2013-08-23, 08:45
Medlem
massepojkens avatar
Artikeln i DN säger att Linköpingspolisen inte gjort några efterforskningar om varbergsmannens eventuella koppling till Linköping.

" Detta kunde vi ha gjort av nyfikenhet, men i detta fall har vi Dna som ger oss svar på om det är gärningsmannen" Säger Jan Staaf.

Hur kan man ha jobbat med denna utredning i alla år och sedan när en potientiell GM(definitiv hetare än genomsnittstopsningen ) dyker upp så orkar man inte ens luska lite utan man avvaktar provsvaren.

Vad är det för poliser som är funtade så? Borde ju kasta sig på uppgiften.
Bara konstatera att polisen inte gör någonting för tillfället och att all energi är borta.

Det vi kan göra är att försöka fastslå om varbergsmannen är släkt med någon av dessa personer vi funnit.

Borde även vara intressant för en journalist på corren att gräva i.
Vore ju ett litet miniscoop om corren kunde påvisa en klar koppling mellan Varbergsmannen och regionen.
Även om så inte är fallet bör det undersökas.

Bara en tanke...

Det enklaste vore ju att kontakta Varbergsmannens mamma. Men samtidigt får man ju respektera hennes sorg. Så det känns inte riktigt aktuellt?

Edit: Har nu mailat hector.barajas@corren.se ang trådens senaste spekulationer

Edit: Autosvar från Hector. Han är på semester tom 1 september

Edit: Mailat fredrik.quist@corren.se som skrivit en del om fallet.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-23 kl. 09:38.
Citera
2013-08-23, 09:19
Avslutad
Kan ju finnas flera skäl till att småkaka säger som han säger. Kanske vill han bara ha arbetsro.

Om det här skulle vara GM så kan man undra hur man i låg ålder kan begå ett allvarligt brott och sedan klara sig i 9 år utan återfall. Då tror jag inte på psykos första gången, utan att det då fanns ett verkligt skäl (om än oförståeligt för de flesta) till den första händelsen.

Hade det varit psykos första gången tror jag han hade uppvisat flera andra problem under de här åren, och enligt vänner så var han hyfsat normal.

Troligen ett datorinköp som gått snett i Linköping eller Stockholm, för honom själv, eller en närstående. Händelsen i Varberg sker sen under en slags psykos, driven av undertryckta minnen och känslor från den första händelsen.

Jag har försökt söka en del på internet, relationer mellan dataaffärer, sekvencia, lokaler, mjärdevi, mekaniska verkstad men finner ingenting. Men man kan ju läsa på olika forum om hur folk beställt datorer som inte dykt upp. (det kan ju iof ske från större aktörer också)
Senast redigerad av Kalle81 2013-08-23 kl. 09:22.
Citera
2013-08-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag har aldrig egentligen trott på Varbergsmannen som GM i Linköping. Så är därför inte heller helt uppdaterad på varbergsmannen/tråden.

Men under kvällen fick jag ett pm från en skribent som inte deltagit i denna tråd men i andra.
Han tyckte iden om flashbackgruppen lät intressant så därför ville han bidra lite.
Skribenten känns påläst och seriös.

Enligt honom skall Varbergsmannen haft släkt i både Norrköping och Linköping.
Han påstår dessutom att polisen skall ha TRÄFF på DNA.

Sambandet skall finnas i släkterna E"""""r - L"""""""n

Kan vi uppdatera oss om varbergsmannen lite snabbt. Någon som har bild och namn? Tråden är stor och svår att hitta i.

Enligt UG skall även DNA skickats utomlands för en ytterligare analys. Det skall vara en av anledningarna till att polisen avvaktar.

Någon som är bra på att grotta i släkter och dess koppling till varann?

Kan vi styrka UGs uppgifter om att Varbergsmannen hade släkt i Nkp och Lkp så är ju detta riktigt intressant.

Vad tror vi om detta?

Jäkligt intressant Massepojken! Om det stämmer att det är träff på DNA så lär det visa sig snart , ska bli intressant att se och då behövs inte gruppen som Jenlov säger och det är ju positivt att isåfall få en avslutning på denna tragiska händelse.

Ingen DNA träff och jag hoppas att ingen bara ger upp utan att vi fortsätter . Det är oerhört viktigt att bara hålla diskussionen och fallet vid liv anser jag .
Citera
2013-08-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hoppas din källa har rätt, han måste ha mycket goda kontakter med polisen!
Men kul att det finns ett intresse att göra något och att vi är några stycken, men det kanske inte behövs nu, men vi kan alltid fortsätta att spåna vidare under tiden vi väntar på att din källa har rätt.
Hur länge väntar vi på att polisen ska offentliggöra att det var Varberg-mannen som är GM?
Det finns direkt ingen anledning att börja engagera sig om allt är löst.

