2013-08-24, 01:45
Medlem
IamSiriuss avatar
Hallå.

Jag läste nyss en tråd där en användare gång på gång försökte hetsa TS till att ta självmord. Flashback har ju som ni säkert redan vet ett lik i garderoben då LurifaxFlux blev hetsad till att ta självmord i en livecam för några år sedan. Jag tycker därför att det borde införas en regel mot att försöka hetsa någon till självmord.

En av de sakerna som gör flashback så fantastiskt är att taket är otroligt högt. Man värnar om yttrandefriheten på ett sätt som ingen annan gör. Att hindra någon från att uppmana någon annan till självmord inskränker dock inte på något sätt användarnas möjlighet att uttrycka sina politiska åsikter.

Tidigare i mitt liv så var jag själv självmordsbenägen. Jag vet hur en person i LurifaxFlux situation tänker. När man befinner sig i den sinnesstämningen så är man oförmögen att kontrollera sig själv och något så litet som kommentaren "du borde ta självmord" räcker (bevisligen) för att knuffa dig över kanten.

Jag är heller inte helt emot självmord. Det finns säkert situationer där det är så pass illa att det är den bästa lösningen. Däremot så tycker jag att det är ett beslut som bör fattas av personen själv och när man befinner sig i den sinnesstämningen så har man inte förmågan att göra det om det dessutom finns yttre påtryckningar.

Regeln ska alltså inte hindra dig från att uttrycka åsikten "självmord kan vara bra". Den ska enbart hindra användare från att rikta dessa tankar mot en specifik användare dvs "Du borde ta självmord". LurifaxFlux död är tragisk, men vi kan i alla fall få ut något positivt ur det och använda det som motivering till en regel som kan förhindra detta från att hända igen.

Då Flashback är ett anonymt forum och det är omöjligt för oss att veta hur andra användare mår så förespråkar jag att regeln ska gälla i alla trådar och inte bara trådar som direkt handlar om självmord. Detta är dock något ni får debattera nedan. Diskutera även vad straffet skulle vara och vad ni tycker om förslaget. Personligen är jag för ett så hårt straff som möjligt då brottet kan likställas med mordförsök.
Senast redigerad av IamSirius 2013-08-24 kl. 02:21.
Citera
2013-08-24, 01:49
Moderator
Lobengulas avatar
Svår fråga och jag förstår hur du menar.

Men borde inte uppmaningar att ta livet av sig själv kunna raderas för 0.03 (trams, off-topic) då det knappast är relevant för diskussionen?
Citera
2013-08-24, 01:59
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Svår fråga och jag förstår hur du menar.

Men borde inte uppmaningar att ta livet av sig själv kunna raderas för 0.03 (trams, off-topic) då det knappast är relevant för diskussionen?

Problemet med det är att användaren ofta kommer hinna läsa kommentaren innan inlägget har raderats och då är skadan redan skedd. Det borde få större konsekvenser för den som skriver det och därigenom avskräcka personer ifrån att hetsa.

Sen brukar ju nästan alla som vill säga något off-topic baka in det i en text som är On-topic, alternativt slänga in en kort On-topic rad på slutet för att inlägget ska få vara kvar.

Ex:

Citat:
Du borde vara jävligt ful som inte kan få några tjejer, ta livet av dig.

OnT: Gå med i ett gym. Tjejer gillar muskler.
Citera
2013-08-24, 02:06
Medlem
avestas avatar
Vill folk ta självmord så är det helt upp till dom, men att hetsa folk att göra det är riktigt dumt...
Dom flesta som Vill ta självmord vågar inte eller misslyckas.
Jag själv försökte för många år sedan att kväva mig själv med en plastpåse men misslyckades, dagen efter försökte jag hänga mig själv i taket i köket, hade knutit rep i kroken till lampan och sparkade undan stolen. Då fanns det ingen återvändo! allt gick frid och fröjd, förutom att repet gick av...

Hade jag haft FB vid det tillfället och folk hetsat mig till självmord hade jag varit död nu
Citera
2013-08-24, 02:14
Moderator
Lobengulas avatar
I mina forum (Integration&Invandring och Resor) så förekommer det inte sådana här inlägg så jag har begränsad erfarenhet av hur det fungerar. Däremot så ska man inte underskatta kraften i s.k. "sociala medier" dit Flashback måste räknas.

I stället för att jag ska säga något som är "klokt"
Hur tycker ni att det ska hanteras? Vad kan göras för att förhindra att forumet används för att hetsa folk som är borderline att ta självmord?
Citera
2013-08-24, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
I mina forum (Integration&Invandring och Resor) så förekommer det inte sådana här inlägg så jag har begränsad erfarenhet av hur det fungerar. Däremot så ska man inte underskatta kraften i s.k. "sociala medier" dit Flashback måste räknas.

