Citat:
Ursprungligen postat av
mygelo
Vet att många här rekommenderar säkerhetshyvlar men har varken pengar eller ork att syssla med det.
Är 18, och har sedan jag fick min första märkbara ansiktsbehåring använt billiga engångshyvlar från Ica Basic samt rakgel från Gillette. Det har funkat helt okej fram tills nu, då jag börjat få lite grövre skäggväxt. Speciellt under hakan ser det väldigt "stubbigt" ut, även om jag nyligen rakat mig.
Jag har testat spara ut det lite, men det blir inte alls bra.
Jag antar att det är hyveln som är problemet, men ni får gärna tipsa om rakprodukter i övrigt.
Borde någon flerbladig från Gillette funka bättre? Vilken, isf?
1. Jag har en Mühle R 89 köpt på nätet från England och den är väldigt bra ( och snygg ). Jag växlar mellan olika blad eftersom jag köpt mix-paket, de enda blad jag hittils inte gillar är Super-Max.
2. Billiga engångshyvlar - jag reser utomlands i jobbet och det blir jobbigt att ta med sig DE-hyveln och rakblad genom säkerhetskontroller, ofta är det inte möjligt att ta sig till en affär och köpa rakblad heller ( blir hämtad på flygplatsen, körd till något industriområde, kommer till hotellet vid 22-23 tiden ). Alltså har jag börjat testa engångshyvlar och ICA Basic är INTE något man ska hålla på med att peta sig i ansiktet med dagligen. Jag kör med borste och bra kräm eller tvål, men det är ändå långt ifrån en riktig hyvel. Det är bättre med en Gillette Mach 3 eller Fusion som resehyvel.
Om du behöver vara försiktig med budgeten så tycker jag att du kan fortsätta med rakgel på burk tills du känner att du vill investera i en borste och någon finare tvål/kräm. Tänk på att massera in gelen ordentligt med fingrarna och låta det sitta i 2-3 minuter, blir skönare än att börja hacka i ansiktet direkt. Viktigast är att sluta med engångshyvlarna.
3. under hakan - en teknik som funkar bra för mig att få bort stubben under hakspetsen är "Blade Buffing" - se 2:10 in i denna video
http://www.youtube.com/watch?v=TQco5PWc2JU
jag var rädd att huden skulle bli mer irriterad med denna teknik, men är man väldigt lätt på handen ( INGET TRYCK ) så funkar detta jättebra.