Varberg-incidenten hände den 7/7, det är ca 1½ månad sedan, hur lång tid kan det ta innan polisen går ut i media och berättar att DNA't stämmer med Linköpings-mannen, 2-3 månader? Något borde man hört att DNA't matchar eller inte, så det är mycke möjligt att det är rätt och att polisen avvaktar.
Enligt DN: tidigast om några veckor räknar polisen med att få svar från SKL
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varbergs-dna-ska-matchas-mot-dna-fran-linkopingsmord/

Varberg-mannen är nr 2 i bilden från vänster. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/280103_10200468300895957_741832503_o.jpg
Han har en tatuering på höger armbåge.

Lite tankar, finns det en möjlighet att Anna-Lena attackerades först?
http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
1:20 Olle Svenson, Anna-Lenas man säger; Anna-Lena var sen, Anna-Lenas mobilen var avstängd (kan tyda på att kniven träffade mobilen, men då borde spetsen på kniven vara lite vikt), det var en kall, mörk, småregnig morgon. Det stämmer inte riktigt med er i tråden som säger att det regnade mycket, vad är det som gäller?
Om det var mörkt så var det inte så lätt att se kniven GM hade.

8:52 Anna-Lena bor här, hon tar en omväg, varför går hon inte närmaste vägen och tar stigen när hon är sen, troligtvis därför att det regnade och var lerigt på gångstigen, men då småregnade det kanske inte, hade Anna-Lena paraply?

En skolfröken kan jag tänka mig går fram och försöker bryta ett bråk speciellt om hon ser ett litet barn blir attackerad, något som hon säkert gjort tidigare i skolan, men då borde det inte skilja 15 meter mellan Anna-Lena och Mohammed, GM hade hunnit ikapp en 56årig kvinna inom 5 meter. Att Mohammed vänder sig om och försöker springa hem är mer troligt, men GM han ikapp han efter 15 meter. Jag kan tänka mig att en 8 årig pojke är snabbare en än 56årig kvinna.

12;45 Här finns ett tekniskt-indicium på att Mohammed attackerades sist. På kniven fanns en blandprofil av blod mellan GM och Mohammed men inte mellan GM och Anna-Lena. Det tyder på att det mesta blodet från första attacken på Anna-Lena ersattes med blod från sista attacken på Mohammed och sedan kom GM̈́s blod att blandas med Mohammeds men inte Anna-Lenas blod som låg under Mohammeds blod.
Ett tekniskt indicium på att Anna-Lena kan ha attackerats först.

Enklast vore att ta reda på om det fanns blod på Anna-Lena från Mohammed men inte tvärtom för att fastställa vem som attackerades först, för något BO måste ha blod på sig från det andra BO tycker jag.

Om nu Anna-Lena attackerades först så är Mohammed bara på fel plats vid fel tid och allt grävande runt Mohammeds familj har varit bortkastad tid. Se Pulver-Henkes inlägg https://www.flashback.org/sp44778219

Bara lite tankar som sagt!

Intressant Sovvandring. Det kanske är jag eller någon annan som kommit med fel info, något ösregn var det inte frågan om utan småregnigt( duggregn), ber om ursäkt för det isåfall. Att Anna-Lena attackerades först måste vi se som en möjlighet också. Tänk om hon hade något snedsteg (otrohetsaffär) med någon och att GM stod och väntade bakom buskarna med en kniv i handen och pojken kommer gåendes och ser det, han är påväg att sabba planen.

Jag tror inte på riktigt att GM ska ha stått och väntat där polismannen står i efterlystklippet, kan han ha stått där första mordet skedde? Oavsett vilket så är det lite lustigt att både Anna-Lena och Mohammed var sena och bägge blir knivhuggna!
Citera
2013-08-23, 10:10
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jäkligt intressant Massepojken! Om det stämmer att det är träff på DNA så lär det visa sig snart , ska bli intressant att se och då behövs inte gruppen som Jenlov säger och det är ju positivt att isåfall få en avslutning på denna tragiska händelse.

Ingen DNA träff och jag hoppas att ingen bara ger upp utan att vi fortsätter . Det är oerhört viktigt att bara hålla diskussionen och fallet vid liv anser jag .

Oddsen talar ju för att det är bom men det får oss givetvis bara steppa upp ett notch och spekulera vidare.

