Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Självklart har jag det. Det förklarade jag redan innan. Punkter har noll dimensioner (ingen utsträckning) och kan därför inte existera i naturen, bara i fantasin/matematiken. Något som inte har några dimensioner går inte att observera, det är bara en abstrakt idé.
Så ditt argument är att vi inte skulle kunna observera dem om de var punktformade, men detta är fel, vilket är enkelt att inse. Hur ser vi saker? Jo, genom att ljuspartiklar (fotoner) träffar våra ögon. En punktformad partikel kan mycket väl avge en foton, vilket också händer enligt kvantfältteori. Alltså kan vi se en punktformad partikel.
Det är också viktigt att inse att
partiklar som elektroner inte är extremt små objekt som flyger runt enligt klassiska lagar, utan snarare helt annorlunda objekt som lyder under kvantmekaniska lagar. Detta betyder att partikelns exakta position och exakta hastighet är obestämda, att partikeln beskrivs av en vågfunktion och uppvisar både partikel och våg-egenskaper etc.. Det man menar med att elektronen är punktformad är att interaktioner med den händer på precis en punkt, så om t.ex. en elektron träffar en skärm, träffar den skärmen på precis en punkt.
Citat:
Det gör jag redan, men jag lyssnar inte bara på det som är allmänt accepterat inom vetenskapen. Men många vetenskapsmän säger att de är inte nödvändigtvis ute efter sanningen eller verkligheten, utan de försöker bara skapa teorier som gör bra förutsägelser.
Det finns en orsak varför någonting är allmänt accepterat: det är det bästa vi har. Så om man inte har ordentliga orsaker att tro någonting annat, så borde man lyssna mest på det allmänt accepterade.
Citat:
För att om en teori fungerar och är matematiskt korrekt och gör förutsägelser innebär inte att den beskriver verkligheten rätt. Matematik och verklighet är två olika saker.
Ja, men om det bästa vi vet är just den matematiska beskrivningen i vilken elektroner är punktformade, vad har vi för logisk orsak att inte tro att den beskriver verkligheten? Det argument du framför, om att vi inte skulle kunna observera dem, är felaktigt som jag beskrev ovan, så varför? Bara för att ditt sunda förnuft säger att punktpartiklar är omöjliga betyder inte att de faktiskt är omöjliga, det hoppas jag du inser. Vi har andra exempel på saker som är omöjliga enligt sunt förnuft, men som vi ändå har hittat i experiment, som t.ex. det s.k. delayed-quantum-eraser, quantum-zeno-effekten, etc.
Citat:
Och sen ja, just det... filmen som jag länkade som bevisade att elektroner inte är punkter är också en bra anledning att inte tro att de är punkter.
Filmen bevisar inte så mycket, bara hur det ser ut när man filmar en elektron på det sätt de gör. Hade den bevisat att elektroner inte var punktformade hade det varit en världssensation och falsifierat all kvantmekanik och partikelfysik vi känner till, så det gör den definitivt inte.