2013-08-22, 12:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Vad som sedan ska läggas till det kan, som sagt, diskuteras, men personligen tycker jag inte att staten ska blanda sig i moralfrågor och jag tror heller inte att det är nödvändigt för att upprätthålla ett modernt samhälle. Tvärtom tror jag att det kan ställa till med mer problem än de eventuella positiva effekter man får då uppfattningen av vad som är god/dålig moral kan vara vitt skilda för olika personer.

Jag vill tvärtom påstå att alla framgångsrika samhällen hårt hållit på en väldigt likartad moral, särskilt under uppgångsfasen. När ett samhäller redan har ett stort upparbetat kapital, kan moralen försvagas (eller varieras, om du så föredrar), men det är inte denna nya/alternativa moral som leder till fred, frihet och välstånd.
Citera
2013-08-22, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Barn som bara växer upp med sin pappa lyckas och mår bättre än barn som bara växer upp med sin mamma, så egentligen borde surrogatmödraskap för singelmän införas först, och ensaminsemination tillåttas först när ensamma mammor gör ett lika bra jobb som ensamma pappor.
Vet inte om jag håller med dig.
Forskningen är nämligen gjorda på barn där båda tillverkat barnet. Jag är ett sådant barn och pappan har skitit fullständigt i en och velat ha en aborterad, sen bråkat om underhåll, så enda kontakten föräldrarna haft har varit bråk om min försörjning.
Klart man mår dåligt av att vara hatad av sin egen förälder och sen hatad av den andre pga bråk med och man själv är orsaken(man finns till).
Inseminerade är önskade barn. Statistiken skulle bli annorlundare.
Citera
2013-08-22, 13:25
Medlem
Citat:
Staten ska straffa någon som mördar för att de har inskränkt på en annan persons rättigheter inte för att de har begått vad som kan anses som en omoralisk handling. Med det sagt tycker jag inte att moral är något negativt men det är något som är upp till individen och inte något som staten ska bestämma över.
Moralen påverkar vilken skattesats vi tycker är rimlig, att det är moraliskt att höginkomsttagare betalar mer osv, att skilja på stat och moral går inte enligt mig.
Citera
2013-08-22, 14:01
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Forskningen är nämligen gjorda på barn där båda tillverkat barnet. Jag är ett sådant barn och pappan har skitit fullständigt i en och velat ha en aborterad, sen bråkat om underhåll, så enda kontakten föräldrarna haft har varit bråk om min försörjning.
Klart man mår dåligt av att vara hatad av sin egen förälder och sen hatad av den andre pga bråk med och man själv är orsaken(man finns till).

Jag erkänner att mina uppgifter är andrahandsuppgifter, men jag antar att lika har jämförts med lika, dvs. barn vars mor har dött har jämförts barn vars far har dött och barn vars mor har lämnat familjen har jämförts med barn vars far har lämnat familjen.

Kan du länka till dina källor?

Dåliga relationer kan förbättras genom tur eller arbete, men en anonym förälder finns ingen sådan chans.

Barnen har en förälder mindre (med äldre släktingar) att ärva från och staten har en förälder mindre att få skatteinkomster från och som (tillsammans med släktingar) avlastar staten i ansvaret för barnets väl och ve.

Det är väldigt mycket som den ensaminseminerande föräldern måste kompensera för, för att barnet, allt annat lika, ska få det lika bra som barn som har två föräldrar. Samma sak från statens perspektiv.
Citera
2013-08-22, 18:48
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
Jo, det är precis det statens roll är. Eftersom det anses omoraliskt att mörda människor straffar staten människor för det. Moral handlar inte bara om droger, prostitution osv.

Nej, det är en polisiär angelägenhet - inte en statlig. När staten lägger sig i kallas det för politikerstyre.

Moral har staten ingenting alls att göra med. Dock finns det gott om morallagstiftning som är direkt felaktig - prostitutionslagarna och kvinnorabatter vid straff exempelvis. Detta är ett direkt bevis på kvinnlig inblandning.

Staten motionerar lagarna som sedan verkställs av myndigheter.

Nu blandar du ihop saker. Att ha dålig moral är inte straffbart men att brista i etik kan vara det och att bryta mot lagen är definitivt det.
Citera
2013-08-22, 19:22
Medlem
aryan_utophias avatar
Jag är för allt som gör att det föds vita barn. Det finns många barn vars pappa försvunnit redan de ens blev födda.
Citera
2013-08-22, 19:27
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Varför skrev du i sådana fall "subventionera"? jaja.

Den principen funkar bra rätt långt men inte när det handlar om barn. Barn räcker det inte med att man "inte skadar". De måste ha positiva rättigheter för att kunna överleva och frodas.

Det håller jag med om, men det finns anledning att vara försiktig där också så att det i slutändan inte blir föräldrarna som drar nytta av det.
Citera
2013-08-22, 19:30
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag vill tvärtom påstå att alla framgångsrika samhällen hårt hållit på en väldigt likartad moral, särskilt under uppgångsfasen. När ett samhäller redan har ett stort upparbetat kapital, kan moralen försvagas (eller varieras, om du så föredrar), men det är inte denna nya/alternativa moral som leder till fred, frihet och välstånd.

Om det är sexualmoral och moral i samband med familjebildning så stämmer inte det alls om man ser till vilka länder som har en stat som lägger sig i den typen av frågor. Eller tycker du att länderna i arabvärlden kan räknas som mer framgångsrika än västvärlden?
Senast redigerad av Kate80 2013-08-22 kl. 19:35.
Citera
2013-08-22, 19:35
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
Moralen påverkar vilken skattesats vi tycker är rimlig, att det är moraliskt att höginkomsttagare betalar mer osv, att skilja på stat och moral går inte enligt mig.

Fast i ditt exempel här handlar det inte om att staten lägger sig i invånarnas moral (vilket var det jag invände emot).
Citera
2013-08-23, 00:55
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Det håller jag med om, men det finns anledning att vara försiktig där också så att det i slutändan inte blir föräldrarna som drar nytta av det.
Vad menar du?
Citera
2013-08-23, 00:57
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
i statistiken jag läst på det här området är den gemensamma faktorn en frånvarande fader. Inte en fader som hatar barnet eller dylikt.

Att härleda resultaten till "hatet" är därmed orimligt. Även om det är vad som påverkat just dig mest.
Citera
2013-08-23, 01:36
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Om det är sexualmoral och moral i samband med familjebildning så stämmer inte det alls om man ser till vilka länder som har en stat som lägger sig i den typen av frågor. Eller tycker du att länderna i arabvärlden kan räknas som mer framgångsrika än västvärlden?

De kommer inte bli det genom att följa västs nuvarande moral. Och väst hade inte fått sina framgångar om man alltid hade haft dagens moral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in