Själva tanken med en flashbackgrupp tycker jag är en spännade ide på hur man kan luska lite mer organiserat. Om gruppen byggs på framöver så kan det komma in många olika typer av kompetens och inte minst en intressant geografisk spridning.

Det finns alltid fall att fördjupa sig
Citera
2013-08-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Oddsen talar ju för att det är bom men det får oss givetvis bara steppa upp ett notch och spekulera vidare.

Själva tanken med en flashbackgrupp tycker jag är en spännade ide på hur man kan luska lite mer organiserat. Om gruppen byggs på framöver så kan det komma in många olika typer av kompetens och inte minst en intressant geografisk spridning.

Det finns alltid fall att fördjupa sig

Exakt. Jag bor i staden Linköping och funderar på att besöka mordplatsen igen och filosofera lite, skum känsla när man varit där tidigare. Känns inte som en plats där ett dubbelmord har skett, är ju på öppen gata . En grupp är helt klart intressant , det är framförallt ett bra val av fall, det är ju unikt och har knappt hänt samma sak i USA ens om jag fattat det hela rätt.

För att försvara småkakan lite så ledde han väl inte utredningen från början utan det var Benniet Henricsson och Nils Ahlberg som gjorde ? Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2013-08-23, 12:35
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Exakt. Jag bor i staden Linköping och funderar på att besöka mordplatsen igen och filosofera lite, skum känsla när man varit där tidigare. Känns inte som en plats där ett dubbelmord har skett, är ju på öppen gata . En grupp är helt klart intressant , det är framförallt ett bra val av fall, det är ju unikt och har knappt hänt samma sak i USA ens om jag fattat det hela rätt.

För att försvara småkakan lite så ledde han väl inte utredningen från början utan det var Benniet Henricsson och Nils Ahlberg som gjorde ? Rätta mig gärna om jag har fel

Skulle vara intressant att veta hur många som passerar med cykel eller per fot vid mp den tidpunkten på morgonen. Larmet kom 07:54. Kan någon av er i gruppen privatspanare ställa sig som polisen stod vid reket och vid tidpunkten 07:45-07:55 notera hur många som passerar just där ikring under tio min?

Fortsätt därefter till Djurgårdsgatan utanför ICA och notera:
  1. hur många bilar som står parkerade utanför ICA runt 08:00.
  2. hur många som passerar per fot på Djurgårdsgatan förbi ICA mellan 08:00-08:10.

Ser fram emot att få ta del av spaningsgruppens noter!
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-23 kl. 12:38.
Citera
2013-08-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Skulle vara intressant att veta hur många som passerar med cykel eller per fot vid mp den tidpunkten på morgonen. Larmet kom 07:54. Kan någon av er i gruppen privatspanare ställa sig som polisen stod vid reket och vid tidpunkten 07:45-07:55 notera hur många som passerar just där ikring under tio min?

Fortsätt därefter till Djurgårdsgatan utanför ICA och notera:
  1. hur många bilar som står parkerade utanför ICA runt 08:00.
  2. hur många som passerar per fot på Djurgårdsgatan förbi ICA mellan 08:00-08:10.

Ser fram emot att få ta del av spaningsgruppens noter!

Helt rätt MossTrums ! Eftersom jag bor 15-20 minuters promenad från mordplatsen så tar jag på mig den uppgiften . Lovar att göra det någon dag veckan som kommer.

Edit: 2-3 dagar kan jag göra det för att få ut något slags medelvärde. Det är intressant och borde stämma ganska bra överens med just den morgonen !
Senast redigerad av mackeeee 2013-08-23 kl. 14:15.
Citera
2013-08-23, 16:12
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Helt rätt MossTrums ! Eftersom jag bor 15-20 minuters promenad från mordplatsen så tar jag på mig den uppgiften . Lovar att göra det någon dag veckan som kommer.

Edit: 2-3 dagar kan jag göra det för att få ut något slags medelvärde. Det är intressant och borde stämma ganska bra överens med just den morgonen !

Detta blir intressant! Lite lättare att spekulera kring GMs plötsliga försvinnande med dessa i ryggen.
Citera
2013-08-23, 16:19
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hoppas din källa har rätt, han måste ha mycket goda kontakter med polisen!
Men kul att det finns ett intresse att göra något och att vi är några stycken, men det kanske inte behövs nu, men vi kan alltid fortsätta att spåna vidare under tiden vi väntar på att din källa har rätt.
Hur länge väntar vi på att polisen ska offentliggöra att det var Varberg-mannen som är GM?
Det finns direkt ingen anledning att börja engagera sig om allt är löst.

