2013-08-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mygelo
Vet att många här rekommenderar säkerhetshyvlar men har varken pengar eller ork att syssla med det.

Är 18, och har sedan jag fick min första märkbara ansiktsbehåring använt billiga engångshyvlar från Ica Basic samt rakgel från Gillette. Det har funkat helt okej fram tills nu, då jag börjat få lite grövre skäggväxt. Speciellt under hakan ser det väldigt "stubbigt" ut, även om jag nyligen rakat mig.
Jag har testat spara ut det lite, men det blir inte alls bra.

Jag antar att det är hyveln som är problemet, men ni får gärna tipsa om rakprodukter i övrigt.
Borde någon flerbladig från Gillette funka bättre? Vilken, isf?

Säkerhetshyvlar är ju fan billigare i längden och håller bättre än plastskitet du köper på ICA.
Citera
2013-08-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harakash
Säkerhetshyvlar är ju fan billigare i längden och håller bättre än plastskitet du köper på ICA.
Ja, i längden. Jag är för närvarande väldigt kortsiktig. Hjälpa, inte förolämpa!
Citera
2013-08-24, 20:06
Medlem
Citat:
Vet att många här rekommenderar säkerhetshyvlar men har varken pengar eller ork att syssla med det.

Är 18, och har sedan jag fick min första märkbara ansiktsbehåring använt billiga engångshyvlar från Ica Basic samt rakgel från Gillette. Det har funkat helt okej fram tills nu, då jag börjat få lite grövre skäggväxt. Speciellt under hakan ser det väldigt "stubbigt" ut, även om jag nyligen rakat mig.

Jag antar att det är hyveln som är problemet, men ni får gärna tipsa om rakprodukter i övrigt.

Förslag på rakhyvel + blad i olika kombinationer

1.
Merkur 34C £30.90
100 Astra blad £12.00
∑ = 42.90£ ≈ 440kr (Tillkommer frakt)

2.
Merkur 42 £18.30
100 Treet blad £7.20
eller
100 Derby blad £7.20
∑ = 25.50£ ≈ 270kr (Tillkommer frakt)

3. (Billigast)
Weishi £8.70
100 Derby blad 10,75$
∑ = 8.7£ + $10.75 ≈ 180kr

4. (Bäst värde?)
Edwin Jagger De89 £18.85
100 Astra blad £8.50
∑ = 27.35£ ≈ 280 kr

I varje alternativ finns en rakhyvel (engångskostnad), därefter återkommande kostnad på blad.

Jämförelse, referens med gillettes dito:
Edwin Jagger De89 $7.99
8 Pack blad $17.50
∑ = $25.50 ≈ 170kr

Gillette Guard Razor $11.45
∑ = $12 ≈ 80kr

Tillägg: Rekommenderar också att skaffa ett alum block, en bra investering i längden, särskilt i början ifall tekniken inte är helt 100, så stoppar det blödningar från ev. sår.
Senast redigerad av Simcon 2013-08-24 kl. 20:33.
Citera
2013-08-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ja, i längden. Jag är för närvarande väldigt kortsiktig. Hjälpa, inte förolämpa!

Se mitt inlägg https://www.flashback.org/sp44929528

Gillette Guard, ska tydligen vara en helt OK rakhyvel för sitt pris, men är inte något jag testat.
De89 och Astra blad ger förmodligen mest rakning för pengarna långsiktigt.
Citera
2013-08-24, 20:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Någon postade länken till den här sidan i någon raktråd.

http://www.bestshave.net/

De har billigaste bladen och annat vad jag har kunnat se sedan jag började med dubbelbladshyvel. Där finns hyvlar från 1,38 Euro. Yuma för drygt två sägs vara bra för sitt pris. De säljer rakblad för priser långt under svenska och andra europeiska länders butiker.

Antagligen så får man vad man betalar för som vanligt men vill man inte satsa så mycket på en hyvel så är de där billiga. De har lite dyrare också.

