Citat:
Ursprungligen postat av
chilly_c_cane
Tack för svaret.
Jag är inte jätteförtjust i brouges (men det kanske kommer ändras) utan tänkte fråga panelen om ett par derby skulle kunna funka istället. Sen såg jag:
Funderade lite på boots typ dom här:
http://www.kennethcole.com/product/index.jsp?productId=20349576&cp=13216059.3075249&c ustomNumOfProd=14&customNumOfProd=14
Tyckte dom var rätt schyssta. Behöver inte vara svarta.
Vart kommer dom in i bilden? (nu när hösten/vintern närmar sig)
Vad tror ni om det här:
1. Allen Edmond Park avenue - svart
2. En Derby - kanske svart
3.1 Dom här eller likn:
http://www.aldenshop.com/Store/DrawProducts.aspx?CategoryID=90&ParentID=4&PageID= &Action=
3.2 Kenneth Cole - bootsen enligt ovan (fast bruna)
Vad tror ni?
Btw. Vad innebär Captoe?
Något särskilt skäl till att du tänker köpa skor just i USA? Det finns nog betydligt fler tillverkare av kvalitetsskor i Europa än "over there". Det finns kanske t.o.m. fler tillverkare av kvalitetsskor enbart i engelska Northampton än i hela USA.
Mitt förslag till nr 1 är
denna svarta kalvskinnssko från Meermin, en spansk tillverkare som anses ge mest "bang for the buck".
Vad nr 2 beträffar skulle jag rekommendera en sko i mörkbrun mocka med gummisula. Gummisulan sträcker ut säsongen till större delen av året utom värsta vintern. (Impregnera mockan med Saphir Super Invulner och skaffa en bra mockaborste). Även här har Meermin ett par modeller som kan funka:
denna (Oxford-sko) och
denna (Derby-sko).
Skor som dessa kan lätt både kläs ned (slitna jeans) eller upp flera snäpp (linnebyxor, chinos, manchester, tweed, grå flanell). Det enda de inte fungerar till är just strikt mörk kostym, men till det har du ju dina svarta skor.
3. Här skulle jag föreslå en chukka. Meermin har
några prismässigt överkomliga modeller i mocka. Men eftersom du har sparat pengar på de båda första paren kanske du kan lägga lite mer och satsa på ett par
Jackie III i grain-läder från engelska Cheaney's.
4. Jag tror faktiskt att med ovanstående köp skulle du ha råd med ytterligare ett par inom ramen för din ursprungliga budget.
Tre saker du bör tänka på
A) Växla skor. Köper du dyra skor men använder dem varje dag kommer de aldrig att få torka ut och "vila" och de kommer att bli utslitna i förtid. Använd dina nya skor omväxlande med de skor du redan har. Efter hand som du får råd, kan du uppgradera och köpa ytterligare par tills du har åtminstone 3-4 par bra skor per säsong/väder att växla mellan.
B) Vårda skorna. Om du inte redan har det, skaffa en skovårdslåda med krämer, polish och borstar. Franska märket Saphir anses nog allmänt ha de bästa produkterna på marknaden. Dessa kan inhandlas på många håll i Sverige, t.ex. Graffords i Stockholm (även webshop), men du kan få bättre priser om du beställer via nederländska
http://www.quality-shop.nl/
C) Tänk säsongsmässigt. Räkna inte med att köpa skor som skall fungera året runt, om det inte handlar om rena inomhusskor. Skor av den typ jag föreslog till din nr 2 och 3 har längst säsong, men om du rör dig mycket utomhus till fots behöver du ändå tåliga och varma vinterskor eller vinterkängor med commando-sulor ett par-tre månader om året.
Citat:
Ursprungligen postat av
chilly_c_cane
Btw. Vad innebär Captoe?
Skor med tåhättor (eng. toe caps), d.v.s. ett särskilt stycke läder som täcker tåpartiet, t.ex. AE Park Avenue eller de svarta Meermin-skorna jag länkade till ovan (och även de bruna Oxford-skorna i mocka som jag länkade till därunder).
Citat:
Ursprungligen postat av
chilly_c_cane
Personligen gillar jag dem inte, men det är ju inte jag som skall bära dem... Jag tror inte heller att Kenneth Cole har något vidare gott rykte idag, men det baserar jag enbart på vad jag har läst på StyleForum (ett internationellt men USA-baserat forum för herrkläder).