Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-14, 04:42
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolPix
Jag har aldrig sett vitsen med att släpa bort en 50kg
hantel till bänken så jag kör barbell-row direkt från racket
där hantlarna ligger.

Äh, allt kånk är bra kånk! Att kuta omkring med 50 kilo en bit ger ju alltid nåt än att bara stå stilla och fisa. Bär du iväg med vikten en bit så gör du lite mer nytta än att bara bygga rygg. Själv bär jag iväg hanteln 5 gånger till bänken innan jag börjar träna. Det har gett mig stadiga smalben i alla fall.
Citera
2007-08-14, 21:15
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomi
Den härliga fördelen med att träna på sats.
Japp

Skivstängerna och alla benmaskiner är också alltid lediga när man vill ha dem

Tur att man ej köra bicepscurl i maskin, då hade man fått vänta minst 1h på att det ska bli ens tur
Citera
2011-02-06, 01:08
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Jag kör hantelrodd på mina ryggpass på slutet. Jag vet att övningen inte är effektivast så till vida att man bara arbetar en sida åt gången men jag tycker det uppvägs av att kontakten i övningen är bättre än alternativen.

Citat:
Ursprungligen postat av CoolPix
Det som jag tycker är viktigast är
inte var man kör denna övning utan att man kör den på
rätt sätt, annars är den waste of time.
Jag kör hantelrodd med benet böjt på bänk och den hantelfria handen framför. Men jag tycker jag får dålig kontakt med den aktuella sidans övre ryggmuskler. Vad kan jag göra för fel? Är det kanske att jag inte vrider upp skuldran så mycket i lyftet utan arbetar mer med armarna?
Citera
2011-02-06, 01:15
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Jag kör hantelrodd med benet böjt på bänk och den hantelfria handen framför. Men jag tycker jag får dålig kontakt med den aktuella sidans övre ryggmuskler. Vad kan jag göra för fel? Är det kanske att jag inte vrider upp skuldran så mycket i lyftet utan arbetar mer med armarna?
Datum, datum, datum!

Såhär kör jag: http://www.youtube.com/watch?v=D7jAIdoORxI
Citera
2011-02-06, 01:25
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Kul att du hittade den gamla videon på mig för 20 år sedan
Citera
2011-02-06, 01:30
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Asteniker

Det finns massor av varianter/kombinationer på övningen, men egentligen tre grundutföranden.

1 Du håller överkroppen och axelpartiet helt still, och endast låter armen röra sig.
2 Du håller överkroppen still men låter axelpartiet delta i arbetet tillsammans med armen.
3 Du roterar överkroppen något samtidigt som axelpartiet och armen arbetar.

Alla dessa ger olika effekter, så frågan är vilken du kör och vilken effekt du är ute efter.
Citera
2011-02-06, 01:32
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Dreas

Hehe Jag vet att det där utförandet inte är det snyggaste men det är inte riktigt målet med det heller.

Här är väl några andra utföranden. http://www.youtube.com/watch?v=MSQKI1UIH74
Citera
2011-02-06, 01:36
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Asteniker

Det finns massor av varianter/kombinationer på övningen, men egentligen tre grundutföranden.

1 Du håller överkroppen och axelpartiet helt still, och endast låter armen röra sig.
2 Du håller överkroppen still men låter axelpartiet delta i arbetet tillsammans med armen.
3 Du roterar överkroppen något samtidigt som axelpartiet och armen arbetar.

Alla dessa ger olika effekter, så frågan är vilken du kör och vilken effekt du är ute efter.
Jag har gjort (1), men jag är ute efter att öka styrka och storlek på den största ryggmuskeln, Latissimus Dorsi.
Citera
2011-02-06, 01:48
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Dreas

Jag hoppas att acnen har blivit bättre.
Citera
2011-02-06, 01:50
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Slackoff

Jo det har blivit mycket bättre. Jag var ju inte ens torr bakom öronen, eller direkt grov då
Citera
2011-02-06, 01:56
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Asteniker

Om du vill åt latsmuskeln så är alternativ 1 det bättre valet av de tre. Däremot är inte hantelrodd av den typen lika effektiv som i ett latsdrag eller chins.

Det du kan testa att göra i hantelrodden är att göra den med helt avslappnad biceps. Bara låta underarmen hänga helt lodrätt. Det är också viktigt att din överkropp under hela övningen hålls parallell med golvet. Om du reser överkroppen upp avtar latsarbetet och övergår mer i trapeziusarbete. Om du nu samtidigt engagerar biceps för mycket tar du bort ytterligare belastning från latsmuskeln iochmed kortare hävstångsförhållande.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2011-02-06 kl. 02:23.
Citera
2011-02-06, 02:01
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Dreas

Nja, bättre och bättre..... Annorlunda går jag nog med på..
Gillar ju förre killen som avslutar med en omvänd enarmshantelbröstpress
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in