2013-08-22, 16:12
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, men åbergsmasten täcker säkert där också.

Säkert. Men jag undrar varför de koncentrerade sig där i början. Det är ju en bit från hennes hem tänker jag. Och om båda signalerna (kl 18.40 & 21) var därifrån så ökar ju möjligheten att hon var där hela tiden. Men som sagt, det handlar ju om hur de mäter signalen. Den kan ju täcka halva Boden, men av någon anledning så fokuserade man där och jag undrar varför?
Citera
2013-08-22, 16:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Säkert. Men jag undrar varför de koncentrerade sig där i början. Det är ju en bit från hennes hem tänker jag. Och om båda signalerna (kl 18.40 & 21) var därifrån så ökar ju möjligheten att hon var där hela tiden. Men som sagt, det handlar ju om hur de mäter signalen. Den kan ju täcka halva Boden, men av någon anledning så fokuserade man där och jag undrar varför?

I det läget visste man bara att VB skulle hem till någon i Bodsvedjan eller Sävast. Har för mig att det var mamman som är källan till den uppgiften. Har man ingen konkret punkt att utgå ifrån återstår området som mobilen befunnit sig i senast känt. Skrev att hon skulle motionera, då kan ju motionsspår med omgivningar vara intressanta.

Nu vet vi inte hur mycket polisen jobbade på saken, men VB skrev att hon skulle hem till någon efter motionen, borde varit prio ett att snoka upp pluggkompisen innan man drog igång värsta pådraget, men det gjordes kanske i bakgrunden.

EDIT;Vet vi förresten hur länge KJ bott på Flottiljvägen? Mamman borde kanske haft KJ namn initialt, men verkar inte så.
Senast redigerad av OY 2013-08-22 kl. 16:29.
Citera
2013-08-22, 16:31
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Menar någon här i så fall att mottagaren/na av sms:en inte skulle känna till anledningen och varför, och vem hon var med? Varför tipsade inte NN polisen om KJ när det blev känt att VB var försvunnen? Osannolikt att det skulle vara så utan att det ligger en hund begraven.(inte KJ:S)

Precis. Det är jätte konstigt. Och om jag bestämt att plugga med någon som aldrig dyker upp skulle jag ringa föräldrarna och kolla vad som hänt. Och då skulle ju mamman i sin tur vetat vem hon hade tänkt att gå till. Hon sa ju till polisen att hon inte visste vem hon skulle "plugga" hos.

Jag får inte ihop det alls...

En annan sak som slog mig: Hon skrev ju att hon skulle ut och motionera sen hem till kompis och plugga kl 14.23. Hon lämnade bostaden runt kl 15. Då har hon alltså troligtvis inte hunnit motionera innan. Alltså lämnade hon bostaden eventuellt kl 15 för att motionera. Hon lär ju inte ha sprungit med skolböckerna under armen till kompisen. Min tanke är då att hon försvann när hon motionerade, inte när hon pluggade. För det tänkte hon göra hemma senare. "Motionera" kan ju också ha varit en förevändning till annat. Är det så här så förklarar ju det mina första rader. Det är ingen pluggkompis som efterlyst henne för hon skulle aldrig hem till någon och plugga.
Som jag skrev i tidigare inlägg kan hon ju ha menat att hon skulle ut och motionera sen hem till en kompis och senare plugga (alltså hemma).
Hon försvann redan under "motionsrundan".
Citera
2013-08-22, 16:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Precis. Det är jätte konstigt. Och om jag bestämt att plugga med någon som aldrig dyker upp skulle jag ringa föräldrarna och kolla vad som hänt. Och då skulle ju mamman i sin tur vetat vem hon hade tänkt att gå till. Hon sa ju till polisen att hon inte visste vem hon skulle "plugga" hos.

Jag får inte ihop det alls...

