2013-08-22, 13:05
Medlem
Om man har en teori (snarare gissning) på ett namn. Kan man maila det "tipset" eller måste man ha några belägg? Sannolikheten att jag skulle pricka rätt bara på en "känsla" (eller knappt det) existerar ju inte men det skadar ju heller inte om dom kollar upp namnet och ser om dom dnatestat honom. Han var vid morden 17-18år och har bott i närheten i omgångar tror jag. Flyttat till och från Linköping tror jag. Så funderade på om personen haft en stor anledning att flytta för att kanske undvika dnatest? Kanske svamlar lite just nu. Men vet inte 100% då jag inte känner honom utan mer folk runt omkring personen.

Med närheten menar jag runt Linköping om det var i närheten av morden vet jag inte. Så det är långsökt. Vet heller inte om han bodde i Linköping 2004. Kan lika gärna vara så att han flyttade till Linköping efter morden och därmed kanske han redan har dnatestats.
Citera
2013-08-22, 13:18
Medlem
Kan någon bara kort sammanfatta varför polis och alla är säkra på att det var en ung kille(15-25). Vittnen som sett denna kille, var han blodig eller varför måste det vara honom? Kan inte folk bara ha sett en snubbe i närheten av mordplatsen fast det inte var honom? Tror att det stämmer men mest nyfiken att det verkar 100% att så är fallet?

En teori av mig är dock att 8åringen varit elak mot någon i sin egna ålder (+-1år) på skolan troligen dagen innan. Och att den mobbade ungen sedan berättat för sin psykade storebror vad som hänt och att storebrorsan sedan lärde 8åringen en läxa. Och eftersom att kvinnan blev vittne och t.o.m kanske kände igen storebrorsan så attackerade han henne också.

Dum teori?
Citera
2013-08-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stavens
Om man har en teori (snarare gissning) på ett namn. Kan man maila det "tipset" eller måste man ha några belägg? Sannolikheten att jag skulle pricka rätt bara på en "känsla" (eller knappt det) existerar ju inte men det skadar ju heller inte om dom kollar upp namnet och ser om dom dnatestat honom. Han var vid morden 17-18år och har bott i närheten i omgångar tror jag. Flyttat till och från Linköping tror jag. Så funderade på om personen haft en stor anledning att flytta för att kanske undvika dnatest? Kanske svamlar lite just nu. Men vet inte 100% då jag inte känner honom utan mer folk runt omkring personen.

Med närheten menar jag runt Linköping om det var i närheten av morden vet jag inte. Så det är långsökt. Vet heller inte om han bodde i Linköping 2004. Kan lika gärna vara så att han flyttade till Linköping efter morden och därmed kanske han redan har dnatestats.

Tycker absolut att du ska tipsa. Vet inte om du får några frågor varför du misstänker personen, men du behöver inte ha några starka misstankar, du kan i princip säga det du skrivit här. Du kan givetvis inte drabbas av något om det skulle vara fel, alla som tipsat om misstänkta personer har ju hittills haft fel.
Citera
2013-08-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stavens
Kan någon bara kort sammanfatta varför polis och alla är säkra på att det var en ung kille(15-25). Vittnen som sett denna kille, var han blodig eller varför måste det vara honom? Kan inte folk bara ha sett en snubbe i närheten av mordplatsen fast det inte var honom? Tror att det stämmer men mest nyfiken att det verkar 100% att så är fallet?

En teori av mig är dock att 8åringen varit elak mot någon i sin egna ålder (+-1år) på skolan troligen dagen innan. Och att den mobbade ungen sedan berättat för sin psykade storebror vad som hänt och att storebrorsan sedan lärde 8åringen en läxa. Och eftersom att kvinnan blev vittne och t.o.m kanske kände igen storebrorsan så attackerade han henne också.

Dum teori?

Alla vittnen talar om en ung GM, även det andra offret Anna-Lena hann säga att han var i 20-årsåldern innan hon dog.

Din teori är absolut inte dålig, många i tråden har haft liknande teorier, och även Leif GW Persson tror att det rör sig om något sådant. Svagheten i denna teori är väl att om det funnits en sådan uppenbar koppling mellan GM och Mohammed så borde han varit hittad vid det här laget.
Citera
2013-08-22, 18:34
Medlem
Lösningen på problemet är att kalla in dna på alla som vistas i sverige, och stämma av mot dna från brottstillfället.

Om man gör detta så kommer det ske betydligt mindre brott också.
Citera
2013-08-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Mkt intressanta ideer du har och detta får vi fundera vidare på under dagen.

Det är ju oerhört frustrerande att bara kunna spekulera i fallet. Nu vill vi ju vidare helt klart.

