2013-08-21, 20:35
Medlem
hoodogs avatar
Är det någon som använt Skinnfix läderbalsam för djupvård av skor? Jag hittade nämligen en sådan burk här hemma och funderar nu på om jag ska våga mig på att använda det på några av mina skor...

Innehållsförteckningen verkar ju iaf lovande.
Citat:
Innehållsförteckning:
Läder Skinn-Fix innehåller högvärdiga dab-8 oljor, lanolin, vax samt parfym.

Innehåller inte: silikon, lösningsmedel eller andra skadliga ämnen

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Santoni-mockaloafers

Vad kul att du till slut hittade precis det du ville ha! Det är alltid en härlig känsla. Och vi som hängt i KSoE ett tag vet ju att du verkligen sökt med lykta och lampa efter just den där "rätta" skon. Så grattis till att du till slut gick i mål!

Riktigt trevlig sommarsko, för övrigt. Synd bara att de nästan direkt måste förpassas till garderoben fram till nästa sommar...
Senast redigerad av hoodog 2013-08-21 kl. 21:08.
Citera
2013-08-21, 21:20
Medlem
Hittade ett par Septieme Largeur för ca 122 Euro som jag överväger att slå till på. Men jag har ingen erfarenhet av det märket så jag undrar om det är någon här som äger ett par eller har lite mer kunskap och gärna subjektiva åsikter angående kvalitet och konstruktion mm (vet redan att dom har GY konstruktion osv). Gärna i relation till andra budgetmärken. Standardpriset är 245 Euro så 122 är naturligtvis ett fynd, men är ändå lite tveksam eftersom jag inte har personlig erfarenhet av märket. Skorna jag funderar på är en derby full brogue med box calf grain och lädersula. Har även funderingar på att köpa Meermins variant som har liknande specs fast med gummisula för 160 Euro, så väljer mellan dessa två kan man säga. Bra skomodell att ha nu till hösten.
Citera
2013-08-21, 21:34
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paycheck
Hittade ett par Septieme Largeur för ca 122 Euro som jag överväger att slå till på. Men jag har ingen erfarenhet av det märket så jag undrar om det är någon här som äger ett par eller har lite mer kunskap och gärna subjektiva åsikter angående kvalitet och konstruktion mm (vet redan att dom har GY konstruktion osv). Gärna i relation till andra budgetmärken. Standardpriset är 245 Euro så 122 är naturligtvis ett fynd, men är ändå lite tveksam eftersom jag inte har personlig erfarenhet av märket. Skorna jag funderar på är en derby full brogue med box calf grain och lädersula. Har även funderingar på att köpa Meermins variant som har liknande specs fast med gummisula för 160 Euro, så väljer mellan dessa två kan man säga. Bra skomodell att ha nu till hösten.

Köp SL för 122. Det är prisvärda skor och med den rabatten så är det mycket bra. Klart att rekommendera över Meermin.
Citera
2013-08-21, 23:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Riktigt fina! Men varför slitsula? Förtar ju nättheten och gör de mindre mjuka och fina. Blakesydda skor går ju också att sula om, bara en vettig skomakare gör det.

Tacktack!

Slitsulans vara eller icke vara, om det tvistade redan de gamla grekerna...

Sant, det är säkert fler skomakare som har en maskinpark som gör det möjligt att durksy ett par skor snarare än randsy.

Ett par olika faktorer spelar in dock. Sulan är väldigt tunn, och vill jag ge skomakaren en chans att kunna göra ett snyggt jobb med slitsulan så bör jag lägga på en tämligen omgående. Jag lät nyligen lägga på en slitsula på ett par Magnanni - också den en sko med väldigt tunn sula - och även om jag tappade lite i flexibilitet vann jag minst lika mycket i komfort. Minsta lilla gruskorn kändes rätt igenom sulan tidigare, nu finns det lite mer dämpning. (För de som bara har haft randsydda skor med "normaltjock" lädersula - det går inte att jämföra med en mockasin/Bologna/Blake-konstruktion på tunn sula, det är mer som att ha en strumpa av läder på sig än en sko.) Och så tror jag att jag skulle vara lite mindre rädd att använda den i dåligt väder om jag hade en slitsula.

Vi får ser hur jag gör. Ska ringa några skomakaren i stan imorgon och kolla vad det kostar att sula om så jag ta med det i kalkylen.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Vad kul att du till slut hittade precis det du ville ha! Det är alltid en härlig känsla. Och vi som hängt i KSoE ett tag vet ju att du verkligen sökt med lykta och lampa efter just den där "rätta" skon. Så grattis till att du till slut gick i mål!