En annan sak som slog mig: Hon skrev ju att hon skulle ut och motionera sen hem till kompis och plugga kl 14.23. Hon lämnade bostaden runt kl 15. Då har hon alltså troligtvis inte hunnit motionera innan. Alltså lämnade hon bostaden eventuellt kl 15 för att motionera. Hon lär ju inte ha sprungit med skolböckerna under armen till kompisen. Min tanke är då att hon försvann när hon motionerade, inte när hon pluggade. För det tänkte hon göra hemma senare. "Motionera" kan ju också ha varit en förevändning till annat. Är det så här så förklarar ju det mina första rader. Det är ingen pluggkompis som efterlyst henne för hon skulle aldrig hem till någon och plugga.
Som jag skrev i tidigare inlägg kan hon ju ha menat att hon skulle ut och motionera sen hem till en kompis och senare plugga (alltså hemma).
Hon försvann redan under "motionsrundan".

Tror att du missat en del. KJ säger att VB varit hos honom och pluggat. Till övriga vill jag peka på det där med 15.00. Har inte exakt i huvudet nu, men nog gjordes det sista inlägget på Facebook närmare 16 än 15?
Citera
2013-08-22, 17:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det var bodenpolisen som sökte, och sökte i det område som täcktes av både åbergsmasten och sävastmastten. Den misstänkte inget brott. Det var luleåpolisen som utredde brott.
Citera
2013-08-22, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var bodenpolisen som sökte, och sökte i det område som täcktes av både åbergsmasten och sävastmastten. Den misstänkte inget brott. Det var luleåpolisen som utredde brott.

Det är dock av vikt att notera, polisen lade stora resurser på området söder Åberget och Sävast fritidsområde, helikopter användes, hundar och flera patruller. De området täcks inte av åbergsmasten utan bara av sävastklinten. Envist hävdar jag att sista "svaga" signalen kom från sävastklinten så området var hett i detta sökskede. Där har iaf BO's mobil slocknat, frågan är väl närmast hur långt från masten befann sig mobilen när den slocknade, det går väl knappast att mäta med dagens teknik vad jag vet..??? eller.. Går det att räkna ut riktning från masten med någon form av triangulering med fler master ??

Det nämndes i tråden tidigare om en man som kom cyklande in på ett kvarter i södra svartbyn, ledde hojen över ett fält, lämnade den där..gick efter stängslet mot järnvägen i riktning mot cykelvägen (akvedukt under väg 97 och järnväg), gick under stängslet strax innan cykelbanan..försvann i riktning mot Bodsvedjan efter nämnda cykelväg. När (datum) hittar jag inte i tråden men kan det vara GM som senare söker sin tidigare dumpning av mobilen för området täcks av sävastklinten. Kanske långsökt.

Om det inte var ett troll som gästspelade så kan uppgiften ha viss bärighet och vara intressant för mtGM har enligt polisen inte s.a.s. inte uppträtt som en "GM" vad man nu menar med det..

Kan någon hjälpa till med denna uppgift om den har sanning eller var bara ett troll.
Citera
2013-08-22, 18:11
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror att du missat en del. KJ säger att VB varit hos honom och pluggat. Till övriga vill jag peka på det där med 15.00. Har inte exakt i huvudet nu, men nog gjordes det sista inlägget på Facebook närmare 16 än 15?

Ja, KJ säger det ja, men har vi något annat som talar för det? Jag kan absolut ha missat någott.
Det sista inlägget var skämtet som postades 15.22, alltså strax efter hon lämnat bostaden (om de uppgifterna stämmer).
Citera
2013-08-22, 18:13
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag har en fråga som jag inte kunnat få svar på ännu i tråden. Varför var KJ vid ödeshuset omkring den 16/5? Brukade han hålla till där ibland?

Nej, det är ingenting som uppfattats som underligt i utredningen, det är inte av underlig art då mycket fler personer håller till i området av olika skäl, arbetsmässigt eller fritidsmässigt.

