2013-07-04, 16:03
Medlem
vart får alla sitt kaliumnitrat ifrån? beställer ni från svenskakemi eller norrkemi? Eller finns det ställen man kan skaffa krista k+ och unika kali?
Citera
2013-07-04, 21:17
Medlem
Kannongjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighthaw
vart får alla sitt kaliumnitrat ifrån? beställer ni från svenskakemi eller norrkemi? Eller finns det ställen man kan skaffa krista k+ och unika kali?
Jag beställer från Norrkemi, eftersom jag anser att de är billiga och ligger i Sverige. Men jag har även beställt Kno3 från Ebay, Amazon och akvariebutiker. Personligen har jag aldrig sett en säck Krista k+ eller Unika kali.
Citera
2013-07-04, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kannongjutaren
Jag beställer från Norrkemi, eftersom jag anser att de är billiga och ligger i Sverige. Men jag har även beställt Kno3 från Ebay, Amazon och akvariebutiker. Personligen har jag aldrig sett en säck Krista k+ eller Unika kali.

Krista K+ fanns att köpa i större delen av Sverige fram till 2008.
Citera
2013-07-09, 21:40
Medlem
Denoms avatar
Var får jag tag på ren ättiksyra?
Citera
2013-07-10, 13:30
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Var får jag tag på ren ättiksyra?

E-bay exempelvis, utfse....
Men beroende på vad den skall vara till(ptja det vet vi ju) så bör du fundera på att göra den själv, vilket inte alls är svårt har jag funnit.... Youtube är din vän...
Citera
2013-07-10, 15:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
E-bay exempelvis, utfse....
Men beroende på vad den skall vara till(ptja det vet vi ju) så bör du fundera på att göra den själv, vilket inte alls är svårt har jag funnit.... Youtube är din vän...
Inlagd gurka såklart, vad annars?

Jo jag vet att det finns säljare från andra länder som tillhandahåller det, funderar mest på hur tullen skulle reagera om de ser en dunk på fem liter.
Senast redigerad av Denom 2013-07-10 kl. 15:14.
Citera
2013-07-10, 18:08
Bannlyst
Måste den vara 100%? Åtminstone för några år sedan gick det att köpa 99% helt lagligt och utan tillstånd i Sverige. Frågan är väl snarare vem som säljer till en privatperson i Sverige. Förutom Svenska Kemi och Norrkemi säljer ingen till privatpersoner, inte ens helt tillståndsfria kemikalier, förutom sådana kemikalier som finns i varenda färghandel.
Citera
2013-07-18, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Inlagd gurka såklart, vad annars?

Jo jag vet att det finns säljare från andra länder som tillhandahåller det, funderar mest på hur tullen skulle reagera om de ser en dunk på fem liter.

1. Köper du inom EU är det tekniskt sett ingen förtullning. Även om tullen gör lite som den vill.

2. Varför skulle de bry sig om något så harmlöst som ättikssyra? Än mindre en så liten mängd som 5 liter.

3. Själv har jag 15-ish liter kvar av de 25 literna jag beställde för några månader sen. Det gick alldeles strålande. Ett tips för att undvika tull är väl att beställan så det fraktas med ex. DHL eller annan budfirma som inte lämnar över det till Posten, då det tyvärr inte är några stjärnskott som jobbar för postens tull. Har fått hem både LiAH4, Raney Nickel, rent borm och kvicksilversalter utan att få en enda fråga. Det enda DHL har haft att säga var att de bad om ursäkt när några dunkar metanol hade pajat i frakten.
Citera
2013-07-19, 01:27
Medlem
Hej
Jag gör lite electrolys med bakpulver, försökte hitta de dom använder på youtube.
"washing soda" eller tvättsoda ute i butik men hittar ingenstans! finns det bara målarsoda här i sverige?
eller under ett annat namn ?
Citera
2013-07-19, 01:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gmug
Hej
Jag gör lite electrolys med bakpulver, försökte hitta de dom använder på youtube.
"washing soda" eller tvättsoda ute i butik men hittar ingenstans! finns det bara målarsoda här i sverige?
eller under ett annat namn ?
Kaustiksoda används i en del "elektrolysrecept", brukar stå bland städredskapen i lite större matbutiker.

Obs, kaustiksoda är frätande så var försiktig och läs på innan du använder det.
Citera
2013-07-19, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kaustiksoda används i en del "elektrolysrecept", brukar stå bland städredskapen i lite större matbutiker.

Obs, kaustiksoda är frätande så var försiktig och läs på innan du använder det.

Okej !
kollade just på en sån flaska idag men det verkar som det skulle vara för starkt för plåt.
Letade runt på nätet och Hushållsoda verkar motsvara vad jag är ute efter med ren Sodium Carbonate.
Senast redigerad av Gmug 2013-07-19 kl. 02:22.
Citera
2013-07-19, 03:07
Medlem
http://prisbutiken.se/index.php?route=common/home

Någon som kan gröna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in