2013-08-23, 16:25
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför blir du så arg på folk som inte tror på samma framtida utveckling som dig?
en aning frustrerande att få den här typen av motargument - en polare köpte en lägenhet av sin morsa och nu är den värd 10 gånger mer... således har vi en bubbla.

eller så har man 30 årslöner satsat på att priserna fortsätter upp !!??

..
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-23 kl. 16:34.
2013-08-23, 18:01
Medlem
Godahopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe, dom vill att folk ska binda på 10 år. 10 årslånet kostar närmare 4 % i jämförelse. Det där ska man inte gå på!

Gnällspiken och foliehatten Cornu har fakta på att räntorna är på väg upp

Citat:
Marknadsräntorna fortsätter uppåt. Den amerikanska 10-åriga statsobligationsräntan ligger nu nästan på 3% och motsvarande svenska räntor har nu stigit över 1% sedan förra året. Anders Borgs valfläsk, som ser ut att spräcka de svenska överskottsmålen blir därmed allt dyrare.

Bostadsobligationerna fortsätter också uppåt och Swedbank har i all tysthet höjt sin 5-åriga ränta till 3.60% från tidigare 3.50%. Sedan början av augusti har dock 5-åringen stigit med 0.30 procentenheter och vi kan nu vänta oss ytterligare höjningar av 5-årsräntan. Fönstret för att binda räntan krymper snabbt ihop, om man ska tro på diverse scenarier.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/rantorna-fortsatter-upp-anders-borgs.html
2013-08-23, 18:06
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godahopp
Gnällspiken och foliehatten Cornu har fakta på att räntorna är på väg upp

http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/rantorna-fortsatter-upp-anders-borgs.html
Cornucopia är landets största loser, har snackat om bostadsbubbla längre än stolpaskottet Bengt Hansson på BKN, dvs längre än 6 år, dessutom ser Lars Wilderäng ut som en tjej som bytt kön.
2013-08-23, 18:19
Medlem
Christopher.s avatar
Jag tror faktiskt bostadspriserna är ganska balanserade i förhållande till räntenivåerna. Jag tror inte på en markant ökning eller minskning utan på status quo på bostadsmarknaden.
2013-08-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jag cashade min, men med tanke på mäklarens reaktion så skulle jag nog vilja hävda att det är tämligen ovanligt.

Han var nog snarare besviken på minus affär till samarbets banken
Duktiga du
2013-08-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag tror faktiskt bostadspriserna är ganska balanserade i förhållande till räntenivåerna. Jag tror inte på en markant ökning eller minskning utan på status quo på bostadsmarknaden.
Om vi tittar på snittpriserna i Stockholm så kan man väl knappast hävda att de planat ut. Vad ser du för indikationer på att så skulle vara fallet?

Jag sa som du för tio år sedan när snittpriserna låg på 25-30'/kvm...
2013-08-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapitalismDown
Han var nog snarare besviken på minus affär till samarbets banken
Duktiga du
Ja, eller så kanske han undrade vad det var för tokstolle som inte kunde placera pengarna någonstans där avkastningen skulle täcka räntekostnaderna
2013-08-23, 18:48
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Om vi tittar på snittpriserna i Stockholm så kan man väl knappast hävda att de planat ut. Vad ser du för indikationer på att så skulle vara fallet?

Jag sa som du för tio år sedan när snittpriserna låg på 25-30'/kvm...
och det var inte lite fel du fick, bitter som fan antar jag, sitter kvar i hyresettan i Hallonbergen??
2013-08-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
och det var inte lite fel du fick, bitter som fan antar jag, sitter kvar i hyresettan i Hallonbergen??
Haha, nej. Jag sitter visserligen i en hyreslägenhet, men det är en fyra och inte i Sverige. Bostadsrätten vi köpte då har vi kvar.

Jag hoppas att du inte sitter och grämer dig över alla möjligheter du missat, då fastnar du och kommer ingenstans. Den dagen du missar din sista chans att tjäna snabba pengar så har du inte långt kvar att leva Tänk på alla tips du fått som visat sig gå åt helvete i stället.
2013-08-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför blir du så arg på folk som inte tror på samma framtida utveckling som dig?

Alla har väl vid det här stadiet förstått att tgv23000 inte är en en ägare av en bostadsrätt utan en utvecklingstörd 12-årig pojke med humörsvängningar som avreagerar sin ilska genom att skriva bittra inlägg på Flashback...

Hellre diskuterar jag med Kurt-Sune, för även om jag inte håller med honom så kan han i alla fall lägga fram genomtänkta argument från sitt sett att se på saker i stället för att kalla alla som inte håller med honom för banjospelande bönder.

Citat:
Det kommer aldrig bli någon bobubbla i Sverige då de flesta svenskar ar så mycket besparingar inte bara i cash utan även i mark,fastigheter och annat och lätt klarar av en räntehöjning som aldrig kommer komma..

Kolla bara alla svensk barnfamiljer som åker till Thailand på vintern där dom cashar upp hela resan med kostnader på 50-100,000, planen är fullsatta hela vintern vilket tyder på att medelklassen fortfarande badar i pengar och lyx.

Glöm allt vad bobubbla heter, bara önsketänkande från dom som missade tillfället till bostadskarriär och inte blev miljonärer på köpet
En genomstnittlig familj i Stockholm sitter inte på några jättebesparingar utan skiter i att amortera för att få ekonomin att gå runt och de som åker på Thailandsresor gör det oftast för lånade pengar. Så ser det ut i princip för de i min bekantskapskrets och då pratar vi ändå om människor som har relativt höga löner.

Att spara i aktier och fonder är dessutom en risk i sig för att sannolikheten är stor att om vi får en situation där bostäder faller i pris, t ex pga en recession, så kommer börsen att falla kraftigt också. Väldigt få människor har så pass mycket is i magen att de inte säljer sitt innehav i fall börsen faller 30-40%. Många tror att det är en idiotsäker strategi att ha pengarna i aktier i stället för att amortera för att räntan är så låg och börsen ger bättre avkastning, men det blir intressant att se hur dessa börssnillen hanterar att kraftigt börsfall.

Jag kan dessutom tillägga att de riktiga vinnarna i dagens bostadssituation är 40-talisterna och hyresrättsinnehavare pga allmännyttan, det är de som bor billigt, att gå in som förstagångsköpare i dagsläget är en dålig affär och en riskfylld strategi.
Senast redigerad av Perfecthairline 2013-08-23 kl. 22:04.
2013-08-23, 22:37
Medlem
Wikipedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
De riktiga vinnarna i dagens bostadssituation är 40-talisterna och hyresrättsinnehavare p.g.a allmännyttan, det är de som bor billigt, att gå in som förstagångsköpare i dagsläget är en dålig affär och en riskfylld strategi.

Amen.
2013-08-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Många människor i denna tråd har upp till tio års lön hängande på detta. Det är inte konstigt att folk blir känslosamma när en förändring i pris på en procent innebär att man förlorar en hel månadslön. När någon har satsat så mycket av sin livsinkomst på en affär blir ofta sura om någon säger att det var en katastrofinvestering.
Observera nu att en del som sitter på bostäder med estimerat försäljningspris på flera MSEK inte alls är så roade av det.

Höga priser gav tidigare hög fastighetsskatt. Och det kan komma tillbaka.
Höga priser ger onödig vinstskatt (som till stor del är skatt på inflation) och det är man inte speciellt road av om man nu skulle vilja byta bostad. (I sig är det inte höga priser utan att det varit stigande priser).

Man får anstränga sig för att hitta något positivt med att priserna gått upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in