2013-08-24, 18:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag har inte uteslutit det, men "polistipsen" vill att man anger mail-adress.

Jag anser att deras anonymtips-funktion är meningslös och fördröjer bara anmälan onödigt, då du kan tipsa anonymt till polisen direkt. Vill du inte att polisen ska kunna lista ut vem du är, använd inte en sådan mailadress då. Däremot så kanske deras SMS-funktion kan vara bra.

Problemet är ju bara att när ett tips, exempelvis på hur en person ser ut, som en tipsare antar har gjort ett brott, sprider sig runt på folks mobiltelefoner, så ser jag ett problem med detta. Fast detta är väl ganska OT för tråden.

Jag kan rekommendera att lämna tips direkt till polisen istället, i alla fall.
Citera
2013-08-24, 18:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte men dom kanske inte bryr sig så mycket om tips som inte går att följa upp. Tips som hamnar i "slasken".

Isåfall så är ju bara crimestoppers anonyma tipsfunktion förödande, och ej behjälplig.
Citera
2013-08-24, 18:25
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag anser att deras anonymtips-funktion är meningslös och fördröjer bara anmälan onödigt, då du kan tipsa anonymt till polisen direkt. Vill du inte att polisen ska kunna lista ut vem du är, använd inte en sådan mailadress då. Däremot så kanske deras SMS-funktion kan vara bra.

Problemet är ju bara att när ett tips, exempelvis på hur en person ser ut, som en tipsare antar har gjort ett brott, sprider sig runt på folks mobiltelefoner, så ser jag ett problem med detta. Fast detta är väl ganska OT för tråden.

Jag kan rekommendera att lämna tips direkt till polisen istället, i alla fall.

Visst, jag håller med men många hyser en viss rädsla för att tipsa polisen, rädda för att bli utpekade. Man kan notera att det finns förespråkare för att även göra "slasken" tillgänglig för misstänkta.
Citera
2013-08-24, 18:28
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Isåfall så är ju bara crimestoppers anonyma tipsfunktion förödande, och ej behjälplig.

Det är en stark formulering. Hur "förödande" är fåglar på FB?
Citera
2013-08-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Polisen har andra register än fordonsregistret, det är uppenbart att du inte förstår hur polisen jobbar. Polisen är fortfarande mycket intresserade av mc:n säger insatta, varför tycker du det är fjantigt ?

EDIT: Här har du ett exempel på hur finska polisen har gjort. Det är ett icke-offentligt register. Jag tänker inte avslöja hur den svenska Polisens register fungerar, men du förstår kanske själv att det finns liknande.

Har du själv läst och förstått dokumentet du länkar till?

Om nu svensk polis har en hemlig databas som bara är känd internt (och av dig), som är uppbyggd på samma sätt som den finska (ett antagande av mig för annars vore ju din länk meningslös), så står det klart och tydligt i det länkade dokumentet, varifrån data hämtas.

Citerar ur dokumentet:

"2) Uppgifter om efterspanade motorfordon: Information som rör motorfordon och registerskyltar erhålls i fråga om bilar som registrerats i Finland ur fordonsregistret i Fordonsförvaltningscentralens datasystem för vägtrafiken. Undantag utgörs av motorfordon som finns upptagna i försvarsmaktens register och det åländska registret samt exportskyltar utgivna av Fordonsregistercentralen, för vilka informationen erhålls från respektive myndighet. Övriga uppgifter registreras på basis av brottsanmälningar."

På ruta ett igen; trollhättepolisen efterspanar fordonet, men har inte anmält det som efterspanat till fordonsregistret, eftersom det är så hemligt att det är efterspanat, att inte ens deras kollegor i angränsande distrikt ska få veta att det är efterspanat. Är det så du menar?
Citera
2013-08-24, 19:00
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Har du själv läst och förstått dokumentet du länkar till?

Om nu svensk polis har en hemlig databas som bara är känd internt (och av dig), som är uppbyggd på samma sätt som den finska (ett antagande av mig för annars vore ju din länk meningslös), så står det klart och tydligt i det länkade dokumentet, varifrån data hämtas.

Citerar ur dokumentet:

"2) Uppgifter om efterspanade motorfordon: Information som rör motorfordon och registerskyltar erhålls i fråga om bilar som registrerats i Finland ur fordonsregistret i Fordonsförvaltningscentralens datasystem för vägtrafiken. Undantag utgörs av motorfordon som finns upptagna i försvarsmaktens register och det åländska registret samt exportskyltar utgivna av Fordonsregistercentralen, för vilka informationen erhålls från respektive myndighet. Övriga uppgifter registreras på basis av brottsanmälningar."

