2013-08-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZachariasTopelius
Var det bara jag som tänkte WT-alert? Ogillas av mig.

Kom igen, är det begreppet verkligen så urvattnat? Det är ett hus för över tre miljoner i en ort främst befolkad av övre medelklass. Allt i huset är i toppskick om än lite opersonligt. Hur i hela världen är det "white trash"?
Citera
2013-08-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Inte första gången denna är med i tråden va?
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hersby-lidingo-kommun-hersbyvagen-18a-5050827

Konstig planlösning... Huset var ganska häftigt, men man måste gå igenom badrummet för att komma till tvättstugan eller klädkammaren (kul om nån duschar, tur iaf att det var egen dörr till toan) och man måste gå igenom ett sovrum för att komma till det som troligen är tänkt som barnbadrum. Kanske inte helt populärt att ett av barnen måste väcka ett annat bara för att kunna gå och göra sig klar på morgonen, eller störa bara för att gå på toa under dagen. Sovrummet uppe till vänster gör mig också lite konfunderad. Måste man gå via badrummet för att komma dit? Återigen, man kanske inte vill bli störd när man står och duschar... Har de ens lås på badrumsdörren tro?
Citera
2013-08-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Konstig planlösning... Huset var ganska häftigt, men man måste gå igenom badrummet för att komma till tvättstugan eller klädkammaren (kul om nån duschar, tur iaf att det var egen dörr till toan) och man måste gå igenom ett sovrum för att komma till det som troligen är tänkt som barnbadrum. Kanske inte helt populärt att ett av barnen måste väcka ett annat bara för att kunna gå och göra sig klar på morgonen, eller störa bara för att gå på toa under dagen. Sovrummet uppe till vänster gör mig också lite konfunderad. Måste man gå via badrummet för att komma dit? Återigen, man kanske inte vill bli störd när man står och duschar... Har de ens lås på badrumsdörren tro?

för att börja med dina sista (och första) fundering så är det väl så att sovrummet upp i vänstra hörnet sas ha eget badrum/walk-in closet. det kanske inte är så jättevanligt i sverige men mer vanligt i andra länder, så att man kan göra sig i ordning utan att sas behöva lämna sovrummet.

och vad gäller det där med banrbadrummet så finns det ju en toalett/handfat till på höger sida. det som saknas där är ju dock en dusch.
Citera
2013-08-22, 19:31
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hersby-lidingo-kommun-hersbyvagen-18a-5050827
Tror ni man steks som en tomat i ett växthus? Annars tycker jag nog det är fint på sitt sätt.

Citat:
Fyfan va obekvämt trädgården såg ut. Vidare såg det för det mestadels ut som ett hotell.
någon som inte vill klippa gräs.

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
För dig som gillar vinklar och vrår, och med tak som börjar redan i marknivå. Låg ute nån gång förra året, ute nu igen:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-gamla-viken-hoganas-kommun-sjogatan-8b-4767215
Varför bygger man så där egentligen? Nog för att det kan vara kul med annorlunda vinklar men i det där huset blir ju mycket av golvytan omöjlig att använda och taket "anfaller". I en vindsvåning kan man ju förstå, att man tar vad man har, men varför skapa problemet frivilligt i ett nybyggt hus?
Citera
2013-08-22, 19:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Den där glaskupolen får det att se ut som en offentlig byggnad byggd på 90-talet. I övrigt var det ganska trevligt på insidan, men fult utanpå.
Citera
2013-08-22, 20:06
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Den där har jag alltid undrat över när men åkt förbi eller handlat på affären bredvid. Som en bondgård som blev kvar när staden byggdes runt omkring den.

Fint läge i stan är det. Antar att allt rivs och att det blir nybyggen av det.

Det verkar som om någon nappat direkt: http://www.vk.se/957759/garden-till-salu-for-15-miljoner
Citera
2013-08-22, 20:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Det verkar som om någon nappat direkt: http://www.vk.se/957759/garden-till-salu-for-15-miljoner

Skönt svar från sonen i slutet på artikeln:
- Hur känns det nu?
- Visst känns det lite vemodigt, men tiden måste ha sin gång, konstaterar han.