Även om man i nuläget anat en hel del underliga ting och iakttagelser så är det inget som det läggs särskild vikt vid just nu.

KJ har säkerligen befunnit sig där, men som sagt, ingenting som skiljer sig från den vardagliga joggaren eller friluftsmänniskan.
Citera
2013-08-22, 19:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Nej, det är ingenting som uppfattats som underligt i utredningen, det är inte av underlig art då mycket fler personer håller till i området av olika skäl, arbetsmässigt eller fritidsmässigt.

Även om man i nuläget anat en hel del underliga ting och iakttagelser så är det inget som det läggs särskild vikt vid just nu.

KJ har säkerligen befunnit sig där, men som sagt, ingenting som skiljer sig från den vardagliga joggaren eller friluftsmänniskan.

Att du inte ger upp. Jag har gått igenom tidigare inlägg från dig (säkert fler som gjort också) och det finns ingenting i dem som tyder på att du skulle arbeta på aktuell polismyndighet och ha insyn i utredningen. Eller ens vara polis för den delen. Så varför sitta och låtsas som du har gjort nu i 3 månader, samtidigt som ingenting någonsin händer som du förutspår att det ska göra.
Citera
2013-08-22, 19:22
Medlem
chilipreppers avatar
Att man funnit BOs blod i KJs bil kan ju bara betyda att han styckat hennes kropp långt åt helvete från Boden, tycker man.

Förlåt, mitt minne sviker ; Bekräftade VBs mamma att hon haft skolböcker med sig när hon lämnade hemmet?

Vidhåller min teori om att KJ ska ha kört ut VB i skogen, hon har blivit upprörd av någon anledning. Kanske vägrade han köra hem henne?
Citera
2013-08-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliprepper
Att man funnit BOs blod i KJs bil kan ju bara betyda att han styckat hennes kropp långt åt helvete från Boden, tycker man.

Förlåt, mitt minne sviker ; Bekräftade VBs mamma att hon haft skolböcker med sig när hon lämnade hemmet?

Vidhåller min teori om att KJ ska ha kört ut VB i skogen, hon har blivit upprörd av någon anledning. Kanske vägrade han köra hem henne?

Tror inte mamman har en aning faktiskt. Det bästa skulle vara att ta dit några från hennes klass som fick gå igenom alka kvarvarande böcker, och dels kolla om de som var aktuella inför tentan finns kvar.

Här finns ypperligt tillfälle att bekräfta eller slå hål på KJs vittnesmål om böcker.

Alktså, vi vet ju inte vad han sagt, men för polis/åklagare så är det ju intressant att veta.

OM detta inte görs, och det visar sig vara så att alla böcker finns på plats, så är det VB säger om att plugga ganska mystiskt...
Om det saknas böcker av rätt sort, så är det ytterligare ett bevis i KJ favör. Att hon verkligen varit där och studerat.

Jag hoppas inte detta förbisetts, eftersom böckerna kanske står i NÅGONS bokhylla som en trofé.
Och då är det ju bra om poliserna i Boden överhuvudtaget vet vad de ska leta efter förutom ett par händer.

Ut och sök!
Citera
2013-08-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83

Såklart att det är av vikt. Det kommer vara ett av huvudindicierna för åklagarna.
- Förklara vad du gjorde kring Gula huset den 18/5?
Så kommer det låta...

Visst, KJ kanske var där många gånger tidigare och kände till området.
Det om inget annat pekar ju också mot att det är han som dumpat vb där.
OM det inte är någon annan som vill peka mot KJ...
Någon som kände till KJs vanor och ovanor.
Någon som inte bryr sig om ngn oskyldig får skulden, bara VB försvinner.... Och slutar med det hon håller på med.
För uppenbarligen var det ju så att många saker hände omkring henne.. Polisanmälningar, tråkiga sms, svartsjuka kvinnor, otrogna män, ngn som tagit hennes jobb framför näsan, olyckligt kär och så vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in