Hur grundlig var polisens dörrknackning i närområden 6 år efter mordet?

Jag är oerhört skeptisk och mkt hinner hända på 6 år. Att dom skall ha gått till botten med VARJE enskild bostad har jag svårt att se.

Kanske vi skulle presentera en riktigt seriös teori kring detta och maila Herr småkaka och fråga hur väl området är kartlagt? Har dom verkligen grottat tillräckligt? Har dom tänkt på allt?

Man borde väl kunna ta fram ett "släktträd" på alla som var skrivna 250 meter ifrån ICA

Vi skulle även kunna kontakta corren och presentera en "privatspanarteori" och lite glatt ifrågasätta såväl polisutredingen samt den lilla tjockisen GW

Vi behöver isåfall en talesman för flashbackgruppen. Någon som känner sig manad?
För ett par dagar sedan stod granngrabben under mig och höll upp trappdörren till mig och va så trevlig. Han är inte längre än 130-140cm och har precis börjat andra klass och är 8 år, jag tänkte på en gång på Mohammed.

Sen i våras då jag blev intresserad har jag trott på i princip alla scenarion, varför? Mer och mer information har sugits in som har gjort att jag omvärderat teorierna efter hand.

Överst på listan som jag tror på idag är en 18-24-åring som fått spelet och utfört dådet, men det finns inget som säger att det är så till 100%, det är bara vad jag tror. Jag går igenom fallet x-antal ggr per dag och är öppen för att ändra mig några gånger till om något annat scenario sjunger bättre. Därför är det nog viktigt att vi som brinner ältar vidare dom scenarion vi har ett tag till för att se om det finns något annat som kan ändra allt.
Ett tag till behöver inte betyda i all evighet utan vi ger det kanske ett par veckor i taget och ser var vi står, på samma gång kan vi fundera på hur vi ska gå vidare för att kanske hitta någon väg för att få en lösning.

Det som även är tragiskt i fallet är att det ligger en misstanke över Mohammeds pappa och familj att dom döljer något. Troligtvis är det inte så och därför är en lösning viktig, den skulle rentvå dom helt.

Tankar och tokiga idéer!
Ska vi diskutera vidare och vänta, eller göra något?
Vi i tråden som riktigt brinner för att få en lösning och hitta GM, hur många är vi, 5-10 st?
Polisen har idag ingen som brinner för att lösa mordet då ingen jobbar med fallet, polisen brinner på sparlåga.
Om vi ska göra något tycker jag i så fall att vi kör ett helt öppet race i tråden och hänvisar till tråden om vi bränner iväg några mejl/samtal till polisen, myndighet eller professorer, och att vi sedan redovisar i tråden vad som händer så att alla kan följa med vad som händer, det kan bli riktigt spännande.

Det är en stor skillnad på om 10 person ringer/skickar mejl istället för att 1 person gör det.
Hur många är intresserade?
Jag är med + du, massepojken? 2 st.
Det behövs fler.

Det kostar inte så mycket att testa och vi kommer säkert att bemötas med kalla handen. Jag har inget att förlora förutom en massa tid som jag inte vet vad jag ska göra med.

Någon som vill bygga på eller har andra idéer?
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-22 kl. 18:56.
Citera
2013-08-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
För ett par dagar sedan stod granngrabben under mig och höll upp trappdörren till mig och va så trevlig. Han är inte längre än 130-140cm och har precis börjat andra klass och är 8 år, jag tänkte på en gång på Mohammed.

Sen i våras då jag blev intresserad har jag trott på i princip alla scenarion, varför? Mer och mer information har sugits in som har gjort att jag omvärderat teorierna efter hand.

Överst på listan som jag tror på idag är en 18-24-åring som fått spelet och utfört dådet, men det finns inget som säger att det är så till 100%, det är bara vad jag tror. Jag går igenom fallet x-antal ggr per dag och är öppen för att ändra mig några gånger till om något annat scenario sjunger bättre. Därför är det nog viktigt att vi som brinner ältar vidare dom scenarion vi har ett tag till för att se om det finns något annat som kan ändra allt.
Ett tag till behöver inte betyda i all evighet utan vi ger det kanske ett par veckor i taget och ser var vi står, på samma gång kan vi fundera på hur vi ska gå vidare för att kanske hitta någon väg för att få en lösning.

Det som även är tragiskt i fallet är att det ligger en misstanke över Mohammeds pappa och familj att dom döljer något. Troligtvis är det inte så och därför är en lösning viktig, den skulle rentvå dom helt.