Varberg-incidenten hände den 7/7, det är ca 1½ månad sedan, hur lång tid kan det ta innan polisen går ut i media och berättar att DNA't stämmer med Linköpings-mannen, 2-3 månader? Något borde man hört att DNA't matchar eller inte, så det är mycke möjligt att det är rätt och att polisen avvaktar.
Enligt DN: tidigast om några veckor räknar polisen med att få svar från SKL
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varbergs-dna-ska-matchas-mot-dna-fran-linkopingsmord/

Varberg-mannen är nr 2 i bilden från vänster. https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/280103_10200468300895957_741832503_o.jpg
Han har en tatuering på höger armbåge.

Lite tankar, finns det en möjlighet att Anna-Lena attackerades först?
http://www.youtube.com/watch?v=eWXWDo1wO2o
1:20 Olle Svenson, Anna-Lenas man säger; Anna-Lena var sen, Anna-Lenas mobilen var avstängd (kan tyda på att kniven träffade mobilen, men då borde spetsen på kniven vara lite vikt), det var en kall, mörk, småregnig morgon. Det stämmer inte riktigt med er i tråden som säger att det regnade mycket, vad är det som gäller?
Om det var mörkt så var det inte så lätt att se kniven GM hade.

8:52 Anna-Lena bor här, hon tar en omväg, varför går hon inte närmaste vägen och tar stigen när hon är sen, troligtvis därför att det regnade och var lerigt på gångstigen, men då småregnade det kanske inte, hade Anna-Lena paraply?

En skolfröken kan jag tänka mig går fram och försöker bryta ett bråk speciellt om hon ser ett litet barn blir attackerad, något som hon säkert gjort tidigare i skolan, men då borde det inte skilja 15 meter mellan Anna-Lena och Mohammed, GM hade hunnit ikapp en 56årig kvinna inom 5 meter. Att Mohammed vänder sig om och försöker springa hem är mer troligt, men GM han ikapp han efter 15 meter. Jag kan tänka mig att en 8 årig pojke är snabbare en än 56årig kvinna.

12;45 Här finns ett tekniskt-indicium på att Mohammed attackerades sist. På kniven fanns en blandprofil av blod mellan GM och Mohammed men inte mellan GM och Anna-Lena. Det tyder på att det mesta blodet från första attacken på Anna-Lena ersattes med blod från sista attacken på Mohammed och sedan kom GM̈́s blod att blandas med Mohammeds men inte Anna-Lenas blod som låg under Mohammeds blod.
Ett tekniskt indicium på att Anna-Lena kan ha attackerats först.

Enklast vore att ta reda på om det fanns blod på Anna-Lena från Mohammed men inte tvärtom för att fastställa vem som attackerades först, för något BO måste ha blod på sig från det andra BO tycker jag.

Om nu Anna-Lena attackerades först så är Mohammed bara på fel plats vid fel tid och allt grävande runt Mohammeds familj har varit bortkastad tid. Se Pulver-Henkes inlägg https://www.flashback.org/sp44778219

Bara lite tankar som sagt!

Hmm.. Jävligt smart tänkt. Givetvis borde det vara så det BO nr2 har blodspår från BO nr 1.
Typ vid knivhugg1,2,3 borde ju blod definitivt finnas från BO1 i ingångshålen.

Är det därför som polisen verkar så tvärsäkra på att Mohammed mördades först? Att dom hittad Ms blod på/i Anna Lena?
Citera
2013-08-23, 17:21
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Fortsätt efter ICA till trafikljusen Drottninggatan-Djurgårdsgatan och räkna potentiella vittnen under x antal minuter; till sist en liten promenad till trafikljuset Barnhemsgatan mot First Class Hotell hur många gående/cyklande hänger där i väntan på grön gubbe efter kl 08:00? Det är två tänkbara flyktvägar gm kunde tagit för att lämna kvarteret men det finns ju inga vittnen av honom?

edit: First Class Hotell, dvs du ser en lampaffär o inte hotellet vid ett första ögonkast med det finns där.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-23 kl. 17:37.
Citera
2013-08-23, 19:30
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Hej på er alla!

Jag är också med i gruppen om jag får, men vad exakt innebär det?

Vad anser ni grabbar (för det är väl bara grabbar som är fast på sånt här) att ett lämpligt straff vore? Jag menar vad ni anser rent personligen, inte vad ni tror att en domstol skulle döma till. Nu kanske jag flyttar diskussionen bort från väldigt praktiska frågor till en mer moralfilosofisk sådan, men va fan.

Själv anser jag att döden är det enda rimliga straffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in