På ruta ett igen; trollhättepolisen efterspanar fordonet, men har inte anmält det som efterspanat till fordonsregistret, eftersom det är så hemligt att det är efterspanat, att inte ens deras kollegor i angränsande distrikt ska få veta att det är efterspanat. Är det så du menar?
Jamen precis!
"Normalpolisen" slår frågor i CBR och står det inget anmärkningsvärt där, så går arbetsdagen vidare.
Edit: CBR heter egentligen VTR idag...
Citera
2013-08-24, 19:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det är en stark formulering. Hur "förödande" är fåglar på FB?

Jag vill genast ändra till kan vara förödande för en utredning om polisen skulle bry sig mindre om anonyma tips. Det skulle ju i så fall vara förödande om folk då använder crimestoppers anonyma tipsfunktion..

Men polisen filtrerar tips efter hur relevanta de är för en utredning, inte på vilket sätt de får in dessa.
Citera
2013-08-24, 19:20
Medlem
Med anledning av att det diskuteras hej vilt om min relation till AJ och era teorier kring det inträffade så vill jag nu EN GÅNG FÖR ALLA klargöra vissa saker.

* Jag talade med AJ EN gång under söndag förmiddag via telefonen i ca 10 minuter, och enligt AJ hade han hade varit hemma hos IF på lördag natt men valde att LÄMNA IFs bostad då hennes EX PT hade ringt och muntligt hotat både IF och AJ, detta har jag inga som helst bevis på utan detta är vad AJ sade till mig i det nämnda telefonsamtalet, vilket jag klargjort till polisen och som det finns bevis på eftersom det finns samtalslistor.

* Jag var under lördag kväll hemma hos DN på fest, åkte vid ca 23:30 med taxi in till THN centrum med tre andra personer (2 män och en kvinna), den ena mannen samt kvinnan i sällskapet avvek till någon krog (vet ej vilken då detta ej sades innan dom avvek). Jag och den andra mannen (PA) i sällskapet gick till Olearys krog där vi köpte en öl var, satte oss vid ett bord där vi två satt och småpratade till ca 01:30, då vi beslutade att lämna Olearys krog och ta en taxi till mannens hem (han bor på Hj*rtmossegatan i Trollhättan, där jag spenderade HELA natten. Gick ifrån hans bostad ca 09:30 på söndag morgon, då jag promenerade till DNs bostad som ligger några 100 meter ifrån PAs bostad. DN öppnade dörren, vi samtalade en kort stund, DN gick in i sovrummet och lade sig för att somna om, jag plockade ihop mina tillhörigheter jag hade haft med mig till DN (kläder samt min laptop som varit hos DN under natten då det lyssnades på musik via den). Jag sa hejdå till DN och lämnade hennes bostad för att ta mig till THN resecentrum och ta en buss hem (det gick 10:25) medans jag går nerför trappan får jag ett SMS av en kompis som hade på fredagen hade skadat sin fot och skulle till Uddevalla Sjukhus för kontroll och frågade i detta SMS om jag behövde skjuts hem till Uddevalla. Jag ringde upp denna kompis och svarade att jag gärna åkte med honom till Uddevalla. Vi bestämde att jag skulle vänta utanför Hemköp på Hj*rtmossen då han skulle komma inom kort. Jag gick ner till Hemköp, gick in och köpte en dricka, betalade denna med mitt VISAkort (har Swedbank om någon undrar) sen gick jag ut ifrån Matmor och ställde mig vid parkeringen och medan jag väntade på min bekant som skulle komma i sin svarta SAAB (om någon undrar) skickade då SMS till AJ (klockan var strax efter kl 10) och frågade hur kvällen hade varit och om allt var bra. AJ svarade med att ringa upp mig, ifrån SIN mobil (samtalslistan ligger utskriven hos polisen) Han berättade då att han under lördagskvällen varit hemma hos IF (om det var fler där sades aldrig och jag frågade inte heller) han berättade att han hade lagat lite mat och dom hade haft trevligt tills PT hade ringt till IF och varit hotfull mot henne (det klargjordes inte var PT befann sig när han ringde IF, AJ sa inget om det och jag frågade heller ej) AJ och PT hade samtalats kort i telefonen då PT även varit hotfull mot AJ och enligt vad AJ sa till mig hade PT sagt att han skulle komma till IFs bostad med "några polare" vad han hade för ärende till IF klargjordes heller ej, ej heller vad AJ hade kommenterat om detta till PT men enligt vad AJ sa till mig hade han efter samtalet valt att lämna IF bostad (klargjordes ej heller vilken tid eller hur han tog sig därifrån, jag frågade inte heller) Jag frågade vart han var och han svarade att han var hemma i sin bostad i Jönköping. Sen fortsatte samtalet i någon minut då jag berättade att jag varit hos PA under natten och väntade nu på min bekant som skulle köra mig hem till Uddevalla. Sen sa vi hejdå och la på. Samtalet varade i knappt 5 minuter detta finns i samtalslistorna hos polisen. Jag visste inte om att IF var vid detta laget försvunnen så det sades inget om det under samtalet.