Tankar och tokiga idéer!
Vi i tråden som riktigt brinner för att få en lösning och hitta GM, hur många är vi, 5-10 st?
Polisen har idag ingen som brinner för att lösa mordet då ingen jobbar med fallet, polisen brinner på sparlåga.
Om vi ska göra något tycker jag i så fall att vi kör ett helt öppet race i tråden och hänvisar till tråden om vi bränner iväg några mejl/samtal till polisen, myndighet eller professorer, och att vi sedan redovisar i tråden vad som händer så att alla kan följa med vad som händer, det kan bli riktigt spännande.

Det är en stor skillnad på om 10 person ringer/skickar mejl istället för att 1 person gör det.
Det behövs fler.

Det kostar inte så mycket att testa och vi kommer säkert att bemötas med kalla handen. Jag har inget att förlora förutom en massa tid som jag inte vet vad jag ska göra med.

Bra inlägg sovvandring , håller med om allt. Sovvandring , Massepojken plus jag själv mackeeee är med på dina idéer . Lite ont om tid nu, återkommer ikväll med ett mer utförligt inlägg!
Citera
2013-08-22, 21:09
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring

Tankar och tokiga idéer!

Det behövs fler.

Detta kan bli oerhört intressant!

Personligen tycker jag livet gått i stå och jag söker ständigt kickar och nya intellektuella utmaningar.

En Flashbackgrupp skulle kunna leda till att vi istället för att bara spekulera skaffar oss mesta möjliga info kring utredningen.

Jag gillar Sovvandrings ide om att köra ett helt öppet race och publicera ALLT i tråden.

Känns lite mer legitimt oxå om man så att säga kan hänvisa till tråden när man ringer runt och dylikt.

Flashbackgruppen består just nu av Sovvandring, massepojken, Mackeeee

Alla som känner lite extra intresse för att lösa denna gåta tycker jag ska gå med i gruppen.
Desto fler vi blir desto mer kan vi bidra med.

Vilka vill vara med?
Alla är välkomna!!

Kan vi höja kvaliten på tråden flera snäpp och i med detta så kommer det tillkomma nya läsare.

I tex kontakten med polisen tror jag det kan vara klokt att ha en talesman för gruppen. Om vi överöser dom med mail tiltar dom nog bara.

Tycker man kan prova massa infallsvinklar. Tex kan vi bjuda in någon utredare från fallet till tråden.
Ligger ju faktiskt i allmänhetens intresse att få veta vad polisen gör i detta fall.

Skadar ju aldrig att fråga!

Hänger ni med på tankegången! Lägger vi ner lite extra jobb kan detta bli kul.
Senast redigerad av massepojken 2013-08-22 kl. 21:13.
Citera
2013-08-22, 23:00
Medlem
massepojkens avatar
Jag har aldrig egentligen trott på Varbergsmannen som GM i Linköping. Så är därför inte heller helt uppdaterad på varbergsmannen/tråden.

Men under kvällen fick jag ett pm från en skribent som inte deltagit i denna tråd men i andra.
Han tyckte iden om flashbackgruppen lät intressant så därför ville han bidra lite.
Skribenten känns påläst och seriös.

Enligt honom skall Varbergsmannen haft släkt i både Norrköping och Linköping.
Han påstår dessutom att polisen skall ha TRÄFF på DNA.

Sambandet skall finnas i släkterna E"""""r - L"""""""n

Kan vi uppdatera oss om varbergsmannen lite snabbt. Någon som har bild och namn? Tråden är stor och svår att hitta i.

Enligt UG skall även DNA skickats utomlands för en ytterligare analys. Det skall vara en av anledningarna till att polisen avvaktar.

Någon som är bra på att grotta i släkter och dess koppling till varann?

Kan vi styrka UGs uppgifter om att Varbergsmannen hade släkt i Nkp och Lkp så är ju detta riktigt intressant.

Vad tror vi om detta?
Citera
2013-08-22, 23:04
Medlem
LeonVances avatar
Räkna in mig i gruppen!
Citera
2013-08-22, 23:12
Medlem
massepojkens avatar
Namnet på Varbergsmannen har ju florerat i media så jag lägger ut namnet. Moderator får ta bort inlägget om detta ej är tillåtet i detta fall.

Nicolas Estemar

Någon som har några bilder på honom?
Citera
2013-08-22, 23:19
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Namnet på Varbergsmannen har ju florerat i media så jag lägger ut namnet. Moderator får ta bort inlägget om detta ej är tillåtet i detta fall.

Nicolas Estemar

Någon som har några bilder på honom?

http://image.bayimg.com/6fc8f0fc59e03fa04cbb71286f3c7d001c755314.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/5772_1202507417345_4818219_n.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in