2014-04-10, 08:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Hur skulle man då straffa tex LurifaxFlux som startade en själmordstråd
Fast det är väl inte det tråden handlar om?

Är man överens om att dessa typer av trådar ska förbjudas (och effekten blir då självfallet att hetsningen upphör), så tror jag själva straffet- straffskalan- konsekvensen är en smal sak att lösa, helt klart i klass med florinsockret på semlan.
Citera
2014-04-10, 09:01
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ett sånt kvalificerat skitsnack, det är pajasar som du som fortsätter sprida myten om hur det gick till när Marcus tog livet av sig.

Du känner överhuvud taget inte till vad som finns bakom mitt nick, du kan därför inte uttala dig om ifall jag är en pajas eller ej.
Jag ser att du använder förnamnet Marcus, får jag fråga ifall du var personligt bekant med LurifaxFlux eller är detta ett retoriskt knep?
Citat:
Inlägg nummer 29 i tråden är det sista Marcus skrev, efter det skred han till verket. Vid det laget hade det postats fyra eller möjligtvis fem inlägg som kan ses som hetsande, i övrigt var det blandade uppmaningar om att han inte skulle göra det, vad han skulle tänka på om det inte gick att få honom att ändra sig samt önskningar om att han skulle få det bättre där han hamnade.
Ingen av oss får någonsin veta vad som egentligen rörde sig i huvudet på LurifaxFlux de sista timmarna. Det kan mycket väl vara som du säger men det kan också vara så att det var de där uppmaningarna som blev tungan på vågen.
Citat:
Det var alltså inte alls flera medlemmar som hetsade, det var inte ens en majoritet utav de få som faktiskt hann skriva under den knappa 1½ timme det tog. Min gissning är att du inte läst tråden, än mindre faktiskt följt den under tiden allt utspelade sig.
Jag måste göra dig besviken men jag har faktiskt läst tråden, till all lycka var jag inte närvarande när detta hände.

Jag tycker du är väldigt säker på hur saker och ting är i detta fallet.
Kan detta bero på att du har någon gudagiven förmåga att se hur allting egentligen är?
Citera
2014-04-10, 11:30
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Då räknar du enbart i syfte att att påvisa en poäng.
Och det gör inte du? Haha. Du har säkert haft rätt hela livet, så vad jag skriver nu spelar nog ingen som helst roll. Nedan föreligger en lista över negativa inlägg i kronologisk ordning:
Citat:
Lycka till, då.
Citat:
Dumfan, strypning är inget nöje.
Har du ingen bil .. koloxoid äger ..
Citat:
Du kommer aldrig våga, du är för feg.
Citat:
Det märks på det sättet du skriver på att du bara är en skojjare, gå och häng dig LurifaxFlux.
Citat:
Jag har inte provat strypning via rep men har blivit strypt på andra sätt (Kampsport) och man slocknar oftast efter några sekunder så jag tror inte att du kommer känna någon smärta direkt.
Annars kan jag rekommendera originalhängningen vilket är om du lyckas konstruera en höjd som du kan hoppa ifrån då du lär garanterat knäcka nacken.
Har du tänkt på att det kommer bli en ytterst tråkig syn för dina vänner eller eventuellt hyresvärd/motsvarande när de hittar dig? Ingen gillar ett lik.
Citatet ovan är övervägande negativt trots den nästan brydda kommentaren på slutet...
Ja, då fortsätter vi:
Citat:
Wow, ännu en patetisk själ som väljer den feges utväg.
Du kunde väl ha byggt en bomb och sprängt dig själv och halva Rosengård i luften så hade du iallafall dött en hedersfull död alla skulle minnas!
Citat:
Är det långt kvar? Jag ska åka och jobba snart nämligen....

Jag tolkade ett av inläggen fel (något om att han skulle ge en live-show) samt uteslöt ett annat inlägg om att han skulle skita ner sig om han hängde sig och att det inte är något häftigt sätt att bli ihågkommen (vilket väl var det minst negativa i den negativt laddade följden).
Alltså landar vi på sju stycken.