I stället för att jag ska säga något som är "klokt"
Hur tycker ni att det ska hanteras? Vad kan göras för att förhindra att forumet används för att hetsa folk som är borderline att ta självmord?

först och främst vill jag bara säga att du är en bra moderator som frågar efter råd och inte bara dumförklarar oss "vanliga" användare.

men men, jag tycker att jag är relativt aktiv inom r&s och skrev även på den "goda" sidan i den i trådstarten länkade tråden. det finns ett par användare (de s.k. "snälla killarna", välkänt inom den forumdele, de har tom med fått en egen samlingståd nu i sommar) som har uppenbara psykiska problem (vissa säger att de är troll, men dessa har hållt på i ett år minst, läs tex trådstarter av han som startade tråden som länkas i denna trådstarten). och de blir frusterade för att de inte får någon form av kontakt med tjejer, jag pmade med en använadre väldigt lik poors (laboum tror jag att han stavades) som outade sig helt för mig och hans problem stämde så han var inget troll iaf. men när dessa mår så illa som de gör så skriver de mycket skit om kvinnor i frustration för att bearbeta sitt "hat", och bemöts sedan av uppmaningar til självmord osv. och laboum slutade sedan att vara aktiv här, om han besämde sig för att fb inte gav honom något eller om han till slut valde att ta sitt liv vet jag inte. vet inte ens om jag vågar eftersforska i det på egen hand.

nu svamlar jag bara, men jag ville bara ge mitt perspektiv och säga att det finns personer som har verkliga problem och när de blir så här trakasserade som tex poors har blivit nu i över ett år så blir situationen bara värre och värre för dem.

att införa någon regel för det hela låter på pappret som något bra, men det "begränsar yttrandefriheten" som jobbar emot flashbacks intresse och det finns ju fall som man då skulle kunna bli avstängd för när man kanske inte förtjänar det. se tex pedofil-forumet där det finna massor av såna uppmaningar.

svårt ämne, personligen så skulle jag nog gärna se en sådan regel som det ser ut just nu.
Citera
2013-08-24, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Vill folk ta självmord så är det helt upp till dom, men att hetsa folk att göra det är riktigt dumt...
Dom flesta som Vill ta självmord vågar inte eller misslyckas.
Jag själv försökte för många år sedan att kväva mig själv med en plastpåse men misslyckades, dagen efter försökte jag hänga mig själv i taket i köket, hade knutit rep i kroken till lampan och sparkade undan stolen. Då fanns det ingen återvändo! allt gick frid och fröjd, förutom att repet gick av...

Hade jag haft FB vid det tillfället och folk hetsat mig till självmord hade jag varit död nu

Hade du haft ett redigt rep hade du varit död, menar du? Du försökte redan två gånger utan att FB hetsade dig innan du ändrade dig.
Citera
2013-08-24, 04:06
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petey-Piranha
först och främst vill jag bara säga att du är en bra moderator som frågar efter råd och inte bara dumförklarar oss "vanliga" användare.

men men, jag tycker att jag är relativt aktiv inom r&s och skrev även på den "goda" sidan i den i trådstarten länkade tråden. det finns ett par användare (de s.k. "snälla killarna", välkänt inom den forumdele, de har tom med fått en egen samlingståd nu i sommar) som har uppenbara psykiska problem (vissa säger att de är troll, men dessa har hållt på i ett år minst, läs tex trådstarter av han som startade tråden som länkas i denna trådstarten). och de blir frusterade för att de inte får någon form av kontakt med tjejer, jag pmade med en använadre väldigt lik poors (laboum tror jag att han stavades) som outade sig helt för mig och hans problem stämde så han var inget troll iaf. men när dessa mår så illa som de gör så skriver de mycket skit om kvinnor i frustration för att bearbeta sitt "hat", och bemöts sedan av uppmaningar til självmord osv. och laboum slutade sedan att vara aktiv här, om han besämde sig för att fb inte gav honom något eller om han till slut valde att ta sitt liv vet jag inte. vet inte ens om jag vågar eftersforska i det på egen hand.

nu svamlar jag bara, men jag ville bara ge mitt perspektiv och säga att det finns personer som har verkliga problem och när de blir så här trakasserade som tex poors har blivit nu i över ett år så blir situationen bara värre och värre för dem.

att införa någon regel för det hela låter på pappret som något bra, men det "begränsar yttrandefriheten" som jobbar emot flashbacks intresse och det finns ju fall som man då skulle kunna bli avstängd för när man kanske inte förtjänar det. se tex pedofil-forumet där det finna massor av såna uppmaningar.

svårt ämne, personligen så skulle jag nog gärna se en sådan regel som det ser ut just nu.