Riktigt trevlig sommarsko, för övrigt. Synd bara att de nästan direkt måste förpassas till garderoben fram till nästa sommar...

Tackar!

Tajmingen blev inte den bästa - köpte en höst/vinter-känga i våras och nu en sommarsko i slutet av augusti. Men så kan det bli ibland när man främst handlar på e-bayauktioner och reor.

Den här skon är köpt mer med huvudet än med hjärtat. Hade ett tydligt hål i min skosamling och nu är det tätat. Har gått och grämt mig hela sommaren över att inte ha haft någon riktigt passande sko till t.ex. ljusa linnebyxor. Nu känner jag mig lättad - uppdraget slutfört!
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-08-21 kl. 23:17.
Citera
2013-08-22, 09:49
Medlem
Pörrs avatar
Man undrar ju lite vad som har gått fel här.

http://www.ebay.co.uk/itm/BERLUTI-NEW-UNUSED-BESPOKE-ALLIGATOR-ANKLE-BOOTS-RRP-11-000-/190879707788?pt=UK_Men_s_Shoes&hash=item2c7151328c

Visst, det är särskilt någon stolle som kan tänka sig att betala £ 4 000 för ett par bespoke-skor gjorda för någon annan men det känns samtidigt som om man vill lägga ut så mycket för ett par skor kan man ju lika gärna betala lite drygt det dubbla och få dem gjorda efter ens egen fot istället för någon annans.

Dessutom kan man tycka att Berluti borde ha ett intresse av att skor som dessa (oavsett anledning att den tilltänkte köparen inte vill ha dem) inte kommer ut på marknaden, eftersom de på något sätt visar att något gick snett. Snarare borde man från Berlutis sida sett till att de gick tillbaka på något sätt i tysthet, ungefär som man förr i tiden låste in misshagliga element på Beckomberga och liknande, eftersom de störde bilden av folkhemmet (alternativt stör bilden av en skotillverkare som inte kan göra fel).
Citera
2013-08-22, 10:03
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

http://www.ebay.co.uk/itm/BERLUTI-NEW-UNUSED-BESPOKE-ALLIGATOR-ANKLE-BOOTS-RRP-11-000-/190879707788?pt=UK_Men_s_Shoes&hash=item2c7151328c

Visst, det är särskilt någon stolle som kan tänka sig att betala £ 4 000 för ett par bespoke-skor gjorda för någon annan men det känns samtidigt som om man vill lägga ut så mycket för ett par skor kan man ju lika gärna betala lite drygt det dubbla och få dem gjorda efter ens egen fot istället för någon annans.

Dessutom kan man tycka att Berluti borde ha ett intresse av att skor som dessa (oavsett anledning att den tilltänkte köparen inte vill ha dem) inte kommer ut på marknaden, eftersom de på något sätt visar att något gick snett. Snarare borde man från Berlutis sida sett till att de gick tillbaka på något sätt i tysthet, ungefär som man förr i tiden låste in misshagliga element på Beckomberga och liknande, eftersom de störde bilden av folkhemmet (alternativt stör bilden av en skotillverkare som inte kan göra fel).
Nu läste jag bara igenom artikeln lite snabbt, men hur vet du att det är någonting med skorna som är fel?
Kan det inte lika gärna vara så att beställaren hamnade i ekonomisk kris under produktionen och inte klarade av att hosta upp slantarna för skorna? Eller så kanske det är beställaren själv som säljer skorna. Tittar man säljarens andra auktioner är det ju typiskt sånt som man säljer av om man gått i personlig konkurs.
Citera
2013-08-22, 10:36
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Nu läste jag bara igenom artikeln lite snabbt, men hur vet du att det är någonting med skorna som är fel?
Kan det inte lika gärna vara så att beställaren hamnade i ekonomisk kris under produktionen och inte klarade av att hosta upp slantarna för skorna? Eller så kanske det är beställaren själv som säljer skorna. Tittar man säljarens andra auktioner är det ju typiskt sånt som man säljer av om man gått i personlig konkurs.

Jag var kanske lite otydlig med vad jag menade, men det jag var ute efter var alltså inte att det är något fel på skorna per se utan att de antingen inte passade köparen (och således subjektivt felaktiga) eller att de av någon annan anledning inte ska has av den som har beställt dem.