Alla dessa skulle jag inte kalla för "hets", men flera dock.
Jag måste också tillägga att jag - såvitt jag kommer ihåg - aldrig har skrivit att Marcus "hetsades till självmord", för det låter inte alls rätt i mina öron, och det är inte slutsatsen jag försöker dra. Han verkade ganska säker på sin sak när han skapade tråden, och allt detta är hypotetiskt ändå, så ingen av oss vet vad som hade kunnat hända.
Att flera hetsade honom är fortfarande ett faktum, och fortfarande mycket märkligt att dementera detta, för jag skriver inte att han hetsades till att begå självmord - endast att flera hetsade honom. Ingen av oss vet ju hur han påverkades... Fast sedan kan vi ju dra en och annan slutsats om det faktum att han ca 5 minuter innan självmordet skrev att han började ångra sig. Det talar för min räkning, inte din.

Vidare fick jag det till 17 inlägg som är relevanta, när vi uteslutit hans egna (samt andra irrelevanta inlägg). Sju av sjutton. Kan du inte bara erkänna att dessa kanske kan ha haft inverkan? Det blir lite löjligt annars. Du behöver inte tjafsa om konstateranden om att han hetsades till självmord, för det är ingenting jag påstår. Jag försöker vara konsekvent och ser således en faktor i en betydande del av negativt laddade inlägg bara.
Senast redigerad av krigsbarn 2014-04-10 kl. 12:01.
Citera
2014-04-11, 19:52
Medlem
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
2014-04-30, 23:18
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
I den här aktuella tråden (FB) Självmord.... sker flera uppmaningar till att TS, som har självmordstankar, ska ta sitt liv (börjar från inlägg 15 (FB) Självmord.... ) Hur ställer man/FB sig till sådant?
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-04-30 kl. 23:22.
Citera
2014-05-01, 00:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
I den här aktuella tråden (FB) Självmord.... sker flera uppmaningar till att TS, som har självmordstankar, ska ta sitt liv (börjar från inlägg 15 (FB) Självmord.... ) Hur ställer man/FB sig till sådant?
Förhoppningsvis inte alls. Uppmaningar till att ta sitt liv till att behålla det bör vara lika tillåtet. Samhället går näppeligen under för att människor som konstant lever på gränsen väljer att ta den enkla lösningen.
Citera
2014-05-06, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Regeln ska alltså inte hindra dig från att uttrycka åsikten "självmord kan vara bra". Den ska enbart hindra användare från att rikta dessa tankar mot en specifik användare dvs "Du borde ta självmord".

Yttrandet "du borde ta självmord" yttras väl ofta av illvilja, snarare än som ett välvilligt förslag att den man tilltalar ska välja eutanasi eftersom man tror att han inte har något bättre alternativ att välja på för egen del. Och det verkar som att det är den underförstådda illviljan bakom i stort sett varje sådan kortfattad självmordsuppmaning, snarare än uppmanandet till självmord i sig, som gör att många lutar åt att självmordsuppmaningar bör vara förbjudna att yttra.

Men vad är det egentligen för principiell skillnad mellan å ena sidan en självmordsuppmaning av typen "ta självmord!", underförstått ungefär "dö redan idag (eller åtminstone mycket snart)", och å andra sidan uppmaningar till mindre uppenbara, mer utdragna sätt att förkorta sitt liv? Många äter ihjäl sig för njutnings skull eller för att döva lidande, och ändå känns det väldigt avlägset att förbjuda yttranden av typen "ät massor av sötsaker varje dag!" - trots att sådana yttranden är en form av självmordsuppmaning. Självmordet man där uppmanar till tar bara längre tid att genomföra. Det är bara en gradskillnad, inte en artskillnad. Om någon värdesätter att slippa ifrån sitt lidande högre än vad han värdesätter att fortsätta leva, och därför kommer till slutsatsen att han bör ta livet av sig omedelbart, är det bara en mer omedelbar variant av det självmord som massor av västerlänningar begår genom sin självdestruktiva livsstil, exempelvis överätande i syfte att döva inre lidande. Syftet är detsamma i båda fallen: att minska sitt lidande. Även det man offrar är detsamma, i princip: möjligheten att leva så länge som möjligt. Så så länge vi inte är beredda att förbjuda yttranden av typen "ät mycket sötsaker varje dag!" tycker jag att det verkar godtyckligt att förbjuda yttranden av typen "ta livet av dig" - åtminstone om det sistnämnda förtydligas med tillägget: "...så slipper du lida", och alltså yttras av välvilja, inte av illvilja.

