad ska vi då utgå ifrån? Hörsägen?
Ska vi följa de religiösa massorna du pekar på och bara göra som dom gör?
Citera
2013-08-24, 23:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det som gör att man inte tror på Gud är bla. att vi inte kan se Gud med våra egna ögon.

Vad säger du om de religiösa som påstår sig ha sett gud?

Citat:
Vi kan inte höra Gud,

Vad säger du om de religiösa som påstår sig ha hört gud?

Citat:
vi kan inte prata med Gud och få ett svar likt en individ pratar med en annan individ.

Böner fungerar alltså inte?

Citat:

Nej, så enkelt är det inte. Men det ger gud ungefär samma sannolikhet som Russels teapot.

Citat:

Dessa orimliga empiriska krav. Vad hände med magkänsle-bevisen egentligen? Som på den gamla goda tiden?

Citat:
Om vi däremot försöker förstå varför människan tror och alltid trott på övernaturliga fenomen, varför Gud/gudar accepteras av människan

Vad har det med guds existens att göra?

Citat:
och vilka (filosofiska) premisser människan utgått ifrån för att acceptera Guds existens,

Skulle våga påstå att 99,999 % av alla troende inte blev övertygade om guds existens p g a ett filosofiskt argument.

Citat:
då tror jag att förståelse om Gud uppstår.

Den här tråden handlar om existens, inte förståelse.
Citera
2013-08-25, 09:20
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Konstigt att du inte når klippet. Hursomhelst, klippet visar cellernas komplexitet och hur de sammarbetar med varandra. Tycker du att komplexitet tyder på en intelligens eller inte? Tycker du att det finns en koppling mellan komplexitet och en Gud (förutsatt att det finns någon)?

Försöker du locka ur mig att jag tror på ID? Nej, aldrig, inte en chans, är inte helt hjärndöd.

Tycker jag vad? För att finna en sådan koppling måste man första vara rätt hjärnkörd och tro på en Gud.
Citera
2013-08-25, 09:24
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Har du hört talas om Antony Flew? Han tycker att komplexitet har en koppling med intelligens. För övrigt var han känd i flera årtionden som en av världens ledande ateistiska tänkare. Du kanske inte håller med honom?

ok

Jag tycker att det finns en koppling, men min åsikt behöver inte vara den rätta.

Ja, att jag tycker att komplexitet tyder på något medvetet, det är bara vad jag tycker och det behöver inte betyda att det är sant. Din tur: tycker du att komplexitet har något med intelligens att göra? Om inte, varför?

Citat:
Har du något exempel på något som är inperfekt i universum, livet och jorden? Och vad menar du med inperfekt?

Du drar upp farfar Flew... ja så du är troende och tror du sitter på argumenten för ID - skärp dig grabben.

Naturen är kaos, universum är kaos... DU ser det du vill se, inramat i din lilla bubbla, men om du tittar igen så inser du nog denna planeten i sin utveckling är kaotisk, inte perfekt och vacker.
Citera
2013-08-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad säger du om de religiösa som påstår sig ha sett gud?
1. Vad säger du om de religiösa som påstår sig ha hört gud?
2. Böner fungerar alltså inte?
Nej, så enkelt är det inte. Men det ger gud ungefär samma sannolikhet som Russels teapot.
3. Dessa orimliga empiriska krav. Vad hände med magkänsle-bevisen egentligen? Som på den gamla goda tiden?
Vad har det med guds existens att göra?
4. Skulle våga påstå att 99,999 % av alla troende inte blev övertygade om guds existens p g a ett filosofiskt argument.
5. Den här tråden handlar om existens, inte förståelse.

1. Röster är normalt att höra i sitt huvud, du hör din egna röst, du hör röster i drömmar, du kan vara schizofren, du kan ha tagit en drog, du kan tolka ljud eller få en känsla av ljud, du kan skapa en annan persons röst i huvudet.

2. Böner fungerar inte, det är bevisat. Å andra sidan så skulle det vara konstigt att man kan be om något å att det sedan skulle gå i uppfyllelse.

3. Magkänsla? var det fel på indianernas magkänsla, vikingarnas, grekerna?? magkänsla uppkommer ju inte som ett bevis på att något existerar. För att få en "magkänsla", så har du ju en bakgrund till att magkänslan uppkommer.

4. Så du menar att alla föddes troende? Det där med att föräldrar och omgivningen påverkar barnet till vilken religion barnet skall tro på inte stämmer?

5. För att förstå en existens så måste det väl finnas en förståelse kring existensen?
Citera
2013-08-25, 11:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Försöker du locka ur mig att jag tror på ID? Nej, aldrig, inte en chans, är inte helt hjärndöd.

Tycker jag vad? För att finna en sådan koppling måste man första vara rätt hjärnkörd och tro på en Gud.
Jag försöker inte lura eller locka någon att tro på ID. Jag diskuterar bara och det är meningen med forumet. Nåväl, du tycker alltså att komplexitet och intelligens inte hör ihop. Varför tycker du att komplexitet inte har ihop med intelligens? Observera att jag inte har sagt att Gud ligger bakom intelligensen, det kan lika gärna vara DFSM eller något annat)
Citera
2013-08-25, 11:39
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Du drar upp farfar Flew... ja så du är troende och tror du sitter på argumenten för ID - skärp dig grabben.
Ja, jag är en troende, en agnostisk troende. Dvs att jag inte VET att det finns en Gud.
Citat:
Naturen är kaos, universum är kaos... DU ser det du vill se, inramat i din lilla bubbla, men om du tittar igen så inser du nog denna planeten i sin utveckling är kaotisk, inte perfekt och vacker.
Du tycker alltså att kaos kan leda till ordning och komplexitet? Kan du ge exempel på något kaos som blivit till ordning och komplexitet?
Citera
2013-08-25, 12:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, jag är en troende, en agnostisk troende. Dvs att jag inte VET att det finns en Gud.

Du tycker alltså att kaos kan leda till ordning och komplexitet? Kan du ge exempel på något kaos som blivit till ordning och komplexitet?

Titta lite på emergens eller självorganiserande system,
http://www.youtube.com/channel/HCKj-jPabEFyA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in