15 miljoner i fickan är nog också hyggliga plåster på såren, även om han får skatta och kanske måste dela med något syskon
Citera
2013-08-22, 20:24
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Varför bygger man så där egentligen? Nog för att det kan vara kul med annorlunda vinklar men i det där huset blir ju mycket av golvytan omöjlig att använda och taket "anfaller". I en vindsvåning kan man ju förstå, att man tar vad man har, men varför skapa problemet frivilligt i ett nybyggt hus?

För att man vill vara annorlunda? Byggnadstekniken är ju också väldigt rationell, eftersom hela huskonstruktionen egentligen är en förstorad takstol, så kallad A-frame. Men visst, det blir ju väldigt opraktiskt. För att inte tala om att alla fönsteröppningar blir betydligt dyrare och krångligare, med alla sina vinklar. Men det finns ju alltid nån som gärna betalar för att vara annorlunda. Det kan ju också vara väldigt mysigt...
Citera
2013-08-22, 23:34
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
För att man vill vara annorlunda? Byggnadstekniken är ju också väldigt rationell, eftersom hela huskonstruktionen egentligen är en förstorad takstol, så kallad A-frame. Men visst, det blir ju väldigt opraktiskt. För att inte tala om att alla fönsteröppningar blir betydligt dyrare och krångligare, med alla sina vinklar. Men det finns ju alltid nån som gärna betalar för att vara annorlunda. Det kan ju också vara väldigt mysigt...
Jo så är det väl, och annorlunda förstår jag absolut, fast jag skulle välja en annan annorlunda form. Tycker man ska kunna titta ner från åtminstone en del av fönstren. Annars är man lite instängd och avstängd från omvärlden. Men det är absolut mysigt med takfönster/vindslkuopor också på ett par fönster, så man kan titta på månen...

Jag menar, lappkåta är säkert otroligt mysigt, men de flesta vill ha lite mer space till vardags.
Citera
2013-08-23, 00:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jo så är det väl, och annorlunda förstår jag absolut, fast jag skulle välja en annan annorlunda form. Tycker man ska kunna titta ner från åtminstone en del av fönstren. Annars är man lite instängd och avstängd från omvärlden. Men det är absolut mysigt med takfönster/vindslkuopor också på ett par fönster, så man kan titta på månen...

Jag menar, lappkåta är säkert otroligt mysigt, men de flesta vill ha lite mer space till vardags.

Jo, framförallt är utförandet på just det där huset helt kontraproduktivt. Vanligtvis använder man sig av A-frames för att dom är billiga och lätta att smälla upp, perfekt för självbyggare. Dom bärande elementen består som sagt av en takstol lika stor som huset, och med två skivor av tak lutade mot varandra. Vanligtvis har man inga genomföringar genom taket, huset får därför bara öppningar på kortsidorna.

Men det där huset har ju en mängd takfönster på långsidorna, vilket gör det dyrt och krångligt att uppföra. Så, det är bara en massa drawbacks. Dyrt, krångligt, opraktiskt. Men visst, är man väldigt kåt på den typen av hus, så varför inte...
Citera
2013-08-23, 05:10
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Var det bara jag som tänkte WT-alert? Ogillas av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Kom igen, är det begreppet verkligen så urvattnat? Det är ett hus för över tre miljoner i en ort främst befolkad av övre medelklass. Allt i huset är i toppskick om än lite opersonligt. Hur i hela världen är det "white trash"?

Nej, WT kan man absolut inte kalla det där - då har man missuppattat begreppet från början. WT hostar inte upp 4 mille för ett hus, de ska helst bo i en större husvagn eller hyreslägenhet.

För övrigt tyckte jag huset var rätt trevligt, skönt med nåt som är relativt nytt men ändå sticker ut lite utan att det blir helt crazy.
Citera
2013-08-23, 06:20
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-jutahusen-lunds-kommun-kanikgatan-6c-5561251 är lite spännande. Undrar varför man byggt så och hur det sett ut från början... Känns inte som om det här är något man normalt byggde på tiden då huset byggdes. Det är ett klassiskt arbetarområde så det kanske var kök i sovrummet och gemensamt badrum?

Lägenheten är dock inte "unik" för det var en likadan uppe för ungefär ett år sedan, och jag tror inte det är samma.

(för övrigt diggar jag Forbidden Planet-planschen på väggen )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in