Man kanske skillnaden i motiv, mellan en illvillig självmordsuppmaning och en välvillig självmordsuppmaning, innebär att man borde förbjuda illvilliga självmordsuppmaningar men inte välvilliga? Räcker illvilja som grund för ett förbud? Tveksamt, tycker jag. Det är ju t.ex. inte förbjudet att av ren illvilja säga åt någon att slänga sig i väggen, trots att det är ohälsosamt att slänga sig i väggen. Visserligen kan uppmaningar som "släng dig i väggen" ha enbart figurativ betydelse, men det kan ju även bokstavliga självmordsuppmaningar ha. Så fort man börjat förbjuda vissa yttranden blir det väldigt svårt att motivera varför gränserna mellan yttranden ska gå just där man drar dem (i fråga om vad som ska vara förbjudet respektive tillåtet).
Citera
2014-05-06, 06:23
Medlem
borrizs avatar
Jag tror att synen på frågan handlar om den syn man har på självmord.
Ser man självmordet som en medveten existentiell handling; kanske för att göra slut på ett fysiskt lidande, så förstår jag att man tycker att en regel mot uppmaning till självmord är onödig.
Tänker man å andra sidan på självmordet som ett sista rop på hjälp när inget annat hjälper och ett genomfört självmord därför är inget annat än ett misslyckande, då har man en helt annan syn på den föreslagna regeln,
Citera
2018-12-31, 14:20
Medlem
EddieWeathers avatar
Avdelningen Psykisk ohälsa här på Flashback tycker jag är en av de mest berättigade delarna av forumet. Det är sanslöst många människor som lider där ute, och den svenska psykiatrin är tyvärr ett skämt idag - vilket många patienter vittnar om; även läkare, psykologer och skötare vittnar om detta.

Att seriöst uppmuntra någon till att ta sitt liv; ge råd och tips på tillvägagångssätt och platser; upplysa om doser av läkemedel, droger och gift borde vara förbjudet på forumet. Att det finns pappskallar på som ger råd och uppmuntran är häpnadsväckande, snudd på ondska, kriminellt, och borde polisanmälas direkt.

Det finns garanterat mer avancerade suicidala forum på nätet (samt på det alternativa nätet) - dock krävs det mer energi och tålamod att finna dessa, vilket försvårar för den suicidala - och ger därmed denne (om möjligt) ett vidare perspektiv eller huvudbry kring det hela. Kanske kan den tiden innebära att personen istället söker akut vård, kontaktar en anhörig, granne eller vän istället - eller får "lätta på trycket" på ett forum.

Flashback är unikt, dock även en sanslös paradox. Jag blev avstängd från forumet nyligen, eftersom det skapades en tråd där en TS frågade om vad han skulle göra med sin dvd-samling. Jag frågade TS om hen hade några svenska filmtitlar - att hen kunde skicka mig ett PM då jag eventuellt kunde tänka mig att köpa någon. Jag antar att både TS och några övriga i den tråden fick varningar och avstängningar. MEN det är alltså HELT OK för forumanvändare att ge "smakfulla" råd och tips till en trådstartare som önskar att ta sitt liv - eftersom denne uttrycker sin enorma livsleda och nu påtalar att "nu orkar hen inte längre".

I flertalet trådar (som jag läst) om självmord finns det beundransvärda personer som försöker få TS på andra tankar, ge uppmuntran, etc. Det är fantastiskt. Det är rent av internet när det funkar som allra bäst - tycker jag. Jag tycker att Flashback ska städa och sopa framför egen dörr och förbjuda dessa trådar och bannlysa/polisanmäla de pappskallar som uppmuntrar/hejar på. Jag är övertygad om att Flashback skulle få ett långt godare rykte, om hen tog sig i kragen gällande detta.

Mvh,
Eddie Weather
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här