* Jag åkte hem till min bostad i Uddevalla och sov ett par timmar samt väntade på att mina två större barn skulle komma hem från sin mormor där de spenderat helgen, min minsta son var med sin pappa.
DN ringer mig på eftermiddagen och vi pratade om kvällen innan, DN går ut på balkongen för att röka då hon ser polisen utanför på gården och berättar detta för mig, vi diskuterar och undrar vad som kan ha hänt och varför polis är på plats, då hon plötsligt säger att IF pappa CH står strax under DN balkong och han tittar upp mot DN balkong och ser DN och han frågar DN (jag är fortfarande i telefonen) Frågan lyder: Är I*a uppe hos dig?
DN svarar: Nej
CH frågar: Har du pratat med henne?
DN svarar: Nej, vi är ovänner.
CH säger: Hon är borta.
DN och jag diskuterar detta vidare och hon ser hur polisen samtalar med CH när dom minuter senare åker från platsen (vet ej om CH åkte med polisen eller om han gick själv)
DN ber mig att gå in på Flashback och söka på Trollhättan om något kanske står, jag går till datorn och söker på Flashback och ser då denna tråden som nyligen hade startats, jag läser och citerar det jag läser för DN som då frågar mig om jag kan skriva ett inlägg (DN hade vid detta tillfälle ej tillgång till dator eller surf via sin telefon) och fråga om det gäller IF adress då hon lägger ihop två och två eftersom CH hade sagt att I*a var borta.
Jag ställer frågan HÄR (se tidigare inlägg i trådens start) och vi inväntar svar.

* Det uppdagas senare att den försvunna kvinnan är IF, vilket både jag och DN får veta via media. Nyheten är tragisk, hemsk och ledsam då DN har varit nära vän med IF under många år samt att jag har träffat IF vid ett flertal tillfällen i sällskap med DN när jag bodde i THN men hade inte träffat henne sen 2004 då jag flyttade ifrån THN.
* AJs mamma ringer till mig på antingen söndagen eller måndagen (minns ej exakt nu men detta står i mina förhörspapper då jag klargjorde dag samt tid) och berättar att AJ är anhållen och att hon hade lämnat mitt nummer till AJs advokat TN då han ville fråga mig om IF och AJ.
TN ringer mig och jag berättar exakt det jag vet om att AJ hade varit i IF bostad med IF men lämnat bostaden. Han frågar mig vad de hade för relation, jag svarade att vad jag vet är dom bra kompisar och ses ibland när AJ är i THN. Samtalet varar några minuter och han säger att han kanske återkommer med mer frågor, han har ej återkommit sen detta tillfälle och vi har ej på något sätt talats vid efter det samtalet.

Fortsättning i nästa inlägg --->
Citera
2013-08-24, 19:21
Medlem
... Fortsättning på föregående inlägg.

* Polisen knackade på min dörr mitten av veckan (dagen innan hade jag varit med i Missing Peoples sökningsaktion efter IF), det var jag samt min äldsta son hemma vid tillfället han satt inne i sitt rum med min laptop och tittade på film via nätet, min yngsta son var med sin pappa och min mellersta var med sin bästa kompis. Två polimän kommer in och frågar om jag är TB, jag svarar ja och dom säger då att jag ska med på förhör, samt att dom frågar mig om jag vet vad detta gäller.
Jag svarar att ja, det vet jag eftersom jag visste att AJ satt anhållen och att jag förstod att dom hade tagit hans telefon där det framgick via hans samtalslista att vi hade haft det tidigare nämna telefonsamtalet på söndag förmiddag. Dom frågar även efter min mobiltelefon samt dator (jag har bara EN mobiltelefon och EN laptop)
Jag går in till min son och berättar att polisen vill ha datorn och att jag måste åka med dom, min son undrar varför och jag säger att jag förklarar senare. Jag ringer andra sonens mamma och berättar kort vad som sker och att äldsta sonen är hemma, hon säger att han gärna får komma hem till henne medan jag är borta om han vill, jag säger detta till sonen och han säger att går dit om en liten stund (han är 12 år, han klarar sig ett par timmar ensam plus att vi har hjälpsamma grannar om något akut inträffar, jag ringer även min mamma som bor ca 25 minuter bort (med bil) och förklarar även för henne i korta drag och hon säger att skulle det bli något problem eller något inträffar så kan dom (barnen plus kompisens mamma) ringa henne, jag åker med i polisbil till THNs polisstation där jag får träffa två kvinnor som jag (om jag inte missminner mig) är kriminalare.
Jag sitter i förhör i ca 2 ½ timme, svarar 100% ärligt på alla deras frågor, klargör vilken relation jag och AJ har (GODA VÄNNER, om någon undrar) jag har inget som helst att dölja och berättar allt jag vet kring IF försvinnande, vilket inte är särskilt mycket. Förhöret tar slut, det blir uppläst och godkänt, dom klargör att dom kommer behålla min mobiltelefon samt dator men vet ej hur länge. De båda kvinnorna kör mig hem till min bostad i Uddevalla.
Jag spenderar kvällen hemma med mina två äldsta söner.
Jag fick även låna min ena sons mobiltelefon (en 99 krs telefon av märke samsung som det varken finns kamera eller surf på, om någon undrar) så att jag är kontaktbar för vänner, familj samt polisen. Sonens SIMkort sitter i så hans telefonnummer blir mitt tillfälliga nummer vilket jag ringer och uppger till polisen samt skriver ut en status via Facebook (ringer en vän och ber denne logga in på MIN facebookprofil och skriva ut detta)