Det jag ville komma till var lite att som ett företag med hög "branding" (om det nu är rätt begrepp i sammanhanget) brukar man vara rätt mån om att ens produkter - i alla fall nya som man i regel har kontroll över - inte ska säljas hur som helst av dem som helst, eftersom det gör att man tappar lite av den exklusivitet man tidigare hade.

Fast det är klart, om man själv gått i personlig konkurs hade jag nog också sett till att göra mig av med lite Versace-slipsar och delar av matsilvret.
Citera
2013-08-22, 11:52
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Så var de då äntligen införskaffade, mina mörkblå mockaloafers!

Jag har spanat sedan i våras och begrundat otaliga märken och modeller: CT, Jeffery~West, Church's, Borgioli och 8L (var riktigt nära ett köp ett tag), innan valet föll på dessa Santoni. Även om mina specifikationer svajade (tassel? penny? mockasin? GY?) under resans gång slutade det ändå med min ursprungliga tanke: en relativt strömlinjeformad utpräglad sommarsko, i princip steget över ett par badtofflor.

Hittade först skorna på italienska e-bay, sedan på Styleforum, men köpte dem till slut på The Clutcher som jag rekommenderar varmt. Bra priser, utmärkt service, blixtsnabb leverans med DHL Express (beställde skorna igår, fick dem idag.)

Jag var vankelmodig angående storleken. Beställde min ordinarie storlek (44/10UK) och är nöjd med passformen. Hade jag kunnat gå ner en storlek? Nej. Hade jag kunnat gå ner en halv storlek? Antagligen (särskilt om jag hade haft för avsikt att bära dem strumplöst, vilket jag inte har). Men de sitter bra på foten och jag upplevde inget hälsläpp alls under min provspatsering i hemmet.

Mockan är extremt mjuk och följsam (hade kunnat platsa på ett par handskar), vilket kan sägas om hela skon. Det känns som att ha ett par innetofflor eller ett par sockiplast på sig. Mycket komfortabelt. Jag kommer att lägga på en slitsula med en gång för att försöka förlänga livslängden, men det här är inte den typen av sko som kommer att hänga med i flera decennier direkt.

Därmed har jag slagit i taket när det gäller antalet kvalitetsskor. Min gräns som jag satt upp på förhand är åtta skor fördelade jämt på sommar-vinter, varav två formella och två informella. Jag kan inte påstå att det finns något praktiskt behov av fler skor nu, och borde flytta fokus till något annat. Problemet är dock att jag är djupt förälskad i ett par oxfordkängor från Jeffery~West och sänks de ytterligare på rean så vettifan om jag inte sätter äktenskapet på spel och slår till.
Vad är det för dum gräns? Femton är väl rimligare i mina ögon Jag sitter på fjorton par nu men det är fyra par som inte håller måttet och som således inte räknas.
Senast redigerad av Herr gurka 2013-08-22 kl. 11:55.
Citera
2013-08-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

AJ! Det gjorde verkligen ont i ögonen. Varför ska det allt som oftast, när det kommer till bespoke skor, vara sådana monsteruösa osmakliga jävla skapelser? Ingen som får en kostym skräddarsydd på Sawile Row väljer att göra det i rosa plysch!
Citera
2013-08-22, 12:45
Medlem
Citat:
Därmed har jag slagit i taket när det gäller antalet kvalitetsskor. Min gräns som jag satt upp på förhand är åtta skor fördelade jämt på sommar-vinter, varav två formella och två informella. Jag kan inte påstå att det finns något praktiskt behov av fler skor nu, och borde flytta fokus till något annat. Problemet är dock att jag är djupt förälskad i ett par oxfordkängor från Jeffery~West och sänks de ytterligare på rean så vettifan om jag inte sätter äktenskapet på spel och slår till.

Du tänker alltså gå barfota under vår och höst?

Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
AJ! Det gjorde verkligen ont i ögonen. Varför ska det allt som oftast, när det kommer till bespoke skor, vara sådana monsteruösa osmakliga jävla skapelser? Ingen som får en kostym skräddarsydd på Sawile Row väljer att göra det i rosa plysch!

Elton John?
Senast redigerad av Frack 2013-08-22 kl. 12:50.
Citera
2013-08-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Du tänker alltså gå barfota under vår och höst?

Elton John?

Och Willy Wonka kanske men sen är det slut!
Citera
2013-08-22, 13:03
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Elton John?
Rockstjärnor överhuvudtaget har sytt upp en hel del konstiga grejer på Saville Row. The Beatles, Charlie Watts, David Bowie, Led Zeppelin och Oasis har alla utsatt skräddarna för allt möjligt trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in