2013-07-22, 16:52
Medlem
Köpa Krista K-Plus, lite halvakut så där. Värmen har lyckats slå ut bevattningssystemet som automatiskt doserade gödningen, och spolade ut alltihop i avloppet. Granngården har fått stå för det som försvann i avloppet tidigare, men de har inte alltid haft hemma, eller varit speciellt snabba med att ta hem nytt, så frågan är om någon vet alternativ i Helsingborgstrakten? En si så-där 4'a säckar, helst.

B!
Citera
2013-07-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
http://prisbutiken.se/index.php?route=common/home

Någon som kan gröna?

Har beställt träkol och KNO3 därifrån, bor en halvmil från lagret så har plockat upp grejerna med bilen utan problem. Trevligt sätt att fylla på lagret

Undrar om någon vet var man får tag på bra nät eller liknande att pressa stjärnor genom?
Senast redigerad av .username. 2013-07-28 kl. 21:10.
Citera
2013-07-28, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .username.
Har beställt träkol och KNO3 därifrån, bor en halvmil från lagret så har plockat upp grejerna med bilen utan problem. Trevligt sätt att fylla på lagret

Undrar om någon vet var man får tag på bra nät eller liknande att pressa stjärnor genom?

Stjärnor skär man med kniv, rullar eller pumpar med en särskild pump.

Som du ser så säljer han något som kallas "kärnor" och liknar hagel. På dem kan man rulla stjärnor. Man pudrar på lite stjärnsats, sprutar en blandning av 75% vatten och 25% alkohol ur en "blomspruta" och snurrar det hela i en skål. Det krävs en del övning.

Skär gör man genom att göra som en "deg" av stjärnsats och vatten och skära med kniv.

4-5% dextrin används som bindemedel.
Citera
2013-07-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Stjärnor skär man med kniv, rullar eller pumpar med en särskild pump.

Som du ser så säljer han något som kallas "kärnor" och liknar hagel. På dem kan man rulla stjärnor. Man pudrar på lite stjärnsats, sprutar en blandning av 75% vatten och 25% alkohol ur en "blomspruta" och snurrar det hela i en skål. Det krävs en del övning.

Skär gör man genom att göra som en "deg" av stjärnsats och vatten och skära med kniv.

4-5% dextrin används som bindemedel.

Tackar, har kollat på skylighters instruktioner och där använde de någon form av nät som de själva säljer i USA. Har sett "star rollers" också o hade tänkt bygga nån typ av hemmagjord sådan, får se hur det blir. Har bara skurit stjärndegen med linjal innan
Citera
2013-07-28, 22:13
Medlem
Näten borde finnas i de flesta järn / bygghandlar.

Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Köpa Krista K-Plus, lite halvakut så där. Värmen har lyckats slå ut bevattningssystemet som automatiskt doserade gödningen, och spolade ut alltihop i avloppet. Granngården har fått stå för det som försvann i avloppet tidigare, men de har inte alltid haft hemma, eller varit speciellt snabba med att ta hem nytt, så frågan är om någon vet alternativ i Helsingborgstrakten? En si så-där 4'a säckar, helst.
Efter att ha löst det akuta med hjälp av en bonde, och börjat leta efter någon som kan fylla på lagret, visar det sig att Granngården inte ska sälja Krista K-plus längre. Det är en utgående vara, så det som eventuellt finns i olika butiker är vad som finns kvar.
B!
Senast redigerad av -=Mr_B=- 2013-07-28 kl. 22:16.
Citera
2013-08-15, 02:39
Medlem
AlienBillys avatar
Någon kanske redan frågat, men hört att det gäller nya regler så,
vart får man tag på saltsyra idag ?
Citera
2013-08-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Någon kanske redan frågat, men hört att det gäller nya regler så,
vart får man tag på saltsyra idag ?

Saltsyra kan du köpa på K-rauta. En liter, 30% teknisk för 45 kr. Ska även ha sett en större behållare, tror det var 10 liter.

http://www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=KEM%20/SALTSYRA%2030%20PROCENT%20TEKNISK%201%20L&c=Färgti llsatser%20och%20primer&category=Krauta23045(Rauta kesko%20Sweden%20Catalog)&cat=K-Rauta%20Sweden%20VCatalog&pid=000000000500353627(R autakesko%20Sweden%20Catalog)&PageSize=10
Citera
2013-08-23, 22:28
Medlem
För mycket att läsa igenom, men... Vart hittar jag svavelsyra? Till vilket land måste jag åka?
Citera
2013-08-23, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
För mycket att läsa igenom, men... Vart hittar jag svavelsyra? Till vilket land måste jag åka?

KeteN har. Annars kan du köpa i Sverige, 37%, som du kan koka till 98% koncentration. Du måste bara hitta någon som har "batteriservice" och säljer syra utan tjafs.
Citera
2013-08-24, 20:00
Medlem
Citat:
KeteN har. Annars kan du köpa i Sverige, 37%, som du kan koka till 98% koncentration. Du måste bara hitta någon som har "batteriservice" och säljer syra utan tjafs.

Tack! Batteriservice... Typ affärer som säljer/lagar batterier osv? Finns det att få tag på svavelsyra/batterisyra i Danmark? Ska ner till Malmö en sväng och tänkte ta en trip över om det finns att köpa där.
Citera
2013-08-24, 20:16
Bannlyst
Ja, bilbatterier och liknande.

Danmark vet jag inte. Förr hade de fler kemikalier i "vanliga" affärer, men det tror jag inte att de har längre.
Citera
2013-08-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ja, bilbatterier och liknande.

Danmark vet jag inte. Förr hade de fler kemikalier i "vanliga" affärer, men det tror jag inte att de har längre.

Hur stor är chanserna att det säljer lite batterisyra? Känner på mig att det kommer vara en sur gammal gubbe i kassan som vill se tillstånd och sen predikar om hur farlig och olaglig syran är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in