Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Jo så är det väl, och annorlunda förstår jag absolut, fast jag skulle välja en annan annorlunda form. Tycker man ska kunna titta ner från åtminstone en del av fönstren. Annars är man lite instängd och avstängd från omvärlden. Men det är absolut mysigt med takfönster/vindslkuopor också på ett par fönster, så man kan titta på månen...
Jag menar, lappkåta är säkert otroligt mysigt, men de flesta vill ha lite mer space till vardags.
Jo, framförallt är utförandet på just det där huset helt kontraproduktivt. Vanligtvis använder man sig av A-frames för att dom är billiga och lätta att smälla upp, perfekt för självbyggare. Dom bärande elementen består som sagt av en takstol lika stor som huset, och med två skivor av tak lutade mot varandra. Vanligtvis har man inga genomföringar genom taket, huset får därför bara öppningar på kortsidorna.
Men det där huset har ju en mängd takfönster på långsidorna, vilket gör det dyrt och krångligt att uppföra. Så, det är bara en massa drawbacks. Dyrt, krångligt, opraktiskt. Men visst, är man väldigt kåt på den typen av hus, så varför inte...