Dubbelbladshyvel blir iaf otroligt billigt även om man köper en lite dyrare hyvel. Bladen är billiga och en tvål räcker ett år.
Hyveln antagligen resten av livet.
Citera
2013-08-24, 21:21
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Bara att dra bladet genom en kork några gånger? Ingen speciell vinkel eller något annat man ska tänka på?
Ett drag utan våld räcker. Mest för att få bort en ev råegg.
Citera
2013-08-24, 21:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Det går att få ett hyggligt resultat med engångshyvlarna också, problemet är att de inte väger något så det är svårare att göra en riktig baby butt shave.

Jag hade börjat med att skaffa en vettig raktvål och borste och struntat i gillettes gel.

När du får råd längre fram så kan du uppgradera hyvel och köpa blad. Håll utkik på ebay/tradera efter en gammal gillette superspeed - hyveln som moderna weishi etc försöker kopiera...
Citera
2013-08-25, 00:22
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Går kanske att höra med äldre släktingar om de har någon gammal säkerhetsrakhyvel liggande, fick en riktigt trevlig gammal gillette av min far när jag frågade. Billigast är det som inget kostar, bara att köpa blad sedan.
Citera
2013-08-25, 00:50
Medlem
konstigkille93as avatar
Men asså är inte Gilette fusion o hela den serien jätte bra? Ser att folk nämner många olika rakhyvlar. Vad är skillnaden? :O
Citera
2013-08-25, 08:35
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Men asså är inte Gilette fusion o hela den serien jätte bra? Ser att folk nämner många olika rakhyvlar. Vad är skillnaden? :O

Ta en kik t.ex här http://shavingroom.se/ så ser du skillnaden på det som i huvudsak diskuteras här.

Själv fick jag ganska enkelt inåtväxta hår på halsen av Mach3 och Fusion. Det är som bortblåst av att använda riktiga grejer. Blir billigare i längden också av att köpa rakblad än Gillette's apdyra blad.
Plus lite roligare att raka sig med borste, kräm/tvål osv
Citera
2013-08-25, 09:58
Medlem
ddf66s avatar
Citat:

1. Jag har en Mühle R 89 köpt på nätet från England och den är väldigt bra ( och snygg ). Jag växlar mellan olika blad eftersom jag köpt mix-paket, de enda blad jag hittils inte gillar är Super-Max.

2. Billiga engångshyvlar - jag reser utomlands i jobbet och det blir jobbigt att ta med sig DE-hyveln och rakblad genom säkerhetskontroller, ofta är det inte möjligt att ta sig till en affär och köpa rakblad heller ( blir hämtad på flygplatsen, körd till något industriområde, kommer till hotellet vid 22-23 tiden ). Alltså har jag börjat testa engångshyvlar och ICA Basic är INTE något man ska hålla på med att peta sig i ansiktet med dagligen. Jag kör med borste och bra kräm eller tvål, men det är ändå långt ifrån en riktig hyvel. Det är bättre med en Gillette Mach 3 eller Fusion som resehyvel.
Om du behöver vara försiktig med budgeten så tycker jag att du kan fortsätta med rakgel på burk tills du känner att du vill investera i en borste och någon finare tvål/kräm. Tänk på att massera in gelen ordentligt med fingrarna och låta det sitta i 2-3 minuter, blir skönare än att börja hacka i ansiktet direkt. Viktigast är att sluta med engångshyvlarna.

3. under hakan - en teknik som funkar bra för mig att få bort stubben under hakspetsen är "Blade Buffing" - se 2:10 in i denna video http://www.youtube.com/watch?v=TQco5PWc2JU
jag var rädd att huden skulle bli mer irriterad med denna teknik, men är man väldigt lätt på handen ( INGET TRYCK ) så funkar detta jättebra.
Citera
2013-08-25, 10:57
Medlem
sucuks avatar
Lite lustigt att vi ger exakt motstridiga råd

Jag använde engångshyvlar av typen ica basic *dagligen* i säkert 10 år utan några som helst problem innan jag gick över till olika DE hyvlar. Visst, det var inte på långa vägar så nära rakningar med ica basic men faktum kvarstår - funkade gjorde det.

Raktvål däremot gör underverk för min hy jämfört med blask med kemikalier på sprayburk så av den anledningen anser jag det vara en viktigare "uppgradering".

Alla har vi olika hy och är olika känsliga vilket tydligt bevisas av dessa olika råd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in