*AJ släpps och vi talas vid via telefon samt Facebook, han tycker att IF försvinnande är tragisktoch tyckte att mitt deltagande i Missing People var bra och att deta hela snart ska klaras upp samt att han berättar att han troligtvis kommer åka till Polen för att rensa tankarna och umgås med de vänner han skaffat sig där vid tidigare resor men att vi hörs av snart igen.

* Har inte efter mitt förhör varit i kontakt med polisen endast den gången jag fick brev att jag kunde hämta min dator samt min mobiltelefon eftersom allt jag sade i förhöret stämde överens med vad dom hittade i telefonen, klockslag samtal etc samt på min facebook

Jag har inte träffat AJ sen i sista helgen i Maj då vi var över en helg i Strömstad där AJs mamma har ihop med sina syskon en stuga, jag hade med min en av mina söner dit den helgen.
Aj och jag chatade via facebook vid ett par tillfällen då han var i Polen men inget mer.
Han berättade kvällen innan han gick till svenska ambassaden att han skulle dagen efter gå dit så han fick ett slut på det hela, han sa att han inte ville göra andra hotelgäster upprörda med att anmäla sig via telefon och att poliser skulle komma till hotellet.
Sen dess har vi inte haft kontakt, alls.
Jag kommer inte besvara era frågor om vad jag tror eller inte tror eller mina tankar och känslor kring detta. Jag har klargjort att jag hoppas att den som bragt IF om livet åker fast och blir dömd och får sitt straff. VEM den skyldige/skyldiga ÄN MÅ VARA

Vad jag känner och tycker och tänker kring AJ just nu är något jag talar med mina närmsta om, det har ni inte med att göra, NÅGON av er. Men tro mig ni kan spekulera tills ni blöder om fingrarna men vi har inte den minsta aning om vart mina tankar och känslor befinner sig.

Jag tror inte på Gud men jag ber till högre makter att IF har fått frid och att hon får upprättelse.

MVH // TB
Citera
2013-08-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Är det ens viktigt om TB var där eller inte? Jag kan inte ens se att det skulle ha någon betydelse för mordfallet.

Det kan naturligtvis vara ett helt ointressant "blått örngott" om TB var där.

Men det verkar som om två kvittrare ljuger när de vill placera henne i tingsrätten vid häktningsförhandlingen. Eller också ljuger TB och kvittrarna talar sanning. Eller också är det ett missförstånd.

Sannolikheten för att två olika personer misstar sig är dock mycket lägre än att två personer talar sanning eller kommer överens om att ljuga. Dvs sannolikheten för att någon ljuger är ganska hög och då är det plötsligt ett misstänkt "blått örngott".

Jag skulle vilja veta vilka av AJs släkt och vänner som faktiskt var där på fredag morgon eller kanske redan på torsdagen.
Citera
2013-08-24, 19:27
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Jag vill genast ändra till kan vara förödande för en utredning om polisen skulle bry sig mindre om anonyma tips. Det skulle ju i så fall vara förödande om folk då använder crimestoppers anonyma tipsfunktion..

Men polisen filtrerar tips efter hur relevanta de är för en utredning, inte på vilket sätt de får in dessa.

Överens Slut på diskussionen.
Citera
2013-08-24, 19:44
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miggafrii
MVH // TB

Tack för din ärliga berättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera