2013-08-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mygelo
Vet att många här rekommenderar säkerhetshyvlar men har varken pengar eller ork att syssla med det.

Är 18, och har sedan jag fick min första märkbara ansiktsbehåring använt billiga engångshyvlar från Ica Basic samt rakgel från Gillette. Det har funkat helt okej fram tills nu, då jag börjat få lite grövre skäggväxt. Speciellt under hakan ser det väldigt "stubbigt" ut, även om jag nyligen rakat mig.
Jag har testat spara ut det lite, men det blir inte alls bra.

Jag antar att det är hyveln som är problemet, men ni får gärna tipsa om rakprodukter i övrigt.
Borde någon flerbladig från Gillette funka bättre? Vilken, isf?

Testa mach3 eller wilkinssons motsvarande , visst dyrare än Ica hyvlarna men bladen är mycket bättre kvalitet så de räcker mycket längre. Stor skillnad mot engångshyvlar

Hipster varning på säkerhetshyvlar typ merkur, tror inte ett dugg på att 30tals hyvlarna skulle vara bättre än vanliga. Dessutom är det trevligt kunna raka sig med grejer som finns att köpa i vanliga affärer.
Citera
2013-08-25, 11:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isinbayeva
Testa mach3 eller wilkinssons motsvarande , visst dyrare än Ica hyvlarna men bladen är mycket bättre kvalitet så de räcker mycket längre. Stor skillnad mot engångshyvlar

Hipster varning på säkerhetshyvlar typ merkur, tror inte ett dugg på att 30tals hyvlarna skulle vara bättre än vanliga. Dessutom är det trevligt kunna raka sig med grejer som finns att köpa i vanliga affärer.

Rätt korkat att tro utan att ta reda på

Gissa varför du inte längre kan hitta vanliga hederliga rakblad i affärer.. Kan ha ett *visst* samband med att Gillette vill sälja sina apdyra värdelösa flerbladssystem
Citera
2013-08-25, 12:32
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Rätt korkat att tro utan att ta reda på

Gissa varför du inte längre kan hitta vanliga hederliga rakblad i affärer.. Kan ha ett *visst* samband med att Gillette vill sälja sina apdyra värdelösa flerbladssystem
Men som du själv skriver så är vi alla olika, själv tycker jag inte att flerbladshyvlarna är så dåliga, sedan jag börjat med raktvål tycker jag att de ger en enkel och nära rakning så länge de är riktigt vassa, inget behov av att sträcka huden och krångla för att hålla vinkeln runt käkben och struphuvud.

Däremot tycker jag att klassiska rakblad håller längre utan att det börjar kännas som att de vill slita ut skäggstråna, de är dessutom billigare och jag inbillar mig att de är lättare att återvinna på ett effektivt sätt än gillettes skapelser av stål, plast och lättmetall.
Senast redigerad av M4gnusson 2013-08-25 kl. 12:35.
Citera
2013-08-25, 14:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4gnusson
Men som du själv skriver så är vi alla olika, själv tycker jag inte att flerbladshyvlarna är så dåliga, sedan jag börjat med raktvål tycker jag att de ger en enkel och nära rakning så länge de är riktigt vassa, inget behov av att sträcka huden och krångla för att hålla vinkeln runt käkben och struphuvud.

Däremot tycker jag att klassiska rakblad håller längre utan att det börjar kännas som att de vill slita ut skäggstråna, de är dessutom billigare och jag inbillar mig att de är lättare att återvinna på ett effektivt sätt än gillettes skapelser av stål, plast och lättmetall.

Jag tycker iof att de är rätt dåliga, rakade mig som sagt med engångshyvlar av ica basictypen i närmare 10 år innan jag gick över till riktig säkerhetshyvel.

När jag var ung och fjunig köpte jag gillette sensor som var helt ny på den tiden, gudskelov gillade jag det inte. Inse hur mycket pengar jag sparat på att inte köpa gillettes dyra flerbladssystem med aloe vera tjofräs under de senaste ~15 åren...
Citera
2013-08-27, 08:32
Medlem
Glappkontakts avatar
Tja, eftersom jag inte kunde raka mig med engångshyvlar, multiblad, maskin. Så kan man väl säga att det har blivit dyrt sen jag började med "riktiga" rakprylar.
Citera
2013-09-04, 10:11
Medlem
LaCucarachas avatar
Någon som beställt från shaver.se? Ny sida??
Citera
2013-09-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Någon som beställt från shaver.se? Ny sida??

Jag lade en beställning där i söndags och fick mina varor igår.
Citera
2013-09-04, 12:05
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0rebrorN
Jag lade en beställning där i söndags och fick mina varor igår.

Ok inte direkt lång levtid då. La order i måndagskväll och den verkar inte vara skickad än iaf...

Edit: fick precis mail om att beställningen är skickad
Senast redigerad av LaCucaracha 2013-09-04 kl. 12:16.
Citera
2013-09-04, 13:26
Medlem
iSees avatar
Är Feather Double Edge Razor en bra nybörjarhyvel?
Citera
2013-09-04, 23:13
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSee
Är Feather Double Edge Razor en bra nybörjarhyvel?

Jag har en sådan och tycker att den är ... ok.
Den kostar runt 200:-

Jag har även en http://shavingbyguapo.se/product.html/muhle-traditional-safety-razor-chrome?category_id=21 Mühle R89 och tycker att den både rakar bättre + är mycket snyggare.
Mühlen är tyngre också vilket ger bättre kontroll.
Citera
2013-09-05, 00:00
Medlem
Någon som vet svenska tillverkare (svenskt märke) som tillverkar trebladsrakhyvlar? Det måste väl ändå finnas någon? Jag vet att svenska Benjamin Barber gör tvåblads, och jag är sugen på att köpa en, men misstänker att man kan få en tids helvete eftersom det är lite skillnad på old school-hyvlarna och de som är poppis på ica idag.

Så om någon har koll, tipsa!
Citera
2013-09-05, 10:44
Medlem
LaCucarachas avatar
Intressant att min order låg i brevlådan och väntade från shaver.se när jag kom hem. Alltså skickades ordern minst dagen innan jag fick mailet. Snabb service iaf!
Förstår dock inte hur dom bara kan ta 15:- i frakt när det satt frimärken för 48:- på det vadderade kuvertet? Känns som dom går back...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in