Det bästa sättet att ta hand om så kallade "troll" är att tänka att de inte existerar. Ta alla på allvar oavsett situationen. Om ett troll enbart får sakliga svar tillbaka så kommer han tröttna och om det visar sig att det var på riktigt så har du förhoppningsvis hjälp någon. Det behöver inte vara så svårt.

Jag tycker att yttrandefriheten är bevarad trotts denna regel då det kommer vara ok att uttrycka den åsikten mot en större massa. Om du tycker att pedofiler borde begå självmord så kan du alltså skapa en tråd som handlar om just detta och därigenom uttrycka din åsikt. Att du inte kan gå in i specifika pedofilers trådar och skriva "ta livet av dig" begränsar alltså inte din yttrandefrihet till den grad att det kan anses att du inte får uttrycka din åsikt.

Sen måste man även göra bedömningen om yttrandefriheten är viktigare än konsekvensen av det som yttras. Vissa skulle kunna hävda att regel 1.03. (Hets mot folkgrupp) begränsar yttrandefriheten. Flashback har gjort bedömningen att konsekvenserna som sker på grund av yttringar av det slaget är värre än konsekvenserna som sker på grund av begränsningen.

Då självmordsuppmaningarna har lett till någons död så bedömer jag att konsekvenserna av att man låter detta fortgå är större än konsekvenserna som kommer bli av att man hindrar personer från att uttrycka sig på det sättet.

Min uppfattning är dessutom att de flesta som säger "ta livet av dig" är trötta personer som bara har lite tråkigt framför datorn och upplever detta som underhållning. Det finns alltså inget viktigt politiskt ställningstagande bakom som riskerar att bli nertystat. Hur många tror du att det var som fortfarande tyckte att LurifaxFlux borde ta livet av sig efter att han hade gjort det?
Senast redigerad av IamSirius 2013-08-24 kl. 04:09.
Citera
2013-08-24, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Problemet med det är att användaren ofta kommer hinna läsa kommentaren innan inlägget har raderats och då är skadan redan skedd. Det borde få större konsekvenser för den som skriver det och därigenom avskräcka personer ifrån att hetsa.

Sen brukar ju nästan alla som vill säga något off-topic baka in det i en text som är On-topic, alternativt slänga in en kort On-topic rad på slutet för att inlägget ska få vara kvar.

Ex:

Om använder hinner läsa det innan moderatorn hinner moderera det och det är vad du vill undvika så kommer ju ingen regeländring i världen göra skillnad.

Sedan kanske det beror på vilken regel det faller under.

Om en moderator har 30 rapporter för 0.03 och sedan 1 rapporter för 1.08. Är det mer troligt att dom hoppar på 1.08'an tidigare då innan dom börjar gräva i offtopic högen?

Personligen skulle jag nog hellre se "uppmaning till självmord" falla under 1.08 istället.
Citera
2013-08-24, 08:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Hallå.

Jag läste nyss en tråd där en användare gång på gång försökte hetsa TS till att ta självmord. Flashback har ju som ni säkert redan vet ett lik i garderoben då LurifaxFlux blev hetsad till att ta självmord i en livecam för några år sedan. Jag tycker därför att det borde införas en regel mot att försöka hetsa någon till självmord.
Snälla, läs gärna tråden själv länkar till. Om du räknar igenom hur många som faktiskt hetsar honom så känns det minst sagt lite som en överdrift.
Citera
2013-08-24, 08:34
Medlem
borrizs avatar
Jag förstår ts problemställning.
Glöm inte att Lurifax flux hade ett helt nytt konto när han började diskutera sina självmordsplaner här på Flashback, jag tror därför inte att det inte var någon som tog honom på allvar utan alla utgick ifrån att det var ett trollkonto.
Vi får inte heller glömma att detta var första gången något sådant inträffade, så det fanns ingen som helst mental beredskap för detta. Något senare var det annan självmordskandidat som gick ut i en diskussion, då kunde Flashbacks medlemmar förhindra självmordet genom att först lirka fram en adress och sedan kontakta polisen.
Rent praktiskt tror jag att ts först bör kolla upp vad som gäller rent juridiskt, så kan diskussionen sedan utgå ifrån detta.
Citera
2013-08-24, 15:21
Medlem
Tycker också att ts förslag är bra.Så jävla många sådana "uppmuntringar" jag fått både i inlägg och via pm på grund av att jag är pedofil.Vore bra med en markering mot sådana trackaserier.Dom bidrar ju inte ett skit till diskutionen heller.Jag brukar rapportera dom som trams och dom brukar försvinna ganska kvickt.Men en tydlig regel som automatiskt innebär en varning vore inte fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in